Schuberth C4

khayma

Die hard MF'er
9 mei 2016
283
44
Amsterdam
Ladies and Gents

Ik ben op zoek naar een nieuwe, stille helm en mijn oog viel op de nieuwe Schuberth C4. Mooi, lichtgewichte helm met groot vizier. Lekker strak en geen gekke fratsen. Enige waar ik mee zit is de ingebouwde communicatiesysteem. Ik wil dit systeem helemaal niet gebruiken omdat ik al 2x een communicatiesysteem heb voor mij en madame.

Nou zitten er dus al 2 oortjes ingebouwd. Kan ik deze eruit halen en mijn eigen oortjes/speakers in plaats zetten of zitten deze vast? Iemand die hier antwoord op heeft?
 
In een nieuwe C4 (pro) zit standaard echt geen communicatiesysteem. Dat moet je er los bij kopen. Er is dus ruimte genoeg voor eigen speakers.

Sorry, dat was dus de C3(pro). C4 heeft wel standaard speakers en mic ingebouwd...

Let wel op dat inbouwen van bluetooth spullen lastig kan zijn omdat de C4 (pro) een volledig gesloten kraag heeft. Je kunt dus niet zomaar iets om de rand heen klikken.
 
Laatst bewerkt:
Wat dat inbouwen van aftermerket spullen betreft, geen idee. Maar zoals blihi al zegt, zou het wel kunnen dat alleen merk eigen spullen mooi passen. Commerce he ... ;)

Maar stil zal die wel zijn. Heb de C3 gehad en dienwas al geweldig stil* dus zal de C4 dat zeker zo zijn.

* maar toch deed ik nog st3eds oordopjes in, altijd!
 
Bij de C4 zitten de speakers en microfoon a ingebouwd. Enkel de SC1 cartridge unit moet je nog eventueel aanschaffen om te kunnen kletsen onderweg. De speakers zitten wel vast en zijn eigenlijk niet te verwijderen. Er is dan ook geen ruimte om zelf nog iets in te bouwen. Als je per se je eigen communicatiesysteem wil gebruiken, schaf dan een C3 pro aan! Houd je nog wat geld over ook ;) Qua kwaliteit en comfort zul je het verschil niet zo merken. Let wel op de kraag inderdaad. Een universele set inbouwen kan wel maar vereist wat handigheid.
 
Bij de C4 zitten de speakers en microfoon a ingebouwd. Enkel de SC1 cartridge unit moet je nog eventueel aanschaffen om te kunnen kletsen onderweg. De speakers zitten wel vast en zijn eigenlijk niet te verwijderen. Er is dan ook geen ruimte om zelf nog iets in te bouwen. Als je per se je eigen communicatiesysteem wil gebruiken, schaf dan een C3 pro aan! Houd je nog wat geld over ook ;) Qua kwaliteit en comfort zul je het verschil niet zo merken. Let wel op de kraag inderdaad. Een universele set inbouwen kan wel maar vereist wat handigheid.
Een helm die standaard al speakers heeft? Lijkt mij een slechte verkoops strategie.

Zo blijft er geen vrijheid over om zelf te kiezen welk communicatie systeem je wil gebruiken.
En als je helemaal geen communicatie in je helm wil, moet je betalen voor iets wat je niet gebruikt ...

Ik wil alvast geen helm waar standaard communicatie inzit.
Maar ja, ieder zijn wens natuurlijk.
 
Vraag me af of die schuberths nog wel een klap kunnen absorberen met al die hapjes uit het eps voor de luxe toevoegingen.
 
Heb zelf de Schuberth C3 pro, daar is heel makkelijk communicatie in te bouwen. Ik heb een scala rider setje gemonteerd en aan de zijkant vastgeplakt.
 
Vraag me af of die schuberths nog wel een klap kunnen absorberen met al die hapjes uit het eps voor de luxe toevoegingen.
Natuurlijk kunnen die dat, net zoals bij vele andere helmen die wel van de nodige uitsparingen voorzien zijn, maar niet standaard speakers en micro aan boord hebben.

Ik zou niet weten waarom al die uitsparingen de veiligheid teniet doen. Ze zullen dat immers wel meenemen in hun berekeningen/testen.
 
Hoe is de pasvorm van de C4 eigenlijk tov de C3? Nog steeds alleen voor ronde hoofden?
 
Natuurlijk kunnen die dat, net zoals bij vele andere helmen die wel van de nodige uitsparingen voorzien zijn, maar niet standaard speakers en micro aan boord hebben.

Ik zou niet weten waarom al die uitsparingen de veiligheid teniet doen. Ze zullen dat immers wel meenemen in hun berekeningen/testen.
Ik hoop dat ze het meenemen. De c3 kwam niet goed uit de test bij Sharp. De C4 heeft nog meer uitsparingen dan de c3. Een helm met minder uitsparingen zoals de Arai qv pro, met externe zonnevizier, komen veel beter uit de test.

niet dat Sharp alleszeggend is
 
Nadeel van Sharp testen is dat ze meerdere testen op 1 helm uitvoeren (om budgetaire redenen aldus helm fabrikant Shark). Tuurlijk zegt het wel wat over de veiligheid als een helm na 7 klappen nog steeds voldoende bescherming biedt, maar persoonlijk vind ik hoe de helm reageert op de eerste klap veel belangrijker, en dat verteld de Sharp rating je helaas niet.
(bijv. als bij een systeemhelm bij de eerste 2 klappen het kinstuk openklapt en de volgende 8x niet krijgt het een 80% daarvoor, terwijl wanneer de helm de eerste 3 klappen goed dicht blijft zitten maar de laatste 7 klappen niet deze maar een 30% hiervoor scoort en mijn inziens toch echt veiliger is.)
 
Laatst bewerkt:
Nadeel van Sharp testen is dat ze meerdere testen op 1 helm uitvoeren (om budgetaire redenen aldus helm fabrikant Shark). Tuurlijk zegt het wel wat over de veiligheid als een helm na 7 klappen nog steeds voldoende bescherming biedt, maar persoonlijk vind ik hoe de helm reageert op de eerste klap veel belangrijker, en dat verteld de Sharp rating je helaas niet.
(bijv. als bij een systeemhelm bij de eerste 2 klappen het kinstuk openklapt en de volgende 8x niet krijgt het een 80% daarvoor, terwijl wanneer de helm de eerste 3 klappen goed dicht blijft zitten maar de laatste 7 klappen niet deze maar een 30% hiervoor scoort en mijn inziens toch echt veiliger is.)
Dat is jammer van Sharp. Toch vind ik de ratings van de c3 schrikbarend slecht, voor wat je ervoor betaalt. de c4 hebben ze nog niet getest. Hopelijk komen er snel meer van dit soort testen voor helmen.
 
Dat is wel jammer. Nu wordt ik opgezadeld met iets wat ik niet wil en niet kan gebruiken tenzij ik weer centen trek.
 
Wat voor systeem heb je nu al dan? Met Cardo zouden ze namelijk gewoon goed moeten kunnen werken als ik het goed had.
 
Heb nu een chinees hakitaki T-com setje maar werkt nu al anderhalve jaar top dus waarom onnodig geld uitgeven.
 
Schuberth heeft de cardo weggedaan voor de Sena. De pasvorm is hetzelfde als van de C3. Het vizier klapt minder sneldicht. De afwerking is veel netter. En de mic zit niet op een stang, maar boven je hoofd. Hij is stiller dan z'n voorganger en het gezichtsveld groter. Beste punt: de ventilatie. Je voelt de wind op je hoofd!
Of er een ander setje in kan weet ik niet, ik zal morgen eens gluren.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik niet mijn eigen setje in kan doen valt hij sowieso af voor mij. Nu twijfelen tussen de C3 pro of Shoei Neotec.
 
In de knutsel categorie: Is het niet mogelijk om de helm luidsprekers op je huidige setje aan te sluiten?
Bij zowel mijn huidige als vorige Cardo heb ik de microfoon verbouwd zodat het snoer lang genoeg werd om met een systeemhelm te werken. Wat handigheid met een soldeerstation en je komt een heel eind.
 
Ik snap dat volledig hoor, maar: Hoeveel mensen kopen hier een motor, om meteen de uitlaat te vervangen? Hoeveel kopen een motor, en zetten er alsnog allerlei accessoires op?
Soms moet je de conclusie trekken dat, als je de voor jou perfecte combinatie niet kunt kopen, je misschien moet accepteren dat je er zelf wat voor moet veranderen. De meesten doen dat immers ook met de motor zelf.

Nogmaals, ik snap volledig dat je niet in je net nieuwe dure helm wil gaan zitten wroeten, en dan nog wat knip en soldeerwerk, maar ik wil maar zeggen, het idee is niet zo heel gek als het lijkt.
 
Laatst bewerkt:
En ben toch voor een andere helm gegaan in een andere klasse. Heb de HJC IS-MAX 2 gehaald en heb er geen moment spijt van. Voor mijn gevoel is de C3 Pro te overpriced @ 489 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan