Schraal geluid - loopt mijn motor vast?

Nickmans

MF'er
12 jun 2014
114
6
Sinds vanochtend hoor ik een gek geluid uit mijn motor. Ik dacht eerst dat het weer uit mijn koplamp unit kwam waar door trillingen soms een irritante ratel hoorbaar is van alle kabels en stekkers (er zat voorheen Xenon in) en dat mijn opvulling verschoven was. Maar op de terugweg werd het geluid luider en daardoor beter te lokaliseren; het zit niet in de koplamp maar in de motor ;(

Ik kan het niet goed omschrijven anders dan een schraal, ratelend en tikkend geluid en het tikken is ook licht voelbaar op de linkerstep bij de schakelset.

Is dit een beginnende vastloper of iets anders?

 
Sinds vanochtend hoor ik een gek geluid uit mijn motor. Ik dacht eerst dat het weer uit mijn koplamp unit kwam waar door trillingen soms een irritante ratel hoorbaar is van alle kabels en stekkers (er zat voorheen Xenon in) en dat mijn opvulling verschoven was. Maar op de terugweg werd het geluid luider en daardoor beter te lokaliseren; het zit niet in de koplamp maar in de motor ;(

Ik kan het niet goed omschrijven anders dan een schraal, ratelend en tikkend geluid en het tikken is ook licht voelbaar op de linkerstep bij de schakelset.

Is dit een beginnende vastloper of iets anders?


Heb je al eens naar het oliepeil gekeken? 🤤
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat heb ik 3 weken geleden nog bijgevuld. Toegegeven, er ging een hoop in maar geen lampjes gezien en ook nog een paar keer probleemloos gereden na het bijvullen.
 
Weet je ongeveer hoeveel 'een hoop' is? Halve liter? Een liter?
Dit klinkt voor mij als een kapotte big end lager, maar het blijft een filmpje, dus lastig vast te stellen.

Handvat van een schroevendraaier tegen je oor aan houden en dan de tip van de schroefdraaier tegen het blok aan houden. Dan kun je redelijk goed lokaliseren waar het vandaan komt (onderbok of kop).
 
Daar ging wel een liter in moet ik bekennen, ik merkte het aan slecht in z'n vrij kunnen zetten. Daarna reed hij weer 2 weken probleemloos, iets van 150km. En het peil is nu ook goed in het midden. Afgelopen week alleen niet gereden en nu vandaag weer voor het eerst maar met dit geluid.

Schroevendraaier tip ga ik proberen, dank. Ik zie nu ook dat er wat olie lekt.

Update: het ratelen/tikken verdwijnt ook als ik ontkoppel.

DN73pZ0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weet je ongeveer hoeveel 'een hoop' is? Halve liter? Een liter?
Dit klinkt voor mij als een kapotte big end lager, maar het blijft een filmpje, dus lastig vast te stellen.

Handvat van een schroevendraaier tegen je oor aan en dan de tip van de schroefdraaier tegen het blok aan houden. Dan kun je redelijk goed lokaliseren waar het vandaan komt (onderbok of kop).


:Y -O-
 
Als het ratelen volledig verdwijnt en weg blijft bij het inknijpen van de koppeling is het niet je motorblok maar je koppelingskorf die naar de kloten is. Komt zelden voor bij de 650, maar bij de 1000 is het een bekend probleem.

rammelend koppelingshuis - V-Strom Forum Nederland

Helaas doet degene die ik toen geregeld heb geen aanpassingen meer. Maar feitelijk heb ik alle beschikbare informatie van het internet verzameld en laten doen wat ze in engeland of de vs doen voor 400 euro en hier in NL uit laten voeren voor 70 euro.

Eerst maar eens demonteren en bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan