Schuberth C2

Thijssie

Rookie
28 apr 2004
15
0
Enschede
Binnenkort wil ik waarschijnlijk een nieuwe helm gaan aanschaffen. Het liefst zou ik een systeemhelm kopen (heb nu een integraal, Arai RV), maar die zijn over het algemeen een stuk luidruchtiger dan integraalhelmen. Nu lees ik de laatste weken nogal wat advertenties waarin wordt beweerd (door Schuberth) dat de C2 na de S1 de stilste helm is. Ik heb de helm al wel gepast, maar heb er nog niet mee kunnen proefrijden (dit ga ik uiteraard nog wel doen). Ik vroeg me af of er al mensen zijn met deze helm en wat hun ervaringen ermee zijn. Is de helm idd zo stil als wordt beweerd?

Verder leek het geintegreerde zonnevizier leek mij erg handig, maar bleek niet zo ver naar beneden te vallen, heb je dan geen hinder van spiegelingen van de weg?
 
Ik heb de C2 in een motorzaak op mijn knar gehad, merkte meteen dat de geluids demping zelfs zonder doppen heel goed was, ging dan ook staan roepen tegen mijn vriendin dat dit wel een erg mooie helm was :)

Mijn broer heeft de Concept, je kijkt eigenlijk onder het vizier door en geen last van spiegelingen.

Zelf wil ik eerst die nieuwe Airoh SV55 testen, ziet er iets blitser uit en heeft een mooier vizier, weet nog niet hoe de geluidsdemping is van die helm
 
full
 
C2 is een erg comfortabele stille helm, en dat zonnevisier werkt ook goed.
Alleen onder sommige omstandigheden verlang je naar een echte zonnebil, wegens reflecties vanaf de tellers, maar dat verschilt naturlijk ook per motor en per rijder.
Wel werkt het uitsteekbaar: tunnels in Italie, regenbuien en opklaringen, altijd een zonnebril voorhanden.

Oja, ook in mijn Schubert C2 heb ik otoplastieken in, nog mooier en comfortabeler.

Veel plezier er mee.
 
heb zelf een Concept en hoewel ik over het algemeen erg tevreden ben, zijn er toch wel een aantal irritatie-puntjes:

[*]anti-condenslaag tovert (na een paar maanden) beslagenheid om in een vloeistoflaag -> waardeloos zicht. Dus vizier nacht in een bak water en daarna pinlock op laten zetten.
[*]zonneklep werkt perfect onder normale omstandigheden, maar met bijvoorbeeld laagstaande zon is het net niet voldoende. Ook bij tegenlicht wordt alles al snel een groot erg donker vlak (niet leuk op dijkjes met bomen erlangs, woonwijk enzovoorts). Denk dat ze gewoon een andere "kleur" of materiaal hadden moeten nemen. Een gewone (goeie) zonnebril heeft dan toch net dat beetje meer.
[*]vind 'm erg rumoerig t.o.v. van m'n oude Shoei TXR. Maar dat zou bij de C2 dus beter zijn. Gelukkig rijden we allemaal met doppen in *D
 
zit wel ff een verschil in een airoh en een schubert...

alleerst de veiligheid, er zijn maar 2 systeem helmen die de stempel superveilig mee krijgen in gesloten toestand. dat is shoei en de schubert, deze helmen zijn gesloten net zo sterk als een integraal helm.

ten tweede de airoh zijn volgens mij niet van glasfiber,carbon nog niets....en dat zijn de duurdere systeem helmen wel...tevens is de helm gelijmd? die airoh of bestaat ie uit 1 deel zoals de shubert en de shoei.....(en integraal hebben alle dure merken het)

dus een helm kopen op looks belangrijk, een helm kopen op 1 of ander flits zonnebrilletje...dat zou ik niet doen...

ik heb zelf een shoei systeemhelm...het is niet de mooiste...maarja..boeit niet echt ....veiligheid vind ik belangerijker... :)
 
heb zelf een Concept en hoewel ik over het algemeen erg tevreden ben, zijn er toch wel een aantal irritatie-puntjes:

[*]anti-condenslaag tovert (na een paar maanden) beslagenheid om in een vloeistoflaag -> waardeloos zicht. Dus vizier nacht in een bak water en daarna pinlock op laten zetten.
[*]zonneklep werkt perfect onder normale omstandigheden, maar met bijvoorbeeld laagstaande zon is het net niet voldoende. Ook bij tegenlicht wordt alles al snel een groot erg donker vlak (niet leuk op dijkjes met bomen erlangs, woonwijk enzovoorts). Denk dat ze gewoon een andere "kleur" of materiaal hadden moeten nemen. Een gewone (goeie) zonnebril heeft dan toch net dat beetje meer.
[*]vind 'm erg rumoerig t.o.v. van m'n oude Shoei TXR. Maar dat zou bij de C2 dus beter zijn. Gelukkig rijden we allemaal met doppen in *D


Van dat vocht heb ik eigenlijk geen last. Kwestie van manier van
schoonmaken misschien? (Er gaat niets boven warm water + Dreft)
Ik rijd vaak met het zonnevizier, en vaak met een (Roadview) zonnebril.
En bij erg schel licht vaak ook beide.
Het geel/rode glas van de zonnebril en het blauw/grijze van het zonnevizier,
vullen elkaar prima aan.
Ik vind hem (de Concept) momenteel nogal luidruchtig, maar dat komt
ook door de hoogte van de ruit op de RT.
 
ik maak hem schoon met lauw water en geen zeep. Soms aan de buitenkant plaatselijk zeep gebruikt tegen hardnekkige lijkjes. Daarna de binnenkant niet droogwrijven maar laten drogen (staat volgens mij ergens in de "handleiding")

het begon bij mij met die waterwaas ter hoogte van mond/neus, maar ging zich steeds meer in het zicht uitspreiden . Nu met pinlock altijd helder zicht (hoewel er wel meer reflecties zijn).

die zonneklep had van mij best van dat oranje glas mogen zijn (als jouw zonnebril?). Combineren heb ik nooit geprobeerd, zal ik eens doen 8-)

overigens zit ik ook met mijn hoofd in de turbulentie van mijn niet verstelbare toerruitje; dat zal zeker veel schelen maar dan nog was mijn TXR stiller. Over een jaartje of anderhalf maar een C2 dan

ik heb trouwens ergens weleens wat gelezen over het afplakken van kieren op de Concept (kan het niet meer vinden); zou veel helpen. Heb jij ook zo'n last van een fluittoon als je je vizier dichtdoet?

EDIT
gevonden Post van slijtboutje in topic 'regen/vizier Schuberth Concept'
 
Laatst bewerkt:
ik vind de c2 een hele goede en stille helm.

het mag wat kosten maar dan heb je ook wat! qua 'build quality' is het allemaal dik in orde en de afwerking ziet er tiptop uit. vooral de opties die de helm heeft (uitneembare/verstelbare afdichting bij je kin, zonnevizier dat net als het buitenvizier óók condens verminderend is (had ik bij de caberg niet en dan heb je leuk fogcity in je buitenvizier, maar beslaat alsnog je zonnevizier), de tochtstand van het buitenvizier etc)

wel vond ik dat die van mij nogal flink snel en flink indikte. koop em dus wat te krap. dat corrigeert zich binnen een paar weken. ook vind ik de helm-open-knop niet optimaal, zal wel met veiligheid te maken hebben, maar zelfs als ik em gewoon met twee handen op wil zetten sta ik soms te kloten, laat staan als je em tijdens het rijden wilt openen met je handschoenen aan (nee, dat is niet veilig ik weet het).

toch heb ik er geen spijt van. voordelen compseneren ruimschoots voor de nadelen. ik zou em zo weer kopen.
 
En waar hebben jullie de C2 gekocht??
Aangezien die in Duitsland nogal wat goedkoper is vraag ik me af of er hier ook adresjes zijn waar die wat goedkoper is.

\off topic, overigens komt BMW binnenkort met de opvolger van de EVO-4, de, uhm, EVO-5. Ben benieuwd hoe die presteert tov. de C2....
 
wel vond ik dat die van mij nogal flink snel en flink indikte. koop em dus wat te krap. dat corrigeert zich binnen een paar weken. ook vind ik de helm-open-knop niet optimaal, zal wel met veiligheid te maken hebben, maar zelfs als ik em gewoon met twee handen op wil zetten sta ik soms te kloten, laat staan als je em tijdens het rijden wilt openen met je handschoenen aan (nee, dat is niet veilig ik weet het).

toch heb ik er geen spijt van. voordelen compseneren ruimschoots voor de nadelen. ik zou em zo weer kopen.

Da's wel interessant om te horen. Zelf heb ik laatst zowel een maat 58 als een maat 56 gepast. De 58 zat prima, beetje strak, maar verder goed. De 56 kreeg ik met veel moeite wel op, maar zat niet lekker, knelde vooral bij voorhoofd een beetje. Maat 58 lijkt mij dus het beste, maar als ie inderdaad zo veel indikt is misschien 56 toch een betere keus?
 
Da's wel interessant om te horen. Zelf heb ik laatst zowel een maat 58 als een maat 56 gepast. De 58 zat prima, beetje strak, maar verder goed. De 56 kreeg ik met veel moeite wel op, maar zat niet lekker, knelde vooral bij voorhoofd een beetje. Maat 58 lijkt mij dus het beste, maar als ie inderdaad zo veel indikt is misschien 56 toch een betere keus?

Nou als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat 58 een betere keus is, Schuberth maakt echt geen helmen die na een paar maanden een hele maat groter uitvallen. Als 56 te strak zit dan is 'ie na een half jaar nog te strak.
 
:^ ...

Mijn Schuberth (S1 overigens) zit nog steeds zoals toen ik 'm kocht...PERFECT!
Ik denk dat je geen spijt krijgt van die C2. Maar als je liever een integraal hebt, waarom koop je dan geen S1?
 
:^ ...

Mijn Schuberth (S1 overigens) zit nog steeds zoals toen ik 'm kocht...PERFECT!
Ik denk dat je geen spijt krijgt van die C2. Maar als je liever een integraal hebt, waarom koop je dan geen S1?

Ik wilde dus eigenlijk juist een systeem. Mijn huidige helm is een integraal, maar zou dus liever een systeemhelm willen. Vooral vanwege het geluid bij aankoop van huidige helm een integraal gekozen. Als nu blijkt dat die C2 bijna net zo stil is als de stilste integraal (S1), dan lijkt me dat een combinatie van het beste van de twee.

Nu hoorde ik trouwens bij Termaat dat de S1 niet de stilste was, maar dat de Arai RX7 stiller zou zijn...
 
Ik wilde dus eigenlijk juist een systeem. Mijn huidige helm is een integraal, maar zou dus liever een systeemhelm willen. Vooral vanwege het geluid bij aankoop van huidige helm een integraal gekozen. Als nu blijkt dat die C2 bijna net zo stil is als de stilste integraal (S1), dan lijkt me dat een combinatie van het beste van de twee.

Nu hoorde ik trouwens bij Termaat dat de S1 niet de stilste was, maar dat de Arai RX7 stiller zou zijn...
Oeps, verkeerd gelezen |( |( |( ... sorry!
Maar als jij deze combinatie prefereert en de helm zit goed, dan moet je dat gewoon doen!


Hahaha, hij had zeker nog een paar Aria's liggen? :X
:^

Arai's zijn de lievelingetjes bij Termaat (o.b.v. persoonlijke voorkeur van de verkoper) :z :z ....
 
De Schuberth C2 is in Duitsland te bestellen voor 369 Euries bij:
www.motshop.de

Zelf nog geen ervaring mee opgedaan. Maar ik was wel van plan om 'm daar gaan te bestellen. Natuurlijk wel eerst even in NL passen..

Rrrr
 
Ik heb hem inmiddels gekocht! Echt een hele fijne helm: Heel stil, sluit goed af (lekker warm in de winter) en dat zonnevizier is echt handig! Had eerst maat 56 gekocht, maar die bleek toch te krap te zitten na een stukje rijden, dus omgeruild voor maatje 58 en die is prima. Heb er trouwens 420 Euro voor betaald bij Termaat en zoals gewoonlijk weer goed geholpen daar, prima zaak!
 
'k Heb 'm ook, sinds een week, de Schuberth C2. Inderdaad extreem stil. Ik gebruik daarnaast otoplasieken, en je weet niet wat je niet hoort, zogezeid. Een wereld van verschil met m'n vorige helm (Nolan N37 uit 1991 B| ) Op m'n K1100RS zit ik wel precies met m'n snoet in de wervelwind, ga ik half staan dan valt pas op dat er weliswaar meer wind op je vizier staat, maar veel minder geruis! Als je het op je fiets hebt: kwestie van je spoilertje/ruitje afstellen.

Omdat-ie aan alle kanten goed afsluit, ook onder je kin, moet je wel (PAS NA LANGE TIJD) bij lang stilstaan even het vizier openen, anders is er uiteindelijk te weinig frisse lucht binnenin je helm. *D
 
De Concept (C1) is idd ook al een fijne helm. Ik vind schuberth trouwens ook netjes qua service. Ik heb m'n helm een keer laten vallen en toen zat er een scheur in de schaal :X
Dat hebben ze voor een redelijke prijs gefixed.
De C2 zit er voor mij niet in want ik rij nu met m'n gefixte helm en heb nog een Concept liggen die ik ga gebruiken als deze versleten is (m'n helm was nogal een tijdje weg voor die reparatie en ik kon moeilijk zonder gaan rijden :P Ik had wel een andere helm aangeschaft voor de tussentijd maar die heb ik na 1 ritje ingeruild voor toch maar weer een Concept. Voornamelijk vanwege de herrie idd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan