Schuimmodel; welk materiaal gebruiken?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik ben met een model van een benzinetank bezig. Deze wil ik, als hij af is, bekleden met glasvezel+epoxy. Vervolgens doorzagen, model er uit slopen, vulgat + kraanaansluiting er in lijmen en de twee helften weer dichtlijmen.
Het model wordt dus eenmalig gebruikt en opgeofferd.

Tot nu toe heb ik een kartonnen model in elkaar gezet en deze opgevuld met purschuim en de boel wat bijgeschuurd. Maar nu de vragen:

- Het purschuim laat een heleboel kleine ruimtes open (zie 3e foto hieronder). Pur is dus net te grof eigenlijk. Heeft iemand een tip waarmee deze kleine ruimtes op te vullen zijn? Plamuur lijkt me niet geschikt omdat ik dan wel een heleboel nodig heb.
- Als laatste wil ik de scherpe randen die her en der moeten komen maken. Daar is een wat steviger materiaal voor nodig. Ook hier: iemand een tip? Plamuur lijkt me wederom niet handig omdat er wederom wel erg veel nodig is. Automotive-klei heb ik wel eens als term horen vallen, maar nog nooit mee gewerkt.. Is dat geschikt?

IMG_0284_resize.jpg


IMG_0336_resize.jpg


IMG_0337_resize.jpg
 
Waarom maak je niet gewoon een echte, herbruikbare mal?
Over dit model een paar lagen epoxi (of polyester), dat netjes schuren en plamuren. Dan maak je daar overheen een mooie mal die je nog een keer kan gebruiken als je dat wilt.
Beetje zonde om al dit werk op te gaan lossen.
 
Dat is waarschijnlijk ook het doel .... Maar je kunt geen mal maken zonder model ;). Met dat proces is de TS nu bezig.

Oh, ik had alleen gelezen dat hij het model eruit wilde slopen i.p.v. een nette plug (moedermodel) en mal maken.
Als hij over wat hij nu heeft een paar lagen polyester glasvezel legt dan is dat mooier en makkelijker te plamuren dan e.o.a. filler op pu schuim smeren.
 
Ik zou een bekertje polyesterhars aanmaken en daar een lading "glass-bubbles" doorheen mixen. Dat zijn bolletjes glas zo fijn als poeder die je als vulmiddel door de hars heen mengt. Kan je iedere consistentie mee maken die je maar wilt, smeert makkelijk op ook in dikke lagen en is te schuren als balsahout.

Kan je allemaal kopen bij de betere verfzaken of botenreparatie bedrijven.
 
Ik zou van dit model eerst een mal maken. Dus dit model helemaal strak plamuren, lossingsmiddel erop, dan mbv glasvezelmatten een buitenmal erop maken.
Die buitenmal is dan van de binnenkant glad, daar kun je dan je tank in maken.

Als je direct van dit model een tank wil maken, zit je straks met een lelijk oppervlak waar je erg veel plamuur op moet smeren om het strak te krijgen. Dus dat wordt zwaar en het plamuur breekt er snel weer af (als de tank beweegt, vervormt of in de zon staat b.v.)
 
Klinkt goed allemaal, maar ik ben er huiverig voor. Volgens mij komt er wel wat bij kijken om een mooie tank uit een mal te krijgen. Ben bang dat mij dat niet lukt.

Het straks strakmaken van de tank ben ik niet zo bang voor, ik maak hem gewoon van een dikke laag glasvezel+epoxy, dan is hij vast strak te schuren. Misschien hoeft er helemaal geen plamuur bij te komen kijken.
 
Klinkt goed allemaal, maar ik ben er huiverig voor. Volgens mij komt er wel wat bij kijken om een mooie tank uit een mal te krijgen. Ben bang dat mij dat niet lukt.

Het straks strakmaken van de tank ben ik niet zo bang voor, ik maak hem gewoon van een dikke laag glasvezel+epoxy, dan is hij vast strak te schuren. Misschien hoeft er helemaal geen plamuur bij te komen kijken.


Vergeet het maar.
Waarom denk je dat het zo moeilijk is om een fatsoenlijke mal te maken? Je wilt erg veel tijd gaan steken in afwerken van je product. Als je erg veel werk in de voorbereiding zou doen krijg je een veel mooier product.

Heb net een spatbord uit de mal getrokken. Begonnen met schuim en mal van gemaakt.
DSC_0265_zps2417b530.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan