Schroot achter vliegwiel Vmax

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.574
61
Eindhoven
Ik kwam vrijdagmiddag zonder problemen naar huis gereden, stop de motor, pik wat op en twee minuten later start ik hem weer. Een naar geratel kwam van links uit het blok.

Nou, vanmiddag wat kapjes losgetrokken en dit heb ik achter het vliegwiel vandaan weten te peuteren:

iets1.jpg

iets2.jpg

iets3.jpg


Ik vermoed dat het ooit een rond dekseltje is geweest met een centraal gat, 3 gaten daar omheen en 3 setjes van 3 kleinere gaatjes daar weer tussen. Ook in de flens zitten nog 6 kleine gaatjes.

Alleen kan ik het specifieke onderdeel op de microfishes niet terugvinden. Het lijkt een deel van de starterkoppeling, maar voorzover ik kan zien en voelen doet die het ook zonder dit ding prima.

Ik heb geprobeerd het vliegwiel los te krijgen, maar dat lukte niet. Na een telefonisch consult met Dr. Piet kwam de centrale bout wel los, maar zelfs de zwaarste poelietrekker van de automaterialenzaak kon het vliegwiel niet motiveren los te komen.

Wie weet om welk onderdeel het hier gaat en wat er gebeurt als ik zonder dit ding ga rijden?

bij voorbaat dank,

martijn
 
Is idd het achterplaatje v/d startkoppeling, rij zo beslist niet verder!, en repareer het eerst.
Als je een forse poelie trekker om de magneetkrans gezet hebt, dan kun je misschien het vliegwiel nu ook weggooien '(
Je moet een trekker in het centrale deel v/h vliegwiel draaien, en ja, ze zitten vaak zeer vast.

Suuk-6, Paul.
 
Is idd het achterplaatje v/d startkoppeling, rij zo beslist niet verder!, en repareer het eerst.
Als je een forse poelie trekker om de magneetkrans gezet hebt, dan kun je misschien het vliegwiel nu ook weggooien '(
Je moet een trekker in het centrale deel v/h vliegwiel draaien, en ja, ze zitten vaak zeer vast.

Suuk-6, Paul.

Ik had eerst van 10mm messing plaat een tool in elkaar geklust dat leek op de tool die je volgens Yamaha moet gebruiken. Maar 10mm messing was geen partij voor het vliegwiel, ik trok die plaat zonder moeite krom. Daarna heb ik inderdaad een poelietrekker om de magneetkrans gezet en eens stevig aangedraaid, zonder succes overigens. Ik zal een nieuwe tool in elkaar klussen dat met 3 M8 bouten in het centrale deel van het vliegwiel vastgezet wordt en daar de poelietrekker aan laten trekken. En dan maar hopen dat het vliegwiel nog bruikbaar is, want ik heb tijdens de laatste poging wel 1 zacht kraakje gehoord, maar ik dacht dat dat de poelietrekker zelf was :?

Bedankt voor het advies!

martijn
 
Poelietrekker die je overal koopt breekt af.
Je moet een super sterke trekker hebben die heel erg veel kan hebben.
En als ie los komt, pas op voor het letterlijk vliegen !!!
 
Poelietrekker die je overal koopt breekt af.
Je moet een super sterke trekker hebben die heel erg veel kan hebben.
En als ie los komt, pas op voor het letterlijk vliegen !!!

Nou, als dit afbreekt, laat ik een thyleenbrander invliegen, samen met en slijptol, een voorhamer en een bijl. Dan zullen we nog wel eens zien wie hier de volhouder is, dat vliegwiel of ik :+

poelie.jpg


En ik zal een beetje uit de baan van het vliegwiel blijven als ik weer aan de slag ga.

groeten,

martijn
 
Nou, als dit afbreekt, laat ik een thyleenbrander invliegen, samen met en slijptol, een voorhamer en een bijl. Dan zullen we nog wel eens zien wie hier de volhouder is, dat vliegwiel of ik :+

(Afbeelding)

En ik zal een beetje uit de baan van het vliegwiel blijven als ik weer aan de slag ga.

groeten,

martijn

Als je dit gaat gebruiken op de manier zoals je spreekt, is je portomenee de enige verliezer :+
En da's dan (al)weer jammer voor je vrienden, dat scheelt de eerste weken weer onnodig een paar rondjes in de kroeg.
 
Als je dit gaat gebruiken op de manier zoals je spreekt, is je portomenee de enige verliezer :+
En da's dan (al)weer jammer voor je vrienden, dat scheelt de eerste weken weer onnodig een paar rondjes in de kroeg.

Dat van die slijptol, voorhamer en bijl was natuurlijk maar een geintje :)
Dat van die thyleenbrander ook, maar dat vind ik zo'n imponerend stuk gereedschap dat het bijna zonde is die werkloos aan de kant te laten staan.

Ik zal nog 1 bezonnen poging wagen en hem met 3 M8 draaieinden vanuit het centrale deel van het vliegwiel los te trekken. Als dat niet lukt zit er niets anders op dan een auto met trekhaak en een aanhanger te regelen en het vliegwiel met motor en al naar een deskundige te brengen.

Geluk bij pech is dat nu de Vmax in de garage staat ik geen snelheidsbelasting hoef te betalen en zo toch geld overhou voor bijv. de kroeg, zelfs als ik al lerende wat stuk maak (hoewel een nieuw vliegwiel bijna net zo duur is als de laatste bon).

groeten,

martijn
 
Stap 1: meer informatie inwinnen. Leuk stukje tekst gevonden.

"You will need a good flywheel puller, an air-driven 1/2" drive impact wrench and two propane torches. If you don't have the tools, you can't get the flywheel off its shaft. The flywheel is attached to a tapered shaft by a nut, which is torqued to about 100 ft. lb. Make sure the bike is in gear. Once you get the nut off, you'll find that the flywheel is really stuck to that shaft. Talk to Paul Venus. He just did it and swore it was one of the hardest jobs to do. Figure a five hour job. You will need new gaskets for the side covers.

I think it is important to use a good quality flywheel puller. I use a Craftsman, which is guaranteed not to break. It is important that the puller be exactly parallel with the flywheel. If canted ever so little, it will pull the flywheel "sideways" further locking it onto the shaft. I used a vernier caliper to measure the distance from the puller arms to the face of the flywheel.

I think you can use some heat on the hub of the flywheel. A gas torch is too much. A single propane torch is too little. Use two propane torches and heat the hub until your spit sizzles. Then get your air compressor psi up to max and use the impact wrench to try to drive it off. A helper with a rubber hammer can tap/pound on the flywheel when you are applying the impact wrench. The flywheel will POP off with a bang - so be careful and have a pile of towels below to catch it.

You will have to remove and reinstall the starter clutch assembly, which is mounted to the back of the flywheel. Note, Yamaha has "crimped" the mounting bolts by means of a drift. The mounting bolts are allen head bolts. Use a 3/8" socket for the allen head bolts - your local NAPA store will have the socket. Be real careful to visualize this clutch assembly and how the little springs go back in place. Some may have popped out when the flywheel came off - another reason to have some towels to catch parts when the flywheel pops off."

:} Kijk, daar heb je wat aan :}

Stap 2: Gereedschap

flywheelpuller.gif


YU-33270-B.jpg


OTC7403-L.jpg


Stap 3: tijd maken om het te doen (dit weekend denk ik).
 
Zo, eindelijk weer eens tijd om verder te gaan. Eerst een fatsoenlijke vliegwieltrekker geleend bij iemand die twee vliegwielen los had liggen, dus die zou het moeten doen. Gisteravond twee pogingen ondernomen, maar zonder resultaat.

Voorlopige tussenstand Vmaxxx vs. vliegwiel: 0 - 2 :( :X |(

Morgen de laatste pogingen.......
 
Zo, eindelijk weer eens tijd om verder te gaan. Eerst een fatsoenlijke vliegwieltrekker geleend bij iemand die twee vliegwielen los had liggen, dus die zou het moeten doen. Gisteravond twee pogingen ondernomen, maar zonder resultaat.

Voorlopige tussenstand Vmaxxx vs. vliegwiel: 0 - 2 :( :X |(

Morgen de laatste pogingen.......

He, gelukkig. Ik dacht al dat je ons vergeten was :+
 
Lekker makkelijk he, afkijken bij iemand anders :P

Succes met het getrek en gesjor verder :) .
hohohohoho !!! B| B| B|

Bij mij ligt nu de andere kant van het blok open en dan pas over 3 weken de andere kant als ik niet meer hoef te sturen want kost nogal wat mijn schade die ik heb.
En ik heb al op veel plaatsen gelezen dat het een hele klus word om dat los te krijgen. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan