Schroefdraad voor je bougie in je c.kop kapot

Lassie1_2

MF'er
9 apr 2003
30
0
Capelle aan den IJssel
Afgelopen weekend ben ik in de Eiffel geweest met 15 motorrijders en tijdens de terugweg is mijn bougie losgetrild in mn cylinderkop. Gelukkig reed ik rustig maar het was wel ff schrikken. Ik heb mn blade moeten achterlaten omdat hij niet meer gemaakt kon worden. Wie heeft hier wat meer info over? Ik heb gehoord dat er een " helicol " of zoiets erin gemaakt kan worden. Please geef wat info.. gr
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar Helicoils schijnen, mits goed gemonteerd, minstens net zo sterk te zijn als het oorspronkelijke draad. Het ziet eruit als een dunne bus met binnen en buitendraad (ooit eens lang lang geleden op school gezien in een boek over de nobele kunst der machinebouw).
Het monteren lijkt me niet zo´n klus, maar ik vraag me af hoe ze de cilinder controleren en ontdoen van draadrestanten.

tlh
 
Heb ook al eens een keer een bougiegat gerepareerd met een soort helicoil. Was gewoon een busje met aan twee kante schroefdraad wat je op de bougie draaide.
Eerst opnieuw tappen naar een grotere maat met flink veel tap vet, zodat er zo min mogelijk vijlsel in de cil valt en het liefst in een paar keer tappen met telkens nieuw vet erop. Vervolgens de motor een paar keer rondlaten draaien(starten) zonder bougie erin, dan kan wat er in de cil gevallen is eruit geblazen worden. En als er nog wat kleine stukjes alu erin zit, dan worden die bij de eerste keer lopen gewoon "verbrand" of eruit geblazen.

Zo heb ik het althans gedaan bij een auto met een automonteur en ik heb er geen problemen meer mee gehad.

Maar een heli-coil kan natuurlijk ook, zijn echt sterk die dingen, heb er al veel goede ervaringen mee.

Groet @ppie
 
wij hebben bij een honda cbr de kop er af gehaald.
opboren ,tappen en een helicoil er in.
de draad van een honda(motor) is veel kleiner dan van een auto.
ik d8 uit me hoofd motor(m10*1) en auto(m12*1,25)
iig ik heb de tap voor een honda bougie thuis liggen en de helicoil ook.
maar ik zou wel de kop goed opspannen en met een kolomboor opboren.
want allu is zo zacht dat je zo uitschiet met boren ,en aangezien je maar een heel dun draadje heb,kan je niks riskeren.
 
IK heb gebeld met verschillende motorzaken en die wisten mij te vertellen dat ze het met een helicoil kunnen oplossen. Geen idee wat het gaat kosten. ;(

in ieder geval bedankt voor de input... nu maar hopen dat het snel opgelost wordt.

gr
Martin
 
Als het mijn motor was, ging de kop eraf, en kwam er een helicoil in, let er wel op dat je motor een afwijkende bougie erin heeft zitten, dit heeft consequenties voor het monteren v/d helicoil.
 
Dus als ik het goed begrijp is het nog niet zo 1,2,3, gedaan... kans op ijzervijlsel in je blok, dus maw een nieuwe koppakking erbij, manuren. Waarschijnlijk je blok laten zakken want ik zag dat je er verschrikkelijk slecht bij kan....

Lekker.. is dit niet te verhalen bij die vent waar ik laatst mn beurt heb laten geven? Is nu wel iets van 8000 km geleden maar toch... moet op zich niet kunnen toch?
 
@ franskuh: geeft kopervet geen problemen? Aluminium kop, metalen (?) bougie en kopervet?? Ik heb ooit eens iemand iets horen vertellen over een galvanische las, m.a.w. na verloop van tijd zit de bougie muurvast in de kop...
 
Kop lekker laten zitten, gewoon tappen met vet, die paar kruimels aluminium die er invallen kunnen heus geen kwaad, zijn er bij de eerste plof weer uit.
Scheelt je ook een hoop kosten. Wel is het aan te raden het blok te laten zakken zodat je er goed bij kunt.
Succes!!
 
@ franskuh: geeft kopervet geen problemen? Aluminium kop, metalen (?) bougie en kopervet?? Ik heb ooit eens iemand iets horen vertellen over een galvanische las, m.a.w. na verloop van tijd zit de bougie muurvast in de kop...

:^

Er mag geen vet aan de schroefdraad v/d bougie gedaan worden, als met dit al wil smeren, dan moet er grafietpoeder gebruikt worden :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan