Schroefdraad (binnendraad) herstellen

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.703
17.016
Koog aan de Zaan
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Yamaha
  • Type: Tenere 700
  • Bouwjaar: 2020
  • Kmstand: 500
  • Probleem: Schroefdraad motorsteun (binnendraad) beschadigd
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Uur geleden
  • Wat is er al aan gedaan: Niets

Bij het monteren van een valbeugel aan de motorsteun is het schroefdraad (binnendraad) in het blok beschadigd geraakt. Zodra ik weerstand voelde met aandraaien ben ik uiteraard gestopt, maar toen was het eerste kwaad al geschied. Alleen de eerste 2 tot 3 slagen van het schroefdraad zijn beschadigd geraakt, er achter zit nog voldoende goed draad. Door de beschadiging wil de bout er niet meer recht in, en door verder te draaien maak ik het probleem natuurlijk alleen maar groter. Betreft een stalen bout in aluminium blok, M12 draad.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Is er iets om het schroefdraad als het ware van onderuit (vanuit het gezonde draad dus) op te snijden zodat ik de bout er weer recht in krijg? Alvast bedankt!

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan trouwens, ik ben altijd super precies en beheerst, en dan gebeurd het bij je gloednieuwe motor... Maargoed, kwaad is nu toch al geschied.
 
Het blok is niet verzakt, alle andere punten zitten nog vast en het schroefdraad zit kaarsrecht voor het gat. Waarschijnlijk heeft de beugel niet recht gezeten waardoor ik niet heb gezien dat de bout scheef ging. De bout is de juiste maat, en met de originele bout heb ik hetzelfde probleem.

Domme vraag misschien, maar als ik er nu een tap in draai, gaat die dan ook niet scheef? Tapt die dan niet juist het verkeerde draad?
 
Ik zou er eerst dan een tap doorheen halen. en kaars recht erin , bij elke slag , kijken of die kaarsrecht erin gaat. Die krik is niet verkeerd hoor. hij gaat toch altijd wat hangen, net dat pisbeetje dat je bout er scheef indraaid. sucses.
 
Het blok is niet verzakt, alle andere punten zitten nog vast en het schroefdraad zit kaarsrecht voor het gat. Waarschijnlijk heeft de beugel niet recht gezeten waardoor ik niet heb gezien dat de bout scheef ging. De bout is de juiste maat, en met de originele bout heb ik hetzelfde probleem.

Domme vraag misschien, maar als ik er nu een tap in draai, gaat die dan ook niet scheef? Tapt die dan niet juist het verkeerde draad?
Recht tappen :t
 
Het blok is niet verzakt, alle andere punten zitten nog vast en het schroefdraad zit kaarsrecht voor het gat. Waarschijnlijk heeft de beugel niet recht gezeten waardoor ik niet heb gezien dat de bout scheef ging. De bout is de juiste maat, en met de originele bout heb ik hetzelfde probleem.

Domme vraag misschien, maar als ik er nu een tap in draai, gaat die dan ook niet scheef? Tapt die dan niet juist het verkeerde draad?
Als je de tap recht houdt moet het goed komen. Als je de tap in de oude gang kan krijgen kan je in ieder geval geen problemen krijgen met het plots verspringen van de draad na je 2e of 3e gang
 
:N

Domme vraag misschien, maar als ik er nu een tap in draai, gaat die dan ook niet scheef? Tapt die dan niet juist het verkeerde draad?

Wèlnee, ook niet als je recht gaat dat je op de toppen van de draad nieuw draad snijdt. Tappen hebben intelligentie en zien precies waar ze moeten beginnen met snijden en of ze rechtzitten.
 
Laatst bewerkt:
Die krik boeit me niet.... als TS zegt dat het tapgat recht voor het gat zit geloof ik dat wel.
Maar als je nou een fijn scherp setje an 3 handtapjes neemt. En begint met nummer 1 kun je die al een heel eind in het gat draaien voordat hij daadwerkelijk snijdt. Dan is de kans dat het recht gaat heel groot. Dan nummer 2 en nummer 3.... opgelost :t
Maar als je niet zo'n setje hebt of het niet vertrouwt is de motorzaak wel verstandig. Al betwijfel ik of de gemiddelde motorzaak zomaar een tapset M12 heeft liggen.

Succes ermee in ieder geval!
 
moet ik die krik gaan uitleggen of willen jullie dat niet?
Zal ik dat dan gaan weerleggen met vormvastheid van driehoeken??? Als ik tegen jou zeg dat je het uit moet leggen krijg ik een rekening.

Maar het kan geen kwaad om er een krik onder te zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ovy
moet ik die krik gaan uitleggen of willen jullie dat niet?
Nee laat dat maar mooi. Het ging hier over een schroefdraadreparatie. Niet over een krik onder een motorblok.

En of je een motorzaak zonder m12 tapsetje een goede motorzaak mag noemen laat ik even in het midden ;)

En ik heb zelf inderdaad slechts tappen tot m10.... maar ik sleutel op het werk, en daar is dat allemaal wel ruimschoots aanwezig. Al zou ik zo snel even niet weten waar er m12 aan mn motor zit :? in ieder geval niet een bout of moer die vaak los moet.
 
Ik denk dat je wilt voorkomen dat er spanningen in het frame of blok ontstaan doordat het niet op 3 maar op slechts 2 bouten steunt.
blok is tegenwoordig onderdeel van frame. Frame zonder blok buigt. Met 1 blokbout los vaak al een stukje, zeker met het gewicht van het blok eraan trekkend. Dan haal je de blokbout los, frame flext een halve mm en wil je de bout er weer in draaien, krijg je bovenstaand relaas.

Ja, dat gebeurd vaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan