Schwenker I en Schwenker II

Die Leo kan inderdaad wel heel erg mooie loopjes maken zeg 👍💪

Gaat vast goed komen met deze K.

Vind alleen die ene schokbrekerlip wel erg minimaal om alles op af te steunen.
Ik ga er maar van uit dat die je die nog iets meer stabiliteit mee gaat geven?
 
Die Leo kan inderdaad wel heel erg mooie loopjes maken zeg 👍💪

Gaat vast goed komen met deze K.

Vind alleen die ene schokbrekerlip wel erg minimaal om alles op af te steunen.
Ik ga er maar van uit dat die je die nog iets meer stabiliteit mee gaat geven?

Ja daar komt nog het 1 en ander aan vast.
Voor nu is het heel gemakkelijk dat deze lip er op zit want dan kan de fiets gewoon rollen als ik dat wil. Het is overigens wel een heel lompe lip van 8 mm dik. Ik heb er maar direct draad in getapt voor de schokbreker bevestiging.

Het spatbord komt vast te staan op de achterbrug en gaat dus mee op en neer straks. Om het er toch een beetje ouderwets uit te laten zien komen er spatbord dragers uit ronde buis of staf naar toe op 2 plaatsen. Dat hoort natuurlijk verchroomd te zijn maar dat doe ik niet want dan moet ik poetsen en dat vind ik niet leuk. RVS wordt het dus.
 
Gaat de goede kant uit. Ik vind het nu al leuker. Houd er wel rekening mee dat het spatbord op de achterbrug (en dicht op het wiel) dan wel gemakkelijk eraf zal moeten kunnen. Anders wordt onderhoud en bandjeswissels wel lastig.

Nu nog een mooi lange druppeltank erop Ala rus of chinees en dan wordt het al heel wat. Ik vind dit een heel mooi model zelf. Let niet op de kwaliteit van deze maar enkel naar de vorm kijken.

006.234_2_XL.JPG
 
Lekker bezig!
Wat betreft de achterschok, die lompe lip staat nu trekkend aan de framebuis. Dat kan je wel heel zwaar maken maar hij blijft trekken.
Ik zou willen voorstellen om een bus over de bovenste helft van de schokdemper te maken die je over een redelijke lengte tegen de framebocht aan kan lassen. Naar het idee van de achterste schokdempers van de laatste vollschwingen BMW's zoals de R69S
 
Goed plan Halflive!
Ik heb al eerder zitten denk aan een bus er over heen maar dan puur cosmetisch. Nu kan ik het ook nog functioneel maken.
Dan moet ik nog wel even iets bedenken waardoor de bus kan draaien bij inveren maar dat komt wel goed.
 
Volgens mij hoeft die bus niet eens te veren als ik Halflive goed begrijp wil hij hem vastlassen aan het frame en daar bovenaan de demper bevestigen zodat hij steun geeft aan de bevestiging van de demper. De schokdemper beweegt zelfstandig binnenin de bus en volgens mij met een bus die 2 cm groter in diameter is dan de demper zelf, kom je best een einde. Zoveel hoek verandering heb je niet bij het inveren van de achterbrug daar bovenaan. Even testen met iets wat gemakkelijk vervormt (max uitgeveerd en ingeveerd) en je weet het.

benno
 
Dan wordt het wel een hele grote bus hoor. Stiekum heb je best wat ruimte nodig.
En het is al een lomp dikke veer.
 
Ik verzamel gelukkig al heel lang wellicht bruikbare rommel in de garage. Zo weet ik al heel lang dat ooit de oude RVS baby kruik wel eens van pas zou kunnen komen.

1588838156873.png


Ik denk dat ik hier de schokbreker voor de helft in verstop. Aan de achterkant (tussen bus en spatbord) maak ik een subframe waar de werkelijke bevestiging aan zit. dan kan ik aan de buitenkant van de framebuis een mooi dik oog fabrieken waar de bus in kan draaien.
 
En ik zal eens meten hoeveel verdraaiing er werkelijk is. Als dit binnen de bus kan vallen hoef ik niet eens een draaipunt te maken.
 
Ik verzamel gelukkig al heel lang wellicht bruikbare rommel in de garage. Zo weet ik al heel lang dat ooit de oude RVS baby kruik wel eens van pas zou kunnen komen.



Ik denk dat ik hier de schokbreker voor de helft in verstop. Aan de achterkant (tussen bus en spatbord) maak ik een subframe waar de werkelijke bevestiging aan zit. dan kan ik aan de buitenkant van de framebuis een mooi dik oog fabrieken waar de bus in kan draaien.

En dan over een flink deel van de lengte vast maken aan de framebuis geeft denk ik genoeg sterkte. zeker met de dwarsverbinding tussen de framebuizen
1588838156873.jpg
 
De kruik zou alleen maar optisch zijn, daar moet een frame achter.
Een stukje stevig RVS zou inderdaad een makkelijkere optie zijn.

@robm84 : Als je een stukje overhebt met binnendiameter 75 en lengte van meer dan 200 zou dat erg fijn zijn!
 
Ondertussen is het stukje zuivelbuis opgehaald dus ook daarmee kan ik verder.

De lassen rond het frame en de luggen heb ik netjes afgewerkt, ik ben best tevreden zo:
1590765580959.png


Het begint best wel wat te worden.
Ik heb ook de tankdop er in gelast. Het voorspatbord is klaar, het achterspatbord ga ik toch niet mee laten veren met de wiel want ik wil een passagier zadel kunnen monteren en dan vind ik een dubbel buisframe aan de achterkant wel een fijn idee.
Als ik het spatbord mee wil laten veren kan ik maar aan 1 kant de bevestiging doen, aan de linkerkant van de motor zit namelijk niks.

Nog maar eens een plaatje van hoe het er nu bij staat. Ik ben er blij mee.

1590765948487.png


1590765975097.png
 
Je hebt zuivelbuis gebruikt lees ik, die lippen waren dan ook uit rvs? Ivm het percentage chroom in RVS kun je in het overgangsgebied scheurvorming krijgen bij belasting. Ik meld het even, misschien wist je dat al van rvs en staal...
 
Terug
Bovenaan Onderaan