Schwenker I en Schwenker II

Jeetje mina!
Bijna een jaar geleden tot de vorige update!
Dat is geen slecht nieuws maar eigenlijk zeer goed nieuws.
Eigenlijk is er ook niks te melden. Het span is dankzij de eindeloos betrouwbare trekker K100 gewoon altijd altijd beschikbaar en klaar voor gebruik.
Ik heb in Sjiena wederom een extreen goedkoop cameraatje weten te scoren en met een gratis bewerkingsprogramma biedt ik u nu het volgende filmpje aan:


Ik liep tegen dit topic aan bij 'Wat is er nieuw' ... zijspannen heb ik geen ervaring mee, nou ja een keertje op gereden, en ook weinig interesse in ... maar dit topic zou nog wel eens een regenachtige zondagmiddag van leesvoer kunnen gaan voorzien, wat een gaaf ding zeg!!
 
Wat krijgen we nou? Een lelijke oma in mijn topic?
Wegwezen ouwe tang!!

Heel lang niks gepost, heel lang niks gebeurd. Het span doet het gewoon altijd, de K100 is zo betrouwbaar als een eh.... K100 en het zwabberbakje kan niks aan stuk. Vorig jaar best veel gereden, leuke dingen gedaan met het span waaronder het BOT in Frankrijk. Veel kleine oldtimer festivalletjes bezocht, veel weekend tourtjes gedaan, veel ijsjes ritjes.

De K100 heb ik nu een jaar of 10 en eigenlijk was ik hem na 2 jaar al zat, zo saai. Met de zijspan er aan bleek die saaie eigenschap ineens een heel stuk minder prominent en heb ik er weer echt van genoten, vooral omdat ik hem nauwelijks nog solo reed. Solo ritjes deed ik op de F650 of als de interne hooligan er uit moest op de GSX Snavelfiets. Alleen voor een langere snelweg rit pakte ik de K100 solo. Weekendjes met m'n motorclubje naar Duitsland, Luxemburg of Frankrijk bijvoorbeeld.

Maar sinds November heb ik een baan waarvoor ik naar centrum Rotterdam moet. Met de auto is dat nauwelijks te doen, ook al heb ik een eigen parkeer plek. Dus moest de K100 weer dagelijks aan de slag. Dan ga je toch merken dat het een 30 jaar oude fiets is met bijna 2 ton op de teller.
Tijd voor iets anders als solo woonwerk-fiets dus.

Ik heb veel proefgereden op heel veel motoren, van Triumph Daytona 955i tot Speedtriple, van VFR800 tot ST1100 en BMW R1150RT, RS en GS.
De Triumphs vielen me vies tegen. Snel, dat wel, maar zo lineair in versnelling, het lijkt wel een K100. En de afwerking was een heel stuk minder dan een 30 jaar oude BMW.
De Honda's waren prima motoren maar het zijn toch geen BMW's. Geen emotie, ik kan er niet warm of koud van worden. Wat dat betreft ook net een K100.
De BMW boxers zijn gewoon niks voor mij. Ik zou het graag willen maar het lukt me gewoon niet om de charme er van in te zien. Die vreemde zithouding met je voeten achter je knieën, die dikke puisten voor je schenen, het dreunende lopen zonder toeren te willen draaien, ik vind het niks.
Een BMW K1200RS heb ik al vaker gereden. Ik vind ze echt lelijk, veel te dik op de kop en geen kont. Een soort kikkervisje. En bovendien is het eigenlijk gewoon een doorontwikkelde K100, en dat wil ik nou net niet meer.

De moderne K serie is wat dat betreft een echte stap vooruit. Geen plat liggend cilinderblok in de lengte van de motor maar een dwars blok waarbij de cilinders in een extreme hellingshoek staan. En veel vermogen, veel comfort en veel moderne snufjes.

Dus op zoek naar een K1200S/K1300S of K1200R/K1300R gegaan.
De 1300's hebben net iets meer vermogen (175 ipv163pk) en een paar kleine dingetjes extra standaard. Een quickshifter bijvoorbeeld.
Ik heb een stuk of 5 motoren gereden, na een eerste ritje op een R wist ik al dat ik geen S versie wilde. De volledige kuip van de S is lekker op de autobahn maar het ruitje en de zitpositie van de R doen zoveel dat ik met gemak 160 kan rijden zonder getrek aan m'n helm.

Er zijn maar weinig K1200R en K1300R motoren verkocht in Nederland dus staan er ook maar weinig te koop. En als je dan kritisch bent, vallen er heel veel af. Ik wilde perse een fiets met ESA, alarmlichten, handvatverwarming en sportvelgen.
De 1300 is een stukje nieuwer en dus vaak duurder, maar ook vaak in kleuren combinaties die ik maar matig vind.
De 1200 is ouder dus vaak meer kilometers, vaak geen aantoonbaar onderhoud en soms verdacht goedkoop.
Uiteindelijk een zeer fraai exemplaar op de kop kunnen tikken met alle opties die ik wilde en zelfs een middenbok, met aantoonbaar onderhoud bij een (voor mij bekende) dealer. Gekocht bij een particulier, dus ook nog eens niet duur.

Na een week of twee heb ik een K1300 uitlaat gescoord, die is bijna 20cm korter dan de originele en hij is ook nog eens 5 kilo lichter. Daarna ben ik eens bij Ruud Fredriks (Tovami, Goes) langs gereden omdat ik ondertussen wist dat er met een chipflash veel meer vermogen uit de motor te halen viel, waarbij de rijeigenschappen ook nog eens verbeteren. Dit heeft geresulteerd in een veel soepelere motor die 188pk levert. Echt een beest.

1587161228395.png




Maar dit is dus de solo.

En dit hoort over zijspannen te gaan.
Nu het corona tijd is en ik met m'n huidige baan sowieso al meer tijd over heb kan ik me meer concentreren op het klaarmaken van een andere trekker voor de zwabberbak.
Ik heb het al eens eerder gezegd, de K100 past wat lijnenspel betreft absoluut niet bij de ronde klassieke lijnen van de Junak bak dus moet daar een passende fiets bij komen.
Nu heb ik al een aardig tijdje een K1100 project in de garage staan dat in theorie heel leuk kan worden. Tijd om daar praktijk van te maken.
Ik zat een beetje met het frame. Dat is te recht, daar past niet mooi een zweefzadel op.
Dus na een tijdje twijfelen maar eens een biertje genomen en rustig alle twijfel weggespoeld. Toen vlug met de slijptol het halve frame weg gezaagd en we kunnen niet meer terug. Mooi. Weer een stap verder.
Dan met wat dunne buis aan het buigen gegaan om te kijken wat het lijnenspel moet worden en ineens groeien er allemaal ideetjes.
Na wat aan elkaar geplak met het lasapparaatje werd ik zo enthousiast dat ik naar binnen ben gegaan om framebuis te bestellen.
Maandag of dinsdag komt de bestelling binnen en kan ik het voor het echie gaan maken. Ik heb er zoveel zin in!


Even ter herinnering.
De K1100 zag er ooit zo uit:

1587163252147.png


Na een gemiste bocht in de Eifel op hoge snelheid zag hij er ineens zo uit:

1587163456985.png



De bovenstaande resten zijn plat op een pallet gestrapt naar NL gekomen. Na een avondje schroeven had ik dit over:

1587163648799.png


Daarna weer rustig begonnen met opbouwen en verzamelen van onderdelen om iets te bouwen wat deze uitstraling heeft:

1587164075985.png


Met wat oude Jawa spatborden en een tank was ik al aardig op weg:

1587164391866.png


Maar hier zie je heel goed dat de frame driehoek achter het tank in de weg zit.

Daar heb ik vanavond dus een stuk weggezaagd en met wat dunne buis een nieuwe framelijn in gezocht.
Zoals je ziet zitten de spaakwielen er ook al in.

1587165102238.png


Ik ga nu echt even door bouwen, nu heb ik tijd dus die met ik gebruiken.
 
centrum van Rotterdam?? dat is inderdaad woon werk verkeer technisch een ramp.......... als ik op kantoor moet zijn moet ik naar prins alexander, maar alleen al het ijselmondse plein en de brienenoord kosten me meer tijd als de rest van de rit. Helaas heb ik de vier wielen nodig voor het werk; heb al paar keer motor van de zaak voorgesteld voor de adviseurs i.v.m. filedruk e.d. maar de directie vindt dat niet representatief (en een duster wel????)

Leuke ombouw
 
centrum van Rotterdam?? dat is inderdaad woon werk verkeer technisch een ramp.......... als ik op kantoor moet zijn moet ik naar prins alexander, maar alleen al het ijselmondse plein en de brienenoord kosten me meer tijd als de rest van de rit.

Ja ik werk in gebouw de Maas. Tussen de Willemsbrug en de Erasmusbrug in. RWS.
Onmogelijk met de auto in de spits.
 
Ja, en daarna iets met graafmachines en nu iets met vaarwegmarkeringen.
Steeds meer naar contract management gegroeid, nu contract manager.
 
Nu ik zo lekker bezig ben heb ik ook gelijk maar even doorgepakt. De maten van het schokbreker bevestigingspunt heb ik vast gelegd dus de rest van het frame kan er ook af.

En ik klooi weer lekker verder met wat dunne hydrauliek leiding die ik nog had liggen. Ik buig zgewoon in de bankschroef, let niet op exacte lengtes en plak alles zomaar een beetje aan elkaar. Het is vooral iedere keer even een stap naar achter doen en kijken of het een beetje klopt. De twee gebogen spatbord dragers zijn uiteraard nog niet klaar en er missen heel wat verstevigingsribben maar de hoofdlijn bevalt me wel.

1587244116930.png


1587244194158.png
 
BMW K frame buis is 30x2.
Daar zal ik een groot deel van maken.
De buizen vanaf de tank met de bijna 180 graden bocht erin naar de versnellingsbak toe worden 30x2.
De buizen naast het spatbord worden iets dunner, anders wordt het wel heel erg lomp.
Ik ga lekker alles met mijn Chinese buigpompje doen, de meer dan 90 graden bochten zal ik moeten samenstellen uiteraard, dat wordt 2 stukken aan elkaar lassen.
Lassen lukt heel goed met het pinnen apparaat maar het lukt nog mooier met mijn doodsimpele Minimig apparaatje met een CO2 brandblusser.

In eerste instantie heb ik een oude brandblusser laten vullen met menggas maar nu las ik met pure CO2. Gewoon een oude afgekeurde brandblusser dus. Die koop ik voor een tientje op Marktplaats en ik doe er lekker lang mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan