Schwenker I en Schwenker II

Toch is een rooie mooier:

full
 
Oma? Wat doet u hier?
Gebeurt er zo weinig in huize Hellracer?

Nee integendeel, het is hier veel te druk geweest. Alleen niet op zijspan gebied.
Veel te druk met werk, verenigingen, familie en andere niet zijspan gerelateerde dingen gehad.

Gelukkig is daar nu verandering in gekomen.
Ik zit tussen 2 banen in en heb dus lekker de tijd om eens stevig aan de gang te gaan met allerlei projecten die liggen te wachten.

Voor de BMW KlassieK1100 heb ik zo ongeveer alle onderdelen compleet, ik heb alle belangrijke lijnen en uitdagingen al in m'n hoofd opgelost op de framelijn na. Ik vindt het weinige frame dat er aan een K zit heel erg lelijk. Doeltreffend maar lelijk, zoals alles aan een K.
Het balhoofd blijft onveranderd maar ik denk dat alles er achter verandert om een mooie klassieke lijn te creëren waar het zweefzadel mooi op ligt.
De tank is verbreed, het achterspatbord ook, het voorspatbord past al, de spaakwielen zijn compleet, het enorm brede lage stuur met omgekeerde rem en koppelingshendel liggen klaar, de gashandel uit 1920 met gaskabel door de stuurbuis verstopt heb ik ook al, de verschillende verlichtingsonderdelen (koplamp, achterlicht en knipperlichtjes) heb ik ook compleet. Alles zeer oud of klassiek ogend.
Het is eigenlijk een kwestie van het frame aanpassen, en dan maar afbouwen.

De F650 is gewoon klaar.

De Snavel doet het altijd.

De TS kan niets aan stuk.

De K100 heeft voor het eerst sinds ik hem heb echt onderhoud nodig.
Ik heb vanmiddag het injectie systeem er af getrokken om alles eens goed na te lopen.
Ik vermoed dat de brandstofdrukregelaar het begeven heeft. Dit tesamen met een dichtgekoekt brandstoffilter heeft me 2 pompen gekost. Tijd dus om het stevig en definitief op te lossen, anders wordt het irritant.

Om het KlassieK1100 project fatsoenlijk aan te kunnen pakken heb ik de garage ook maar eens heringericht.

Ik heb een stevige, met staal beklede lastafel gebouwd op een zwaar onderstel waar ook m'n draaibankje op staat. Dit alles heb ik van staalrommel wat nog in de schuur lag in elkaar geplakt. Ook m'n slijpmachine staat in dit hoekje.
Een echte slijp, las en draai hoek dus. Een zogenaamde vuile hoek.
Afgeschermd van de rest van de garage en alle naadjes dichtgekit zodat ik gemakkelijk met een veger de hele bende schoon kan maken.

Boven m'n normale werkbank ben ik bezig met het opnieuw inrichten van nieuwe ophangborden voor al m'n gereedschap en ook heb ik nieuwe stelling kasten gebouwd. Daar staan keurig kratten of bakken in, in plaats van overal losse verzamelingen met onderdelen, gereedschappen, of benodigdheden.

Ik heb, om ruimte te maken op de grond, 4 Trabant blokken uit elkaar geschroefd, kapotte delen weggemikt en alle nog bruikbare delen netjes gerubriceerd op zolder gelegd.
Hetzelfde geld voor 3 K100 blokken.
Nu ligt er nog maar 1 K100 blok, 2 Trabant blokjes en een K1100 blok beneden.
En een TS250 blok.
En een GSX1100 blok maar daar heb ik al een koper voor.

Oja, en alle spullen voor een nieuwe badkamer staan in de garage, van een glazen douchedeur (DUUUUUR!!!!!) en wastafelmeubel, tot vloer en wandtegels, kranen, spiegel en regendouche armatuur.
En een zweefpot met inbouwreservoir.
Volgende week ga ik de oude badkamer slopen, daarna volgt de opbouw.

Ik ken mijzelf goed genoeg om te weten dat ik na een dag klussen in de badkamer, ik graag iets anders doe en dat ik dan ter afleiding het heel fijn vind om in de garage nog een uurtje rond te hangen, een biertje te drinken en wat te rotzooien aan een motor.

Ik verwacht dus in de komende weken aardig wat updates te kunnen doen met leuke plaatjes van een langzaamaan groeiende K1100 met klassiek uiterlijk. Een KlassieK1100 dus.

En wat is er nou zijspan gerelateerd aan dit hele verhaal?
Aan de KlassieK1100 komt straks de Schwenker te hangen!

En om af te sluiten toch nog een plaatje.
Ik ben vorig jaar zomer samen met Liesje (toen 7 jaar oud) een weekendje weg geweest, even kamperen. Omdat ik gelezen had dat er in Zeeland een nieuwe motorcamping geopend was, heb ik daar een nachtje gestaan. Camping "De Brakke Zeeuw", ondertussen geen onbekende meer in het motor wereldje. Eigenaar Bertje heeft via Rooieduif zelfs een zijspan bemachtigd.
Lies heeft het daar enorm naar haar zin gehad ondanks het feit dat er geen glijbaan, speeltuin of wat dan ook is. Ze was de enige onder de 40 en de enige die niet beschonken was aan het end van de avond maar dat maakte blijkbaar niets uit.
Afgelopen weekend zat ze ineens zomaar een half uur lang te tekenen en kleuren en toen ze liet zien wat ze bedacht had was ik aangenaam verrast. Geen harkpoppetje of vreemd 3d huis maar een reële weergave van camping de Brakke Zeeuw!
De vijver met 2 bomen, een rood bootje er naast, hond, geitjes in de wei, een poes die rondloopt, de zwarte K100 met gele koplamp in het midden, een boogtentje met Papa en Lies, een bar/toiletgebouw, een terras met stoeltjes en een BBQ.
We hebben de tekening opgestuurd naar Lewedorp en we gaan zeker nog een keer terug.
Wat is een zijspan toch een rijkdom als je er dit soort indrukken bij je nageslacht mee achterlaat.

 
Top verhaal, lekker lang. Lekkere progressie dus. Eerst ruimte, dan bouwen top!
 
Dus toch de stap gemaakt!

Verveling is de doodsteek voor alle plezier, dus een heel wijs besluit 👍
(denk ik...)


Wanneer begin je?
 
Begindatum moet ik nog over onderhandelen. Ik denk aan 1 Juni.
Lekker effe de tijd.

De badkamer wil ik uiteraard voor die tijd af hebben.
 
Oma? Wat doet u hier?
Gebeurt er zo weinig in huize Hellracer?

Nee integendeel, het is hier veel te druk geweest. Alleen niet op zijspan gebied.
Veel te druk met werk, verenigingen, familie en andere niet zijspan gerelateerde dingen gehad.

Gelukkig is daar nu verandering in gekomen.
Ik zit tussen 2 banen in en heb dus lekker de tijd om eens stevig aan de gang te gaan met allerlei projecten die liggen te wachten.

Voor de BMW KlassieK1100 heb ik zo ongeveer alle onderdelen compleet, ik heb alle belangrijke lijnen en uitdagingen al in m'n hoofd opgelost op de framelijn na. Ik vindt het weinige frame dat er aan een K zit heel erg lelijk. Doeltreffend maar lelijk, zoals alles aan een K.
Het balhoofd blijft onveranderd maar ik denk dat alles er achter verandert om een mooie klassieke lijn te creëren waar het zweefzadel mooi op ligt.
De tank is verbreed, het achterspatbord ook, het voorspatbord past al, de spaakwielen zijn compleet, het enorm brede lage stuur met omgekeerde rem en koppelingshendel liggen klaar, de gashandel uit 1920 met gaskabel door de stuurbuis verstopt heb ik ook al, de verschillende verlichtingsonderdelen (koplamp, achterlicht en knipperlichtjes) heb ik ook compleet. Alles zeer oud of klassiek ogend.
Het is eigenlijk een kwestie van het frame aanpassen, en dan maar afbouwen.

De F650 is gewoon klaar.

De Snavel doet het altijd.

De TS kan niets aan stuk.

De K100 heeft voor het eerst sinds ik hem heb echt onderhoud nodig.
Ik heb vanmiddag het injectie systeem er af getrokken om alles eens goed na te lopen.
Ik vermoed dat de brandstofdrukregelaar het begeven heeft. Dit tesamen met een dichtgekoekt brandstoffilter heeft me 2 pompen gekost. Tijd dus om het stevig en definitief op te lossen, anders wordt het irritant.

Om het KlassieK1100 project fatsoenlijk aan te kunnen pakken heb ik de garage ook maar eens heringericht.

Ik heb een stevige, met staal beklede lastafel gebouwd op een zwaar onderstel waar ook m'n draaibankje op staat. Dit alles heb ik van staalrommel wat nog in de schuur lag in elkaar geplakt. Ook m'n slijpmachine staat in dit hoekje.
Een echte slijp, las en draai hoek dus. Een zogenaamde vuile hoek.
Afgeschermd van de rest van de garage en alle naadjes dichtgekit zodat ik gemakkelijk met een veger de hele bende schoon kan maken.

Boven m'n normale werkbank ben ik bezig met het opnieuw inrichten van nieuwe ophangborden voor al m'n gereedschap en ook heb ik nieuwe stelling kasten gebouwd. Daar staan keurig kratten of bakken in, in plaats van overal losse verzamelingen met onderdelen, gereedschappen, of benodigdheden.

Ik heb, om ruimte te maken op de grond, 4 Trabant blokken uit elkaar geschroefd, kapotte delen weggemikt en alle nog bruikbare delen netjes gerubriceerd op zolder gelegd.
Hetzelfde geld voor 3 K100 blokken.
Nu ligt er nog maar 1 K100 blok, 2 Trabant blokjes en een K1100 blok beneden.
En een TS250 blok.
En een GSX1100 blok maar daar heb ik al een koper voor.

Oja, en alle spullen voor een nieuwe badkamer staan in de garage, van een glazen douchedeur (DUUUUUR!!!!!) en wastafelmeubel, tot vloer en wandtegels, kranen, spiegel en regendouche armatuur.
En een zweefpot met inbouwreservoir.
Volgende week ga ik de oude badkamer slopen, daarna volgt de opbouw.

Ik ken mijzelf goed genoeg om te weten dat ik na een dag klussen in de badkamer, ik graag iets anders doe en dat ik dan ter afleiding het heel fijn vind om in de garage nog een uurtje rond te hangen, een biertje te drinken en wat te rotzooien aan een motor.

Ik verwacht dus in de komende weken aardig wat updates te kunnen doen met leuke plaatjes van een langzaamaan groeiende K1100 met klassiek uiterlijk. Een KlassieK1100 dus.

En wat is er nou zijspan gerelateerd aan dit hele verhaal?
Aan de KlassieK1100 komt straks de Schwenker te hangen!

En om af te sluiten toch nog een plaatje.
Ik ben vorig jaar zomer samen met Liesje (toen 7 jaar oud) een weekendje weg geweest, even kamperen. Omdat ik gelezen had dat er in Zeeland een nieuwe motorcamping geopend was, heb ik daar een nachtje gestaan. Camping "De Brakke Zeeuw", ondertussen geen onbekende meer in het motor wereldje. Eigenaar Bertje heeft via Rooieduif zelfs een zijspan bemachtigd.
Lies heeft het daar enorm naar haar zin gehad ondanks het feit dat er geen glijbaan, speeltuin of wat dan ook is. Ze was de enige onder de 40 en de enige die niet beschonken was aan het end van de avond maar dat maakte blijkbaar niets uit.
Afgelopen weekend zat ze ineens zomaar een half uur lang te tekenen en kleuren en toen ze liet zien wat ze bedacht had was ik aangenaam verrast. Geen harkpoppetje of vreemd 3d huis maar een reële weergave van camping de Brakke Zeeuw!
De vijver met 2 bomen, een rood bootje er naast, hond, geitjes in de wei, een poes die rondloopt, de zwarte K100 met gele koplamp in het midden, een boogtentje met Papa en Lies, een bar/toiletgebouw, een terras met stoeltjes en een BBQ.
We hebben de tekening opgestuurd naar Lewedorp en we gaan zeker nog een keer terug.
Wat is een zijspan toch een rijkdom als je er dit soort indrukken bij je nageslacht mee achterlaat.

[~[url="http://i74.photobucket.com/albums/i262/Smallegange/temporary_zpsw7nmlvtw.jpg"]afbeelding~][/URL]


Zeven jaar oud jong, en dan zulke details zien??? Die moet tzt bij de recherche, eindelijk iemand die dan kan nadenken.
 
11 maanden geen nieuws...

Het zal er wel mee te maken hebben dat ik heel vlot na het typen van de laatste hele lange post begonnen ben met een andere baan. Zeer hectisch maar bereleuk.
Ik ben door de week haast niet thuis en ik heb het toch naar m'n zin. Wel nog 2 keer een weekend met m'n meisjes weg geweest met het span.

Geen tijd om te klussen, badkamers of motoren te bouwen.
De badkamer is wel af trouwens, dat heeft de aannemer gedaan.

Vandaag voor het eerst sinds heel lang echt in de garage aan de slag geweest en ook weer eens een lekker stukje met het zwabberspan gereden.

Ik heb bij de K100 de achterschokbreker vervangen voor een K1100 schokker, die is bijna 3 cm langer en veel beter in te stellen. Die lengte verandering zorgt er voor dat de achterkant hoger staat.
Ik heb dus ook de standaard moeten verlengen. Mijn motor moet ik immers gewoon op de standaard zetten.
De hogere achterkant heeft direct gevolgen voor het zijspanrijden. Ik kan nu nog platter door de bocht naar rechts doordat de voetsteun nu verder van het zijspan frame verwijderd is.
De spiegel raakt bijna de bak.
En de vork staat steiler, daardoor stuurt het gehele span sneller en lichter. Ik was bang dat dit voor zwabbers in het stuur zou zorgen maar die zorgen blijken ongegrond. Ik kan met 1 handje aan het stuur over een slechte klinkerweg rijden van 80 tot bijna stilstand.

Morgen weer lekker een stukje rijden en maar eens maar foto's maken.
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend samen met Liesje naar het kids weekend van de NVZ geweest met het zwabberspan.
Wat een heerlijke dagen zeg! Op een foutje van mijn kant na (vergeten de vering aan te passen aan de belasting in het span: band loopt aan op binnenkant spatbord en veegt de binnenkant er uit waardoor de verlichting op het spatbord het niet meer doet) een wederom probleemloze rit gehad.
Op de terugweg echt stevig veel kilometers gemaakt, Lies heeft van 11 tot 19 uur in de bak gezeten. Geen enkele klacht gehoord en ze sprong er even vrolijk uit als dat ze er in ging.
Genoten van iedere kilometer en van het gezelschap van de andere zijspanners.
Oja, ook nog koeien geschroeid en een bescheiden biertje gedronken. Wel keurig op tijd naar bed natuurlijk, heel stilletjes om de rest van de camping niet wakker te maken.

y4ml3JoS7Zl_ffUKeMWDlC0lmewd_7UFLo_nq8xH8Dbj91_Qr61BTf69_aI69EGVJ-dKD6xgP_3p-kJe-SJVgsaw76K7lTAXoZGBqZA_N1ITthyheRXtINPceZpLgR-jDjkFsZdH1iz4-Dn56lHOPEt4CDJf8Yhy_zgZ24kF_kOhtF7TNVbITvY4YIuaL3iftI2KtDCU_IZ1Xc-Z3pyfaunaQ


y4m-Dw4MOfZMqyxri7NH_NiII0JBu34idubZEowqDe4i5ioVMH9W2Dv0sx_vhnV-LasrSsrOK177max1OscTLBYUZn3J8kgnKhMfkkNGRtybN-CS_w27auu5Uti2Yey007DV1Trc0yNs-YMoumpxt_MK2m9jH5d3-NZ4OGKyHYD2MPquKQS5wJDjDnYtbXS7kN8JHIg37ylzYsLAHGClZmktA


y4mLpEc0r2A8XujRJ-tBYUPEEdBjtw0Mw_Gy7jtE4R0HXl2KFJS9wPGIPe_2UDnNyj6ys66DhHlj5VPEiLrNMwnTe9w2861V7IoEPLWqPBEeP3haGAfmWaWx8SesMda2bWVwrnlCXoydGoTYPFBi9LzMQom9E5kK3vW55OKEAV6oIPiQCLsS-Usu3G2fuSLivBcPjmXE2yJQ_HebUoljGGFJQ


y4mp03JWkRjoFgVol14H1puu4RwYfT3aQjJbMYWZPX1ukXVeR-uEfE7CZTUQ9L7oMcGnsqeKpl_OZoxMNExFMuB6r6eZFfk4VhSRljZZykyo85m1g4dpJ8MUAAcIN8RJtMuxtgPpyiKaBzz3y7grMtMOwI5NR_uhYTqC-vn67Oez9cqexw6UI-RF2AAELup-TYJbLsWdbDf_pI5STA7kD6GAg


y4mVRJi5H0SxLZ-4txd-6E3QpV2nmdUagZ3afUGfxaOz04rKeZcernw7WHs84gIGwWPBMn2IsPKy8mgVAaVTvYBHn9Gh4XmEaeUa2dMwVCMVg9tTJfU5c_PkbGw_i3ivpl9_R_ZjLRxIFQIe1vTYKtT6j_hqV1qO6stB66zlMceiYCOmHkivcc0gGzAbDA5YzrsmBazIgARdINAQQy0y7_uWA


y4mR6O6xiX3zQpWluhcW4qOGlAB-OKdgQGJD8yyJR6-OwAS4AUCWNTR_hLR6zIInCgUVIUypx1XQNSK75ZMGuQnp09VXLNsI8dfTc5J6desR1z434qqmpwa42E-qHEcjZT8_Nl1R3mL1X77cizHAN1x2HjVsZzo9fTEJ9i4mk195z-6GrrU8iWKPSzMvxb2Fp6wah_Wx8ksRB2imZnbCCQwrw


y4moYE90fjAFwC8xB3v29y10y1h5W3wOTzJEG9LXWMO2uFpiWxF0-O-yyIh9-3UKHwyrmRGarmqJHIs-FMM-ROqredzDblZ4KE1waPWiZJRIqT5H6eklhoKwjA8ueH0XRnpPMNnQ4DxUShz9Id0iqc-hrLjb0-DgFdYfTyYCWBrq_WIgNCfPWvDMHihAP0Rt2CnTJVCysXworaLLWR9MCEbQg



Dit is precies de reden waarom ik begonnen ben met zijspan rijden. Wat een feest!
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heeft Photobucket z'n beleid verandert waardoor mijn foto's niet meer zichtbaar zijn. Bijzonder frustrerend aangezien ik al 10 jaar al mijn forum gerelateerde foto's op PB beheer. Ineens niks meer zichtbaar. Bah.

Gelukkig zijn er alternatieven. 1 daarvan gebruik ik al volop: Onedrive, de online mappenstructuur van Microsoft zelf. Aangezien ik een fervent windowsphone gebruiker ben loopt synchronisatie van telefoon, laptops en computers automatisch en zou alles haast vanzelf moeten gaan.

Even proberen of dat ook werkelijk zo is. Kunnen jullie deze foto zien?

y4mgN0xHe0A5UkY_Ox3BHeiMI9IyEtyiMBzgkDyr9k16B4CQf277Ur5YcTnf_4_LYc2WFVdTKc_MxgdKzoefT3mh3vV1phHzRnNG-9hY3bl6DBgnvyJ5gtyED2wzfOCoCxYlKgBWsgvvAeDIOfgRWtlM9fsmBb6uSchLn7Uw1nzggOX3mopUA-CVaz9oZA2UcjUDFIlhPdcoOOHsSIOlv0h8w


En als je er op klikt, kun je dan doorklikken naar andere foto's of blijft alleen deze foto zichtbaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan