Schwenker I en Schwenker II

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
31.418
43.517
"Op Stand"
Na 2 jaar mee l#llen en na 2 a 3 zijspan treffens bezocht te hebben kon ik het niet langer laten. Er moest een zijspan komen.
Het bootje of klomp heb ik al 5 jaar in huis en het staal en wielophanging lag ook alweer een tijdje te wachten.

Omdat ik graag eigenwijs ben, luister ik niet naar alle adviezen van zijspanrijders over hoe je zelf een zijspan hoort te bouwen. Ik kies ook niet voor een vast span zoals gebruikelijk is maar voor een flexibel span. Een zogenaamde Schwencker.

De deadline was afgelopen weekend, ik had namelijk bedacht dat ik op het Genemuidense Zijspan weekend voor het eerst het span aan de wereld zou laten zien.
Helaas werkte de Almachige Sleutelgod niet mee en besloot Hij op het laatste moment roet in het eten te gooien waardoor ik flink voor lul met de auto aan kwam kakken.
Wel weer een heerlijk feestje meegemaakt daar. Zelfs nog bijna een walvis geharpoeneerd.

Nouja, vandaag heb ik de tegenwerkende bout een rotschop gegeven, het geheel even aangepast en een eerste langere rit gemaakt.
Het rijdt en het werkt! :]
Uiteraard heb ik alweer een lange lijst liggen met dingen die ik nog moet aanpassen maar het begin is veelbelovend.

Ik laat hieronder even in vogelvlucht het bouwproces zien.


Het proefkonijn is mijn Snavelfiets. (een GSX1100 uit 84 met vele aanpassingen en genoeg vermogen)

Hier ongeveer moet het span komen:

y4mO6uRMwTHwF5d5H49BIeUhWNiXiN-YAWv9r_WLYyWprJf36KiwcmltGw3--PuvEXTHolWhKOsmYOjypb82P7o37kW_Q9Cqn3m6i9d40wvOGxma__E6Wbl8zLbf0aT7_AQiZmzLlVkvNQyFjTQ36DMEJNpLxqjuiFJC6vIa4iSJxnA1Nf32aW-vuga3LfvfCic6Rwp4SxUdYweBvHH1rASjA



Het wielletje met ophanging ligt ook al klaar zoals je ziet.

y4mvrXR0EtGAZs8T6owa2EuvyYc_28o1FxzNPyYgftjuLueVuFPpVxI81Bqqr6fvO9gLDhjul6XgnToG8pjpDg-sf6jWcX1ZlRkzx0o1w9ahlqoN1o1qpMz2n9I1kpv9azgUg7tUQvmoS76fxS9IcSwbHLsC-3Pw1fULWd59kRJoNg4jKDmNdA4bRmQkk3EZyEaTSQvqRvY_pMdR-15veuwFQ



Een beetje schuiven en puzzelen met buizen en pijpen geeft de volgende frame lay-out:

y4mF4LxZBAO0H9qlfLSOzkkeapM7e7WgScpfl-wg-xwhjujILzKX_QeZTT9JZ-G2nDcRnfmKKIpBOj5wr8C1Hi4cNDgz3PmeTe-439_Ub1Ti9wKRiDQ-KzTJLGgoz2dqk5ciRmVqxgT2Mxj7qZ7RkhoY6NXoj9vIGdagEs7meo1xO0r6aPnfvSKnYXB9p1Mmyz0jd9RWjaZsrfoDYQUwDyUFQ




En zoiets moet de wielophanging gaan worden:

y4mNTScSXhFEDsjuf-loW5VgqL20h2XuRff_ch_rzmbNdQOQXPX7ceEvfjPccuy5uED-v39PAY7q9EPxbHf7r51OnGVsV_G-YCHC8W7gZMUtb8K8HUfEPtWO1O8yNBQDcR5VuRXw8Bf1SfOjRwnEiVxOz20F28ZvvG7ZryDGNizrFNHV5MGLbdZ3G3PoKpCoEJKpksPvfFl713CS3nkfua4-Q



Na een nachtje slapen besloten om het frame te vereenvoudigen en met 40x40 3mm dik buis was al snel het volgende frame geboren:

y4mX30UMuGZjJqtw_i3YeGjJoeaZSyJTrVsTRIl0eSM-5mgX23MAHeXwvqHds1-GYRkJkyvUqgPIa9eSPoprOUShiQbJdouJgdj36GbgtFEX1kE8Gh3OBtY2guPUMCqe1_VTatQDa3gu1cbKxR737dqApAvVB4oLJUh4q6ALm1zcPwogvQ0MGMrnxwnPbTnxz2Ie3fl8pKAVgAwkb-H6zQbTQ


Een spatbord heb ik ook al, dat hoort bij het bootje en past exact op het frame, het lijkt net alsof ik er over nagedacht heb:

y4mu9aV6Wh9CstyoMeA1gp2_cnb7qxUA57TDO24lsIMhiX7n_bgktI_5z7fWrTm-TKp94o65nXr1yh5Bymo1nqaOTVKa6Iobg1x4ap2f16e9aQzKNlKC5WFwVe-9CQ5Flgr9jIMHamvam40ZZPClC6AmFAJAO_wwgcjmgN-xnZNcsmWAZO1H1Ixo7RpKH2AMOKn9rBkLPYChZ2zoXCIQay7sg



Fiets op de zijkant want er moet een subframe aan:

y4mgmJEsozwPxhOP8glqT8rtFsf_OCWWs4BH6wgmOhY8UrngBMK353LK-mlGvYmgadpbbht8SsPe2UqQbgw3GpDKnSLQO_W4g8jVJR0E_ztmBb4Ci0Ee1vn3Q0Gf7zRzzhRnGFU8RmVOKfyFltVqLhMtl4n-oR8TZd2DZ_cVX7-wStP-iYujLH0qn3aIgTjbZVq6dUE-Az6cR050lgV8r07cQ



Alles afgebakken en eventjes een tijdelijke bak er op en proefrijden maar!!

y4mW-EmvSJL0bujg9rbIGx9dK5TFZcJfHHD294qyt-WjCx9KhtFtVk9k1QnK4ISGgyZuoMsQxhnEiEqsWqIeml2s6OXLpUTt8ac_-Z_zcg44f-BbK29k_UWeuHGiJx-XUlSkfy7Ww8Nmq-gShcXhUY38rDy7ph-5WfU25DspX1nUzWx8iUQPbxLxgzbnSZbiTFGqEtoTgXs5Lom_R3RXw0G4A


y4mSNkw8xwUD5RmVBbQMT5sALomHdvEyHjKu6i6syXYT0k6FdtSBpFI3wcf78pco_NiOhULswgCG9zhHB6Fp_GGJZXQKgn3vsHeDg2THTUgjBVp3BXVoE3ikft0Q7y2ukqtTcFAyXu689rrpAfbbe_ZNMweRhmu5B0o0dP03CU_5470-7mIkUan3sc8oeHD6HRZqnldLKnzJR7ocZubK02egg


y4mM5GQn-9Tn9-Q5uzajTN91qajHQUOU-2JhbhtXl4QSy90bhfahOmoymPxypY2P5ZKf8YyMxGJ_GRcW_2jo2P-n-R1ZjTmmd9a131yh-9Vo7Zm0ToKFh0w7RO3E-LEeoqmFZF4GOjOGV6j_rG72-RqQJppBANKyLli7m5s0aOtnrzKfAE6wnRjYLt2CVTU__wt2mX4jyR9BJ6NnQx94GAltQ


y4m-EYd1TgIkSYN6N86AbFOC2i3i888-cb7wZnGaAo0VTVXXT3wYOnc4wB788Qf3HkmRGDkdbfsWA15CFMxS_z4pLs3gMcygzWbweAmRqQXCRldXJWuCAaoBZFWZeMO8FbGWeuUVb6f-bzrxVehbMd5flihI_IeC0cvCvk_IrFwf0PLUqanprCY4Xcvg0TlP7WPe6tlALDTe7wxpOMphQQVhw



En een filmpje:



Conclusie tot nu toe:
-140 rijden gaat een stuk beter dan 20.
-Hobbelwegen geven vooral op lage snelheid vervelende klappen in het stuur.
-De vering is in deze opstelling veel te stug
-De hellingshoek naar de bak toe moet groter kunnen dus de uitlaat moet omhoog
-Met spinnend achterwiel rijden is nu nog makkelijker
-LEUK!!!!
 
Laatst bewerkt:
:} :} :} :} :}
Mag ik toch een paar opmerkingen plaatsen?

Is de voorloop van het zijspanwiel niet wat groot?

Ik zou tussen de kokers waar de stangkoppen op zitten nog een extra verbinding maken.

De stangkoppen lijken me wat licht.
 
De stangkoppen zijn M20 en mogen 1500 kilo axiaal hebben, ik vond dat wel voldoende.

Wellicht dat ik inderdaad nog 3hoekjes er in zet.

De voorloop is inderdaad enorm vergeleken bij een traditioneel zijspan maar voor een schwencker schijnt dit goed te voldoen volgens het www.
 
Laatst bewerkt:
een kokerframe, helemaal goed :)

Als je in een rechterbocht de maximale hoek bereikt hebt en je moet nog platter om de bocht te halen dan lijkt me dat best eng.
 
Het span is in 5 minuten verwijderd van de fiets en het monteren gaat even snel.

Ik heb het bouwen gedaan met eenvoudig gereedschap:

Grote slijptol
Kleine slijptol
Grote boormachine
Powerfile
Electrode lasapparaat
Hamer
Bankschroef
Jupiler.

De doorsteek pinnen heb ik eenvoudig gemaakt door een stuk staf materiaal in de boormachine te bevestigen, de boormachine in de bankschroef op een vast toeren tal en dan met de slijptol in een tegengestelde draaiing eenvoudig een grove vorm er in boetseren. Met de powerfile heb ik het netjes strak gekregen. Een soort poreman's draaibank.

Ik heb op het werk wel een draaibank staan maar dit ging eigenlijk net zo makkelijk. En dit kan in de garage met spullen die ik zelf heb. Ik ben graag onafhankelijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
een kokerframe, helemaal goed :)

Waar heb ik dat vaker gezien dit weekend?? :+

Als je in een rechterbocht de maximale hoek bereikt hebt en je moet nog platter om de bocht te halen dan lijkt me dat best eng.

Dat is het ook, het is dan ook best even wennen dat de enige manier om het dan nog te halen is dat ik gewoon meer gas moet geven ipv remmen en meer sturen.
 
Leuk dat er weer eens wat nieuws verzonnen wordt hier.
Het is zeker weer eens wat anders dan alle conventionele spannen hier.
Maar dat laswerk?

Hou er alsjeblief rekening mee dat een span enorm dynamisch belast wordt en er zit meer dan één beginnende scheur in jouw laswerk!

En waarom heb je die voorste stangkop zo rechtop gezet?
Die schroefdraad wordt zo op buiging belast en dat geeft dan weer meer vermoeiing van het materiaal. Als je hem gewoon in het verlengde van de koker had geplaatst had je dat niet gehad.


En vergeet niet je voet aan de grond te zetten bij het stoplicht.
 
Het laswerk ziet er op de foto's dramatischer uit dan het in werkelijkheid is gelukkig.
Ik heb verschillende delen losgeslepen en verplaatst en dan kun je goed zien dat de las goed door en door is. Wat je rond die bevestigingspin voornamelijk ziet is een mislukte poging tot opdikken.
Het is behoorlijk lomp materiaal allemaal, de buisprofielen die je ziet zijn 40x40 en 3mm dik, de dunne stukken van de pinnen zijn 20mm dik, de voet is 35mm. Mijn electrode apparaat staat op de hoogste stand om een lekker smeltbad te creeeren

Dat de stangkop schroefdraad nu op buiging wordt belast ben ik met je eens, dat zal ik in een volgende versie (die er ongetwijfeld komen gaat om alle tekortkomingen te wijzigen) anders bedenken.

Hij staat overigens rechtop omdat het voorste ophangpunt hoger zit dan het achterste zodat het zijspanwiel met sturen iets meewerkt.

De enorme dynamische belastingen vallen bij een schwencker erg mee vergeleken met een vast zijspan. Het is eigenlijk alleen maar een losse massa aan de rechterkant die moet accelereren en afremmen. Verder wringt, duwt of trekt er niks.

Daarom wordt een volgende versie zeker lichter dan deze. Niet dat deze erg zwaar is, ik gok dat het frame zoals het nu is een kilo of 40 weegt. Ik zal er eens mee op de weegschaal gaan staan.
 
Laatst bewerkt:
Bouw even op een regenachtige zondagmiddag een zijspan :}
Ik dacht dat ik beroerd kon lassen, maar jij wint, hulde.
Ik heb nog even zitten kijken, maar je hebt inderdaad de voorste kogel hoger als de achterste. Ik vraag me alleen af of de staande kogel iets uitmaakt voor de belasting. Nu hangt hij vrolijk aan de draad. De achterste heeft een constante belasting dwars op de draad. Zoalang je er alleen kampeerspullen of een hond in vervoert geloof ik er wel in. Als je echte mensen wilt gaan vervoeren zou ik de kogelkoppen overbemeten gaan maken, M20 of zo.

Kijk anders eens bij de Belg Leopold op de site, die is gek op zelfbouw schwenkers.
 
De kogelkoppen zijn al m20........
Het vertekent allemaal een beetje door de vreselijk lompe dikke buizen die ik gebruikt heb.
Het viel me afgelopen weekend heel erg op dat alle vaste zijspannen lichter materiaal gebruiken dan ik heb gedaan.
Alleen Daf400 heeft wat 40x40 in z'n wielophanging zitten.
 
ik vind het inspirerend beeldmateriaal!


(maar had ook niet wat anders verwacht tijdens de introductie dit weekend en de minstens net zo inspirerende walvisjacht....)
 
jezus, wat een achterlijk hok zeg, had je gezopen ofzo?

En wat is er mis met zuipen dan :?


@Hellracer; geinig ding man, erg origineel voor MF begrippen :P
En wat DAf 400 zegt; vooral in rechter bochten toch af en toe wel 'spannend' denk ik :+
 
by the way, dan zijn wel van die nichterige kleine flesjes, daar moet je er veel meer van openmalen dan van een kratje palm of hertog jan voor hetzelde effect
 
Dat is voor mij nog nooit een bezwaar geweest.
Ik vindt het juist wel fijn, lekker veel statiegeld!
 
Lekker bezig Hell. Dat wordt s' lands snelste JTS (Jupiler Transport Systeem).
Is een progressief gewonden veer misschien wat voor het zijspan, zodat hij wat stugger wordt naarmate hij meer moet dragen? Of zeg ik dan wat heel doms (komt ook wel eens voor, ik drink te weinig voor zulke extreme ruimgeestigheid).
 
Ik ga gewoon de veer wat verplaatsen, ik denk dat ik langs de gebogen buis een plaat monteer met allemaal gaten zodat ik eenvoudig kan proberen op welke hoek de veer z'n werk het beste doet.
En eerst maar eens wat gewicht in de bak mikken. Zak cement ofzo. En kilometers maken.
 
De kogelkoppen zijn al m20........
Het vertekent allemaal een beetje door de vreselijk lompe dikke buizen die ik gebruikt heb.
Het viel me afgelopen weekend heel erg op dat alle vaste zijspannen lichter materiaal gebruiken dan ik heb gedaan.
Alleen Daf400 heeft wat 40x40 in z'n wielophanging zitten.
Het is ook een beetje de stijl van Daf400. Het voldoet ook aan het motto: "bij gebrek aan kwaliteit compenseren met kwantiteit".
Dan durf ik wel in je bakkie te zitten. :Y
Wel even een paar fietslampjes voor en achter op het spatbord maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan