Schuurtje bouwen

DeWitski

MF veteraan
7 mrt 2008
1.252
0
Hoogeveen
Hallo, voor mijn raspaardje wil ik naast mijn huurhuisje een schuur voor mijn motor bouwen.
Wil hem niet buiten hebben staan.
Mag van de verhuurder een hok bouwen van 6m2.

Heeft iemand al eens een zo'n schuurtje gebouwd? Wat was je kwijt en hoe heb je hem beveiligd?

Greet R6
 
Bedenk wat je wilt maken, welke materialen en door wie (zelf of een mannetje)
Mochten er prijzen neergezet worden kun je hier weinig mee.
hoe je het kan beveiligen, wees creatief.
Goed hang en sluitwerk, grondanker mee laten storten in de fundering, stalen balk voor de doorgang maken. Licht met een sensor plaatsen, alarm systeempje.
 
Bedoeling is dat ik de hut zelf ga maken. Scheelt weer he. ;)

Grondanker is idd wel handig maar de schuur moet ook af te breken zijn. Dan is zo'n vloer weer niet handig. D8 zelf aan tegels.
Goede tip van de balk, zat er zelf al aan te denken om rondom door de steunbalken aan de zijkant al een ijzeren staaf te laten lopen.
Iemand nog meer suggesties?
 
Bedoeling is dat ik de hut zelf ga maken. Scheelt weer he. ;)

Grondanker is idd wel handig maar de schuur moet ook af te breken zijn. Dan is zo'n vloer weer niet handig. D8 zelf aan tegels.
Goede tip van de balk, zat er zelf al aan te denken om rondom door de steunbalken aan de zijkant al een ijzeren staaf te laten lopen.
Iemand nog meer suggesties?
Wat je zou kunnen doen en relatief goedkoop is, is rondom palen zetten, binnen en buitenkant van de paal dichtschroeven met planken of platen en in de spouw betongaas tegen het openzagen oid.
Op de grond van die grote 60 bij 30 tegels en op de plek waar jij het anker wilt maken 2 of 3 van die tegel op elkaar oid.
Nogmaals, wees creatief *D
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je in een huurhuis woont neem ik maar even aan dat het houtenschuurtje wordt.
Dat scheelt weer want dan hoef je geen fundering te storten.
Ik heb zelf thuis een schuur gemaakt van vuren regelwerk 45 x 70mm bekleed met rabatdelen buiten en mdf plaat binnen.
Als "fundering" heb ik op de hoeken 4 bankirai palen van ongeveer 1,5 m in de grond geslagen met daar tussen betonnen stoepbanden.
De grond hier tussen heb ik ongeveer 15 cm uitgegraven en weer opgevuld met 15 schoonzand, hier op een laag plastic gelegd en daar weer 5 cm zand over.
Vervolgens 40 x 60 betontegels gelegd.
De vloer ligt dus nu ongeveer 10cm hoger dan de grond rondom het schuurtje en de plastic voorkomt optrekkend vocht.
De houtenwanden heb ik vervolgens op de palen vastgezet met metalen strippen.
Tevens heb ik zelf twee opgeklampte deuren gemaakt en het dak geplakt met 4mm leislagdakbedekking.
Voor je grondanker verwijder je gewoon een tegel, graaf daar een gat van ongeveer een halve meter diep en stort die vol beton.
Vergeet niet een paar afsluitbare ventilatierooters in je wanden te maken.

Succes met het bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Een andere optie voor een grondanker is een grote emmer in de grond te graven en die vol beton te storten. Niet zo effectief misschien als een grondanker ik een betonnen vloer maar het vertraagt wel weer.
 
Als "fundering" kan je ook spoorbielzen gebruiken liggen ook onder mijn hok, gewoon een klein stukje ingraven en daar je hok opzetten.
Kan je met wat handigheid ook nog je grondanker aan vast maken. (word lastig rijden in ieder geval met zon biel aan je motor) :P
 
Ken de plaatselijke situatie niet (grootte van de tuin, locatie schuur t.ov. het huis enz.) en je budget.
Maar misschien dat je met de verhuurder tot een overeenkomst kan komen van een wat definitievere schuur. De verhuurder kan mee betalen of hem overnemen van je als jij verhuist. Berging is altijd makelijk bij een huis.
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt dat het legaal blijft wel even bij de gemeente langs gaan om te kijken hoeveel m2 je mag bouwen. Weet niet hoe groot je dat "schuurtje" wil hebben 8-)
 
http://home.planet.nl/~mjw74/motorhok.html (404 De pagina is niet gevonden)

Zijn trouwens al eerder topics over geweest, met veel goede suggesties.


Een grondanker is geen probleem in combinatie met een tegelvloer.
1 tegel weghalen, gat graven: tegel groot en 40 tot 50 cm diep.
Wanden van het gat lekker onregelmatig maken, liefst naar onder toe
uitlopend.
Gat vol storten met beton (nomix is perfect hiervoor).
Wachten tot het goed droog is (kan een paar dagen duren met zo'n hoeveelheid,
een paar uur zoals op de verpakking staat is alleen bij kleine gaten voor tuinpalen enzo)
Dan gaten boren voor het grondanker, monteren en klaar.
(of een stuk steigerbuis instorten, is nog makkelijker...)

Wat betreft de beveiliging: hetzelfde als wanneer je motor gewoon buiten staat.
Dus met een ketting aan een paal, grondanker of iets dergelijks.
Remschijfslot eventueel op het andere wiel.
Stuurslot, en alarm op de motor.

Een hek om je tuin heen is ook al een obstakel opzich.
 
Voor een grondanker zou ik gewoon een stuk betonijzer nemen, U-tje van vouwen en meestorten ;) dat zit steviger dan wanneer je later een gat moet boren.

Een idd, zorg dat het gat van onderen breder is.
 
Wat ik net al las is een stalen "biels" voor de deur (binnen in) dit je weer verankerd dmv een dikke pen met hangslot oid. Tis ff kloten voor je die weg hebt en daar nemen ze meestal de tij niet voor.

Komt bij dat het slot niet op de grond hangt en dus lastig open te krijgen is dmv een betonschaar oid..
 
ik heb een losse speciekuip in de schuur staan.
ketting er in gehangen en vol gestort met beton.
zo kan ik de motor ook nog ergens anders neer zetten evt.
ik kan de kuip alleen niet omgooien dus deze is zwaar genoeg.
 
Voor een grondanker zou ik gewoon een stuk betonijzer nemen, U-tje van vouwen en meestorten ;) dat zit steviger dan wanneer je later een gat moet boren.

Een idd, zorg dat het gat van onderen breder is.
Ik zou dat niet doen, betonstaal is vrijzacht en makkelijk te knippen of te zagen, beter is een officiële grondanker van gehardstaal.
Kost wat meer maar geeft ook veel meer zekerheid.
Zeker als je hem instort in een klomp beton van 200kg O-)
 
Ik zou dat niet doen, betonstaal is vrijzacht en makkelijk te knippen of te zagen, beter is een officiële grondanker van gehardstaal.
Kost wat meer maar geeft ook veel meer zekerheid.
Zeker als je hem instort in een klomp beton van 200kg O-)

Je moet natuurlijk geen 5mm doorsnee hebben, wel 15 of meer. })
Da's te dik om te knippen, zagen duurt te lang en slijpen maakt te veel herrie. (lijkt mij)
 
http://home.planet.nl/~mjw74/motorhok.html (404 De pagina is niet gevonden)

Zijn trouwens al eerder topics over geweest, met veel goede suggesties.


Een grondanker is geen probleem in combinatie met een tegelvloer.
1 tegel weghalen, gat graven: tegel groot en 40 tot 50 cm diep.
Wanden van het gat lekker onregelmatig maken, liefst naar onder toe
uitlopend.
Gat vol storten met beton (nomix is perfect hiervoor).
Wachten tot het goed droog is (kan een paar dagen duren met zo'n hoeveelheid,
een paar uur zoals op de verpakking staat is alleen bij kleine gaten voor tuinpalen enzo)
Dan gaten boren voor het grondanker, monteren en klaar.
(of een stuk steigerbuis instorten, is nog makkelijker...)

Wat betreft de beveiliging: hetzelfde als wanneer je motor gewoon buiten staat.
Dus met een ketting aan een paal, grondanker of iets dergelijks.
Remschijfslot eventueel op het andere wiel.
Stuurslot, en alarm op de motor.

Een hek om je tuin heen is ook al een obstakel opzich.

Kun je dat anker niet meteen meestorten dan? met boren maakt de de constructie weer zwakker tegen diefstal.

ik ga ook schuurtje bouwen, palen maak ik van pvc buizen op de hoeken, volstorten met beton daar draadeinden in en dan heb ik meteen een verstelmogelijkheid bij eventuele verzakking( is hier nl. iets dat zeker gebeurd.)

Dan met balken en palen maak ik een geraamte, deze bekleed ik eerst met geisoleerde systeemwand( van die fabriekshallen platen met pur ertussen.) Meteen geisoleerd en daarna voor het aanzicht bekleden met houten rabatdelen. Als dak ben ik er nog niet helemaal uit. Of golfplaten met anti-drup binnenlaag of ook voor gevelplaten kiezen. Die keuze moet ik de komende dagen gaan maken.
 
Er zijn toch van die kant en klare metalen tuinschuurtjes?

Ik begrijp uit de overige reacties dat bij jou het risico op diefstal extreem hoog is?

misschien een alarm die afgaat zodra de deur wordt opengemaakt?
 
Als "fundering" kan je ook spoorbielzen gebruiken liggen ook onder mijn hok, gewoon een klein stukje ingraven en daar je hok opzetten.
Kan je met wat handigheid ook nog je grondanker aan vast maken. (word lastig rijden in ieder geval met zon biel aan je motor) :P

Spoorbiels werkt goed maar geeft vervuiling (Biels is geïmpregneerd met creosoot) :(
Motorkluis misschien een idee?
 
dat van die creosoot klopt maar is dat een probleem? Als je motor een keer olie lekt is dat ook vervuiling ;)
 
Ik kreeg laatst de tip om de muurdelen aan de binnenkant met kippengaas te bekleden. dat maakt het aanmerkelijk lastiger om er van buiten doorheen te komen....werkt ongeveer hetzelfde als glas met staalkabeltjes erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan