schuldvraag na aanrijding

heb een linkje waarin een en ander word toegelicht wat wel en niet mag.

http://www.rijksoverheid.nl/documen...-wanneer-niet-een-ander-voertuig-inhalen.html

zoals ik al eerder vermeld heb gaan we een discussie aan over wel of niet rechts inhalen, wat in mijn ogen niet van toepassing is in dit topic.

TS heeft ook nog nog de mogelijkheid om foto's te maken van de situatie TP en daar kun je iets meer over zeggen dan in het luchtledige staan te roepen wat wel en niet mag.

en het doneren kunnen we wel over praten :)
ik de koffie jij de koek :+

:)

Lekker, koffie met een koek :Y

Ik had er over heen gelezen, daarom wat laat een reactie.

Wat jij aanhaalt is geen wet, maar een stukje van internet.

Om je op de weg te helpen: er is een wetsartikel dat je verplicht rechts in te halen. Daarnaast is er geen enkel wetsartikel dat je verbiedt om een motorvoertuig op dezelfde rijstrook in te halen.

En, al donateur? ;)
 
:)

Lekker, koffie met een koek :Y

Ik had er over heen gelezen, daarom wat laat een reactie.

Wat jij aanhaalt is geen wet, maar een stukje van internet.

Om je op de weg te helpen: er is een wetsartikel dat je verplicht rechts in te halen. Daarnaast is er geen enkel wetsartikel dat je verbiedt om een motorvoertuig op dezelfde rijstrook in te halen.

En, al donateur? ;)

De mop is dat Devil een linkje geeft waarin wordt gemeld dat rechts inhalen juist wel toegestaan is (mits file, maar we gaan er nog steeds van uit dat daar sprake van was).
Dus dat donateurschap zit geramd...
 
naar mijn weten is het nog steeds bij wet verboden om rechts en op de zelfde strook in te halen, of die koos spee zit een groot lul verhaal te houden elke zondag bij wmb op tv :)
er zijn uitzonderingen en die staan bij wet beschreven maar dat is alleen bij uitzonderlijke situaties....
als het klopt wat je beweert is TS in deze ook niet schuldig bevonden en volgenss de berichtgeveing van hem zelf krijgt hij de schuld van ongeval !
 
naar mijn weten is het nog steeds bij wet verboden om rechts en op de zelfde strook in te halen, of die koos spee zit een groot lul verhaal te houden elke zondag bij wmb op tv :)
er zijn uitzonderingen en die staan bij wet beschreven maar dat is alleen bij uitzonderlijke situaties....
als het klopt wat je beweert is TS in deze ook niet schuldig bevonden en volgenss de berichtgeveing van hem zelf krijgt hij de schuld van ongeval !


Wacht even, niet zo snel. Al dan niet schuldig bevinden is mensenwerk, en waar mensen werken worden fouten gemaakt nietwaar? Daarbij mis ik bijna geen aflevering van wegmisbruikers maar bij mijn weten zegt Koos weinig of niets over rechts passeren op dezelfde rijstrook in geval van een rij stilstaande auto's.
Sterker nog: Het oude RVV van voor 1990 verbood het inderdaad om in te halen over dezelfde rijstrook. In het 'nieuwe' RVV is dat verbod geschrapt, en wat niet expliciet verboden is kan ook niet strafbaar zijn.
 
dus als ik op de weg een politie auto rechts inhaal ben ik dus niet strafbaar ?
als ik op mijn tweewieler een auto in de zelfde rijstrook passeer aan de rechterkant kom je in aanmerking voor art.5 wegens het in gevaar brengen en of hinder veroorzaken van het overige verkeer.
elke diender zal je daarop pakken file of geen file !
en een wijziging in het rvv is geen schrapping maar aanpassing.
bij geblokte wegmarkering mag je rechts passeren.
en verder is het gewoon verboden om rechts in te halen.
alleen in file mag je rechts passeren op aangepaste snelheid.
je mag zelfs geen gebruik maken van de redresseer strook naast de linker rijstrook.
zet het wets artikel maar in dit topic dan kan iedereen dit gebruiken als eventuele verwijzing.
 
dus als ik op de weg een politie auto rechts inhaal ben ik dus niet strafbaar ?
als ik op mijn tweewieler een auto in de zelfde rijstrook passeer aan de rechterkant kom je in aanmerking voor art.5 wegens het in gevaar brengen en of hinder veroorzaken van het overige verkeer.
elke diender zal je daarop pakken file of geen file !
en een wijziging in het rvv is geen schrapping maar aanpassing.
bij geblokte wegmarkering mag je rechts passeren.
en verder is het gewoon verboden om rechts in te halen.
alleen in file mag je rechts passeren op aangepaste snelheid.
je mag zelfs geen gebruik maken van de redresseer strook naast de linker rijstrook.
zet het wets artikel maar in dit topic dan kan iedereen dit gebruiken als eventuele verwijzing.

Voorlopig ben je vooral druk doende om jezelf tegen te spreken...
 
:)

Lekker, koffie met een koek :Y

Ik had er over heen gelezen, daarom wat laat een reactie.

Wat jij aanhaalt is geen wet, maar een stukje van internet.

Om je op de weg te helpen: er is een wetsartikel dat je verplicht rechts in te halen. Daarnaast is er geen enkel wetsartikel dat je verbiedt om een motorvoertuig op dezelfde rijstrook in te halen.

En, al donateur? ;)


Ook leuk overigens in dat stukkie "verklaring" van de wetteksten:
"Ook mag u niet inhalen als er een doorgetrokken streep is "

Kijk, staat er een inhaalsverbod bord, dan is het duidelijk, maar een doorgetrokken streep heeft een andere definitie nl: dat je die niet mag overschrijden.
Dat is heel wat anders dan verboden om in te halen, anders had dat er wel gestaan....
 
dus als ik op de weg een politie auto rechts inhaal ben ik dus niet strafbaar ?
als ik op mijn tweewieler een auto in de zelfde rijstrook passeer aan de rechterkant kom je in aanmerking voor art.5 wegens het in gevaar brengen en of hinder veroorzaken van het overige verkeer.


Niet alles uit zijn context trekken.
Rechts inhalen is niet strafbaar bij file, ook al staat deze file maar op 1 rijstrook.

Als je stapvoets een stilstaande auto rechts inhaalt, breng je absoluut niet het overige verkeer in gevaar!
 
Laatst bewerkt:
dus als ik op de weg een politie auto rechts inhaal ben ik dus niet strafbaar ?
als ik op mijn tweewieler een auto in de zelfde rijstrook passeer aan de rechterkant kom je in aanmerking voor art.5 wegens het in gevaar brengen en of hinder veroorzaken van het overige verkeer.elke diender zal je daarop pakken file of geen file !
en een wijziging in het rvv is geen schrapping maar aanpassing.bij geblokte wegmarkering mag je rechts passeren.en verder is het gewoon verboden om rechts in te halen.
alleen in file mag je rechts passeren op aangepaste snelheid.
je mag zelfs geen gebruik maken van de redresseer strook naast de linker rijstrook.
zet het wets artikel maar in dit topic dan kan iedereen dit gebruiken als eventuele verwijzing.

Ik heb alles wat niet klopt maar even vet aangegeven. Je opmerking over die "redresseerstrook" begrijp ik totaal niet, dus daar heb ik je het voordeel van de twijfel gegeven.....

Jij toont weer aan hoe lastig het is voor een leek om een wetsartikel te lezen en te interpreteren.
Geen verwijt, ik begrijp best dat die ogenschijnlijk dorre teksten een probleem kunnen vormen, al helemaal als je ze niet in de context kunt lezen.
Wat ik je dan wel verwijt is dat jij het allemaal als zekerheden brengt.

Maar, om een voorbeeldje te noemen: rechts inhalen is in een aantal gevallen niet alleen toegestaan, maar móet zelfs (de wet benoemt dat zo: inhalen geschiedt rechts .....).
En dús kun je soms inderdaad een politiewagen rechts inhalen -búiten een file- zonder dat je strafbaar bent...... erger nog, dan móet je zelfs......

Nog zoiets: jij noemt artikel 5. Dat gaat alléén over niet geregelde gedragingen. Inhalen, ook over dezelfde rijstrook, is een in de wet geregelde gedraging......
 
Laatst bewerkt:
Nog zoiets: jij noemt artikel 5. Dat gaat alléén over niet geregelde gedragingen. Inhalen, ook over dezelfde rijstrook, is een in de wet geregelde gedraging......

Maar als ik een stilstaande file rechts op dezelfde rijstrook voorbij rij met 60, krijg ik dan een art.5 of alleen een bekeuring voor de snelheid?
 
Maar als ik een stilstaande file rechts op dezelfde rijstrook voorbij rij met 60, krijg ik dan een art.5 of alleen een bekeuring voor de snelheid?
art 5

Snelheid kan niet omdat er nergens een wettelijke max snelheid bij een stilstaande fille is bepaald. (behalve dan de snelheid geregeld middels de matrixborden dan he)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn vier situaties dat je rechts mag inhalen.
Op of vlak voor een rotonde
Als je in een file rijdt
Het inhalen van een tram
Als je aan de rechterzijde van een blokmarkering rijdt.
Let op deze vier uitzonderingen vertellen je dat je rechts mag inhalen, je mag in deze vier situaties natuurlijk ook links inhalen. Van belang blijft altijd de verkeersveiligheid

boete voor rechts inhalen bedraagt 150 euro en nog een 6 euro admin. kosten !

Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk II. Verkeersgedrag
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn vier situaties dat je rechts mag inhalen.
Op of vlak voor een rotonde
Als je in een file rijdt
Het inhalen van een tram
Als je aan de rechterzijde van een blokmarkering rijdt.
Let op deze vier uitzonderingen vertellen je dat je rechts mag inhalen, je mag in deze vier situaties natuurlijk ook links inhalen. Van belang blijft altijd de verkeersveiligheid

Lees
dan gewoon wat het RVV erover zegt!
En je vergeet er ook nog minstens één.
 
die ene die ik vergeet is dat je op de fiets zit .....


Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Geldend op 05-09-2010

er staat gewoon op nummer 1 bij inhalen :

inhalen geschied links !
 
Laatst bewerkt:
die ene die ik vergeet is dat je op de fiets zit .....


Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Geldend op 05-09-2010

er staat gewoon op nummer 1 bij inhalen :

inhalen geschied links !

Nee, daar ging het niet om, maar wel : Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Hoewel deze voor dit topic niet zo relevant is.

Wat wel relevant is, is dat het RVV zegt dat files rechts mogen worden ingehaald,
en dat is nog net even iets anders dan het "in een file rijden" waar jij voortdurend op hamert.

Als laatste, als je citeert, citeer dan correct: "Inhalen geschiedt links"
 
Nee, daar ging het niet om, maar wel : Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Hoewel deze voor dit topic niet zo relevant is.

Wat wel relevant is, is dat het RVV zegt dat files rechts mogen worden ingehaald,
en dat is nog net even iets anders dan het "in een file rijden" waar jij voortdurend op hamert.

Als laatste, als je citeert, citeer dan correct: "Inhalen geschiedt links"
het ging er om dat er in het topic werd geroepen dat je rechts mag inhalen ....
dit is niet zo alleen in een paar gevallen.
het klopt dat je in een file rechts mag inhalen.
maar dan wel op de rechterbaan en niet in de zelfde rijstrook.
dat mag weer wel aan de linkerkant van een motorvoertuig.
een en ander is aan dit topic voorbij gegaan waar ik zelf ook aan meedoe, neemt niet weg dat we het allemaal weten en toch dat we het ook weer niet weten.
hoop voor de TS dat hij er iets aan heeft en dat hij zijn schade alsnog kan verhalen op de tegenpartij.

en klopt geschiedt moet met dt :)
 
het ging er om dat er in het topic werd geroepen dat je rechts mag inhalen ....
dit is niet zo alleen in een paar gevallen.
het klopt dat je in een file rechts mag inhalen.
maar dan wel op de rechterbaan en niet in de zelfde rijstrook.
dat mag weer wel aan de linkerkant van een motorvoertuig.

een en ander is aan dit topic voorbij gegaan waar ik zelf ook aan meedoe, neemt niet weg dat we het allemaal weten en toch dat we het ook weer niet weten.
hoop voor de TS dat hij er iets aan heeft en dat hij zijn schade alsnog kan verhalen op de tegenpartij.

en klopt geschiedt moet met dt :)

Dan daag ik je bij deze uit om dat te onderbouwen aan de hand van de inhoud van de wegenverkeerswet en het RVV, veel succes alvast.
 
vorig jaar heb ik met de auto een scooter aangereden. ik sloeg af een weg in waarbij ik over een fietspad reed. dit fietspad lag verlaagd achter vangrails dus was niet overzichtelijk. ik laat een fietser voor rijdt t fietspad over en een scooter rijdt tegen me aan. Scooter had er niet mogen rijden, want het is een verplicht fietspad.
Dus ik dacht dit wordt waarschijnlijk iets van 50/50 schuld, maar t was volgens de verzekeraar mijn schuld want het had ook een fietser kunnen zijn die er reed.

nu vind ik dus de uitspraak raar dat het volledig jouw schuld is aangezien er dus ook een fietser had kunnen rijden (net als bij mij het geval was)
 
vorig jaar heb ik met de auto een scooter aangereden. ik sloeg af een weg in waarbij ik over een fietspad reed. dit fietspad lag verlaagd achter vangrails dus was niet overzichtelijk. ik laat een fietser voor rijdt t fietspad over en een scooter rijdt tegen me aan. Scooter had er niet mogen rijden, want het is een verplicht fietspad.
Dus ik dacht dit wordt waarschijnlijk iets van 50/50 schuld, maar t was volgens de verzekeraar mijn schuld want het had ook een fietser kunnen zijn die er reed.

nu vind ik dus de uitspraak raar dat het volledig jouw schuld is aangezien er dus ook een fietser had kunnen rijden (net als bij mij het geval was)

Dan neem ik aan dat het een bromscooter betrof, want snorscooters moeten wel op het verplichte fietspad, en hoewel ze officieel zijn begrensd op 25 km/u rijden de meeste
met gemak het dubbele daarvan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan