schuiver gemaakt, door aan alle olie verliezende koekblikken

Graag gedaan! Ik mag graag andere mensen helpen, dat zit in mijn karakter blijkbaar. O-) :+

Nog even een aanvullend stukje over het aansprakelijk stellen van een wegbeheerder.
Ook daar moet sprake zijn van een 'onrechtmatige daad' dus bijvoorbeeld een gat of scheur in het wegdek of een gevaarlijke hobbel.
Langsgroeven tellen daarbij bijvoorbeeld ook mee, vandaar dat je vaak bordjes ziet staan waarop motorrijders voor die dingen worden gewaarschuwd.
Daarmee is de wegbeheerder gevrijwaard van alle aansprakelijkheid bij een mogelijk ongeval/valpartij van een motorrijder ten gevolge van die dingen.
(hetzelfde als de bordjes in een horeca gelegenheid waarin de directie zich niet aansprakelijk stelt voor enigerlei schade en vervolgens je jas uit de garderobe wordt gestolen .....krijg je ook niks vergoed. :( )
En verder geldt ook daar, dat je zelf alle mogelijke moeite met doen om op dit soort obstakels tijdig te anticiperen om ze te ontwijken.

Het is met olievlekken helaas zo dat de wegbeheerder deze vrijwel nooit krijgt doorgemeld en dus ook niet kon weten dat er zoiets lag.
De wegbeheerder valt dan niets te verwijten, want hij heeft geen permanente controleplicht.
Als je echter aan kunt tonen dat er bij de wegbeheerder al eerder melding is gemaakt van zo'n vlek en de wegbeheerder doet er vervolgens binnen redelijke termijn (1 tot 2 dagen) niets mee, dan is er weer sprake van nalatigheid en dat is dan weer een onrechtmatige daad.

In het geval van TS is het dus inderdaad vrijwel onmogelijk om een aansprakelijkheid van de wegbeheerder hard te maken, omdat hij niet aan kan tonen dat de wegbeheerder op de hoogte was van het feit dat die vlek daar lag.
Maar gelukkig heeft hij getuigen én is er door de politie een PV opgemaakt of op zijn minst een registratiesetje ingevuld.
Daarmee moet zijn claim hard te maken zijn. :Y
 
En wat leren we hiervan???

ZIE JE EENS EEN OLIEVLEK OID? BEL DAN GELIJK 0900-8844!!!!

Doe ik ook altijd, als ik zaken op de weg tegenkom die er niet horen en gevaarlijk voor medeweggebruikers zijn haal ik het weg.
Laatst nog in de omgeving Amsterdam, sta achter een andere truck, groen en trek op, zit zo net na het optrekken maar een klein gat tussen beide trucks zie ik ineens iets groots en zwarts liggen. Gestopt en onder de auto een compleet truck spatbord weggevist. Hup de berm en en verder.

Kosten? 30sec tijd. Opbrengst, een ander schade bespaart, geen aangifte bij WBF zodat er minder geld heen hoeft!
 
Zo heb ik eens een koffertje met schroevedraaiers van een redelijk snelle rotonde afgevist. De schroeve draaiers lagen overal omdat er al een auto overheen geraced was. Het was op een warme zomerdag vlakbij een drukke motorzaak. Ongetwijfeld dat we iemand hier een hoop gezeik mee bespaard hebben.
 
aahhh!! ik dacht dat jij dat olie spoor had 'gemaakt'.. ik kwam denk paar min na jou
over die rotonde heen.. ik en een maatje vlogen ook bijna rechtdoor! B|

echt klote voor je kerel, je fiets zag der erg mooi uit!! :Y
oh en succes met de afronding etc......
 
weer even een update:

Ouders hebben het Waarborgfonds gebeld en die hebben inderdaad gezegd dat ze dit soort schade uitkeren!

Er ligt nu een 12 pagina's lang formulier thuis dat ingevuld moet worden en dan zien we verder.

en nogmaals:
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het wegdek, maar wel hebben getuigen de politie gebeld. Dus die gegevens kan de politie makkelijk opvragen en dan kunnen ze meteen een rapport schrijven.

Ik heb er al wat meer vertrouwen in!

@HLD-318iS:
Reed jij toevallig op die zwarte racer?
 
Hallo,

Even een update:
Het is eindelijk zo ver dat waarborgfonds uitkeert!

Waarborgfonds keert de dagwaarde uit en ik kan er eenzelfde motor met zelfde aantal km's van terugkopen.

*O* yeah!
 
Gefeliciteerd! Als ik je verhaal zo lees, waren het de rotondes op de Bunschoterstraat? Die zijn al jaren spekglad namelijk... ik weet niet eens of dat olie is of wat anders, maar met de auto & motor is het altijd glijden daar, helemaal als het geregend heeft.
 
Terwijl ik op de grond lag te kijken hoe mijn fiets tientallen meters doorgleed heb ik de hele wereld bij elkaar gekankerd! '(

Mooi dat je een andere fiets kunt kopen! Alleen bovenstaand taalgebruik vind ik echt om te :r ..... Kom je wel achter als je er zelf mee te maken krijgt....

:N
 
weer even een update:

Ouders hebben het Waarborgfonds gebeld en die hebben inderdaad gezegd dat ze dit soort schade uitkeren!

Er ligt nu een 12 pagina's lang formulier thuis dat ingevuld moet worden en dan zien we verder.

en nogmaals:
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het wegdek, maar wel hebben getuigen de politie gebeld. Dus die gegevens kan de politie makkelijk opvragen en dan kunnen ze meteen een rapport schrijven.

Ik heb er al wat meer vertrouwen in!

@HLD-318iS:
Reed jij toevallig op die zwarte racer?

Da's mooi... :Y

Zien we hier meteen dat een goede, duidelijke uitleg (Dexter) over het Waarborgfonds zijn vruchten afwerpt... ;)
 
(hetzelfde als de bordjes in een horeca gelegenheid waarin de directie zich niet aansprakelijk stelt voor enigerlei schade en vervolgens je jas uit de garderobe wordt gestolen .....krijg je ook niks vergoed. :( )

Wat een kolder. Je kunt je eigen aansprakelijkheid ten aanzien van derden niet uitsluiten. Ik dacht dat het "jassen in de horeca" verhaal inmiddels wel als algemeen bekend werd verondersteld, maar blijkbaar dus niet. Een horecanemer die zijn gasten verbiedt de jassen bij zich te houden en hen verplicht, al dan niet tegen betaling, deze in de garderobe te hangen, is wel degelijk aansprakelijk jegens zijn gasten in het geval van diefstal of beschadiging. Het ophangen van een bordje vrijwaart hem niet. Ook als er geen verplichting is de jas weg te hangen in garderobe, maar deze wel zodanig is ingericht dat je als consument ervan uit mag gaan dat deze er "veilig" hangt (bv. er staat personeel), is de horecauitbater gewoon aansprakelijk. Hij zal in eerste instantie wellicht naar het bordje verwijzen, maar daarmee is de kous niet af.
 
Mooi dat je een andere fiets kunt kopen! Alleen bovenstaand taalgebruik vind ik echt om te :r ..... Kom je wel achter als je er zelf mee te maken krijgt....

:N

Kwestie van er aan wennen denk ik, de jeugd gebruikt het te vaak. Zie reacties op diverse fora en youtube enzo. Ik vind het ook niet klinken, maar wat vind je van tyfus,pleuris en tering? Die scheldwoorden worden ook vaak genoeg gebruikt maar die hebben nu geen waarde meer. Als er straks een pilletje tegen kanker is zodat het als sneeuw voor de zon zou verdwijnen, heeft dat scheldwoord ook geen waarde meer.

En nu ga ik weer ontopic ;)
 
Nog even een aanvullend stukje over het aansprakelijk stellen van een wegbeheerder.

Als je echter aan kunt tonen dat er bij de wegbeheerder al eerder melding is gemaakt van zo'n vlek en de wegbeheerder doet er vervolgens binnen redelijke termijn (1 tot 2 dagen) niets mee, dan is er weer sprake van nalatigheid en dat is dan weer een onrechtmatige daad.

Dit kun je niet zo zwart-wit stellen. Gladheid door ijzel, sneeuw of olie levert in beginsel een onrechtmatige daad van de wegbeheerder op. Of deze daad de wegbeheerder ook toerekenbaar is door bv. nalatigheid, is een tweede (6:162 lid 3 BW). Nalatigheid in dit kader wordt niet alleen bepaald door het al dan niet binnen een redelijke termijn opheffen van de situatie (gladheid), maar ook of de wegbeheerder de gladheid had kunnen voorkomen. Denk aan wegen met kleine rotondes waar veel vrachtauto's rijden. Die nemen op die rotondes vaak een stukje stoep mee, vrachtauto hangt schuin en er gutst dieselolie uit, resultaat: gladheid. Het hangt dan maar net van de situatie ter plaatse af of de wegbeheerder dit kon voorkomen (bv. grotere rotondes, andere routes voor vrachtauto's, snelheidsbegrenzing) en of degene die schade heeft geleden dit niet had kunnen voorzien of voorkomen.

Een redelijke termijn is relatief en is afhankelijk van de casus. Een melding van een olievlek op een doorgaande weg waarop pas na 1-2 dagen door de wegbeheerder wordt gereageerd zal toch echt een onrechtmatige daad opleveren die haar kan worden toegerekend. Ligt de olievlek op een bospad, dan zal de redelijke termijn een stuk langer zijn.

Geen controleplicht? De wegbeheerder heeft een inspanningsverplichting, geen garantieverplichting. Zij moet zich dus inspannen om de wegen in de conditie te houden die je als weggebruiker redelijkerwijs mag verwachten. Zij zal dus wel degelijk de wegen regelmatig moeten controleren om aan haar inspanningsverpichting te voldoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan