schuldvraag na aanrijding

Johanson

MF'er
3 mei 2007
77
0
Rotterdam
hallo mf ers

ik heb de uitspraak gekregen en ben toch schuldig aan het ongeval vanwege het rechts inhalen van een stilstaande file dit had links moeten gebeuren , maar ja daar was geen plek dus de volgende keer gewoon achteraan ind efile aansluiten zoals een auto

IK HAD AL SNEL WEER EEN NIEUWE MOTOR GOEIE SERVICE VAN GOEDHART MOTOREN

hallo mf ers

ik heb gisteren een klein ongevalletje gehad met aardig wat schade
maar mijn is vraag wie is de schuldige.

Ik rij op 1 baans weg met rechts een fietspad met een onderbroken streep, ik kom in een groep stilstaande auto's te recht en besluit er rechts voorbij te gaan omdat daar de meeste ruimte was en ik passeer af en toe de onderbroken streep

terwijl ik daar rijd gaan de auto weer stapvoets rijden en 1 daarvan duikt ineens naar rechts om een garage in te rijden waarna hij tegen mij aanrijd en mij omver drukt met gevolg ik lag onder de motor met flink wat schade niet aan mezelf maar wel aan de motor, ik schat 2500 euro

nou is mijn vraag wie is hier fout ik zelf omdat ik rechts inhaal, of tegenpartij omdat die ineens rechts afslaat.

graag jullie mening


Ben gisteren gebeld door Goedhart motoren met de mededeling dat de motor total los is verklaard 10mnd oud slechts 4000 km
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen de tegenpartij, maar hier gaan de verzekeringen denk ik een zware dobber aan krijgen :o Hopelijk heb je rechtsbijstand, leg hen de situatie voor, die mensen kunnen een hoop voor je doen :Y

Waarom ik denk dat de tegenpartij schuldig is: dat iemand iets fout doet rechtvaardigt het nog niet om diegene van z'n sokken te rijden :P
 
Denk gedeeld:

Auto slaat af: als jij fietser was dan was hij schudig
Jij rijdt half op de fietstrook en haalt rechts in (maar stapvoets, of niet?)
 
Lastige situatie...

Denk dat het touwtrekken tussen de verzekeraard wordt:
stilstaande rij auto's passeren Vs. rechts inhalen...

Feit blijft dat de auto die afsloeg jou had moeten zien als hij gespiegeld zou hebben en jij rechtdoorgaand verkeer bent, een fietser zou hij ook niet hebben opgemerkt.
Hoop het beste voor je en keep us posted :Y
 
Je geeft aan dat het een 1 baans weg is,in principe horen daar dus geen 2 voertuigen naast elkaar te rijden.
Dus hij had je daar ook niet verwacht.
Heb er juridisch niet veel verstand van,dus uitsluitsel kan ik je niet geven
 
Feit blijft dat de auto die afsloeg jou had moeten zien als hij gespiegeld zou hebben en jij rechtdoorgaand verkeer bent, een fietser zou hij ook niet hebben opgemerkt.
Hoop het beste voor je en keep us posted :Y
Dat lijkt mij ook maar het is dan ook mijn vak niet...
Succes met de schadeafhandeling!
 
Beide partijen begaan een overtreding dus beide partijen zullen een aandeel aan de schuldvraag hebben.
 
Je geeft aan dat het een 1 baans weg is,in principe horen daar dus geen 2 voertuigen naast elkaar te rijden.
Dus hij had je daar ook niet verwacht.
Heb er juridisch niet veel verstand van,dus uitsluitsel kan ik je niet geven
Stilstaande voertuigen passeren mag binnen dezelfde baan, evenals een doorgetrokken streep overschrijden om te passeren. Probleem is dat dit normaal gesproken links van het 'object' gebeurd...
 
Stilstaande voertuigen passeren mag binnen dezelfde baan, evenals een doorgetrokken streep overschrijden om te passeren. Probleem is dat dit normaal gesproken links van het 'object' gebeurd...
Weet je zeker dat jij op dat fietspad mag komen met een auto/motor als het een doorgetrokken streep betreft?
 
Voor zover mij bekend mag je de fietsstrook met ononderbroken streep sowieso nooit betreden met een gemotoriseerd voertuig. Bij een onderbroken streep mag je alleen gebruik maken van deze strook tijdens een voorsorteeractie...

M.a.w.: denk dat het nog weleens spannend kan worden.
 
Afslaan naar rechts betekent altijd eerst spiegelen en ander verkeer voor laten gaan. Dat je op het fietspad reed is niet handig maar verandert de schuldvraag niet.

Let wel: er is een verschil in "schuld" tussen wat de verzekering als schuldig beschouwt en wat de politie als schuldig beschouwt!
 
Dit lijkt me typisch zo'n twijfelgeval waarbij de verzekeringen/rechter het moet beslissen. Beiden doen iets wat niet mag, feit blijft dat als de motor niet rechts had ingehaald, de auto hem niet geraakt had. Feit blijft ook dat als de motor een fietser geweest was, die daar wel mocht rijden, de auto de fietser geraakt had, tenzij de motor met aanzienlijk hogere snelheid aan het inhalen was.
Ik denk dat je met 50-50 aardig blij moet zijn.
 
Je geeft aan dat het een 1 baans weg is,in principe horen daar dus geen 2 voertuigen naast elkaar te rijden.
Dus hij had je daar ook niet verwacht.
Heb er juridisch niet veel verstand van,dus uitsluitsel kan ik je niet geven

mag geen enkel excuus zijn! Je komt soms best wel maloten tegen op plaatsen waar je ze het minst verwacht :P

In dit geval denk ik ook 50/50...
 
Volgens mij mag je de rij auto's niet rechts passeren, maar alleen tussen 2 rijen door. Doorgetrokken lijn mag je sowieso niet overheen.

Neemt niet weg dat die auto had moeten kijken. Was je een fietser geweest was het duidelijk zijn fout geweest. Ik zou de tegenpartij sowieso aansprakelijk stellen, maar of je aan het langste eind trekt weet ik niet.
 
Voor zover mij bekend mag je de fietsstrook met ononderbroken streep sowieso nooit betreden met een gemotoriseerd voertuig. Bij een onderbroken streep mag je alleen gebruik maken van deze strook tijdens een voorsorteeractie...

M.a.w.: denk dat het nog weleens spannend kan worden.
Fietsstrook met doorgetrokken streep mag je idd niet betreden tenzij je niet anders voorbij het object kan.
Onderbroken streep mag je wel overheen rijden (suggestiestrook is 'gewoon' de rijweg), daarnet met de auto nog op een weg gereden waar je niet anders kon ivm smalle rijbaan en tegenliggers.

Edit: als er een fietser-logo op staat heb je inderdaad gelijk, even vergeten dat er verschil in zit :P
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van me heeft vrijwel het zelfde gehad (hij reed in de auto) en daar kwam na veel gedoe met de verzekeringen uit dat de motorrijder schuld had.

Als ik het zo lees denk ik dat dat hier ook het geval gaat zijn gezien de doorgetrokken streep en het rechts inhalen. Vooral het rechts inhalen gaf de doorslag bij zijn geval als ik het me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
heel simpel, je mag niet rechts inhalen, ook niet als je motorrijder bent en auto's stilstaan. da's 1. je mag so wie so geen doorgetrokken streep overschrijden dus je had niks te zoeken op het fietspad. en als daar inderdaad een ingang is (naar een winkel of garage of wat dan ook), dan is de streep een paar meter alsnog onderbroken, anders zou je er niet in/uit mogen.
 
@jermo: maar het object hier is een stilstaande auto in een wachtende rij, dus dit is niet van toepassing. Wat TS doet is rechts inhalen.

Bovendien is er een groot verschil tussen een suggestiestrook, een fietsstrook en een fietspad.

Een suggestiestrook is niets anders dan een gedeelte van de rijbaan waar elke verkeersdeelnemer gebruik van mag maken.

edit: ok, jermo heeft bericht aangepast :P
 
Laatst bewerkt:
hallo mf ers

ik heb gisteren een klein ongevalletje gehad met aardig wat schade
maar mijn is vraag wie is de schuldige.

Ik rij op 1 baans weg met rechts een fietspad met ononderbroken streep, ik kom in een groep stilstaande auto's te recht en besluit er rechts voorbij te gaan omdat daar de meeste ruimte was en ik passeer af en toe de ononderbroken streep

terwijl ik daar rijd gaan de auto weer stapvoets rijden en 1 daarvan duikt ineens naar rechts om een garage in te rijden waarna hij tegen mij aanrijd en mij omver drukt met gevolg ik lag onder de motor met flink wat schade niet aan mezelf maar wel aan de motor, ik schat 2500 euro

nou is mijn vraag wie is hier fout ik zelf omdat ik rechts inhaal, of tegenpartij omdat die ineens rechts afslaat.

graag jullie mening


Lastige om je gelijk te krijgen, maar in mijn ogen is het helder.

De auto slaat af, en moet al het doorgaande verkeer voor laten gaan (dus ook de brommers en fietsers die daar ander gereden zouden hebben).

Inhalen op dezelfde rijstrook is niet verboden (mits geen hinder en gevaar).

Als jij niet te hard en te onverantwoord hebt gereden, is het voor mij klaar. Maar ja, ik heb verder geen bemoeienis :)
 
Rechts inhalen mocht (want file), maar doorgetrokken streep overschrijden niet natuurlijk. Auto'tje had moeten uitkijken. Eerlijk samen delen :)
 
Lastige situatie...

Denk dat het touwtrekken tussen de verzekeraard wordt:
stilstaande rij auto's passeren Vs. rechts inhalen...

Feit blijft dat de auto die afsloeg jou had moeten zien als hij gespiegeld zou hebben en jij rechtdoorgaand verkeer bent, een fietser zou hij ook niet hebben opgemerkt.
Hoop het beste voor je en keep us posted :Y

Het lijkst alsof je bedoeld dat het niet mag.

Het inhalen van een file (en dat is ook een rij stilstaande auto's in de bebouwde kom) is toch niet verboden?
 
Volgens mij mag je de rij auto's niet rechts passeren, maar alleen tussen 2 rijen door. Doorgetrokken lijn mag je sowieso niet overheen.

Nee, je mag ook een enkele rij passeren aan de linker kant op dezelfde baan en rechts als er file is.

Maar een door getrokken lijn passeren mag niet.

Kan je echter op een bepaalde plaats wel op die strook komen zonder een door getrokken streep te passeren? Staat er aangegeven dat er alleen fietsers op mogen met een officieel bord?

Als er geen bord staat is het een z.g.n. fietssuggestie strook en mag je er dus ook met andere voertuigen op rijden zolang het past.
 
Je geeft aan dat het een 1 baans weg is,in principe horen daar dus geen 2 voertuigen naast elkaar te rijden.
Dus hij had je daar ook niet verwacht.
Daarom wordt iedereen geleerd te kijken, dan hoeven we niet aan verwachtingen en gokken te doen _O-
Heb er juridisch niet veel verstand van,dus uitsluitsel kan ik je niet geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan