Schuldvraag,rijder of wegbeheerder,wie zit er fout

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Een collega is op zijn bek gegaan op de verlengde Boterdijk, net buiten Paterswolde.(richting Peize)

Dit is een gewoon verharde buitenweg maar op een bepaald moment in een bocht lag er ff een meter of wat klinkers niet op de juiste plek.(er lag helemaal niets dus)

Hij remt, raakt toch nog in het zand en gaat neer, 200 euri schade etc. , viel allemaal wel mee.

Maar wie is er nou schuldig?

Wegbeheerder : Die had geen borden geplaatst.

Collega : Reed ongeveer 60 daar (80 max.) en nog 25/30 toen hij op zijn bek ging.

Ik weet het niet.

Verzekeraar betaalt niet want niet all-risk gedekt.
 
Wegbeheerder. Die had meoten waarschuwen voor de ongebruikelijke situatie. Ik neem tenminste aan dat die klinkers er normaal wel liggen.
 
Wegbeheerder. Die had meoten waarschuwen voor de ongebruikelijke situatie. Ik neem tenminste aan dat die klinkers er normaal wel liggen.
Dat daggik ook ja, zullen we Andra sturen ?

En nee, ik kom niet uit Groningen, collega in kwestie wel.
 
Op dinsdag 08 juli 2003 11:26 schreef Bral® het volgende:Dat daggik ook ja, zullen we Andra sturen ?

Ik dacht het wel ja. Heeft je maat wel foto's etc?
 
gemeente is verantwoordelijk voor de wegen en de staat ervan.
Als er dus een "gat" zit waar geen klinkers inliggen kan je hiervoor de gemeente aanspraakelijk stellen.
Wat wel helpt is meteen foto's maken van de situatie, anders heb je gen poot om op te staan.


succes ermee
 
Beste Bral

De wegbeheerder is aansprakelijk voor het slechte onderhoud. Vroeger was hier zelfs een artikel aan gewijd in de gemeentewet. Je moet nu de gemeente aansprakelijk stellen. Verder zal je er een foto bij moeten voegen, van het stuk wegdek. Een beetje gemeente zal de schade vergoeden. Het is een onrechtmatige daad van de gemeente. Daar moet je het op gooien.
s6 en laat weten hoe het het is afgelopen.

gr. Gizzzmoooooootje
 
Beste Bral

De wegbeheerder is aansprakelijk voor het slechte onderhoud. Vroeger was hier zelfs een artikel aan gewijd in de gemeentewet. Je moet nu de gemeente aansprakelijk stellen. Verder zal je er een foto bij moeten voegen, van het stuk wegdek. Een beetje gemeente zal de schade vergoeden. Het is een onrechtmatige daad van de gemeente. Daar moet je het op gooien.
s6 en laat weten hoe het het is afgelopen.

gr. Gizzzmoooooootje

Idd, en proberen aan te tonen dat dit gat er al enige tijd zit. (buurtbewoners, busdienst, SRV wagentje e.d. vragen) Als die stenen er net 2 minuten gelden uit waren geroofd door kwajongens beroept de gemente zich op overmacht en sta je nog met lege handen.
 
Heb een keer de gemeente Oosterhesselen aangeklaagd vanwege een vreemd geplaatst paaltje. Toch nog 400 pleuro's uitgesleept.
 
Als redelijkerwijs aangenomen mag worden, dat de wegbeheerder van te voren van bestaande situatie op de hoogte had kunnen zijn(die situatie zou er dus minstens al een dag moeten zijn) is die beheerder aansprakelijk voor alle schadelijke gevolgen die een dergelijke situatie voortbrengt, wanneer deze daartegen geen afdoende maatregelen heeft genomen door bijv het plaatsen van signaleringen en/of afzettingen.Is het echter aantoonbaar voor de wegbeheerder niet mogelijk geweest om op tijd die maatregelen te nemen, dan zal het een lastige kluif worden. Dan zou namelijk degene die die situatie gecreeerd heeft(aannemer of vandaal) aansprakelijk gesteld moeten worden.
Zijn er wel aantoonbare maatregelen genomen maar genegeerd of niet gezien, dan vrees ik het ergste voor je collega.
 
Idd, en proberen aan te tonen dat dit gat er al enige tijd zit. (buurtbewoners, busdienst, SRV wagentje e.d. vragen) Als die stenen er net 2 minuten gelden uit waren geroofd door kwajongens beroept de gemente zich op overmacht en sta je nog met lege handen.

Maar als de wegbeheerder verzuimt om dit te herstellen, dan lijkt het me dat deze toch aansprakelijk kan worden gesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de staat van de wegen die ze beheren. En of iemand die klinkers eruit heeft getrokken of niet, is een andere zaak. denk ik....
 
Maar als de wegbeheerder verzuimt om dit te herstellen, dan lijkt het me dat deze toch aansprakelijk kan worden gesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de staat van de wegen die ze beheren. En of iemand die klinkers eruit heeft getrokken of niet, is een andere zaak. denk ik....
Dat is wel zo, maar de gemeente moet wel redelijkerwijs de kans hebben gehad om er wat aan te doen. Het gaat er niet zozeer om dat iemand ze eruit getrokken heeft, maar meer of dat net pas gebeurd is.
 
Er worden hierboven veel wijze woorden gezegd. In beginsel is de wegbeheerder aansprakelijk voor de toestand van de weg en de bebording hiervan; en dus aanspreekbaar als de slechte toestand door tot een ongeval leidt. Zoek eerst uit wie de wegbeheerder is, de gemeente, de provincie of het rijk. Het bord (einde) bbk hoeft niet gelijk te lopen met de gemeentegrenzen. Een beroep op overmacht kan door de wegbeheerder worden gedaan als de situatie pas bestond, hij moet dan dan aannemelijk maken. Het nemen van foto's van de situatie ter plaatse versterkt jouw beroep op de wegbheerder.
 
Er worden hierboven veel wijze woorden gezegd. In beginsel is de wegbeheerder aansprakelijk voor de toestand van de weg en de bebording hiervan; en dus aanspreekbaar als de slechte toestand door tot een ongeval leidt. Zoek eerst uit wie de wegbeheerder is, de gemeente, de provincie of het rijk. Het bord (einde) bbk hoeft niet gelijk te lopen met de gemeentegrenzen. Een beroep op overmacht kan door de wegbeheerder worden gedaan als de situatie pas bestond, hij moet dan dan aannemelijk maken. Het nemen van foto's van de situatie ter plaatse versterkt jouw beroep op de wegbheerder.

Zo makkelijk is t allemaal niet, zoals ik zelf mag ervaren. Ik ben 1,5 jaar geleden onderuit gegaan omdat er midden in een bocht, waar een verhoging de 2 weghelften van elkaar scheiden, gras lag. Ze hadden de berm net gemaaid en het gras in de bocht laten liggen. Ben met ongeveer 30 gevallen maar de motor is tegen een stoeprand aan geknald, gevolg: m'n eerste total loss gescored.
De gemeente wil nog steeds de fout niet toegeven, ik heb foto's EN film van het wegdek. De motorzaak heeft een verklaring gegeven dat ik niet harder heb gereden dan 30 gezien de schuifschade aan kappen en metalen onderdelen aan de motor. Ook is op m'n kleding amper schuifschade, ik heb dus niet hard gereden op dat moment dus daar kon het niet aan liggen.
Daarnaast zat er op de banden, de kappen, mijn koe en helm gras! Ik ben dus door het gras gegleden wat op de weg lag, bewijs dat er dus een flinke hoeveelheid gras op de weg heeft gelegen, anders was het niet op mij en de motor gekomen.
Ik heb een verklaring van een KNVM rij instructeur dat er 5 min voor mijn glijpartij een vrij gevaarlijke verkeerssituatie was vanwege het gras, gras wat niet in het rechte stuk VOOR de bocht zat maar alleen in de bocht.
Ook waren er geen borden neer gezet door de gemeente of door de man die gemaaid heeft.
Lijkt een vrij duidelijke zaak.....denk je......zit nog steeds op m'n eigen risico, schade aan kleding en wat andere kosten te wachten wat toch al snel 800 euro is :( .
Gelukkig was m'n motor All risk verzekerd dus ik heb een andere kunnen kopen.
 
De theorie is idd makkelijker dan de praktijk. De wegbeheerders doen alles om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. En voor 800 euro heb je geen advocaat en begin je geen rechtzaak, dat weten zij ook. Wat nog al eens wil helpen is consumentenbond, breekijzer e.d. Anders kom je door de laakbare opstelling van de wegbeheerder vaak van een koude kermis thuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan