Schwarzwald/Zwitserland/Dolomieten

Rover1991

Rookie
17 feb 2021
7
1
Hallo allen,

Hopelijk kan ik hier enkele tips ontvangen met betrekking tot onze motor vakantie richting de Dolomieten. We gaan met 2 of 3 man richting de Dolomieten vanuit Maastricht en het is de bedoeling om geen autoweg te rijden. Onderstaand in grote lijnen de route welke we in gedachten hebben, we willen de autosnelwegen vermijden.

Dag 1: Maastricht - Baden-Baden +/- 400km (vooral via de B hoofdwegen, aangezien we zelf uit de buurt van Maastricht komen en de Eifel/Ardennen wel gezien hebben)
Dag 2: Baden-Baden - Waldshut Tiengen +/- 250km (Bochtige route met TomTom en een stop bij de waterval)
Dag 3: Waldshut Tiengen - Chur +/- 300km (Bochtige route met TomTom en de Sustenpass en Oberalpass)
Dag 4: Chur - Verblijf Dolomieten (Rondom Molveno/Bozen/Coredo) +/- 300km (Bochtige route met TomTom en de passen; Wolfgang pass / Fluelapass / Offenpass / Umbrailpas)

Mocht iemand tips hebben voor een zeer centraal gelegen hotel of plaats in de Dolomieten, laat dit aub weten

Dag 5 - 8: Routes rijden in de Dolomieten

Als iemand mooie routes weet in de Dolomieten, mooie passen etc. hoor ik dit graag. Onderstaand al 2 mogelijke routes die we in gedachten hebben;
Route 1: Sella Ronde
Route 2: Rondrit richting Garda

Dag 9: Dolomieten - Innsbruck (Bochtige route met TomTom en een mooie vochtige afsluitavond in Innsbruck :)

Dag 10: Nachttrein Innsbruck - Dusseldorf

Graag zie ik jullie reacties en tips tegenmoet.

Groet,

Roy
 
Leuk rondje, een tip voor dag 3 en 4: 300 kilometer passen rijden is redelijk veel op een dag als je niet al te veel ervaring hebt.
 
Leuk tripje!
Ik kan je Hotel Lory in Molveno aanraden, zelf vorig jaar 10 dagen geweest, mooi centraal gelegen, motor in garage, prettig verblijf in een leuk plaatsje en de routes van het hotel zijn zeker een aanrader. Heb van de 10 bijgeleverde routes van hun website 7 routes gereden (zie dat ze inmiddels hebben uitgebreid naar 16 routes) en allemaal stuk voor stuk prachtig. Sella/Pordoi/Valparola zeker een aanrader, evenals richting Gardameer (Brasa Schlucht) wat je zelf al zegt (10 meren route). Passo Mendola is een prachtige pas met super strak asfalt. En tja de Stelvio/Gavia moet je in je leven gewoon een keer gereden hebben mocht je dat nog niet hebben gedaan. :) Verder liggen er hele mooie pareltjes van bekende en onbekendere passen rondom Molveno, eigenlijk kun je naar mijn idee daar niet "fout" rijden. :9
 
Leuk rondje, een tip voor dag 3 en 4: 300 kilometer passen rijden is redelijk veel op een dag als je niet al te veel ervaring hebt.
Bedankt voor de tip. Qua motor rijden is de ervaring er wel. Rijd nu sinds 2013 motor +/- 5000-7000 km fun per jaar.

Het is enkel en alleen dat het er nooit van gekomen is om een motor vakantie te doen en het is gebleven bij lange weekenden. Ervaring op de passen is er inderdaad niet. Dus dat is even iets om rekening mee te houden.

Vandaar willen we ook niet gelijk alle verblijfplaatsen vastleggen (de genoemde plaatsen zijn dus onder voorbehoud), mochten we onderweg merken dat het sneller/langzamer gaat.
 
Helaas rijdt de auto/motor trein dit jaar niet meer van/naar Dusseldorf. Die naar Hamburg word nog wel over gesproken.

Schijnt te maken hebben met feit dat er weer een trein vanuit Amsterdam gaat rijden, zodoende is er geen tijd meer om auto's / motoren te laden in Dusseldorf. Andere spreken weer alleen over dit jaar ivm corona (maar dan zou m.i. die naar Hamburg ook niet meer rijden)

https://www.treinreiswinkel.nl/autotrein/duitsland/autoslaaptrein-dusseldorf-innsbruckhttps://www.reisgraag.nl/vakantie-oostenrijk/autoslaaptrein-oostenrijk
 
Helaas rijdt de auto/motor trein dit jaar niet meer van/naar Dusseldorf. Die naar Hamburg word nog wel over gesproken.

Schijnt te maken hebben met feit dat er weer een trein vanuit Amsterdam gaat rijden, zodoende is er geen tijd meer om auto's / motoren te laden in Dusseldorf. Andere spreken weer alleen over dit jaar ivm corona (maar dan zou m.i. die naar Hamburg ook niet meer rijden)

https://www.treinreiswinkel.nl/autotrein/duitsland/autoslaaptrein-dusseldorf-innsbruckhttps://www.reisgraag.nl/vakantie-oostenrijk/autoslaaptrein-oostenrijk
Bedankt, daar was ik inderdaad al bang voor. Heb beide site's ook al bekeken en informatie opgezocht.

Nja, het is de bedoeling om eind augustus te vertrekken, dus wellicht tegen die tijd is er een andere optie. Hamburg is natuurlijk geen optie vanuit Zuid-Limburg.

Afwachten maar en de tijd zal t leren....
 
Leuk tripje!
Ik kan je Hotel Lory in Molveno aanraden, zelf vorig jaar 10 dagen geweest, mooi centraal gelegen, motor in garage, prettig verblijf in een leuk plaatsje en de routes van het hotel zijn zeker een aanrader. Heb van de 10 bijgeleverde routes van hun website 7 routes gereden (zie dat ze inmiddels hebben uitgebreid naar 16 routes) en allemaal stuk voor stuk prachtig. Sella/Pordoi/Valparola zeker een aanrader, evenals richting Gardameer (Brasa Schlucht) wat je zelf al zegt (10 meren route). Passo Mendola is een prachtige pas met super strak asfalt. En tja de Stelvio/Gavia moet je in je leven gewoon een keer gereden hebben mocht je dat nog niet hebben gedaan. :) Verder liggen er hele mooie pareltjes van bekende en onbekendere passen rondom Molveno, eigenlijk kun je naar mijn idee daar niet "fout" rijden. :9
Ja klopt, dit hotel had ik ook al gevonden. Is natuurlijk een goede optie.

Ik vraag mij alleen af of Bozen bijvoorbeeld niet centraler ligt t.o.v. Molveno.
 
Als je in de buurt van Bolzano een hotel zoekt. Dan kan ik ongeveer 20 km richting de karenpass hotel. Castel latemar of mondschein aanbevelen. Mondschein is wel heel heel erg sjiek. Met bijbehorend prijs kaartje. Ging er vroeger regelmatig heen. Maar het is er voor de gemiddelde motorrijder wel heel erg luxe /duurder geworden. Latemar ligt boven op de karenpass. Klein kasteel. Er is genoeg te vinden in de buurt.
 
Bedankt voor de tip. Qua motor rijden is de ervaring er wel. Rijd nu sinds 2013 motor +/- 5000-7000 km fun per jaar.

Het is enkel en alleen dat het er nooit van gekomen is om een motor vakantie te doen en het is gebleven bij lange weekenden. Ervaring op de passen is er inderdaad niet. Dus dat is even iets om rekening mee te houden.
Het is niet alleen of je de ervaring hebt, maar rijden in de bergen schiet ook gewoon niet op. Ik hou altijd een gemiddelde snelheid van ongeveer 50km/u aan, dus over een route van 300km ben je al minimaal 6 uur aan het rijden, en daar moet je al je stops nog bij optellen. Zeker als die omgeving nieuw voor je is sta je waarschijnlijk na elke bocht foto's te maken, uurtje stoppen voor de lunch, een keer een bakkie doen, tanken, en je kan zo nog 2 a 3 uur bij je rijtijd optellen. En het is vakantie, dus je zit waarschijnlijk ook niet al om 8 uur op de motor, dus reken maar uit. 300 kilometer is zeker wel mogelijk hoor, maar ik zou zeker geen langere routes dan dat plannen. Veel gemaakte fout is het verkeerd inschatten van de afstanden, met als gevolg dat je een soort wedstrijd tegen de klok aan het rijden bent, en daarvoor ga je niet op vakantie.
 
Het is niet alleen of je de ervaring hebt, maar rijden in de bergen schiet ook gewoon niet op. Ik hou altijd een gemiddelde snelheid van ongeveer 50km/u aan, dus over een route van 300km ben je al minimaal 6 uur aan het rijden, en daar moet je al je stops nog bij optellen. Zeker als die omgeving nieuw voor je is sta je waarschijnlijk na elke bocht foto's te maken, uurtje stoppen voor de lunch, een keer een bakkie doen, tanken, en je kan zo nog 2 a 3 uur bij je rijtijd optellen. En het is vakantie, dus je zit waarschijnlijk ook niet al om 8 uur op de motor, dus reken maar uit. 300 kilometer is zeker wel mogelijk hoor, maar ik zou zeker geen langere routes dan dat plannen. Veel gemaakte fout is het verkeerd inschatten van de afstanden, met als gevolg dat je een soort wedstrijd tegen de klok aan het rijden bent, en daarvoor ga je niet op vakantie.
Ja je hebt helemaal gelijk. Tot nu toe hebben we rekening gehouden met ongeveer 6 uur sturen en 2 uur aan pauzes tussendoor. We zijn tevens van plan om niet alle hotels vast te leggen en enkel 1 of 2 dagen vooruit te kijken. Ook hebben we een buffer. We verwachten namelijk 10 dagen onderweg te zijn, maar mochten dit meer worden geen probleem ( 2 weken verlof opnemen namelijk en lekker een dag rustiger aan doen :) )
 
Als je in de buurt van Bolzano een hotel zoekt. Dan kan ik ongeveer 20 km richting de karenpass hotel. Castel latemar of mondschein aanbevelen. Mondschein is wel heel heel erg sjiek. Met bijbehorend prijs kaartje. Ging er vroeger regelmatig heen. Maar het is er voor de gemiddelde motorrijder wel heel erg luxe /duurder geworden. Latemar ligt boven op de karenpass. Klein kasteel. Er is genoeg te vinden in de buurt.
Bedankt, ik zal eens kijken. Hotel moet gewoon basic en gezellig zijn. Garage voor de motor, douche, ontbijt en wat kunnen eten. Daarnaast als het maar schoon is ;)
 
Dag 1: Gewoon omlaag via Ardennen, Luxemburg, Vogezen en dan ter hoogte van (niet in) Straatsburg de grens oversteken om zo naar het Zwarte Woud te gaan.

Dag4: In de Dolomieten zit ik altijd in Brixen in hotel Goldenes Kreuz. Beetje ouderwets maar groot hotel midden in een stadje. Motoren kunnen lekker onder in de garage staan. Supercentraal gelegen zodat je alle kanten passen op kunt en 's avonds het stadje in met leuke barretjes.

Dag 9: Natuurlijk Jaufenpass en Timmelsjoch echter dan sta je alweer westelijker dan Insbruck maar zo veel gaver om over te steken dan die boring Brenner (en je kunt er dan ook nog een paar andere mooie passen aanpakken... ) Of toch terug rijden naar Innsbuck om de trein te nemen????
 
@Rover 91,Rhein-camping in Walshut is absoluut aan te bevelen,bedenk wel van WT via CH naar Chur, is 300km met heeell veeel
dorpjes en steden met snelheidslimiten van 50/60kmh.En door het dichte verkeer heb jij geen tijd om links of rechts te kijken.
T,is maar dat je het weet.
 
Ik heb ook idd dat stuk gereden vanaf Waldshut naar de Sustenpass binnendoor...pfff wat een drama zeg.
 
Kijk eens bij dit hotel Home
ligt centraal in het Eggedal in Welschnofen je kunt hier alle kanten op en verkeerd rijden is haast niet mogelijk in de Dolomieten
 
Ik heb 2 ervaringen qua hotels in dolomieten.

Molveno hotel Lory ( iets zuidelijker )
Hotel Steinmanwald in Bozen ( iets noordelijker )

Beide erg goed! Lory natuurlijk erg leuk vanwege NL eigenaren. Maar Steinmanwald ook hartelijke eigenaren/ personeel etc. Daar hoef je t zeker niet om te laten.

T hangt er ook een beetje van af, wie is er, met wie ben je daar, wat voor avonturen beleef je.

Met de dolomieten kan het bijna niet fout gaan. Persoonlijk ben ik echt van t "rijden" en bochten vreten. Ik ben zo'n idioot die alle routes zelf maakt en probeert de mooiste wegen en passen achter elkaar te knopen. Alle wegen worden op Google maps bekeken etc. De 1 zal voor voor gek verklaren maar we altijd mooie wegen/ routes ( ik noem het hobby ).

als je t mij vraagt; Bozen vind ik net iets beter / centraler qua uitvalsbasis.
 
Bozen / Bolzano vond ik altijd net té druk... eer je echt in het centrum bent, of eer je er uit bent. Vandaar Brixen!
 
Ik moest een keer naar de Ducati dealer in Bolzano. Allemaal 1 richting 🙈 als je verkeerd rijdt kun je opnieuw beginnen. Dat gebeurde mij dus 😩😩. Ik was blij dat ik weer richting Obereggen ging. Lekker rustig.
 
Hallo allen,

Hopelijk kan ik hier enkele tips ontvangen met betrekking tot onze motor vakantie richting de Dolomieten. We gaan met 2 of 3 man richting de Dolomieten vanuit Maastricht en het is de bedoeling om geen autoweg te rijden. Onderstaand in grote lijnen de route welke we in gedachten hebben, we willen de autosnelwegen vermijden.

Dag 1: Maastricht - Baden-Baden +/- 400km (vooral via de B hoofdwegen, aangezien we zelf uit de buurt van Maastricht komen en de Eifel/Ardennen wel gezien hebben)
Dag 2: Baden-Baden - Waldshut Tiengen +/- 250km (Bochtige route met TomTom en een stop bij de waterval)
Dag 3: Waldshut Tiengen - Chur +/- 300km (Bochtige route met TomTom en de Sustenpass en Oberalpass)
Dag 4: Chur - Verblijf Dolomieten (Rondom Molveno/Bozen/Coredo) +/- 300km (Bochtige route met TomTom en de passen; Wolfgang pass / Fluelapass / Offenpass / Umbrailpas)

Mocht iemand tips hebben voor een zeer centraal gelegen hotel of plaats in de Dolomieten, laat dit aub weten

Dag 5 - 8: Routes rijden in de Dolomieten

Als iemand mooie routes weet in de Dolomieten, mooie passen etc. hoor ik dit graag. Onderstaand al 2 mogelijke routes die we in gedachten hebben;
Route 1: Sella Ronde
Route 2: Rondrit richting Garda

Dag 9: Dolomieten - Innsbruck (Bochtige route met TomTom en een mooie vochtige afsluitavond in Innsbruck :)

Dag 10: Nachttrein Innsbruck - Dusseldorf

Graag zie ik jullie reacties en tips tegenmoet.

Groet,

Roy
ik vind zelf een nadeel van route's rijden dat je gelijk vast zet het is voor mij leuker om ongeveer een paar passenb in je hoofd te houden en kijken hoe de dag loopt soms kan je veel km maken en soms maak je bijna niets ( mooie plek om uitgebreid te lunchen koffie drinken)

Hotel makkelijk er zijn er zo veel wat vind jij of jullie belangrijk . Ik ga in oostenrijk vrij vaak zimmerfrei leuk bij de boer eenvoudig en gezelllig lekker kneuterig.
 
Bedankt, ik zal eens kijken. Hotel moet gewoon basic en gezellig zijn. Garage voor de motor, douche, ontbijt en wat kunnen eten. Daarnaast als het maar schoon is ;)
booking.com vind je wat je zoekt elf zou ik niet in een grotere stad gaan zitten het duurt veel te lang erin en eruit te rijden. de tijd ben je kwijt voor je bergpassen.
 
Gewoon lekker gaan rijden niks bespreken en kijken waar je uitkomt of langs komt .
Hotels zat in Schwarzwald , Zwitserland , Italie en over het algemeen ook allemaal goed laat je verrassen.
Ga al een 20 jaar met een man of 4 zo weg en rijden altijd binnen door .
iets boeken doen we nooit we willen geen stok achter de deur hebben van je moet !
Met de trein klink wel leuk ik zou er niet aan beginnen .
Als ik op motor vakantie ga die begint al als ik thuis van werf rij .
en niet eerst een dag in de trein zitten en al veel voorbij zie komen waar je geen grip op hebt , Dege Deng .
En van motor rijden wordt je nie Moe !
 
@wj63. Helemaal mee eens. Lekker vanaf huis met de motor. En inderdaad. Op de motor rij ik makkelijk 8 a 10 uur op een dag. In de auto begin ik na 2 uur rijden al te gapen en knikkebollen
 
Hallo, ik zag dat je wat routes zocht ,ik ben namelijk ook op zoek naar een paar mooie routes vanuit Nederland richting Eifel ,Moezel, zuid Duitsland , Zwitserland ,Oostenrijk . Dus dan hou ik me aanbevolen.
 
Hallo, ik zag dat je wat routes zocht ,ik ben namelijk ook op zoek naar een paar mooie routes vanuit Nederland richting Eifel ,Moezel, zuid Duitsland , Zwitserland ,Oostenrijk . Dus dan hou ik me aanbevolen.
Henry, mochten wij onze routes in grote lijnen klaar hebben, dan zal ik deze hier delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan