Schroefdraad

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
De middenbok van mijn Honda VT500 zit aan beide zijde vast aan het frame, nu is
één bout doormidden [10mm bout]. Ik heb verschillende 10 mm bouten geprobeerd
maar niet één die past, mogelijk dat ik een bout moet hebben met ander draad
maar welk? Thanx
 
De middenbok van mijn Honda VT500 zit aan beide zijde vast aan het frame, nu is
één bout doormidden [10mm bout]. Ik heb verschillende 10 mm bouten geprobeerd
maar niet één die past, mogelijk dat ik een bout moet hebben met ander draad
maar welk? Thanx

heb je nog een stuk van de afgebroken bout?

je kan de spoed vergelijken met een andere bout. een normale M10 bout heeft een spoed van 1,5mm.

er van uitgaande dat je nog een stuk van het draad hebt. als je hem naast een M8 bout houd, als de punten van het draad "passen" is de spoed dus 1,25mm. als hij naast een M6 bout "past" is de spoed 1mm!

anders zou je een werkplaats handboek, of bij de dealer een onderdelenboek moeten hebben...
 
heb je nog een stuk van de afgebroken bout?

je kan de spoed vergelijken met een andere bout. een normale M10 bout heeft een spoed van 1,5mm.

er van uitgaande dat je nog een stuk van het draad hebt. als je hem naast een M8 bout houd, als de punten van het draad "passen" is de spoed dus 1,25mm. als hij naast een M6 bout "past" is de spoed 1mm!

anders zou je een werkplaats handboek, of bij de dealer een onderdelenboek moeten hebben...


Het werkplaats handboek zegt er niets over, maar jou optie ga ik even controleren voor zover ik het begrijp. Als ik het goed begrijp en ik ga morgen naar de ijzerboer en vraag
om een bout 1,25 mm en 1 tje van 1 mm zit ik goed, of zijn deze bouten moeilijk te verkrijgen.

PS Ik zal wel iets verkeerds doen, maar als ik het schroefdraad gelijk hou aan het schroefdraad van een 10mm of 8 mm blijft het bij ieder gelijk.
 
Laatst bewerkt:
M10 1.00 en M10 1.25 zijn gangbare maten.
ik heb bijvoorbeeld een bout M10 1.25 voor mijn achterste paddock stand adapters. normaal is dat schijnbaar 1.00


Maar je hebt toch ook nog zoiets als symetrichdraad en ik dacht nog iets. Daar zit toch
ook nog verschil in. Engelsdraad ofzo ? Ik koop morgen wel beide, zal m'n kop niet kosten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op die japanners gebruiken ze meestal MF10x1,25. (MF=metrisch fijn)
Dus 10mm met een spoed van 1,25.
Ik denk dat je een hele goede ijzerwinkel moet hebben om die te vinden.
Bij de bouwmarkten kun je het sowiso schudden.
Beter is een motorsloop of anders originele bouten/moeren bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Maar je hebt toch ook nog zoiets als symetrichdraad en ik dacht nog iets. Daar zit toch
ook nog verschil in. Engelsdraad ofzo ? Ik koop morgen wel beide, zal m'n kop niet kosten. ;)

Correct, maar ik ben nog nooit imperische (engelse) maten tegen gekomen in een japanse/italiaanse/duitse motor. Die vind je over het algemeen in Harley's en Triumphs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan