Schurende achterrem

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Mijn achterrem maakt een schurend geluid bij t remmen.
Voor zover ik kan zien zijn de remblokjes nog niet versleten (nog niet bij t merkteken).
Helaas kan je bij een cbx550 de remschijven niet zien.

iemand ideeen?
 
Is dat schurende geluid dan t krassen in de remschijf? Dat hoop ik toch niet :?
Voor zover ik t indicatie-systeem snap, zouden de blokken nog niet versleten zijn.

Kan t ook vuil zijn? of verglazing?
 
Het kan ook zijn dat de remklauw "vast" staat, dor vuil en vocht is de remzuiger vast gaan staan enkomt niet meer goed vrij van de remschijf...

Controleer door je achterwiel vrij van de grond rond te draaien, gaat hij zwaar rond (draaid hij dus maar een kwart of een halve slag)staat je rem vast, gaat hij soepel rond (paar keer rond als je hem een slinger geeft)maar hoor je hem wel een beetje slepen, is d'r niks aan de hand
 
Ik heb t aangedurfd zelf m'n achterrem uit elkaar te halen :+
en.......
Een van de remblokjes zat verkeerd om |( |( |(
Schijf is volgens mij niet erg beschadigd; heb blokje nu maar omgedraaid (als nieuw) en probleem is over :)

Die vorige eigenaar was denk ik nog minder technisch als ik :(
 
aha, ziehier nen een cbx 550 gebruiker, heb er ook zo een staan, met lazer uitlaat.

er zit een tik in de mijne als de motor rond de 2000 toeren draaid bij het gas geven. bij de uwe nog niet van gehoord? heb de kettingspanner gecheked, maar deze blijkt vanzelf op te spannen... klepspeling heb ik ook gesteld, maar dit geluid blijft nog. alsof er iets tegen iets botst...

heeft wel 67.000Km
 
He Mat4! Leuk dat we dezelfde hebben.
Van de mijne is bijna de hele geschiedenis wel hier te lezen (zoek topicstarter cbx550) :)

Ik wil de mijne zaterdag ff door een ervaren oor laten beluisteren om te zien of alle geluidjes 'normaal' zijn. In ieder geval hoor ik geen 'grote' vreemde geluiden.
Wel wil ik ook nog 's leren hoe ik zelf de kleppendeksel kan loshalen en de ketting kan spannen (aut.spanner schijnt bij dit type vaak vast te gaan zitten).
Kleppen stellen kan ik ook niet.

Ben nog maar zeer beginnende klusser:
- Olie verversen
- Begin elek.systeem nu zo'n beetje te kennen
- en nu de remmen dan
Maar hoop komende tijd steeds uitdagendere klussen te kunnen leren
 
cbx550, ik heb zelf ook zo'n bike als jij en zit ongeveer op 't zelfde kennisniveau wat klussen betreft. Alleen heb ik nog niet aan de remmen gezeten. Is dat niet een beetje klooien met die remmen omdat je ze bij het vernieuwen ervan (de remblokjes dan) je die remzuigers terug moet drukken? En waarmee kun je dat het beste doen?
Ook vraag ik me af hoeveel speling er in de ketting hoort te zitten, oftewel hoe strak moet ie staan? Bij mij kan ik het onderste deel van de ketting zo'n 2 tot 3 cm op en neer bewegen als ie koud is. Lijkt me iets te veel maar weet het niet zeker.
 
He Crusader,

Zelfde bike, zelfde niveau?
Ik ben echt een beginnende klusser, voor t eerst van mn leven:
- olie ververst
- tank eraf gehad om bougies te vervangen
- ontst.unit vervangen
dat soort dingen. :+

Vond t open maken van de remmen best eng, maar toch maar s aan begonnen:.....
Stelt echt niks voor: niet laten doen maar lekker zelf doen voortaan!
Remblokjes liggen praktisch voor t grijpen:

- Dat de schijven omkapselt zijn wordt soms als nadeel bij sleutelen genoemd, maar t zijn maar 3 inbusbouten die ik binnen 3min. los had. Dan is die buitenring eraf en kun je al alles zien.
- Midden tussen je 2 remzuigers (aan de buitenkant) zit een zwarte inbusbout die je remblokken borgt; die moet je er ff helemaal uitdraaien.
- Nu moet je ff voorzichtig aan de hele boel wrikken zodat je remblokjes vrij komen en dan kun ze er voorzichtig met een schroevedraaien uitwippen (eerst voorste dan achterste)
- Dan kun je met je vingers de remzuigers nog een beetje naar binnen duwen zodat je de nieuwe blokjes er makkelijk tussen kan doen.
- Alles weer vastzetten.... en klaar.
(Let er wel heel goed op dat je niet per ongeluk je rem induwt als de blokjes er uit zijn; dan komen je zuigers naar buiten)

Volgens WPH (hier ergens te downloaden (dank aan Hulzie)) moet de speling in het midden onder op je ketting zo'n 2 a 3 cm zijn; dus da's goed dan.

voel me al echte pro 8-) nu

(ik ga trouwens binnenkort met 'TZ750 Owner' m'n koppeling eens uit elkaar halen)
 
Nah okee, niet hetzelfde niveau, jij bent verder omdat je al aan de remmen hebt gezeten ;)
Maar ik heb m'n cbx550 nu een week of drie. Ik kreeg 'm van een maat van me omdat ie 'm niet aan de praat kreeg. Het ding heeft bijna 5 jaar stilgestaan. 5 jaar geleden heeft ie wel een grote beurt gehad en nieuwe ketting + tandwielen.
Ik kocht via marktplaats een complete cbx550 in onderdelen + WPH voor 120 euro.
In de afgelopen twee weken heb ik dit er aan gedaan, voor mij ook het eerst dat ik überhaupt aan een motorvoertuig sleutel:
- Ontstekingsunit vervangen (oude zat vol corrosie door water)
- Nieuwe accu geplaatst
- Koplamp vervangen (glas was gebroken na een val, niet door mij)
- Relais van richtingaanwijzers vervangen
- Linker stuurhelft vervangen omdat schroefdraad van spiegel was afgebroken
- Olie ververst
- Oliefilter vervangen
- Zadel vervangen (oude was gescheurd)
- Kilometerteller vervangen (oude was gescheurd na val, niet door mij)
- Rechter zijplaat vervangen (bevestigingspunt was afgebroken)

Nu ziet ie er een stuk beter uit, moet alleen nog gewassen worden :P
Het is m'n eerste motor nadat ik twee jaar geleden mijn motorrijbewijs heb gehaald. Vind het een fijne beginnersmotor met best veel pit, ook al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal ;)
Ik hoop veel ervaringen te mogen uitwisselen hier op het forum :)
 
Rechterzijplaat vervangen is anders ook wel heel stoer :}

Ik heb ook nog een hele lijst kleine puntjes afgewerkt en hou voor mezelf een soort logboekje bij op de PC. Zo kan ik ook altijd de hele historie nog weer s nakijken en weet ik wanneer wat gebeurt is.

Hoop dat we veel aan elkaars posts zullen hebben.
 
Rechterzijplaat vervangen is anders ook wel heel stoer :}

Ik heb ook nog een hele lijst kleine puntjes afgewerkt en hou voor mezelf een soort logboekje bij op de PC. Zo kan ik ook altijd de hele historie nog weer s nakijken en weet ik wanneer wat gebeurt is.

Hoop dat we veel aan elkaars posts zullen hebben.

Ja, ik was ook heel trots toen de nieuwe zijplaat erop zat 8-)
En inderdaad, ik hoop dat we hier van elkaar kunnen leren, mooi hè, zo'n forum? ;)
 
Waar heb je die nieuwe kilomterteller vandaan? K wil nieuwe klokjes op mn motor. Misschien heb je een adresje voor me ofzo??
Ik kocht via marktplaats een oude cbx550 helemaal in onderdelen, voor 100 euro.
Dus had ik alles dubbel :P
Gewoon internet afstruinen dus ;)
Oh ja, wellicht dat Roukama sloperij je nog kan helpen, die hebben echt veel. Te vinden via www.motorsloop.nl, ik heb er een nieuwe koplamp vandaan gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan