Schurend geluid Z1000, met koppeing in is het weg

kasjakie Rob

Rookie
5 mei 2022
11
1
Hoi Allemaal,
mij eerste post op dit forum en meteen in een techniek vraagje,
Sinds een dag hoor ik een bijgeluid uit het blok(ook stationair) van mijn Kawasaki Z1000, klinkt een beetje schurend of aanlopend. zodra ik de koppeling in trek is het geluid weg. blok loopt verder prima en met de koppeling in hoor ik echt niks vreemds. Uit ervaring met auto's denk ik dan meteen aan het druklager, maar volgens mij zit dat er niet in bij deze motor (of überhaupt in motoren) ig val voor ik de boel open trek en bij voorbeeld de koppeling vervang (en de veren) wat zou het nog meer kunnen zijn , de machine schakelt verder goed, alleen dat geluid zit me niet lekker...
op wat Engels talige forums roepen mensen dat het normaal is maar aangezien ik het pas sinds 2 dagen heb denk ik dat het iets is wat niet hoort.

iemand enig idee ?
dank je wel voor het meedenken..
 
Laatst bewerkt:
Als het zo,n moderne Z1000 is dan zit er wel degelijk een soort druklager in de koppeling.
Heb hem inmiddels open, moest toch nieuwe olie in en ik denk ga even loeren, in ieder geval niks afwijkends te zien, er zit een naaldlager achter de clutch pen(zie tekening) maar die is prima in orde, enige wat ik kan vinden is dat de inzet van de frictie platen afwijkt van hoe het zou moeten zijn volgens de specs. morgen de platen even meten aangezien het toch open ligt is vervanging misschien meteen handig...
ik ga denk ik gelijk de clutch basket aanpassen voor betere smering . maar of daarmee het probleem weg is .....

onderdelen lijst clutch z1000
 
Ik weet in ieder geval dat bij de volgende motoren het geval is.

suzuki dl1000 sv1000
kawasaki klv1000 zrx1100 en 1200
triumph tiger 800 en 1200
honda cbr650
En ze hebben allemaal een koppelingskorf van fcc met ongeveer dezelfde opbouw.

En allemaal trillen boven de 3000 toeren als de speling heel erg is.
En ook allemaal rare kloppende ratelende en schurende geluiden stationair en het is weg zodra de koppelingshendel is ingetrokken.
 
Geen speling en inmiddels de naaldlagers vervangen en meteen de binnen korf voorzien van wat gaatjes om te zorgen dat de smering overal goed bij de platen komt, begreep dat dat een vaak voorkomend problem is bij deze modellen , just to be sure, koppeling was recent vernieuwd, platen zijn netjes recht en ruim binnen de service specs, meteen de olie en oliefilter gedaan, helaas is het geluid niet weg, misschien is het is toch iets waar de kawatractor bekend om staan, diverse forums gelezen met dezelfde vragen en kom zo direct niets tegen wat het zou kunnen verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Moet bekennen of mijn gehoor is niet ok dat ik eigenlijk niets vreemds, verontrustend hoor ? Het is allemaal mechanisch en dat maakt geluid.
Zo`n filmpje tja het is maar net hoe je de microfoon zet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan