schudden van de stuur

CBR600f2-92

MF'er
17 jan 2006
41
0
Amsterdam
Beste,

Boven de 40km p/u (ongeveer) en ik laat mijn stuur los, schud het e.e.a. nogal.
Onder deze 40km p/u geen schuddingen.

Ik weet het, zonder handen rijden vraagt om ongelukken, maar het hoort volgens mij niet. Heeft iemand een idee?

thanks
 
Balhoofdlagers kan je voor zover ik weet testen op speling. Als je de motor naar voren duwt en remt mag je niet een klein 'tikje' voelen.

daar moet je voorzichtig mee zijn, tikken die je op deze manier voelt kunnen ook uit de voorvork komen.
De makkelijkste manier om de balhoofdlagers te controleren is de motor op de middenbok zetten; vragen of iemand de achterkant omlaag drukt en de motor stevig vasthoudt.
- je voorwiel hangt dan vrij; als je nu het bovenste deel van de voorvork beetpakt en in de richting van de motor duwt mag je geen speling voelen: de balhoofdlagers staan dan te los of versleten.
- als je in deze zelfde opzet het stuur naar links en rechts draait tot de aanslag mag je geen tikken voelen: de balhoofdlagers zijn dan ingeslagen.
- voel je de lagers bij de laatste check duidelijk rollen en is er veel weerstand dan staat het balhoofdlager te strak of is volledig verrot (roest o.i.d door lang stilstaan buiten en gebrek aan vet)
 
P.S. Heb geen middenbok.
Is een amerikaansmodel

dan zul je een krikkie o.i.d moeten gebruiken (wel een plankie ertussen; je carter kan anders beschadigen)

Balhoofd kun je afstellen met de stelmoer onder je bovenste kroonplaat heb alleen geen idee hoe dat precies gemonteerd en geborgt zit bij een honda.
Gewoon effe een werkplaatshandboek erbij zoeken....

Vervangen van balhoofdlagers is vaak zonder speciaal gereedschap lastig (de buitenste schalen zijn vaak erg strak in het frame geperst en lastig te verwijderen) en zonder goede begeleiding (hetzij in persoon, hetzij door oed in te lezen) niet slim, de kans is groot dat je de lagers en/of je balhoofdbuis en stuurpen beschadigdt door verkeerde demontage/montage
 
naast bandenspanning vóór én achter, ook de veerspanning-instelling bekijken...
controleer de vrije loop van de wielen ( als je de motor opgebokt krijgt dmv een hulpmiddel),...maak de remmen ff los, en luister op de lagers geen onnodige bijgeluiden produceren,...controleer de speling in balhoofd en achterbrug...
 
Terug
Bovenaan Onderaan