Schroefdraad voor je bougie in je c.kop kapot

Lassie1_2

MF'er
9 apr 2003
30
0
Capelle aan den IJssel
Afgelopen weekend ben ik in de Eiffel geweest met 15 motorrijders en tijdens de terugweg is mijn bougie losgetrild in mn cylinderkop. Gelukkig reed ik rustig maar het was wel ff schrikken. Ik heb mn blade moeten achterlaten omdat hij niet meer gemaakt kon worden. Wie heeft hier wat meer info over? Ik heb gehoord dat er een " helicol " of zoiets erin gemaakt kan worden. Please geef wat info.. gr
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar Helicoils schijnen, mits goed gemonteerd, minstens net zo sterk te zijn als het oorspronkelijke draad. Het ziet eruit als een dunne bus met binnen en buitendraad (ooit eens lang lang geleden op school gezien in een boek over de nobele kunst der machinebouw).
Het monteren lijkt me niet zo´n klus, maar ik vraag me af hoe ze de cilinder controleren en ontdoen van draadrestanten.

tlh
 
Heb ook al eens een keer een bougiegat gerepareerd met een soort helicoil. Was gewoon een busje met aan twee kante schroefdraad wat je op de bougie draaide.
Eerst opnieuw tappen naar een grotere maat met flink veel tap vet, zodat er zo min mogelijk vijlsel in de cil valt en het liefst in een paar keer tappen met telkens nieuw vet erop. Vervolgens de motor een paar keer rondlaten draaien(starten) zonder bougie erin, dan kan wat er in de cil gevallen is eruit geblazen worden. En als er nog wat kleine stukjes alu erin zit, dan worden die bij de eerste keer lopen gewoon "verbrand" of eruit geblazen.

Zo heb ik het althans gedaan bij een auto met een automonteur en ik heb er geen problemen meer mee gehad.

Maar een heli-coil kan natuurlijk ook, zijn echt sterk die dingen, heb er al veel goede ervaringen mee.

Groet @ppie
 
wij hebben bij een honda cbr de kop er af gehaald.
opboren ,tappen en een helicoil er in.
de draad van een honda(motor) is veel kleiner dan van een auto.
ik d8 uit me hoofd motor(m10*1) en auto(m12*1,25)