Schuiver Kawasaki KLE500

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Vandaag weer is gaan rijden op de de KLE500, maar had dat achteraf gezien beter kunnen laten. Bij een rotonde rechtdoor, niets bijzonders, helemaal niet snel, ook geen teer-naden in het wegdek, gewoon goed asfalt. Maar in de bocht naar rechts, licht accelereren en het achterwiel schiet er onder uit. Situatie was niet meer te redden.

Nu zijn de voorremhendel en het achterrempedaal kapot, dus hier vraag nr1: Heeft iemand die toevallig nog liggen? Of misschien advies over een goedkoop adres (Marktplaats heb ik al geprobeerd) want de originele onderdelen samen kosten al snel meer dan 100 euro's.

Na de val stond het stuur ook zeer scheef (ongeveer 20 graden). Het stuur is niet verbogen maar het lijkt wel of de vorkpoten gedraaid zijn. Eenmaal thuis in de tuin heb ik het voorwiel tussen mijn benen geklemd en het stuur gedraaid (zoals bij een fiets) en tot mijn verbazing leek dit te helpen... Maar dat hoort toch niet te kunnen?? (vraag nr2)
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf rij ook altijd zoals jij het doet 2.5 achter en 2 voor.
Heb hier nog nooit problemen mee gehad, ben normale tourrijder dus geen bochtenkoning ofzo.
In twintig jaar nooit problemen mee gehad.
Soms lees je bij test wel eens dat bij racers 0.2 bar verschil veel uitmaakt, maar bij gewone rijstijl nooit gemerkt.
 
In de handleiding van de KLE wordt 1,5bar voor en 2,25bar achter aangeraden :P

Geeft een lagere druk niet een betere grip? Zolang de band geen zijwaartse beweging kan maken ten minste.
 
In de handleiding van de KLE wordt 1,5bar voor en 2,25bar achter aangeraden :P

Geeft een lagere druk niet een betere grip? Zolang de band geen zijwaartse beweging kan maken ten minste.
Ja.
Maar tegenwoordig is het beter om de druk van de bandenfabrikant aan te houden.
En het is een beetje gevoel en persoonlijke voorkeur.

Begin met goede banden, standaard druk, en dan voorzichtig wat variatie proberen.
 
Het gebeurt gewoon soms kennelijk.

Een paar weken geleden ben ik met de Vstrom met lage snelheid - rustig rijdend - in een bocht gelowsidert.

9 graden, droog, goede banden met kort daarvoor gecheckte druk. Aan het wegdek niets te zien. (behalve wat haaietanden waar ik overheen reed / gleed). Ik had die route reeds 100en keren eerder gereden..
Schade valt mee, blauwe plekken bijna weer verdwenen.

Ik denk, dat het niet zo zinvol is het gebeuren te micro-analyseren, en te verwachten dat het nooit meer gebeurd al je een paar millibar meer of minder in de banden doet. Goed onderhoud is belangrijk, maar absolute zekerheid ga je niet krijgen.. 0.02c
 
Het gebeurt gewoon soms kennelijk.

Een paar weken geleden ben ik met de Vstrom met lage snelheid - rustig rijdend - in een bocht gelowsidert.

9 graden, droog, goede banden met kort daarvoor gecheckte druk. Aan het wegdek niets te zien. (behalve wat haaietanden waar ik overheen reed / gleed). Ik had die route reeds 100en keren eerder gereden..
Schade valt mee, blauwe plekken bijna weer verdwenen.

Ik denk, dat het niet zo zinvol is het gebeuren te micro-analyseren, en te verwachten dat het nooit meer gebeurd al je een paar millibar meer of minder in de banden doet. Goed onderhoud is belangrijk, maar absolute zekerheid ga je niet krijgen.. 0.02c
Ik ben het met je eens dat men niet te ver in details moet doorzoeken.

Maar een motor doet uit zichzelf nooit zomaar iets raars.

Sterker nog, een rijdende motor met lopende blok zal uit nature overeind willen blijven en rechtdoor willen rijden.

Maar ja, er hoeft maar één glad plekje te zitten, waar je net schuin hangt en een bocht maakt. Ga die maar eens zoeken, schiet ook niet echt op.
 
http://advrider.com/index.php?threads/has-anyone-tried-continental-escape-tires-yet.219211/#post-4395988

Dat is, in een topic over die banden, 1 negatief bericht uit 2007 door iemand die de band 3 jaar daarvoor ooit eens heeft gehad.. Just saying ;)

Verder inderdaad zoals al gezegd is het ongelukje niet over-analyseren, als alles in orde is gewoon opstappen en doorgaan :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het in zo'n geval wel heel interessant om te weten waarom je op je plaat gaat. Misschien is er echt wel iets niet in orde, misschien was alles wel in orde maar was er een olieplek... Zou me in mijn geval al een pak zelfvertrouwen geven als ik wist dat het een mechanische oorzaak had.
De drukken die ik aanhoud zijn die van de bandenfabrikant. Ik heb ze een tijdje geleden iets opgepompt nadat ik er bij controle achter kwam dat ze beide ongeveer 0,2 bar minder als voorgeschreven hadden. En ik heb gecontroleerd omdat ik vond dat de motor anders reed. En dan heb ik dus geen high tech fiets of ben ik geen ervaren rijder.
 
Ja het luistert inderdaad wel nauw allemaal, had laatst een lekke band achter en heb de binnenband vervangen voor een exemplaar van extra dik rubber (dus ook zwaarder) en dat merkte ik direct. Ook ben ik de laatste tijd een beetje aan het mutsen met mijn ketting waardoor ik mijn achterwiel steeds opnieuw moet uitlijnen. Rijdt na iedere instelling (krijg je op het oog nooit exact goed volgens mij) toch net weer even anders.

Op zich wel leuk
 
Dat is, in een topic over die banden, 1 negatief bericht uit 2007 door iemand die de band 3 jaar daarvoor ooit eens heeft gehad.. Just saying ;)

Verder inderdaad zoals al gezegd is het ongelukje niet over-analyseren, als alles in orde is gewoon opstappen en doorgaan :)


Nu weet ik niet, waar Conti al zijn fabrieken heeft staan, maar dit betrof een Tsjechische productie, misschien een keer een verkeerde batch tussen gezeten. Verder lees ik steeds, dat de band een lange levensduur heeft, ik zie getallen voorbijkomen van 20.000 km. Lange levensduur gaat meestal niet gelijkop aan grip.
 
Inderdaad, dat zal wel een beetje een compromis zijn.
Het probleem met die allroad banden is denk ik dan ook dat ze reizigers als doelgroep hebben welke verlangen van hun band dat die tijdens hun reis van 15.000 Km en meer mee gaan terwijl de band van nature sneller slijt doordat er simpelweg minder rubber de weg raakt door de grote hoeveelheid aan 'groef' tussen de noppen.
 
Ja het luistert inderdaad wel nauw allemaal, had laatst een lekke band achter en heb de binnenband vervangen voor een exemplaar van extra dik rubber (dus ook zwaarder) en dat merkte ik direct. Ook ben ik de laatste tijd een beetje aan het mutsen met mijn ketting waardoor ik mijn achterwiel steeds opnieuw moet uitlijnen. Rijdt na iedere instelling (krijg je op het oog nooit exact goed volgens mij) toch net weer even anders.

Op zich wel leuk
De ketting ligt itt vele andere motoren nogal los, wat ik met mijn kle doe is de achterwiel met een spanband in de veren trekken tot de achteras/achterbrugas/voortandwiel in een lijn ligt en op die punt de ketting een kleine 10-15mm speling geef.
Ik heb overigens een dunlop trailmax tr91 met 2.4-2.5 bar achterop liggen deze bevalt goed.
 
Laatst bewerkt:
Nu weet ik niet, waar Conti al zijn fabrieken heeft staan, maar dit betrof een Tsjechische productie, misschien een keer een verkeerde batch tussen gezeten. Verder lees ik steeds, dat de band een lange levensduur heeft, ik zie getallen voorbijkomen van 20.000 km. Lange levensduur gaat meestal niet gelijkop aan grip.

Klopt, zou zomaar kunnen. Denk dat als er nieuwe banden onder liggen TS het gauw genoeg merkt :)
 
Wie weet, eerst maar eens even wachten tot de onderdelen binnen zijn en het weer het toe staat de vorkpoten uit te lijnen. Vandaag was een mooie dag geweest

@x7 Ja dat heb ik wel eens ergens gelezen, is wel een goed idee want dan zit je natuurlijk altijd goed.
 
Ja, die heb ik al terug gebogen, maar er is een vrij groot deel van af geschaafd. Lijkt mij handig deze als reserve te gebruiken. Ik wil van de zomer een reis maken met de motor en veel offroad gaan en ik heb het idee dat als ik de motor dan neerleg met dit rempedaal dat die direct afbreekt.
Ik heb ook nog geen remhendel.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook conti's gehad type weet ik ff niet. op de cbf die ik een blauwe maandag heb gehad. levensgevaarlijke banden, beetje nat wegdek en glijden bij remmen, bochten e.d.

Voor ik banden koop, verdiep ik me altijd in reviews. (bij gebruikte banden die er al ondernzitten eigenlijk niet :$ :$ :$ )
 
Ik heb met mijn KLE geen problemen ondervonden de afgelopen weken. Ik heb met uitzondering van vorige week woensdag omdat er teveel ijs in de tuin lag alle dagen de motor naar het werk gepakt. Achteraf had die woensdag ook gewoon gekund als ik hem veilig de tuin uit had gekregen.
Ik heb er michelin anakee 3 onder en die bevallen mij prima met de huidige weersomstandigheden. Geen bijzonderheden, raar glibbergevoel of vreemd weggedrag.
Ik moet wel zeggen dat ik vlak bij de kust woon en er naar mijn gevoel weinig gladheidsproblemen hier geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan