Schroefjes, boutjes, moertjes en inbusboutjes: HELP!

Monster796

MF veteraan
27 jul 2010
2.903
2.487
Dongûh, Jongûh.
Hoi allemaal

Echte sleutel ervaring heb ik nauwelijks. Vroeger (1985-1990) wel veel veel aan brommers gesleuteld en inmiddels wat cursussen achter de rug bij Erik van Lent.
Ik ben nog niet zo lang bezig met een tweetal projectjes; twee Italianen uit de jaren 80.

De ene ligt inmiddels helemaal uit elkaar, wordt gereviseerd (door een specialist) en daarna weer opgebouwd naar cafe race (door mezelf, with a little help of my friend(s)).
De andere is in principe rijdend, en de bedoeling is ook om daar voorlopig niet te veel aan te doen, anders dan het strikt noodzakelijke.

Bij het demonteren van de eerste had ik een aantal bouten die dusdanig vast zaten dat ze alleen met grof geweld los konden komen. En dus niet meer herbruikbaar zijn.

Bij noodzakelijk onderhoud aan de tweede (vervangen kapot startrelais) kwam ik erachter dat de vorige eigenaar niet alles even netjes heeft gedaan en bijvoorbeeld een niet origineel startrelais heeft geplaatst en deze heeft vastgezet met tie-wraps, ipv de daarvoor bestemde boutjes, (die gewoon in het frame gedraaid kunnen worden.) en een kroonsteentje ipv de juiste stekkertjes.

Nu wil ik dat soort gepruts voorkomen, dus wil ik mijn nieuwe (wel originele) startrelais weer vastzetten met boutjes en deze gewoon netjes stekkeren. Om te voorkomen dat ik voor elke boutje apart naar de bouwmarkt moet, wil ik een set aanschaffen waar de meest voorkomende bouten/ moeren/ inbusbouten inzitten.

Alleen heb ik geen idee waar ik op moet letten. Ik neem aan dat buiten de dop/sleutelmaat ook de spoed van belang is? Of is de spoed standaard voor motoren?

Wie heeft een goede tip voor een set waar de meest voorkomende maten in zitten, zodat ik kleine dingetjes (zoals het vastzetten van mijn startrelais/ een zekeringkastje/ een lampje/ etc. etc.) gewoon kan doen met dat wat ik heb, ipv per keer iets te moeten halen.

Alle tips welkom! Alvast bedankt.
 
Voor vastzetten remklauw gebruikt men pasbouten. Bijv. M8x10x80- 12.9(sterkte)
Zal wel voor een jap gelden maar de originele bouten waar mijn remklauwen op mijn Guzzi mee vast zitten zijn gewone M10 8,8 inbusbouten vanaf de fabriek en ze houden het al 200,000 km vol
Voor wat ik ben tegen ben gekomen in de afgelopen 40 jaar zijn de remklauwen vast gezet met normale bouten en die borst/pas bouten kom ik alleen tegen bij de schijven
Hoewel best kan zijn dat die nieuwe ( voor mij dan) radiaal gemonteerde klauwen wel borst/pas bouten gebruikt zijn dat zal ik niet tegen spreken die heb ik er nog niet af hoeven te halen daar ik ze niet op een motor hebt zitten
 
Zal wel voor een jap gelden maar de originele bouten waar mijn remklauwen op mijn Guzzi mee vast zitten zijn gewone M10 8,8 inbusbouten vanaf de fabriek en ze houden het al 200,000 km vol
Voor wat ik ben tegen ben gekomen in de afgelopen 40 jaar zijn de remklauwen vast gezet met normale bouten en die borst/pas bouten kom ik alleen tegen bij de schijven
Hoewel best kan zijn dat die nieuwe ( voor mij dan) radiaal gemonteerde klauwen wel borst/pas bouten gebruikt zijn dat zal ik niet tegen spreken die heb ik er nog niet af hoeven te halen daar ik ze niet op een motor hebt zitten
Pasbouten heb ik op mijn jap-jes ook niet zitten, ook geen 10.9
Zijn wel altijd bouten met een borst en afwijkende sleutelmaten als 12 en 14mm.
Inbus kom’k ook wel tegen M8 en M10, of die 8.8 of 10.9 zijn :?.
Meende dat vroeger 10.9 en hoger niet glans/blauw verzinkt konden worden maar zie ze nu wel te koop zijn.
 
Er is verschil tussen een borstbout en een bout die niet over de volledige lengte draad heeft. Bij mijn weten worden de laatste gebruikt voor remklauwen (met zuigers aan beide zijdes van de schijf).
 
Pasbouten heb ik op mijn jap-jes ook niet zitten, ook geen 10.9
Zijn wel altijd bouten met een borst en afwijkende sleutelmaten als 12 en 14mm.
Inbus kom’k ook wel tegen M8 en M10, of die 8.8 of 10.9 zijn :?.
Meende dat vroeger 10.9 en hoger niet glans/blauw verzinkt konden worden maar zie ze nu wel te koop zijn.
Met verzinken nam de sterkte weer af.
Nu niet meer.
 
Er is verschil tussen een borstbout en een bout die niet over de volledige lengte draad heeft. Bij mijn weten worden de laatste gebruikt voor remklauwen (met zuigers aan beide zijdes van de schijf).
Een borstbout is sterker dan een normale bout, en centreert zich.
Een bout met niet volle draad is ook sterker dan een normale bout maar centreerd zich iets minder dan de borstbout.

Dus goedkoper te maken.

Het is allemaal een beetje lood om oud ijzer. Je kunt ook een grotere maat bout nemen voor dezelfde sterkte.

Maar we willen steeds compacter bouwen, vandaar dat men sterkere bouten neemt. Met een maatje kleiner en een kleinere kop.
 
Bij mijn motor heeft men bijna overal inbus (8.8 verzinkt) gebruikt. Ik heb de meest gebruikte maten per 100 besteld, en daarnaast een aantal assortimenten bij Montagetechniek Patrick Saes

Daar heb ik er iets meer vertrouwen in dat het ook daadwerkelijk de beloofde sterkte heeft itt AliExpress.
Zo heb ik ook diverse ringen etc. besteld (deels ook bij HBM, zoals koper en alu afdichtringen), en dus een behoorlijke voorraad in assortimentskoffers liggen. Nu grijp ik zelden mis.
Voordeel bij mijn motor is, dat alle onderdelen via RealOEM te vinden zijn, en dat (ook bij de rembouten die ik als voorbeeld genomen heb) doorgaans wordt aangegeven wat de maat en kwaliteit van de bouten is. Nr. 5 uit de link, in dit geval M10*30 8.8 verzinkt. Bij Patrick Saes €0,35/st. of €8,00/50 st. Vergeleken met > €1,-/st. bij de dealer.
 
Of Rosmalen half januari 2020.
Patrick Saes montagetechniek is ook een prima adres voor allerlei bevestigingsmaterialen.
Volgens mij staat hij ook op beurzen, en anders zijn er meerdere aanbieders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan