Scooter coureurs, uw mening graag

opdebrommert

Die hard MF'er
1 nov 2020
472
389
Heb na rijp beraad de beslissing genomen een scooter aan te schaffen.
Zo'n beetje alles gelezen wat er te vinden is over dit onderwerp.
Ben een krasse knar die ooit lang geleden een BMW R60 uit 1964 heeft gereden.
Laatste 30 jaar niet meer op een 2-wieler gereden, afgezien van een fiets.
Als ex-vrachtwagen chauffeur een goed gevoel voor snelheid, ruimte en het verkeer.

Op mijn shortlist tot nu toe:

BMW C400X / GT
Honda Forza 300 / 350
Honda SH300I
Yamaha XMAX 300 / 400
Kawasaki J300

Denk dat alle bovenstaande modellen op zich een prima keus zouden zijn, maar zoals altijd geldt "the devil is in the details".
Wil 'm alle dagen gebruiken voor stadsverkeer, N wegen en zo af en toe ook op de snelweg "op links en doorrrrrr...."
Ben dus geïnteresseerd in real life ervaringen m.b.t. tot waar ik 'm voor wil inzetten, pro en cons.
Ook benieuwd naar kosten van onderhoud, motorrijtuigenbelasting en verzekering.
Raadzaam om speciale (motor)kleding te dragen?
Gebruikt of nieuw?
Gebruik met duo passagier?
Kortom....tips en ervaringen van de echte scooter coureurs in de breedste zin ;)

Alvast hartelijk dank voor de tijd en moeite!

P.S. woon in regio Rotterdam. Eventueel tips voor betrouwbare dealers welkom!
 
Laatst bewerkt:
het zijn allemaal scooters, ik weet niet of maxi scooter het goede woord is, maar waar je voeten aan weerzijden van een dik middenstuk zet.
ik heb een aantal jaren een SH300 gehad en vond het juist fijn dat het net een klein boodschappen scootertje was die ook makkelijk te manouvreren is als je dr niet op zit, de koffer maakte hem wat lang ,maar verder lekker makkelijk.
ik zag pas een advertentie dat er een sh350 aankomt, niet zo gek als de forza dat al is.

maar dat formaat zou ik in gedachte houden als je gaat proefrijden.
 
Zelf alleen nog maar moto's gereden maar de Forza 350 staat hier op het lijstje voor 2021.

Je hebt een zeer degelijk lijstje samengesteld. Ze zullen allemaal prima doen waar je ze voor nodig hebt. Lange tijd snelweg is wel één van de minst aangename dingen met een max van 400cc maar dat speel je wel klaar met je ervaring.

Qua kosten kan ik je niet echt helpen daar ik van België ben en dingen hier verschillen. Ik raad je aan om ook op een (maxi)scooter beschermd rond te rijden, je vind gerust casual gear als je er niet als een crash test dummy wil bijzitten. Maar het is jouw lichaam dus jouw keuze.

Ik koop persoonlijk steeds tweedehands (via dealer/garage) of nieuw als de machine die ik wil niet beschikbaar is tweedehands. Nu met de komende keuringen voor motorfietsen ben ik wel extra kieskeurig met mods op een tweedehandsje.

Ik ben natuurlijk biased naar de Honda Forza toe dus ben ik niet de beste om suggesties te geven. Ik raad je aan om zowiezo eens op alle modellen plaats te nemen en een testritje te maken om te checken of je genoeg ruimte hebt en hoe je houding is.

Verder zal je zelf moeten uitmaken welke features voor je doorwegen en wat je het meest waardeert in de modellen die je opsomde.

Voor mij persoonlijk viel BMW al standaard af wegens zeer slechte ervaringen met de motoren zelf als met de plaatselijke dealers. De Kawasaki viel af wegens geen goede rijhouding voor mij persoonlijk. Prachtige machine wel. De Xmax vind ik zeer dicht bij de Forza liggen en vond de sportieve insteek erg leuk. Heel moeilijke beslissing maar de extra luxe, het comfort en de afwerking van de Forza trokken me uiteindelijk over de streep. Zeker niet de snelste motorisatie of het meest sportieve model maar het tikte de juiste vinkjes aan.
 
Ik heb eind vorig jaar besloten weer motor te gaan rijden na ± 10 jaar en wilde een scooter en ben gaan kijken wat er allemaal op de markt te koop is en na veel vergelijk ben ik uitgekomen op de Yamaha X Max, de Suzuki Burgman en de Honda Forza 300 mijn uiteindelijke keuze is op de Forza 300 gevallen vanwege de standaard topkoffer en de ruime opbergmogelijkheden.
Nu de snelheid op de autosnelwegen overdag beperkt is tot 100 km/h kan de Forza goed meekomen in het verkeer en met een top van 135 [op de teller] heb je nog genoeg over om "even snel" in te halen. Met mijn 1,86 ben ik qua zithouding en been ruimte ook tevreden. Ik heb de Forza sinds juni van dit jaar en heb al ruim 2000 km gereden het gemiddelde verbruik over 1970 km was 1 op 28 ik moet er wel bij vermelden dat ik een sportieve rijder ben en als ik rustig rij dat ik een verbruik kan halen van 1 op 30.
Wat motor kleding betreft ik heb gekeken naar kleding die goed opvalt met grote vlakken neon geel en veel reflectie strepen en omdat ik een bril draag heb ik gekozen voor een systeem helm zodat ik mijn bril niet hoef af te doen, en een paar laarzen om de enkels droog te houden ;).
 
Laatst bewerkt:
bmw lees je veel klachten over vooral afslaan.
kawasaki is een vernieuwde kymco is niks mis mee vooral 2 hands gunstig geprijst ,maar denk ik wel de minste wat gedateerd.
yamaha is niks mis mee zou de 300 nemen in verband met het schuren van de middebok bij snelle korte bochten.ten opzichte van de 400.
en honda ken ik niet behalve de adv x die ik rijd.
kleine beurten varieren van 100 tot 350 euro,grote beurten van 300 tot 1000 euro.
scooter rijden is duurder dan motor.
 
Wat zijn belangrijke criteria die je stelt aan een scooter? Opbergruimte? Verbruik? Comfort? Onderhoud prijzen?
Wat betreft de Honda’s zou ik wachten op de 350’s, beide zijn al aangekondigd.
De XMax en de Forza hebben de meeste bergruimte en de 2021 Forza heeft een over 18cm elektrisch verstelbare ruit. De Honda en Yamaha zijn bovengemiddeld betrouwbaar.
Heb je het geld (er voor over) zou ik altijd voor nieuw gaan, maar dat is persoonlijk.

Motorkleding? Altijd!! Je rijd toch ook met een helm op? En tegenwoordig hebben ze leuke versterkte jeans met beschermstukken. En vergeet zeker niet fatsoenlijke handschoenen.
 
Wat zijn belangrijke criteria die je stelt aan een scooter? Opbergruimte? Verbruik? Comfort? Onderhoud prijzen?
Wat betreft de Honda’s zou ik wachten op de 350’s, beide zijn al aangekondigd.
De XMax en de Forza hebben de meeste bergruimte en de 2021 Forza heeft een over 18cm elektrisch verstelbare ruit. De Honda en Yamaha zijn bovengemiddeld betrouwbaar.
Heb je het geld (er voor over) zou ik altijd voor nieuw gaan, maar dat is persoonlijk.

Motorkleding? Altijd!! Je rijd toch ook met een helm op? En tegenwoordig hebben ze leuke versterkte jeans met beschermstukken. En vergeet zeker niet fatsoenlijke handschoenen.
Ja, eigenlijk al die criteria wel. Verbruik zal elkaar niet zo gek veel ontlopen vermoed ik...toch?
De XMax en de Forza hebben wel m'n voorkeur hoor.
V.w.b. de 350 Honda vraag ik me af wat de prijsstelling zal zijn t.o.v. de 300.
Je mag verwachten dat er wat prijsdruk op de 300 komt te staan, i.i.g. wat ruimte voor onderhandeling.
Wel kan je je af vragen wat de betrouwbaarheid zal zijn van die nieuwe Euro 5 motor. Zullen beslist kinderziektes in zitten bij de 1ste series.
Uiteraard helm en handschoenen, maar ben zeker niet van plan altijd met motorkleding te rijden.
Voor langere ritten wel natuurlijk, maar voor het korte werk absoluut niet. Ik haat kleding sowieso al, maar dat genierik met motorkleding zie ik echt een beetje tegen op. Als ik af en toe die gasten bezig zie met aan- en uitkleden als ze een bakkie gaan doen, word ik alleen al van de aanblik een tikkeltje depressief.
Ben van plan eind van de week even bij Goedhart in Bodegraven langs te gaan. Die voeren beide merken
Iemand ervaringen met Goedhart?
 
Als ik moest kiezen uit jou shortlist, dan werd het de XMax400. Goede combi van kwaliteit, comfort en power. De andere zijn het net niet voor mij.. Neemt niet weg dat je het best zelf kunt gaan (proef)rijden en vergelijken. Want ja, wat ik lekker vind is voor jou misschien net niet fijn.
En als je dan toch gaat proefrijden, neem dan ook de Piaggio BV350 mee. Dat rij ik zelf en die bevalt meer dan goed.
 
en de mijne staat niet op je lijstje de Kymco AK550, hoe ik bij deze terecht kwam, ik ging kijken voor een BMW GT650, maar deze maken ze niet meer door de euro norm, zijn er misschien nog wel te krijgen hier en daar maar mogen niet meer gemaakt worden door de fabrikanten, dus ik zag ook die BMW C400 staan zeer mooie ook, maar ben toen naar huis geweest en nog een beetje gezocht, ik wilde die 650GT en ik vond er wel eentje in Brussel in een magazijn, kleur kon ik niet meer kiezen waren de laatste, maar toen ik meer ging lezen, zag ik een artikel, dat BMW gevraagd had aan Kymco om het blok te bouwen voor zijn 650GT ! dus ik ben dan gaan kijken bij Kymco, en onmiddellijk was ik verkocht, heb deze nu een half jaar en 2000km en nog geen minuut spijt van gehad, is ook een 2 cilinder. mijn buur heeft dan de Kymco 300cc gekocht, en deze moet ook niet onder doen.
 
@ jdjohnnyd

400cc is voor mij sowieso het matje.
Met je eens dat Kymco ook een mooi scooter programma heeft!
Voor me zelf sprekend, voor Kymco geldt onbekend maakt onbemind en ik geef toe dat dat geen sterk argument tegen de Kymco is.
Het feit dat BMW Kymco motoren toepast is een argument voor de Kymco en tegelijkertijd een beetje tegen de BMW.
Oprmerkelijk dat een klassiek motormerk als BMW blijkbaar geen ontwikkeling wenst te doen in lichtere motoren.
Een minnetje wat mij betreft.
Neem je advies zeker mee en voeg 'm toe aan m'n lijstje :)
 
BMW gebruikt nu volgens mij al geen Kymco meer hoor, maar een Chinese fabrikant; Loncin.
De F800 en F900 en C400 motoren worden daar gemaakt. Maar de C400 is dus 350cc. Loopt trouwens best goed, al heb ik die maar een week onder mijn kont gehad om mee te spelen. Maar als BMW kiest voor zo'n fabrikant, dan zal het wel goed zitten, immers heeft BMW wel een naam hoog te houden en het is ook niet zo dat je een F of C BMW voor een appel en een ei koopt. Er kan prima spul uit China kopen, je moet er alleen wel voor willen betalen. En dan heb je natuurlijk Chinese motoren die wel minder zijn en wel tegen Japanse prijzen aan zitten, dat is weer de andere kant.
 
Probeer het inderdaad bij een lichte te houden. Ik weet dat zodra je aan een 650 van bmw gaat beginnen dat je schrikt van verbruik en onderhoud. Best wel fors. Ik denk dat onderhoud aan een bmw400 ook wel iets is wat je beter vooraf eens goed moet uitzoeken.
 
Ik rij nu zelf 1,5 jaar op de Xmax300 en kan hem van harte aanbevelen. In de klasse tot 400CC was het naar mijn mening de beste keuze. Ik heb lang getwijfeld tussen de Beverly350, Forza300 en Xmax300. Het ging op het eind tussen de laatste twee. Uiteindelijk gekozen voor de Xmax300 omdat deze net even fijner aan het gas hangt dan de Forza, en de topsnelheid ligt wat hoger, op de teller max 155 (voor als je een keer "haast" hebt :))

Mocht je na je zoektocht uitkomen op de Xmax300, en je bent niet vies van een jong gebruikte: Mijn jonge Xmax300 in de iron max uitvoering (uit maart 2019 / 4500KM) is beschikbaar voor overname. Er zit inmiddels een ander windscherm op van Givi, de originele heb ik ook nog. Dit omdat ik wil gaan overstappen naar een nader te bepalen Scrambler. Hier wat foto's van mijn Xmax: De nieuwe Yamaha Xmax 300
 
Mocht je na je zoektocht uitkomen op de Xmax300, en je bent niet vies van een jong gebruikte: Mijn jonge Xmax300 in de iron max uitvoering (uit maart 2019 / 4500KM) is beschikbaar voor overname. Er zit inmiddels een ander windscherm op van Givi, de originele heb ik ook nog. Dit omdat ik wil gaan overstappen naar een nader te bepalen Scrambler. Hier wat foto's van mijn Xmax: De nieuwe Yamaha Xmax 300
Mits in zeer goede staat en aantoonbaar volgens het boekje onderhouden, zou ik dat zeker overwegen.
Ben benieuwd naar de vraagprijs en je locatie.
Prive berichtje lijkt me het juiste kanaal.
 
Volgens het boekje onderhouden.......
Nee dank je. Ik wissel de olie (Motul 7100) om de 1,5-2k, ook de overbrenging olie. Eens per 6k (volgens het boekje) vind ik echt te weinig. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk.
 
Volgens het boekje onderhouden.......
Nee dank je. Ik wissel de olie (Motul 7100) om de 1,5-2k, ook de overbrenging olie. Eens per 6k (volgens het boekje) vind ik echt te weinig. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk.

Motor olie en verversingsintervallen is op zich al een topic waard.
Mijn vrachtwagen had een door de fabrikant voorgeschreven interval van 90.000km.
We praten dan over motoren die 24/7 draaien onder zware last in een buiten temperatuur range van -40 tot +40 graden.......
Maar er zijn bedrijven / owner-operators die zweren bij motorolie analyses om het verversings-moment vast te stellen.
Daar naast zijn er ook nog mensen die aan by-pass filtering doen, zeg maar een olie zuiverings installatie naast het standaard oliefilter.
Met een dergelijk by-pass filter i.c.m. olie analyse werden intervals van 600.000 tot 800.000 km behaald!
De kwaliteit van motorolie en dan met name de smerende eigenschappen, wordt eigenlijk uitsluitend negatief beïnvloed door vervuiling.
Een schone olie is een goede olie.
Ik stond trouwens versteld van de informatie die specialisten weten te putten uit de analyses.
Een motorolie analyses is te vergelijken met het analyseren van een bloedmonster bij een mens.
Uiteraard is een 2000 km interval beter dan een 6000 km interval, want schoner, maar je kan je afvragen wat onder aan de streep de winst is. (kosten/baten'
De fabrikant garandeert zijn product i.i.g. bij 6K intervallen en die fabrikant stelt de intervallen begrijpelijkerwijs nogal conservatief.
Uiteraard staat het een ieder vrij zijn eigen plan te trekken :)
 
Motor olie en verversingsintervallen is op zich al een topic waard.
Mijn vrachtwagen had een door de fabrikant voorgeschreven interval van 90.000km.
We praten dan over motoren die 24/7 draaien onder zware last in een buiten temperatuur range van -40 tot +40 graden.......
Maar er zijn bedrijven / owner-operators die zweren bij motorolie analyses om het verversings-moment vast te stellen.
Daar naast zijn er ook nog mensen die aan by-pass filtering doen, zeg maar een olie zuiverings installatie naast het standaard oliefilter.
Met een dergelijk by-pass filter i.c.m. olie analyse werden intervals van 600.000 tot 800.000 km behaald!
De kwaliteit van motorolie en dan met name de smerende eigenschappen, wordt eigenlijk uitsluitend negatief beïnvloed door vervuiling.
Een schone olie is een goede olie.
Ik stond trouwens versteld van de informatie die specialisten weten te putten uit de analyses.
Een motorolie analyses is te vergelijken met het analyseren van een bloedmonster bij een mens.
Uiteraard is een 2000 km interval beter dan een 6000 km interval, want schoner, maar je kan je afvragen wat onder aan de streep de winst is. (kosten/baten'
De fabrikant garandeert zijn product i.i.g. bij 6K intervallen en die fabrikant stelt de intervallen begrijpelijkerwijs nogal conservatief.
Uiteraard staat het een ieder vrij zijn eigen plan te trekken :)
Ettelijke jaren geleden volgde ik één of andere cursus en daar was ik aan de praat geraakt met een andere deelnemer en die werkte voor Castrol Oils.
Die legde toen uit dat de belangrijkste parameter om al of niet tot vervanging van de olie over te gaan de zuurtegraad van de olie is. Die neemt geleidelijk toe door insijpeling van onverbrande brandstof en waterdamp uit de verbrandingsgassen. Komt de zuurtegraad boven een bepaalde waarde dan is het aangewezen om te vervangen.
Volgens hem moet je nagenoeg nooit je olie vervangen als de motor maar genoeg uren draait per dag. 24/7 is ideaal voor een motor.
Dat zijn dan die 600 - 800.000km van jou.

Nu zoveel uren en km per dag doe je meestal niet met een scooter. Ik hou me netjes aan de voorgeschreven olie en het voorgeschreven interval.
 
Nu zoveel uren en km per dag doe je meestal niet met een scooter. Ik hou me netjes aan de voorgeschreven olie en het voorgeschreven interval.
Eens! Ik ook, al was het maar omdat het laten analyseren van die paar kopjes motorolie in een kleine motor financieel niet uit kan :)
 
Mits in zeer goede staat en aantoonbaar volgens het boekje onderhouden, zou ik dat zeker overwegen.
Ben benieuwd naar de vraagprijs en je locatie.
Prive berichtje lijkt me het juiste kanaal.
Hij heeft zijn eerste beurt rond de 1000KM gehad in 2019. Ik peil de olie regelmatig, volgend oliewissel/beurt is bij 6000KM. Hij staat nu ongeveer op 4500, dus duurt nog even. Locatie is Haarlem. Ik zal je een PB sturen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan