Monster796
MF veteraan
Hoi allemaal
Echte sleutel ervaring heb ik nauwelijks. Vroeger (1985-1990) wel veel veel aan brommers gesleuteld en inmiddels wat cursussen achter de rug bij Erik van Lent.
Ik ben nog niet zo lang bezig met een tweetal projectjes; twee Italianen uit de jaren 80.
De ene ligt inmiddels helemaal uit elkaar, wordt gereviseerd (door een specialist) en daarna weer opgebouwd naar cafe race (door mezelf, with a little help of my friend(s)).
De andere is in principe rijdend, en de bedoeling is ook om daar voorlopig niet te veel aan te doen, anders dan het strikt noodzakelijke.
Bij het demonteren van de eerste had ik een aantal bouten die dusdanig vast zaten dat ze alleen met grof geweld los konden komen. En dus niet meer herbruikbaar zijn.
Bij noodzakelijk onderhoud aan de tweede (vervangen kapot startrelais) kwam ik erachter dat de vorige eigenaar niet alles even netjes heeft gedaan en bijvoorbeeld een niet origineel startrelais heeft geplaatst en deze heeft vastgezet met tie-wraps, ipv de daarvoor bestemde boutjes, (die gewoon in het frame gedraaid kunnen worden.) en een kroonsteentje ipv de juiste stekkertjes.
Nu wil ik dat soort gepruts voorkomen, dus wil ik mijn nieuwe (wel originele) startrelais weer vastzetten met boutjes en deze gewoon netjes stekkeren. Om te voorkomen dat ik voor elke boutje apart naar de bouwmarkt moet, wil ik een set aanschaffen waar de meest voorkomende bouten/ moeren/ inbusbouten inzitten.
Alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten. Ik neem aan dat buiten de dop/sleutelmaat ook de spoed van belang is? Of is de spoed standaard voor motoren?
Wie heeft een goede tip voor een set waar de meest voorkomende maten in zitten, zodat ik kleine dingetjes (zoals het vastzetten van mijn startrelais/ een zekeringkastje/ een lampje/ etc. etc.) gewoon kan doen met dat wat ik heb, ipv per keer iets te moeten halen.
Alle tips welkom! Alvast bedankt.
Echte sleutel ervaring heb ik nauwelijks. Vroeger (1985-1990) wel veel veel aan brommers gesleuteld en inmiddels wat cursussen achter de rug bij Erik van Lent.
Ik ben nog niet zo lang bezig met een tweetal projectjes; twee Italianen uit de jaren 80.
De ene ligt inmiddels helemaal uit elkaar, wordt gereviseerd (door een specialist) en daarna weer opgebouwd naar cafe race (door mezelf, with a little help of my friend(s)).
De andere is in principe rijdend, en de bedoeling is ook om daar voorlopig niet te veel aan te doen, anders dan het strikt noodzakelijke.
Bij het demonteren van de eerste had ik een aantal bouten die dusdanig vast zaten dat ze alleen met grof geweld los konden komen. En dus niet meer herbruikbaar zijn.
Bij noodzakelijk onderhoud aan de tweede (vervangen kapot startrelais) kwam ik erachter dat de vorige eigenaar niet alles even netjes heeft gedaan en bijvoorbeeld een niet origineel startrelais heeft geplaatst en deze heeft vastgezet met tie-wraps, ipv de daarvoor bestemde boutjes, (die gewoon in het frame gedraaid kunnen worden.) en een kroonsteentje ipv de juiste stekkertjes.
Nu wil ik dat soort gepruts voorkomen, dus wil ik mijn nieuwe (wel originele) startrelais weer vastzetten met boutjes en deze gewoon netjes stekkeren. Om te voorkomen dat ik voor elke boutje apart naar de bouwmarkt moet, wil ik een set aanschaffen waar de meest voorkomende bouten/ moeren/ inbusbouten inzitten.
Alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten. Ik neem aan dat buiten de dop/sleutelmaat ook de spoed van belang is? Of is de spoed standaard voor motoren?
Wie heeft een goede tip voor een set waar de meest voorkomende maten in zitten, zodat ik kleine dingetjes (zoals het vastzetten van mijn startrelais/ een zekeringkastje/ een lampje/ etc. etc.) gewoon kan doen met dat wat ik heb, ipv per keer iets te moeten halen.
Alle tips welkom! Alvast bedankt.