Schroefdraad stuk in het motorblok

qwareh

MF'er
15 mrt 2012
39
0
Een goedemiddag :X

Vanmiddag een stukje gereden, plots begon de motor olie te lekken.
De onderkuip gedemonteerd, en ik zie olie langs de kop van deze lange bout gaan.

ul3zh44d.png

16bbkqw61.png

68deu92mm.png


Heeft iemand enig idee wat deze bout in het blok vasthoudt? En of dit nog te redden valt?

Alvast bedankt B| :X
 
Laatst bewerkt:
Zelfs al kan je hem bereiken dan is het een lastig verhaal.

Verkoper kan zeggen dat het nooit zo is geweest en heeft het ook niet geweten. Sowieso geen garantie en van beide partijen wordt geacht dat er onderzoek is geweest. Helaas zie je kapot gedraaid schroefdraad niet aan de buitenkant.

Tenzij de verkoper uit coulance bereid is om iets te doen (wat ik zelf al een enkele keer geweigerd heb ivm direct eisen dat ik het ging repareren en de reeds gemaakte onkosten bij een garage ging vergoeden: spanningsregelaar defect 1 week nadat de motor verkocht was, was best bereid geweest om er deels op mijn kosten een tweedehands op te schroeven omdat ik het lullig vond, maar dat werd helaas geëist nadat hij bij een dealer was geweest en 200 euro onkosten had gemaakt).

Helaas zelf ook wel eens een miskoop gedaan. Aan de buitenkant leek het mee te vallen en iets dieper bleek dat er veel meer aan de hand was.

Verlies heb je helaas altijd. Of kosten maken en fixen of goedkoper weg doen.

Hoe dan ook klote geintjes die een hoop zuur verdiende centen zo de put in kunnen laten verdwijnen...

@mach 4: wie zegt dan niet dat volgende week de andere kant aan de beurt is? Dan beter nazien en eventueel prutswerk ongedaan maken. Heb je er langer plezier van.

Wat je ook gaat doen aan zoiets, het is prutswerk. Maar je gaat geen wereld kosten maken aan zo`n barrel .
En bij nog meer schroefdraadsores blok rechtstreeks in de oudijzerbak.

(dat ging ie bij mij sowieso al maar dat terzijde.)
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook gaat doen aan zoiets, het is prutswerk. Maar je gaat geen wereld kosten maken aan zo`n barrel .
En bij nog meer schroefdraadsores blok rechtstreeks in de oudijzerbak.

(dat ging ie bij mij sowieso al maar dat terzijde.)


Je hebt commentaar op prutswerk, maar je adviseert om er een draadeind met loctite in te zetten? :?

En kapot schroefdraad kan meestal prima gerepareerd worden.
 
Je hebt commentaar op prutswerk, maar je adviseert om er een draadeind met loctite in te zetten? :?

En kapot schroefdraad kan meestal prima gerepareerd worden.


ik adviseer niks , ik reik hem alleen een goedkope optie aan om het ding weer rijdbaar te maken.
(Draadeind heeft misschien niet eens meer houvast , en dan houd het al op met die optie.)


Want als je de draad weer goed wil hebben moet je het blok splitsen(wat ik ook al aangaf) , wat ie zelf niet kan fiksen en kost het hem dus klauwen vol geld.



Mach 4 in "Schroefdraad stuk in het motorblok"

En verder wens ik hem veel wijsheid en succes met het ding.
 
Laatst bewerkt:
@mach 4: wie zegt dan niet dat volgende week de andere kant aan de beurt is? Dan beter nazien en eventueel prutswerk ongedaan maken. Heb je er langer plezier van.

Vaak hangt het doemdenken aan mekaar van hypotheses, na die andere kant zullen de wiellagert wel komen, waaschijnlijk kromme schakelvorken en haarscheutjes in het frame. doorgeroeste clip-ons en blootliggende bedrading.
Dan moet je voortaan nieuw en met garantie kopen, Jatoch :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook gaat doen aan zoiets, het is prutswerk. Maar je gaat geen wereld kosten maken aan zo`n barrel .
En bij nog meer schroefdraadsores blok rechtstreeks in de oudijzerbak.

(dat ging ie bij mij sowieso al maar dat terzijde.)

Ik denk dat jouw mening inmiddels wel duidelijk is en dat het niet veel nut heeft om bij elke reactie aan te geven wat jij met dat blok zou doen.

Om nu gelijk al te stellen dat het blok materiaal is voor de schrootbak is ook nogal kort door de bocht.

Ik ben het met je eens dat het knullig is dat er door onoordeelkundig gesleutel het schroefdraad gaar is, maar vervolgens wordt er maar meteen een aanname gedaan dat er waarschijnlijk in het blok wel meer gaar zal zijn :?

Verder is er zoals hierboven ook al aangegeven dat er maar één fatsoenlijke oplossing is en dat is het blok splitsen, helicoil erin en even kijken naar de rest, en weer door.
Daarna is het blok gewoon weer prima en kan je weer prima zorgeloos rondrijden.

Door het plaatsen van een helicoil is het blok ook niet per definitie een beunblok of schroot, sterker nog: ik denk dat een goed geplaatste helicoil degelijker is dan een getapt schroefdraad in aluminium.

Natuurlijk is het wel zuur voor TS dat je een motor particulier gekocht hebt en dat je dan dit meemaakt, en als je zelf niet handig genoeg bent om dit zelf te doen lopen de kosten flink op -O-
 
Ik denk dat jouw mening inmiddels wel duidelijk is en dat het niet veel nut heeft om bij elke reactie aan te geven wat jij met dat blok zou doen.

Om nu gelijk al te stellen dat het blok materiaal is voor de schrootbak is ook nogal kort door de bocht.

Ik ben het met je eens dat het knullig is dat er door onoordeelkundig gesleutel het schroefdraad gaar is, maar vervolgens wordt er maar meteen een aanname gedaan dat er waarschijnlijk in het blok wel meer gaar zal zijn :?

Verder is er zoals hierboven ook al aangegeven dat er maar één fatsoenlijke oplossing is en dat is het blok splitsen, helicoil erin en even kijken naar de rest, en weer door.
Daarna is het blok gewoon weer prima en kan je weer prima zorgeloos rondrijden.

Door het plaatsen van een helicoil is het blok ook niet per definitie een beunblok of schroot, sterker nog: ik denk dat een goed geplaatste helicoil degelijker is dan een getapt schroefdraad in aluminium.

Natuurlijk is het wel zuur voor TS dat je een motor particulier gekocht hebt en dat je dan dit meemaakt, en als je zelf niet handig genoeg bent om dit zelf te doen lopen de kosten flink op -O-

En hoe denk je dat je die helicoil vastzet ? :X
 
Laatst bewerkt:
En hoe denk je dat je die helicoil vastzet ? :X

Het vastzetten van de helicoil gebeurt inderdaad hetzelfde maar het schroefdraad welke je moet tappen voor het plaatsen van de helicoil is als ik me niet vergis anders dan standaard metrisch schroefdraad waardoor deze beter (sterker) vast zit.

Verder is een helicoil van RVS en dus een heel stuk sterker dan hetzelfde schroefdraad in aluminium.
 
En hoe denk je dat je die helicoil vastzet ? :X

Een helicoil is zwaarder belastbaar dan een direct getapte draad. Heel simpel, door een helicoil te plaatsen vergroot je de diameter van je gat en de binnenschroefdraad veranderd van zacht alu naar hard staal.
Uiteraard is het wel noodzakelijk dat er voldoende vlees beschikbaar is.
 
Update.... het volgende wil ik gaan doen:
Een M10 bout gebruiken 2 a 3 CM.(Dat dus een stukje tappen in het blok) Vervolgens de rest van de bout laten afdraaien en dan M8 op tappen.

Wil je dat gaan doen zonder het blok te splitsen?

Ik vrees dat het of de oplossing van Mach4 wordt, of het wordt splitsen en fatsoenlijk aanpakken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het afbranden van Mach4 in dit topic niet terecht vind. Als het allemaal niks mag kosten is dat best een prima manier om weer voorspanning in de constructie te krijgen. Mocht het blok ooit gesplitst moeten worden is het wel wat lastiger, edoch niet onmogelijk imho.

Maar het feit blijft, als er aan dit blok gekloot is op dit "niveau" dan zou ik het persoonlijk helemaal open halen en nakijken. Joost mag weten waar er nog meer zo geprutst is. Leuk en aardig tot er een keer een vliegwiel vanaf komt.
 
Wil je dat gaan doen zonder het blok te splitsen?

Ik vrees dat het of de oplossing van Mach4 wordt, of het wordt splitsen en fatsoenlijk aanpakken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het afbranden van Mach4 in dit topic niet terecht vind. Als het allemaal niks mag kosten is dat best een prima manier om weer voorspanning in de constructie te krijgen. Mocht het blok ooit gesplitst moeten worden is het wel wat lastiger, edoch niet onmogelijk imho.
Kan dit gewoon, want er zit dan een draadeind in met gewoon een losse moer er op. Net als een gewoon tapeind .
Maar het feit blijft, als er aan dit blok gekloot is op dit "niveau" dan zou ik het persoonlijk helemaal open halen en nakijken. Joost mag weten waar er nog meer zo geprutst is. Leuk en aardig tot er een keer een vliegwiel vanaf komt.

Maar ik hou hier nu echt op jongens, TS weet nu wel genoeg optie`s .

geleuter doen jullie maar zonder mij :W
 
Laatst bewerkt:
@Mach4:

Je roept al verschillende keren dat je je niet meer gaat bemoeien in dit topic en zodra er iemand iets zegt wat anders is dan het idee wat jij hebt voorgesteld begin je wéér :?

Verder reageer je eerst op mijn reactie over de helicoil en als er dan iets uitgelegd wordt (ook door andere gebruikers) dan ga je ineens moeilijk doen over dat er zoveel discussie gevoerd wordt ?

Het begint inmiddels erg op een wedstrijs ver plassen te lijken, maar daar ga ik niet aan mee doen. Mijn mening over de reparatie is wel duidelijk en de jouwe ook, het is verder aan TS om te beslissen wat hij wil gaan doen :W
 
@Mach4:

Je roept al verschillende keren dat je je niet meer gaat bemoeien in dit topic en zodra er iemand iets zegt wat anders is dan het idee wat jij hebt voorgesteld begin je wéér :?

Verder reageer je eerst op mijn reactie over de helicoil en als er dan iets uitgelegd wordt (ook door andere gebruikers) dan ga je ineens moeilijk doen over dat er zoveel discussie gevoerd wordt ?

Het begint inmiddels erg op een wedstrijs ver plassen te lijken, maar daar ga ik niet aan mee doen. Mijn mening over de reparatie is wel duidelijk en de jouwe ook, het is verder aan TS om te beslissen wat hij wil gaan doen :W

Punt... helemaal mee eens .
 
Laatst bewerkt:
Pasbussen zijn geen 10 cm lang ;). Maar goed, ik zal je nog eens een keer bijval geven :W :') .
Sorry Thijs ` ik had niet door dat die 10cm liften het probleem waren .. ;) sorry dat ik nog even reageer jongens, maar ik kan m`n enige vriend hier niet zo maar in vertwijfeling achterlaten zonder hem nog een antwoord te geven .

Zo zijn we weer vriendjes . :t
 
Laatst bewerkt:
full


68deu92mm.png

Ik hoop ts dat dit opgehoopt vuil is met een schaduwrandje.

Maar na verder uitvergroten van de foto lijkt het erop dat iemand een te te lang boutje in het naastgelegen schroefdraad heeft gedraaid waardoor de bodem is afgebrokkeld.

Het zou mij overigens niet verbazen dat dit de oorzaak is van de olielekkage en iemand de bewuste bout is gaan aandraaien om het olielekken te stoppen mat alle gevolgen van dien.
De bout op de foto is uitgerekt zoals ik al eerder zei waardoor het schroefdraad naar de gallemiezen is.

Leuk blokje, hoef je je niet mee te vervelen.


Scherp gevonden van je Gassen :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan