Schurend geluid en vibratie

jamez200

Rookie
9 aug 2020
2
0
Hallo,

Mijn naam is James en ik kom uit Amsterdam en heb sinds een halfjaar een GSX-1400 uit 2002. Nu ben ik net begonnen met een roadtrip naar Noorwegen, en na een stuk flink doorrijden op de Autobahn merkte ik een schurend geluid dat enige vibratie geeft. Het treedt vooral op bij lage snelheid als ik gas loslaat en de koppeling inknijp. Het klinkt als het een schurende ketting is, maar dat lijkt me niet het geval aangezien er niets te zien is aan de ketting.

Ik zag dat het oliepeil vrij laag was, dus dat heb ik bijgevuld. Maar het geluid wordt erger na weer een uur gereden te hebben. Alhoewel ik het geluid niet hoor, merk ik ook meer vibratie tijdens het rijden. Alhoewel het moeilijk te lokaliseren is.

De motor heeft ongeveer 50k gereden, alhoewel ik niet veel kan zeggen over de onderhoudshistorie van het blok. De vorige eigenaar gaf aan oliefilter en kettingset vervangen te hebben, dat was 6000k geleden.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Groeten,

James
 
op reis vertrekken met een motor die je niet lang hebt en waarvan je niets weet kwa onderhoud is nooit een goed idee.
kijk toch maar eens goed de ketting na en dan vooral de speling ervan. en stop aan het eerste tankstation en kijk of ze 1 of ander vet of olie hebben om ze eens te smeren.
 
Ik zou zeker alles goed nakijken, kan goed gevaarlijk worden als je ineens door je remmen heen zit doordat je remvloeistof te warm wordt of dat je ketting eraf loopt of iets dergelijks. Mocht je er zelf niet uitkomen desnoods even een motorzaak opzoeken. Better safe than sorry..
 
Nee.

Welkom op Motor-Forum. Hoeveel heb je het afgelopen half jaar met de GSX gereden en hoeveel ervaring had je daarvoor? Ketting is goed gesmeerd? Geen aanlopende rem? Voel je de vibratie vooral aan handen, voeten of achterwerk?

Thanks. Ik heb ongeveer 6000km gereden. Ik rijd al 14 jaar. Ketting is goed gesmeerd en rem loopt niet aan, net vervangen. Vibratie is voelbaar bij voeten. Aan de cadans van het geluid te horen lijkt er een patroon te zijn dat overeenkomt met de rotatie van de ketting. (m.a.w. per hele rotatie een verandering in het schurend geluid). Maar als ik de motor op de middenbok doe en dan langzaam het achterwiel laat lopen dan hoor ik het niet.
 
Voordat je aan een roadtrip van ettelijke 1000en kilometers begint is toch wel het allerminste wat je kunt/moet doen je oliepeil controleren...... maar dat terzijde.

Zoals boven reeds meerdere malen vermeld zou ik de ketting eerst controleren.
 
Gewoon een motorzaak opzoeken met vak garage. Als je zo’n lange rit aan het maken bent wil je geen gezeik. Ben je Alleen of met een groep?
Sucses en veel plezier.
 
Aangroei van vuil bij het voorste kettingwiel echter het kapje.

Die heb ik ook al eens gehad, kapje er af gehaald, schoon gemaakt en alle nare geluiden waren weer weg. Het lichte metalen kapje werkt als een klankkast.

db
 
Je schrijft ketting is net vervangen......
Je schrijft ook dat het elke omwenteling van de ketting terugkomt.
Zou het dan soms de ketting kunnen zijn? Zoals ik dus al schreef? :+

Controleer dus hoe de ketting geklonken is. Vaak wordt dit veel te strak gedaan waardoor de sluitschakel vast zit.
 
Thanks. Ik heb ongeveer 6000km gereden. Ik rijd al 14 jaar. Ketting is goed gesmeerd en rem loopt niet aan, net vervangen. Vibratie is voelbaar bij voeten. Aan de cadans van het geluid te horen lijkt er een patroon te zijn dat overeenkomt met de rotatie van de ketting. (m.a.w. per hele rotatie een verandering in het schurend geluid). Maar als ik de motor op de middenbok doe en dan langzaam het achterwiel laat lopen dan hoor ik het niet.
Als de motor op de bok staat, en je draait het Wiel, hoe voelt dat dan?
Gaat alles soepel, en gelijkmatig?
 
Zou vooral maar eens controleren of het voorste kettingwiel nog wel vast zit,of als de ketting te strak gestaan heeft het lager van de uitgaande as
dat kapot gegaan is,vooral de vibraties in de voetsteunen in combinatie met een schurend geluid duid er op dat er iets of los geraakt is of
een kapot lager,zou er ook maar niet mee door blijven rijden voordat je de oorzaak heb gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Die zit in Noorwegen aan een biertje van €14 met een bakje pinda's van €6.

Mijn 2 centen: ketting te strak, lager tandwieldrager gaar of iets mis gegaan bij het klinken van de nieuwe ketting
 
Terug
Bovenaan Onderaan