schuren/verven/lakken...

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
149
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Aan alle ik-doe-het-lekker-zelf MotorFreaks.
betreft schuren/polijsten: nat of droog?
hittebestendige verf: allen voor de uitlaat bijv. welk merk?
is er naast MAT ook glimmende zwarte uitlaatpaint?
Zijn er ook andere kleuren mogelijk voor de bochten? (wit?)
Welke transparante lak (merk) en hoeveel lagen? (tank/spatbord/kuip)
Deze ook nog schuren en polijsten?

Greetings... :+ KAWAidioot :+
 
schuren; grof beginnen, fijn eindigen
dan grondverf, eventueel weer bijschuren.
spuiten; meerdere dunne lagen. Als je een druiper krijgt :P weer netjes bijschuren en opnieuw spuiten.
daarna blanke lak, ook meerdere dunne lagen. Dat kan je dan eventueel weer polijsten.

In hoe meer stapjes en met hoe meer geduld je het aanpakt, hoe mooier het wordt.
Je kunt dure lak kopen of goedkope. Het ligt er maar net aan hoeveel geduld je hebt; als je het heel netjes aanpakt kan je wel duurdere lak kopen, dan wordt het vast mooier.

Ik heb zelf nat geschuurd, in drie stappen ofzo en daarna een paar laagjes rood gespoten en een paar laagjes blanke lak en heb gewoon voor alles het huismerk van de *bouwmarkt* gebruikt. Had echt géén geduld voor al die bewerkelijke, tijdrovende stapjes!
 
ZIjn die 'bouwmarktverfjes' nog een beetje benzinebestendig?
Soms zie je zo'n doffe ellende rond de tankopening door het knoeien.
 
Hoi

Anders gewoon naar de autolakspecialist.
Betaal je voor het lak ongeveer €10,- meer
maar dat is zeker benzine bestendig.

En het spuiten is makkelijk zelf te doen, de
autolakspec. heeft zgn. "spraymaker" dat is een
spuitbusje zonder lak maar met een glazen potje
eronder.
Kun je iedere keer schoonmaken en opnieuw gebruiken,

groet Zeldzame
 
Ik ben nu zelf ook bezich ermee. Ik begin droog, met grof gaat het snel maar krast altijd, dus dit om grof te schuren. Dan steeds kleiner, tot een 400 denk ik, misschien verder, zie ik later. Vervolgens evwentueel roest verwijderen. Vervolgens grondig ontvetten met Thinner. Vervolgens als grondlaag een Filler uit spuitbus gebruiken. Deze beschermt tegen roest, is direct overschilderbaar, en vult kleine krasjes en deukjes op, waardoor het netjes glad word. Als het goed is hoef je ook niet meer te schuren dan, maar dat zie ik dan wel. Vervolgens op een afstandje met dunne laagjes verfen, meerdere lagen, eventueel met erg fijn schuren tussendoor. Te dikke lagen lijd snel tot druppelvorming. Bij al het gedoen is maar 1 ding echt belangrijk: Geduld.

suc6. Als ik het klaar heb (duurt nog ff, weinig tijd, zit nu met een griepje achter de laptop) post ik het wel ergens in mijn signature.
 
ZIjn die 'bouwmarktverfjes' nog een beetje benzinebestendig?
Soms zie je zo'n doffe ellende rond de tankopening door het knoeien.


Is 1 component en dus niet benzinebestendig..heb je 2 K voor nodig....
Blijkt uit navraag (mijn fietske wordt nl ook gespoten) dat de primer 1 component is, de kleur ook en daarna gaat er blanke lak 2 component overheen... Je kunt kleur ook in 2 component krijgen hoor...

ehhh..voor de leek (wist ik eerst ook niet) ; 2 componentenlak bestaat uit de lak samen met een verharder..... :o
 
zoals al gezegd geduld en in de juiste volgorde werken. Je kan spuiten met een spuitbusje of de al genoemde spraymaker, maar een compressor met spuitpistool werkt toch het beste. Een compressor is niet zo heel duur. Een oiless compressor van kinzo is in de aanbieding voor 79 eurie bij de gamma en is ook inzetbaar voor allerlei andere karweitjes aan de motor. Een assecoireset met spuitpistool kost tussen de 50 en 80 euro (zit ook blaaspistool en bandenvulpistool en vloeistof pistool voor al die leuke schoonmaakkarweitjes bij. Het spuitpistool is niet bedoeld voor dagelijks gebruik, maar voldoet zeker voor hobby gebruik. Zie topic vlaflip is no more. Koop wel een spuitmasker met koolfilters, anders leeft je lak langer dan jijzelf. Het blijft troep voor het lichaam.
 
Hoi

Je kunt die 2 componenten lak super mooi spuiten
met een spraymaker, je moet alleen even zorgen dat
de lak en het te spuiten onderwerp lekker op
tempratuur zijn.

Heb laats nog een paar wielkastranden van een polo
gespoten en dat ging super, dat was zwart mettalic
en daarna nog 3 lagen blank.
Even polijsten en klant zag er niets van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan