Schrapend/piepend geluid bij (terug) schakelen

ErikVT

Rookie
15 mrt 2021
3
0
Goedemiddag,

Enkele tijd geleden heb ik een Kawasaki Z750 uit 2009 gekocht.

Ik kocht een paddock, smeerde de ketting en bij de motor terug te laten kantelen viel hij op de koppelingsdeksel.. (super stom, en ik kan mezelf wel schieten hierdoor..)

Daarna is het vreemde geluid gekomen. Een raar piepend/schrapend geluid dat ik hoor bij het schakelen als ik de koppeling laat opkomen bij een koude motor.
Wanneer ik rij in een hogere versnelling, en ik laat de motor terugschakelen, en hij valt dus in hogere touren, dan hoor ik dit geluid ook.

Wanneer de motor volledig op temperatuur is, zijn alle geluiden verdwenen, bij iedere versnelling en alle touren.

Ik ben 2x naar een renomeerde grote (Kawasaki) dealer hier in de buurt gedaan, en heb dit verhaal uitgelegd. Zij hebben 2x een grote ronde gereden. Maar konden niks constateren.

Ondertussen denk je dat je dingen hoort die er niet zijn, tot een vriend van mij even op mijn motor reed, en dit bij het optrekken ook hoorde..

Ik ben ten einde raad, zeker omdat de dealer het ook niet gehoord heeft. Ik zou me nergens zorgen om hoeven te maken, aldus de dealer.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen, of dat iemand dit zelfde probleem heeft gehad, en dit wellicht op te lossen valt?

Met vriendelijke groet,
 
Laatst bewerkt:
Gekke vraag misschien. Maar is dat koppelingsdeksel er nou al een keer afgehaald dan? Zo niet, lijkt me dat de eerste stap. Indien dat wel gebeurd is en niks gevonden zal het wel goed zijn.

Wat betreft het geluid... Als m'n eigen SV650 niet warm is en ik laat de koppeling iets te enthausiast schieten piept die ook. Klinkt inderdaad niet fijn maar het zijn gewoon "droge" platen die wat weinig grip hebben. Dus nieuwe platen, of nieuwe veren, of beide. En even kijken of je koppelingskorf niet ergens een braampje heeft of een beetje ingeslagen is. Als dat wel zo is werken nieuwe platen en veren ook niet zo goed namelijk.

Dus..... Misschien wordt je er iets wijzer van. Maar dat die Kwasaki dealer niet gewoon een setje nieuwe platen voorstelt, of op zijn minst even achter het deksel kijkt snap ik niet zo goed.

Succes ermee!
 
Bedankt voor je reactie!

Zoverre mij is verteld hebben ze hier wel achter gekeken, en konden ze zo op het oog niks zien. Vervolgens bij het rijden hoorden zij ook niks. En toen kwam het antwoord dat het dus goed zat..

En inderdaad, vooral als ik me koppeling wat enthousiaster laat schieten, dan is dit geluid harder. Wanneer ik hem heel voorzichtig laat opkomen, is dit geluid er dan een stuk minder.

Naar mijn idee is de koppelingsdeksel ook niet beschadigd..
 
Nou, helemaal prima dan, gewoon mee doorknallen :t m'n SV doet het ook al een hele tijd. Als hij een tijd stil staat is het daarna ook iets meer aan de hand omdat die platen dan wat minder doordrenkt zijn met olie heb ik het idee... En mn circuitfiets heeft het ook gehad, maar die ging ook slippen, dus dat was een rondje nieuwe platen en veren en hoppa!
 
Dat schrapende geluid is de koppeling, vervang de koppelingsplaten en vooral ook de stalen platen, icm een goede motorolie ( motorex 10w40 Topspeed) dan is en blijft het geluid weg, heeft trouwens niks met de val te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan