schroefdraad stuk

toijan

Rookie
16 feb 2015
2
0
Oss
jan
De schroefdraad op de carburateur waar het dekseltje van de gasschuif op wordt geschroefd is dolgedraaid. Het betreft een Bing carburateur van een BMW R69S.
Waar of hoe kan dit worden gemaakt?
 
Dat betekent eigenlijk dat het carburateurhuis kapot is.
Er zijn vast bedrijfjes die dit kunnen opknappen door alu op te lassen en nieuw draad te snijden maar dat is alleen de moeite als je heel erg zeldzame of niet meer te verkrijgen carburateurs hebt.
Ik zou gewoon een andere carburateur scoren.
Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
 
Voor een wat professioneler herstel:http://www.durafix.nl/

Gaatje dicht vloeien, voorboren, draad tappen. Zoveel kracht mag er niet komen op een deksel van een carburateur, zamac is zelf ook erg zacht en bros.
 
Laatst bewerkt:
Kan er geen overmaatje in?
Wss zoiets.
UlisMotorradladen_30049.jpg
 
Kijk nou eens naar het laatste plaatje. Er zijn geen schroefjes of gaatjes die je overboren of een grotere maat voor kan nemen. Boven op de carburatuer zit die afsluiting waar de gaskabel door gaat, daar is de schroefdraad van dol.

Zamac, een alu-legering, laat zich niet of heel moeilijk lassen, bovendien is de wand hier erg dun en zal vervormen waardoor de gasschuif niet meer soepel op- en neer zal gaan.
 
Laatst bewerkt:
Om in die stijl te blijven, voorzichtig er op draaien met wat Bison combi-metaal er tussen.
Gaat nooit meer los. Heb je tot de volgende carburateur schoonmaakbeurt de tijd om een andere te vinden.

Maar de drie kleine schroefjes methode is wel héél elegant natuurlijk.
 
Om in die stijl te blijven, voorzichtig er op draaien met wat Bison combi-metaal er tussen.
Gaat nooit meer los. Heb je tot de volgende carburateur schoonmaakbeurt de tijd om een andere te vinden.

Maar de drie kleine schroefjes methode is wel héél elegant natuurlijk.

Je kan de dop ook insmeren met vaseline, combimetaal op het huis en dan voorzichtig vastdraaien. Groot kans, dat na uitharden van het combimetaal de dop nog loskomt.
 
Dat betekent eigenlijk dat het carburateurhuis kapot is.
Er zijn vast bedrijfjes die dit kunnen opknappen door alu op te lassen en nieuw draad te snijden maar dat is alleen de moeite als je heel erg zeldzame of niet meer te verkrijgen carburateurs hebt.
Ik zou gewoon een andere carburateur scoren.
Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Carburateurs zijn van zamac en dat kun je niet lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan