Schroefdraad borging losbreeksterkte

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Goedemiddag!

Ik ben een middenbok van ConStand aan het monteren op mijn Kawasaki Versys 650. Hiervoor wordt aanbevolen om schroefdraadborging van middelmatige sterkte te gebruiken.

Ik heb nog een tube Prime Lok 275 RED van Versachem liggen. Deze heeft een losbreeksterkte van 20Nm de demontage sterkte is hoog. Loctite 243 heeft een losbreeksterkte van 26 Nm en de demontage sterkte gemiddeld.

Is losbreeksterkte de enige factor die bepaald hoe makkelijk de schroef weer los te draaien is (lijkt mij wel)?

Is Prime Lok 275 RED dus makkelijker los te krijgen dan Loctite 243?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Oplossing
Als ik de "technical data sheet" van loctite 243 lees dan kom ik wel 15 torque waardes tegen voor alleen al een M10 bout. Allemaal te maken met de verschillende toestanden waarin de loctite gebruikt gaat worden ( vast / los / roest / vet etc ).
Voor Primelock maar 1 waarde , maar van wat ? een schone vet vrije bout en moer ? en welke maat schroefdraad ??

Dus ik zou gewoon uitgaan van de benaming : sterk, middelmatig , licht en daarmee je keuze bepalen
Oftwel is je middenbok te hoog of je motor staat te diep in zijn vering.

Volgens mij is de motor niet verlaagd en de middenbok is voor dit model gemaakt. De vering kan je op verschillende "stugheden" instellen op deze motor en staat geloof ik nu op zijn "zachtst" ingesteld. Ik heb de motor in januari gekocht en ben hem helemaal aan het nalopen en ik heb nog niet naar de instelling van de vering gekeken. Misschien dat het makkelijker gaat als de vering "stugger" is ingesteld en de motor dus wat hoger op zijn wielen staat. Ik ga zo de tank eraf halen en als ik daar mee klaar ben zal ik is naar de instelling van de vering kijken. Thanks!
 
Je moet hem ook omhoog trekken.

niet naar achter trekken, dat haalt niks uit.
je moet de motor omhoog trekken, best ergens ter hoogte van de bok. en ondertussen de bok naar benden duwen, zodat je beide punten uiteen trekt tov mekaar.

Ik weet dat je hem omhoog moet trekken (dat doe ik ook bij bv mijn Yamaha Fazer, gaat heel makkelijk zonder kracht te zetten) maar dan is het onmogelijk om hem op de middenbok te krijgen. Dat lukt alleen door m naar achter te trekken.

@Janbros goede tip om de motor zo dicht mogelijk ter hoogte van de bok omhoog te trekken. Ik heb het net geprobeerd en dan komt ie wel wat makkelijker omhoog maar helaas moet ik m dan veel lager pakken en dan lukt het ook niet. Ik hoop dat het lukt als ik de vering stugger afstel en de motor daardoor wat hoger op zijn wielen staat zoals kirill007 opperde.
 
niet elke motor gaat even eenvoudig op de middenbok. Dat ligt aan het gewicht, maar ook aan de constructie.
Afgaande op de foto vind ik het stuk ijzer waar je je voet op zet best kort. Dan moet je al veel kracht met je voet geven om het voor elkaar te zetten.
Maar een langere arm zal er niet kunnen zitten als de bok omhoog is denk ik.
 
niet elke motor gaat even eenvoudig op de middenbok. Dat ligt aan het gewicht, maar ook aan de constructie.
Afgaande op de foto vind ik het stuk ijzer waar je je voet op zet best kort. Dan moet je al veel kracht met je voet geven om het voor elkaar te zetten.
Maar een langere arm zal er niet kunnen zitten als de bok omhoog is denk ik.

Het stuk ijzer voor mn voet is denk ik niet het probleem. Het ligt aan de hoogte vd motor. Ik heb "Spring preload adjustment" bijgesteld en de motor staat nu wat hoger op zn wielen. Maakt het al een stuk makkelijker :)
 
Oftwel is je middenbok te hoog of je motor staat te diep in zijn vering.

Ik heb "Spring preload adjustment" van de achtervering bijgesteld (van stand 0 naar 5, max is 7) en de motor staat nu wat hoger op zn wielen. Maakt het al een stuk makkelijker om hem op de middenbok te krijgen. Ik moet m nog steeds wel naar achter trekken ipv omhoog maar vind het nu wel meer acceptabel (op stand 0 kreeg ik pijn in mn rug).

Bedankt voor de tip!
 
Ik heb al tig jaar de sterkste loc-tite in de kast staan.
Gebruik ik voor alle vastzet-acties. Evt losmaken met effe de föhn erop.

O ja, ik heb ook nog een 2e fles loc-tite. Die is voor gasdicht afdichten van schroefdraad.
Die voor gasdicht afdichten zit al goed vast vind ik.
Als iets goed aangedraaid is dan is de borging alleen wat extra's.
Ik gebruik het trouwens zelden.

Maar voor een passagiersvliegtuig zou ik de sterke variant wel gebruiken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan