Schroefdraad remklauw repareren?

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Hoi allemaal,

Ben bezig met de remmen van m’n Suzuki.
Nu heb ik de nieuwe seals en wipers binnen van CMSNL en kon het monteren weer beginnen.
Nu wilde ik de banjobout weer in m’n klauw draaien om te checken of die goed liep. Maar daar voel ik enige weerstand.

Krijg hem met de hand er niet in gedraaid, terwijl dat normaal wel lukte. Kan me niet herinneren dat ik iets geks gedaan heb met demonteren/zuigers eruit enz. Sterker nog, het ging helemaal prima toen ik de klauw weer hermonteerde om de zuigers eruit te drukken.

Nu heb ik helaas geen draadtap set om de draad te repareren. Ik heb het ook met een andere banjobout en een gewone bout geprobeerd, dus ik verdenk de banjobout niet, en van wat ik kan schatten ziet die draad er nog goed uit.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 

Bijlagen

  • 3ADCD37B-40B0-45DE-BDEA-BCC7F2709AC9.jpeg
    3ADCD37B-40B0-45DE-BDEA-BCC7F2709AC9.jpeg
    110,4 KB · Weergaven: 11
  • 01D278DD-569B-401D-8CAA-75C059D86C87.jpeg
    01D278DD-569B-401D-8CAA-75C059D86C87.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 10
Ja, goed genoeg om te zeggen dat er hier weer veel te gecompliceerd word gedacht over een minimaal probleem. Vooral door jou.
Dat cirkeltje dat je plaatst op de foto bij jouw eerste antwoord, omcirkelt een beschadiging op een afdichtingsring.
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik (en volgens mij ook wel anderen) door de post van Rob ook op het verkeerde been ben gezet, en ook niet verder heb gekeken.
Nu ben ik ook niet zeker of we het hier over een beschadigde ring, of beschadigd schroefdraad spreken...
 
Vooropgesteld, bedankt voor alle reacties :)
Buiten dat ik er vanavond weer mee verder ga, alvast een reactie:

Er zit echt geen ring meer in, die heb ik er al afgehaald met demonteren (en net nog een keer gechecked).
Banjobout lijkt het niet te zijn, ik heb nog een banjo- en een gewone bout geprobeerd en die lopen allemaal na evenveel draaien vast, daarom twijfel ik aan de beschadiging aan het begin. Maar goed, in het kader van “meten is weten”, ga ik er vanavond weer mee verder.

Ik hoop alleen niet dat ik de draad nu al beschadigd heb, en dat hij nu al in een verklote draad loopt en vastloopt ”tegen” de goede draad (als je begrijpt wat ik bedoel). Want dan helpt het laatste redmiddel (de tap) ook niet meer denk ik.
 
Ja, goed genoeg om te zeggen dat er hier weer veel te gecompliceerd word gedacht over een minimaal probleem. Vooral door jou.
Dat cirkeltje dat je plaatst op de foto bij jouw eerste antwoord, omcirkelt een beschadiging op een afdichtingsring.
Gecompliceerd denken, jaja... Een braam verwijderen is gecompliceerd denken, :N het is de eenvoud zelve. En ik heb het niet eens over moelijke dingen waarmee je een braam weg kan halen, gewoon wat in iedere keukenla ligt...

En die ring??? Waar zat die nou?



@k0en Neejoh alleen de eerste gang zit een braam op. Dat stukje schroefdraad zit op het moment dat de banjobout er helemaal weer inzit waarschijnlijk precies bij de verdunning van die bout. Maar ik zie het allemaal niet zo goed meer, dus ik onthou me even van verder meedenken... :W
Niet tappen... of nee, luister maar naar de rest, bestel een dure tap van een byzondere maat, wacht een week tot-ie binnen is, wellicht is dan het mooie weer ook voorbij :t


[/sarcasmemodus]
 
Laatst bewerkt:
Vooropgesteld, bedankt voor alle reacties :)
Buiten dat ik er vanavond weer mee verder ga, alvast een reactie:

Er zit echt geen ring meer in, die heb ik er al afgehaald met demonteren (en net nog een keer gechecked).
Banjobout lijkt het niet te zijn, ik heb nog een banjo- en een gewone bout geprobeerd en die lopen allemaal na evenveel draaien vast, daarom twijfel ik aan de beschadiging aan het begin. Maar goed, in het kader van “meten is weten”, ga ik er vanavond weer mee verder.

Ik hoop alleen niet dat ik de draad nu al beschadigd heb, en dat hij nu al in een verklote draad loopt en vastloopt ”tegen” de goede draad (als je begrijpt wat ik bedoel). Want dan helpt het laatste redmiddel (de tap) ook niet meer denk ik.
Zolang je het zonder sleutel hebt gedaan, zal dat wel een beetje meevallen.
 
Het aluminium is zo zacht en waarschijnlijk onder de braam al gescheurd dat als je de banjobout er met gevoel rechtop op zet en met een houten blokje een klopje op de kop geeft óf de braam afbreekt of terug op zijn plaats zet....

maar doe dat maar niet... als je kan beoordelen wat je ziet ben je daar pas aan toe, en dat is gewoon oprecht hè, zonder sarcasme. Probeer eerst die braam die ik wel zie eens te lokaliseren en hou in godsnaam op over die tap. Ga jij ook de hele straat asfalteren als je je tuin aan moet vegen???
 
Effe voor mezelf denkend, als nou een banjobout na 5 keer proberen niet pakt omdat die op een halve spoed vastloopt vanwege een braam dat weet een tap natuurlijk dat die een braam op zijn weg tegenkomt of zou die er ook een halve spoed naast zitten... en waarschijnlijk schuin. neetoch... nee...
 
Effe voor mezelf denkend, als nou een banjobout na 5 keer proberen niet pakt omdat die op een halve spoed vastloopt vanwege een braam dat weet een tap natuurlijk dat die een braam op zijn weg tegenkomt of zou die er ook een halve spoed naast zitten... en waarschijnlijk schuin. neetoch... nee...
Ik zeg 3 keer niet tappen...

met een scherp mes, schroevendraaiertje, dremeltje. waarschijnlijk breekt die braam er gewoon uit

dus dat reeds geforceerde braampje is ZOOOO sterk dat dat kleine stukje meer weerstand biedt dan "schuin tappen van nieuwe shroefdraad door de goede heen" ?
maar tegelijkertijd zo zwak dat je het met een schroevendraaiertje wel weg krijgt ?

even sarcasme modus aanzetten voor :

_O- :')
als je dit kan verneuken met een tap, moet je een tap-verbod krijgen !

einde sarcasme-modus

beun-modus staat terug open voor verdere reacties !
 
en die onervaren mensen zijn wel ervaren genoeg om met een schroefdraadvijl (hoeveel zouden dat in huis hebben ?) aan de slag te gaan ? of om met een schroevendraaier/dremel/whatever in een alu-schroefdraad te gaan prutsen.

voor een onervaren persoon vind ik de tap nu net het veiligste, zie nogmaals mijn opm hierboven over de sterkte van dat braampje. een tap recht houden zou iedereen moeten kunnen. kan je dat niet ga ik er vanuit dat je een motor ook niet recht kan houden.
 
Ik heb het zelf niet geprobeerd dus kan ik er verder weinig over zeggen. Als ik hem hier voor me had zou ik kijken hoe een tap er met de hand ingedraaid kan worden maar ik denk dat er weinig mensen zijn die een m10x1.25 tap hebben liggen. Alleen daarom al zou ik gaan voor de draad zonder tap te herstellen
 
Een tap is in feite een bout die deels weggeslepen is en gehard om lang mee te gaan.
Dus als je een reserve banjobout hebt kan je daarmee draad tappen na enkele lichte aanpassingen.
Ik heb het zelf niet geprobeerd dus kan ik er verder weinig over zeggen. Als ik hem hier voor me had zou ik kijken hoe een tap er met de hand ingedraaid kan worden maar ik denk dat er weinig mensen zijn die een m10x1.25 tap hebben liggen. Alleen daarom al zou ik gaan voor de draad zonder tap te herstellen
Klopt, maar hij heeft wel een extra banjobout die hij tot tap kan bewerken...
 
Met een tandartshaakje of desnoods een gebogen en aangescherpte paperclips de gang volgen. Je voelt dan wel op welk punt het fout gaat. Vervolgens De draad op deze plek met een puntig mes na bewerken.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan