schroef uitlaatbochten kapot gedraaid

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.735
127
Beste mensen,

Vandaag toch maar eens begonnen met vervanging uitlaatbochten. Helaas is 1 van de schroeven van de voorste rechter uitlaatbocht kapot gedraaid en van de ander is de bout rond gedraaid.

Heb een fotootje bijgevoegd om het 1 en ander duidelijk te maken

groet jeltsen

p.s. Heb wel eens wat gelezen over helicoils, maar waar kan ik dit bestellen, mocht ik dit nodig hebben?
full
 
Die tapeinden zitten meestal vastgerot in de kop. Een afgebroken tapeind uitboren is erg moeilijk ivm. centreren.
Misschien krijg je het stompje nog los, eventueel met verhitten.
Voor vastzittende, dolgedraaide moeren bestaat er een "moerensplijter".
 
Dolle moer eerst door midden hakken met een beitel
blijkt het draad van het tapeind de schuldige te zijn zal deze er ook uit moeten
dan kun je hetzelfde proberen als hieronder:

een sleuf in het afgebroken stuk tapeind zagen en dmv een slagschroevedraaier
er proberen uit te krijgen

Daarna lekker inbussen erin gooien
die kan je indien nodig met een torqbit erin rammen tenminste makkelijker los krijgen
 
Laatst bewerkt:
Paar dagen kruipolie erop (is geen race-olie). Dan een moer op het restant van de bout lassen. vrij hoog amperage nemen, wordt je bout lekker roodgloeiend van. door uitzetten en krimpen van de bout gaat die betrekkelijk los zitten. Werkt perfect *D

ps. probeer niet de boet te verwarmen met een brander of zo; door je cylinderkop plaatselijk te verhitten trekt deze gegarandeerd krom -O-
 
Het is allemaal al gezegd maar ik zou het zo doen: De moer die er nog op zit en dol is, daar las je een moertje op. Waarschijnlijk draai je hem er dan zo af. Dan kan je mogelijk die flens er af tikken. Je hebt dan nog een stukje afgebroken tapeind over. Ik zou op dit afgebroken tapeind een moertje lassen en hem er dan afdraaien. Succes in ieder geval.
 
Dolle moer eerst door midden hakken met een beitel
blijkt het draad van het tapeind de schuldige te zijn zal deze er ook uit moeten
dan kun je hetzelfde proberen als hieronder:

een sleuf in het afgebroken stuk tapeind zagen en dmv een slagschroevedraaier
er proberen uit te krijgen

Daarna lekker inbussen erin gooien
die kan je indien nodig met een torqbit erin rammen tenminste makkelijker los krijgen


Heb ik ook zo gedaan ( Helaas, meer dan 1 keer..) en heeft altijd goed gewerk. Tenminste was de uitlaat los, en dan was meer ruimte om de bout d`r uithalen...
Maar wel flinke kruipolie of zo voor een tijdje. Duurt langer maar komt beter uit...
sucess iig...
 
en als ze eruit zijn, draai in de tapgaten dan gewoon 2 losse stukken schroefdraad
dan schuif je voortaan je flens erover, en dan een moer erop

volgende keer los, hoeft dus alleen de moer los, en zo blijft je schroefdraad heel in je blok
 
en als ze eruit zijn, draai in de tapgaten dan gewoon 2 losse stukken schroefdraad
dan schuif je voortaan je flens erover, en dan een moer erop

volgende keer los, hoeft dus alleen de moer los, en zo blijft je schroefdraad heel in je blok


Maar doe dan wel een beetje copaslip ofzo op je draad. Dan krijg je in ieder geval je moer én je draadeind altijd weer los.

succes!!

Jan
 
Ok, de bout en bocht is er eindelijk af.. Bout idd maar doorgehakt met een beitel en tapeind was gelukkig nog goed...

Ik zit inderdaad te denken om op die andere tapeind een bout te lassen, want ik heb geen vertrouwen dat die er zo met een grijptang uit komt.
 
't Is opgelost! Weet niet waarom, maar heb er een moertje zover mogelijk opgedraaid en een tik op de schroef gegeven. Toen kwam het tapeind in beweging toen ik de moer er weer vanaf wilde draaien. Ik heb alle 2 de tapeinden eraf gedraaid, had er nog 2 goede op voorraad.

Overigens was het tapeind in het blok volledig schoon en schroefdraad is nog goed! In ieder geval bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan