Schuld bij ongeluk met overtreder

Status
Niet open voor verdere reacties.
28 jan 2014
240
3
Voorthuizen
De titel lijkt een makkelijke, wie de verkeerswet overtreed is schuldig maar dat kan nog wel eens anders lopen dan gedacht. Het heft trouwens wel wat raakvlakken met andere topics maar die wilde ik hier niet mee vervuilen. Ik kwam hierop door het volgende artikel:

Televaag

Misschien in eerste instantie niks te maken met motoren of motorrijders maar de situatie is denk ik wel relevant voor motorrijden. Als motorrijder moet je namelijk veelal goed anticiperen en zorgen dat je de foutjes van mede weggebruikers weg poetst om jezelf te beschermen. Hoe veel voorbeelden komen er hier op het forum niet voorbij over uitwijken voor auto`s die de weg opdraaien en je niet gezien hebben? Hierdoor was ik nieuwsgierig hoe de MF`er denkt over de situatie uit het artikel.

Het voorval kun je zowel puur juridisch als moreel/ethisch benaderen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de oudere mensen geen schuld betreft doordat ze niet goed hebben kunnen anticiperen op de andere auto die twee maal! de toegestane snelheid heeft gereden. Maar andere mensen zullen zeggen dat het geen verlenen van voorrang blijft staan, wat puur technisch bekeken misschien ook wel weer zo is. Hoe denken jullie hier over?
 
Televaag : ANTWERPEN -
Het zou zomaar kunnen....

Ik heb het artikel nog doorgelezen,maar serieus nemen..... :N

Er zou een verbod moeten komen op dit soort sensatie journalistiek.
En je opent nu een topic waar je vraagt naar meningen over een "Het zou zomaar kunnen"
...gok dus.

maar dat is mijn mening ;)
 
In het artikel lijkt het dat beide fout waren? Ene partij reed (veel) te hard, de andere partij verleende geen voorrang?

Zonder de situatie te kennen:
Die man is uit de auto geslingerd (geen/niet juist de gordel om?). Dat kan je de andere partij ook niet aanrekenen dat hij daarom misschien wel ernstigere verwondingen heeft opgelopen dan noodzakelijk was.

Alles onder voorbehoud van de juiste achtergrond informatie natuurlijk.
 
Het verhaal uit de televaag is denkbaar. Snelheden zijn aangepast op weg inrichting en situatie. In deze zou je kunnen zeggen: Belgische schuldig voor het geen voorrang verlenen. Deze schuld is echter niet verwijtbaar omdat Nederlander 140 heeft gereden (mocht dat ook echt zo zijn), hierdoor moet je dus twee keer zo ver kijken, en als jij een auto ziet komen in een hoek van 90 graden is snelheid inschatten lastig. De belg zou dit niet ' hoeven' verwachten

edit: vanuit oogpunt ervaring binnen werk (eigen mening achterwegen gelaten)
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het artikel iets te veel sensatie gericht, de vraag bedoelde ik meer simpel. Wie heeft er schuld bij het oprijden van een weg zonder voorrang te verlenen terwijl de ander twee maal te hard rijd?

Zelf wil ik ook wel eens het gas opendraaien en op een moderne supersport (tegenwoordig bijna elke motor) ga je dan met serieuze snelheden vooruit. Als ik dan in de verte iemand zijn oprit zie afrijden richting doorgaande weg, dan rem ik wel af omdat ik er rekening mee houdt dat die persoon anders zeker niet goed kan anticiperen op mij.
 
De titel lijkt een makkelijke, wie de verkeerswet overtreed is schuldig maar dat kan nog wel eens anders lopen dan gedacht. Het heft trouwens wel wat raakvlakken met andere topics maar die wilde ik hier niet mee vervuilen. Ik kwam hierop door het volgende artikel:

Televaag

Misschien in eerste instantie niks te maken met motoren of motorrijders maar de situatie is denk ik wel relevant voor motorrijden. Als motorrijder moet je namelijk veelal goed anticiperen en zorgen dat je de foutjes van mede weggebruikers weg poetst om jezelf te beschermen. Hoe veel voorbeelden komen er hier op het forum niet voorbij over uitwijken voor auto`s die de weg opdraaien en je niet gezien hebben? Hierdoor was ik nieuwsgierig hoe de MF`er denkt over de situatie uit het artikel.

Het voorval kun je zowel puur juridisch als moreel/ethisch benaderen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de oudere mensen geen schuld betreft doordat ze niet goed hebben kunnen anticiperen op de andere auto die twee maal! de toegestane snelheid heeft gereden. Maar andere mensen zullen zeggen dat het geen verlenen van voorrang blijft staan, wat puur technisch bekeken misschien ook wel weer zo is. Hoe denken jullie hier over?

Nope. Klikklik
 
jullie telegraaf staat nog wat achter, er is ondertussen al meer bekend aangaande die vreemde, maar half zijn gat ingeschreven wagen.

Hier leeft het inderdaad wel dat ongeval.
Er zijn al verschillende doden gevallen op de Noorderlaan, waaronder 2 motorrijders recentelijk.

Ik kan maar niet begrijpen waarom en HOE je daar 130 140 kan rijden.
Je mag er 70 maar het wegdek is er al zo verschikkelijk dat je bij 70 al door elkaar wordt gegooid, laat staan tegen dubbel zo snel.

Een marrokaanse nederlander met een snelle audi op Duitse transitplaten vanwege de verkoop aan een gast in Marroko die niet is doorgegaan of zoiets.

Het is toch ook nooit gewoon in orde heh :)
 
1: motor reed te hard (op een weg met zijwegen) -> fout
2: automobilist heeft een verkeerde inschatting gemaakt -> fout

Dat is mijn mening en hier moet u het mee doen ;)
 
Geen motor.
Ongeval zonder MF-er.
Conform beleid slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan