schurende remmen

maarten-dd

Die hard MF'er
3 feb 2007
534
16
Ridderkerk
hallo,

ben sinds kort in bezit van een suzuki sv 650 s uit 2003.

wanneer ik mijn motor uit de garage rij hoor een aanlopend geluid bij de schijfrem.
na een stukje rijden en wat remmen gaat dit weg.


Rem vloeistof is oke.
en heb nog garantie

Is dit erg, want anders ga ik terug naar de dealer.


gr.
 
het is normaal dat ze iets aanlopen. Als je een stukje rijd en het is echt weg zou ik me geen zorgen maken. Ik heb het zelfde met mijn honda st1100, nooit extra slijtage ofzo gehad en remt nog altijd als de beste.

dus je sv zal het ook wel blijven doen :)

edit, ik = oehTie, zag ff niet dat hier al iemand ingelogd was (vanuit jack motoren's pc.)
 
Laatst bewerkt:
klinkt alleen zo iritant. Hoe zou je dit kunnen oplossen. heb nou eenmaal zo instelling zo hoort het niet te doen (ook al kan het geen kwaad)
Volgens mij is het inderdaad normaal, dus dat moet je helemaal niet willen oplossen!

De remblokjes komen altijd licht tegen de schijven aan, en dat hoor je een beetje als je met de motor loopt (als je rijdt wordt het overstemd). Als dat niet zo was dan denk ik dat de remmen niet snel genoeg aangrijpen, omdat eerst de blokjes tegen de schijven moeten worden bewogen voordat je kunt gaan remmen.

Maar goed, als je het niet vertrouwt, gewoon even vragen bij de dealer, dat kan geen kwaad.
 
FF checken of je voorvorkpoten op dezelfde hoogte hangen in je kroonplaat. En misschien helpt het als je je voorwielas-ophanging even los schroeft, paar keer in de veren duwt terwijl je remt, en weer vastdraaien.
 
TS

...dit hebben veel remmen, niets bijzonders!...
...mocht het echt piepend en schurend blijven de eerste km's,...dan ff de blokken na laten kijken ( of zelf doen)..
...kan zijn dat ze, afhankelijk van km-stand,...versleten zijn,....of ze zijn lichtelijk vervuild over het glijvlak waar het blokje op rust....
...ook ff vermelden dat de achterzijde v/h remblokje ingevet behoort te zijn met copa-vet...
( voor betere kleef aan het zuigertje)
 
Controleer ff of de schijf na gewoon rijden (dus zonder remmen) warm/heet word ivm aanlopen door (een) niet teruggaande zuiger(s).
Maar dat schavend geluid is in dit jaargetijde gewoon normaal hoor ,dat komt door het extra vuil wat er tussen komt.
En door het roestlaagje wat eropkomt omdat je 'm meestal met ''natte'' schijven wegzet.
 
Laatst bewerkt:
De blokken horen nou eenmaal licht aan te lopen, anders zou er teveel speling zijn en zit zo je hendel tot het stuur.
Even de voorkant optillen en het wiel even laten draaien... als deze niet zwaar loopt is t goed
 
Let wel op met een aanlopende rem op een SV650. Zijn zeer gevoelig voor pekel. Heeft mij een keer een sleutelbeen gekost. Heb nu een VTR, minder gevoelig, dus bij twijfel effe bij je dealer aan de bel trekken . (constructie van die Tokico's is ook niet echt ideaal)

De Kale
 
oke,

bedankt voor de info.

Ja weet wel wat over de techniek, maar ben niet helemaal van die markt.

En het is mijn eerste motor, dus ben erg zuinig op.
Een remschijf hoort een beetje aan te lopen, hoe komen de blokken anders weer los van de schijven? De schijf duwt tegen de blokken, de blokken duwen de zuiger weer naar binnen en klaar is kees.
Als de rem niet goed vrijkomt, even de blokjes eruit wippen, de zuigerrand goed schoonmaken ( WD40 en een doekje doen wonderen), de blokjes er weer in met een beetje kopervet aan de kant van de ZUIGER (niet op het remvlak, zoals ik ook al mensen heb zien doen).
Als je rem een beetje sponzig aanvoelt, de remhandel vol intrekken en met een tie-wrapje vastzetten aan je stuur. Dit een nachtje laten staan en de remdruk is weer als nieuw!.
 
Terug
Bovenaan Onderaan