Scooter - Motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mensen, mensen....waar praten we over.....scootertjes..... :+

Kijk als er een naast me staat bij het stoplicht b.v., dan zeg ik altijd ( als ze me kunnen verstaan... 8-) ) "pas op dat ie zo niet wegsmelt"

En dan valt het me altijd weer op als het verkeerslicht op groen springt, ze toch maar ff wachten tot dat ik ben weg gereden.....

kan ook door m'n open pijpen komen hoor...... 8-)
 
dan het verhaal dat je met een opgevoerde brommer niet verzekerd bent is waar, maar denken julie nou echt dat wanneer je met een snelheid van ver boven de 200 km/h, of wanneer je op je achterwiel door de stad raced ook nog bent verzekerd? dacht het dus niet he.

Dacht het dus wel he. Een motor is geen brommert hoor, je bent dan wel verzekerd. Ook als je er een andere uitlaat op zet (in tegenstelling tot een bromfiets). Denk je dat als je met een auto 140 rijd en je krijgt een ongeluk, dat je dan ook niet verzekerd bent ?

Zou mooi zijn, als je geflitst wordt met zeg, 160, dan krijg je een boete voor te hoge snelheid en omdat je niet verzekerd bent :P :X |(
 
ik heb nog nooit een scooter of brommer gehad. scooters zijn dom. trekken allemaal hetzelfde soort mannetjes aan.


!! wat zeg ik je: generalizeren !!

ok, ik weet het. ik hoef me pas niet meer te schamen voor het puberale gedrag van andere plee rijders als ik ook mn motorrijbewijs heb (en motor daarbij, behoorlijk belangrijk detail) maar ik wil alleen maar even zeggen dat je op je 16de 3 keuzes heb: de fiets, de brommer of het OV. OV is irritant, fiets nog irritanter. Wat blijft er over? juist, dan maar ff brommen. En inderdaad, hier komen dan de pubers om de hoek kijken. mijn kan 120. joepie.

laat ik dan ff zeggen dat niet iedereen scooter gaat rijden om erbij te horen. Als je er een beetje verstand van heb: ik rijd op een UVM bingo 50. mede pubers zullen zeggen: "een watte?". inderdaad, een goedkoopie. ik bespaar zo wel voor mn motor later.
 
!! wat zeg ik je: generalizeren !!

ok, ik weet het. ik hoef me pas niet meer te schamen voor het puberale gedrag van andere plee rijders als ik ook mn motorrijbewijs heb (en motor daarbij, behoorlijk belangrijk detail) maar ik wil alleen maar even zeggen dat je op je 16de 3 keuzes heb: de fiets, de brommer of het OV. OV is irritant, fiets nog irritanter. Wat blijft er over? juist, dan maar ff brommen. En inderdaad, hier komen dan de pubers om de hoek kijken. mijn kan 120. joepie.

laat ik dan ff zeggen dat niet iedereen scooter gaat rijden om erbij te horen. Als je er een beetje verstand van heb: ik rijd op een UVM bingo 50. mede pubers zullen zeggen: "een watte?". inderdaad, een goedkoopie. ik bespaar zo wel voor mn motor later.

over het algemeen. ik zit toevallig voor een opleiding in een school gebouw waar ook een mavo school zit.... nou als je daar al aankomt zie je alleen maar stoere mannetjes met pc boxjes in hun scooters enzo. nu zal jij een uitzondering zijn met je scooter van een hakkytakky merk, maar de meeste jochies proberen alleen maar indruk te maken op de breezah chicks.
 
Acht wat is er mis met scooters en brommers. Al je 16 ben mag je op een brommer en als je 18 bent op een motor. Waarvoor zijn die jongens op brommers van 16 dan stom? Dat zijn ze niet ze mogen alleen nog niet op een motor. Ik ben het met mensen eens dan bromscooter rijders vaak een bepaald soort jongeren zijn. Maar daar zijn net zo goed uitzonderingen op te maken. Ik vind dus dat je ze niet allemaal over één kam kunt scheren. Maar op het motor-forum hiero moet het gaan over motoren en niet over brommers of scooters. Dat vind ik.
 
Acht wat is er mis met scooters en brommers. Al je 16 ben mag je op een brommer en als je 18 bent op een motor. Waarvoor zijn die jongens op brommers van 16 dan stom? Dat zijn ze niet ze mogen alleen nog niet op een motor. Ik ben het met mensen eens dan bromscooter rijders vaak een bepaald soort jongeren zijn. Maar daar zijn net zo goed uitzonderingen op te maken. Ik vind dus dat je ze niet allemaal over één kam kunt scheren. Maar op het motor-forum hiero moet het gaan over motoren en niet over brommers of scooters. Dat vind ik.


:} helemaal mee eens! :}
 
Acht wat is er mis met scooters en brommers. Al je 16 ben mag je op een brommer en als je 18 bent op een motor. Waarvoor zijn die jongens op brommers van 16 dan stom? Dat zijn ze niet ze mogen alleen nog niet op een motor. Ik ben het met mensen eens dan bromscooter rijders vaak een bepaald soort jongeren zijn. Maar daar zijn net zo goed uitzonderingen op te maken. Ik vind dus dat je ze niet allemaal over één kam kunt scheren. Maar op het motor-forum hiero moet het gaan over motoren en niet over brommers of scooters. Dat vind ik.


Ik ben het hier mee eens. Ik heb hem omhoog getrapt, van mij mag ie dicht maar eh..zie maar he? ;)
 
Nou ik wou ook nog effe mijn ei kwijt.
Op m'n 14e was ik al helemaal lijp van gemotorizeerde 2wielers, wat doen je dan zodra je erop mag zitten? dan doe je dat gewoon.

Heb 13.000 km op een Gilera Runner gereden en heb 'm nu de deur uit gedaan, heb nu geld voor een motor en ben inmiddels ook 21, dus volgend jaar gaat het er w.s. van komen!

Maar ik heb me altijd redelijk netjes gedragen op m'n scooter, hij was toch wel aardig dik opgevoerd, dat is dus altijd veel kabaal, ik reed dus rustig weg en niet volgas in drukke straten enzo.

Ik reed nooit (zelden) aso, netjes richting aan, gaf voorrang, helm op etc.
Maar ik geef motor rijders wel gelijk dat ze zich irriteren aan die scooterventjes.
Ik erger me ook kapot eraan!
Het is gewoon over het algemeen gaar volk dat zich idd king of the road voelt.

Maar ga aub niet zeggen, "ow jij heb een brommer gereden, vette lewser!"
dat vind ik echt nergens meer over gaan :(

Er is nog wel een positief puntje aan dat gare volk...de politie is er maar wat druk mee en concentreren zich minder op de motorrijders (die regelmatig toch net zoveel kabaal maken }) )

Gelukkig gaan al die sjappies later over op van die vierkante golf dozen met blauwe lampies bij de ruitesproeiers en belanden er heel weinig op de motor :)
 
Over de verzekering: JE BENT ALTIJD VERZEKERD!!!! als je het op papier geregeld hebt tenminste. De verzekering keert altijd uit, al zet je een ventje van 12 op een R1 op de A2 met 270 kmh. Alleen het rotte is dat de maatschappij op je verhaalt na het maken van een akkefietje en je daar dus je levenlang aan vast zit, loonbeslag enzo en een helehoop juridische toestanden. Als nou die &*#@cooters zich een beetje zouden gedragen als weggebruikers zouden een heleboel mensen ze gewoon accepteren in het straatbeeld, maar zolang als ze als ongeleide projectielen door het verkeer vliegen maken ze zichzelf steeds gehater, 90 zonder helm in een kort broekie met een niesje achterop in een bikinitje... het kán gewoon niet. Getuigen zijn het aantal letselgevallen. Daarom haat ik die kutscooters. Wat dee ik zelf dan? Ik reed op een Yamahatje, 100 kmh, handschoendjes aan, hellempie op, WIT verlicht vóór en ROOD achter en ik heb mijn snelheid nooit hoeven meten naast een Volkswagen, Alles werkte gewoon goed op die dingen, ook de snelheidsmeter. En de ideeen van die gasten sneller uit de voeten te kunnen dan een motor :r :r :r .
Scooterrijders: als jullie een motor hebben zijn jullie mijn vrienden, blijf verder lekker in je eigen cultuurtje en rij vooral niet door rood als ik groen heb.

Hebben jullie er wel eens over gedacht maar gewoon op een motor te gaan zitten, lekker zonder rijbewijs? Is er maar één ding wat je illegaal doet. Helemaal als je gewoon in het pak zit, het verkeer volgt en je aan de regels houdt. Geen rollenbanken meer, geen gelul met certificaten. Met normaal verkeersgedrag wordt je ook niet aangehouden. En je hebt toch minimaal 50 PK onder je kont. Heb ik ook gedaan. Weeg de feiten maar eens af, leg het maar eens naast elkaar. Laat het ding anders standaard, 25 of 45 kmh. Gedraag je (Mij lukt het ook nog steeds niet O-) O-) ) En goed luisteren naar pappa hé ;)
 
Aangezien we geen brommer forum zijn de volgende vraag voor motorrijders:
Wat vinden wij van brommer/scooter rijders: Moeten ze gewoon hun mond houden totdat ze een A-rijbewijs hebben of zijn ze juist goed bezig met hun 70cc scooters ter voorbereiding op het echte werk?

Als ze schakelen mogen ze van mij wel meedoen.

Maar scooters :r moeten gewoon oprotten, die dingen moeten gewoon verboden worden. Dat zijn nou juist ook vaak de mannetjes die hier zo hoog van de toren blazen. :(
 
optelsom:
motor heeft meer massa dan een scooter
motor heeft meer wegligging en grip dan een scooter
motor heeft tank tussen de benen dus, je zit stabieler dan een scooter

kortom... de volgende uitkomst van deze som is vrij risico-loos voor jou als motoraar:

geef eens een trap opzij als zo'n pisvlek je denkt in te kunnen halen? })

kidding ;)
 
Aloha allemaal,

Kheb op m'n 14e verjaardag m'n eerste motor gekregen, een Yamaha XT 125 uit 1982 :} , helaas heb ik hem niet meer, erûg veel lol mee gehad en ik vind hem hartstikke mooi. M'n pa had hem voor me gekocht. Heb er veel me gecrosst niet hier, maar in Oostenrijk. 50 cc brommers heb je in Oostenrijk erug weinig aan |( en vanaf 16 mag je 125 cc rijden, wel moet iedereen een praktijexamen afleggen. Kvind scooters echt :r . Kvind scooters meer iets voor de oudere bevolking, zo na je 60e mag eens gaan nadenken over het aanschaffen van een scooter. Schakelbrommers vind ik een veel betere optie, ben je toch echt beter bezig. Meestal kan iemand op een schakelbrommer ook aardig rijden. Scootergasten kunnen vaak alleen op rechte stukken gas geven, bij bochten remmen ze keihard af en gaan er zo sloom mogelijk doorheen en trekken dan weer als een gek op en ze geven altijd als gekken gas als ze voor stoplichten stilstaan, alsof hun blokje een onwijs gaaf geluid produceert |( .

Dit vraagt om een Louis van Gaal lijstje

brommers(puchjes, tomoszooi,etc.) --
scooters ---
Schakelbrommers +
125cc ++


jullie zijn allemaal aan het zeiken dat scooterrijders maar neem nou een rs 125cc en de mijne(rs50). technisch gezien, behalve de maten is er toch geen verschil tussen? jah, een versnellinkje meer.

ohja, nog ff een ding. ik ben er dus NIET blij mee, dat die stofzuigers tot de zelfde categorie behoren als schakelrijders. oke, er kunnen ook aso's op schakels rijden, maar meestal pakken ze een scooter omdat het stoer is (waarom koop je dan een damesbrommer :? :? ) en gaan dan ff de beest uithangen.
 
vind het allemaal redelijk zielig hoe al die motorrijders zitten te zeiken op brommerrijders. Velen onder jullie zij wss pas begonnen met motorrijden op je 21 of later. 'k bedoel, ik zou ook graag met een gixxer 750 rijden, maar dat mag nu eenmaal niet. Maar ik ben wel begonnen met een zielig scootertje, dan een schakelbrommer, en dan een 125. En dan zal ik wel op mijn 26 wel meer ervaring hebben dan vele toerders die op hun 21 even een rijbewijs gaan halen zijn.

Akkoord dat vele scooterrijders zichzelf belachelijk maken, door vage stickers, speciale "tuning"stukken etc. Maar dat is misschien de helft van de rijders. En die kerels stappen dan toch over in een golf die niet meer over een snelheidsheuvel raakt.
Er zijn ook wel veel jonge mensen die nu eenmaal dezelfde passie delen als vele oudere rijders van die forum... Kunnen zij er wat aan doen dat ze niet mogen van de WET. En er zijn trouwens ook veel mensen die zich motorrijder beschouwen terwijl ze met een 600 cc scooter rijden. Volgens een aantal hier is een scooter toch een scooter.

Laat nu eens iedereen met rust, er zijn overal aso's, zowel op scooters als op motoren. Het is logisch dat het er veel meer zijn op scooters, omdat het het enige toegelaten gemotoriseerd vervoer is vanaf je 16. Maar die aso's zullen hier wel niet hun mening komen verkondigen dat ze héél wat sneller zijn dan een moto.
Dat doen ze liever op scooterforums, waar ze dan natuurlijk volmondig gelijk word gegeven |(

Dus ik zou zeggen, smijt dit topic toe, en als je hier een aso tegenkomt, dan zal ie wel snel genoeg vertrekken...
En voor de rest is iedereen die hier zit, brommerrijder, motorrijder, of geen rijder, even gepassionneerd als de rest, want anders zou hij/zij hier niet zijn.

Dit was mijn bescheiden mening...
 
Hallo mensen, ik ben zelf nog een scooterrijder en zal hier nog lang mee doorgaan, aangezien het opvoeren en tunen een hobby is geworden. Nou surf ik al tijdje rond op dit forum, omdat ik op m'n 18de een motor wil kopen. Zo kan ik wat informatie op doen etc. Zo is het ook met scooters begonnen en ik weet dat er nog wel meer mensen van het scooterforum op dit motorforum surfen voor info.
Nou heb ik me speciaal aangemeld om op dit topic te reageren, werd een beetje ziek van de vele misverstanden.
Om te beginnen heeft die zip van dat filmpje de sprint niet gewonnen |( , de r1 was een beetje met z'n gas aan het spelen. Ik was er zelf trouwens bij. En er zijn inderdaad veel nrx kneuzen die het wel denken dat de zip sneller was. Doet er verder niet toe.
Dat veel scooter rijders als idioten rijden is helemaal waar. Hier ga ik niet eens tegen in. Maar nou komt het. Iedereen die net een rijbewijs heeft rijdt soms wel eens idioot. Allemaal in verschillende mate. Ik heb het nu dus over scooterrijders, motorrijders (rijbewijs A) en autorijders. Daarom zijn er ook regels als een scooter rijder mag niet harder als 45. Voor motoren is dit net zo. Je mag op je 18de niet meer dan 25kw. En er zijn vast wel mensen op dit forum die voor een 21ste met meer als 25kw hebben gereden. En voor auto's heb je nu het 5 punten systeem. Ook weer om beginnende rijders in toom te houden.
Nou is het wel dat scooterrijden, minder aand8 nodig heeft dan het rijden op een schakel. Maar waarom worden er dan zulke domme dingen gezegd als dat van Ralfonso. Hij zegt dat scooter rijders alleen maar hard op de rechte stukken kunnen rijden. En dan heel langzaam door de bochten gaan en vroeg remmen. Zou vet hard plat door de bochten gaan in de bebouwde kom beter zijn geweest? Nee toch. Denk even na voor je wat zegt.
En er zijn genoeg scooterrijders van boven de 20 die aan scooters knutselen omdat ze dit leuk vinden en het hun hobby is. Veel er van rijden met 70cc's. Hier wordt alleen niet elke dag mee gereden, maar alleen op zondagen of op meetings voor sprints zoals op dat r1 vs. zip filmpje. Dit zijn dan niet idioten die alleen aan vermogen denken. Er wordt ook het nodige aan het rijwiel gedeelte veranderd. Denk meer dan een groot deel van de motorrijders op dit forum. Niet dat dat op een standaard motor nodig is, maar het gaat om het idee. Er zijn mensen die veringen voor 5 @ 600 euro kopen (per veer). Goodridge staalomvlochten remleiding worden door scooters ook vaak gebruikt en zwevende schijven en remklauwen met meer zuigers worden ook gebruikt. Waar het dus omgaat is dat niet alle scooterrijders dom zijn.

Dat was dan mijn eerste post. Ik w8 met vreugde op reacties
 
:^ ik heb ook een scootertje :) , en heb te weinig grondspeling :? ( maar gaat niet harder als 45 en ik blijf dus gewoon op het fietspad.....ga een beetje tussen die leipo's in auto's rijden :j(weet wel wat die smily is hé).

Tis gewoon makkelijk voor erbij.....ook *D
 
Voor mij blijven het ongeleide projectielen. Ik scheit op die closetpotten. En de hufters die d'r opzitten. Dat gaat niet om de techniek, die is namelijk super, maar gewoon de kutmentaliteit van die hufters die erop zitten. Als er eentje voor rood stopt staat-ie voor lul bij z'n maten, dus het is een regel dat je doorrijd, zo hard mogelijk...

En nogmaals: Rij niet door rood als ik groen heb, want je hangt!!!!

:r :r :r :r :r :r :r

En ik hou helemaal niet van schelden :+
 
Volgens mij kom jij er ook niet al te best vanaf als je motor op een scooter rijdt. Kamikaze is aan de andere kant wel leuk, maar het blijft een beetje dom.
Hiermee wil ik niet zeggen dat die scooterrijder het goed doet, dat soort mensen mag je van mij meteen naar een heropvoedingskamp sturen. Maar door rijden berijk je ook niet veel mee.
 
Er zijn inderdaad vele jonge scooterrijders die zich geen bal aantrekken van verkeers regelmenten of met andere weggebruikers. Al heb ik de indruk dat de meeste hier totaal geen begrip opbrengen voor scooterrijders en denken dat het allemaal maar een zootje ongeregelden zijn. Nu rij ik zelf al vanaf me 16de (nu 21 gepasseerd) met een scooter ( een spirit booster) onderstussen al mn derde exemplaar ( twee ongevallen waarvan eentje niet mijn fout) en heb ik al meer dan 30.000km erop zitten. Alhoewel ik nog altijd af en toe "sportief" rijd, merk ik dat vele voornamelijk autobestuurders totaal geen rekening houden met de tragere scooterrijder. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik "de vinger" krijg en gecoupeerd word gewoon omdat men denkt dat ik niet op die of deze weg mag rijden. (Off the record: Een klasse B brommer mag overal rijden behalve op autosnelwegen of autowegen of als er een bord staat dat er een verplichte rijweg is voor dit type scooters) Dat dit soms op wegen is waar de maximum snelheid 70 of zelfs 90 is geeft hen nog altijd niet het recht om zich "king of the road" te voelen of zich zo te gedragen. De fietspaden in belgie zijn soms van erbarmelijke kwaliteit als er al fietspaden zijn en men is soms veiliger af op de gewone rijbaan. Zo zou het niet de eerste keer zijn dat ik een ongeval zie in de aard van een onvoorzichtige autobestuurder die zijn deur van z'n geparkeerde wagen op smijt en zich niet bekommerd om aankomende fietsers/brommers. Of auto's die voornamelijk recht's afslaan zonder te kijken of er geen brommers zijn die toevallig wel rechtdoor moeten rijden. Nee dank u dan rijd ik liever op de baan en verover/behoud ik mijn veiligere plekje door een "sportieve" rijstijl.
 
vind het allemaal redelijk zielig hoe al die motorrijders zitten te zeiken op brommerrijders. Velen onder jullie zij wss pas begonnen met motorrijden op je 21 of later. 'k bedoel, ik zou ook graag met een gixxer 750 rijden, maar dat mag nu eenmaal niet. Maar ik ben wel begonnen met een zielig scootertje, dan een schakelbrommer, en dan een 125. En dan zal ik wel op mijn 26 wel meer ervaring hebben dan vele toerders die op hun 21 even een rijbewijs gaan halen zijn.

Akkoord dat vele scooterrijders zichzelf belachelijk maken, door vage stickers, speciale "tuning"stukken etc. Maar dat is misschien de helft van de rijders. En die kerels stappen dan toch over in een golf die niet meer over een snelheidsheuvel raakt.
Er zijn ook wel veel jonge mensen die nu eenmaal dezelfde passie delen als vele oudere rijders van die forum... Kunnen zij er wat aan doen dat ze niet mogen van de WET. En er zijn trouwens ook veel mensen die zich motorrijder beschouwen terwijl ze met een 600 cc scooter rijden. Volgens een aantal hier is een scooter toch een scooter.

Laat nu eens iedereen met rust, er zijn overal aso's, zowel op scooters als op motoren. Het is logisch dat het er veel meer zijn op scooters, omdat het het enige toegelaten gemotoriseerd vervoer is vanaf je 16. Maar die aso's zullen hier wel niet hun mening komen verkondigen dat ze héél wat sneller zijn dan een moto.
Dat doen ze liever op scooterforums, waar ze dan natuurlijk volmondig gelijk word gegeven |(

Dus ik zou zeggen, smijt dit topic toe, en als je hier een aso tegenkomt, dan zal ie wel snel genoeg vertrekken...
En voor de rest is iedereen die hier zit, brommerrijder, motorrijder, of geen rijder, even gepassionneerd als de rest, want anders zou hij/zij hier niet zijn.

Dit was mijn bescheiden mening...

:}

Perfect verhaal.

Ik denk dan...al die motormuizen van nu zijn toch ook niet pas op hun 18/21e begonnen met een 2wieler!!!
Die begonnen ook allemaal met een Puch of schakelbrommer.

1 tip aan iedere (ex)-scooter rijder: Laat het woord scooter buiten dit topic nooit vallen!!!
Er heerst hier een wijdtverbreide haat tegen scooters en hun berijders.
Ik zelf begin er nooit over hoe snel m'n scooter wel niet is geweest, ik weet dat dat irritant is!

Maar zoals ik en iemand anders al zei: de meeste eikels stappen vanaf hun 18e toch in een afgetrapte GeeTeeIeeee en daar zijn we dan vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kom jij er ook niet al te best vanaf als je motor op een scooter rijdt. Kamikaze is aan de andere kant wel leuk, maar het blijft een beetje dom.
Hiermee wil ik niet zeggen dat die scooterrijder het goed doet, dat soort mensen mag je van mij meteen naar een heropvoedingskamp sturen. Maar door rijden berijk je ook niet veel mee.

Tuurlijk, ik zal toch zeker de laatste zijn die het op een ongeluk aan laat komen als het te voorkomen valt.... O-) O-)

maar 't is wel ff lekker :( luchten :( zo
 
:}

Perfect verhaal.

Ik denk dan...al die motormuizen van nu zijn toch ook niet pas op hun 18/21e begonnen met een 2wieler!!!
Die begonnen ook allemaal met een Puch of schakelbrommer.

1 tip aan iedere (ex)-scooter rijder: Laat het woord scooter buiten dit topic nooit vallen!!!
Er heerst hier een wijdtverbreide haat tegen scooters en hun berijders.
Ik zelf begin er nooit over hoe snel m'n scooter wel niet is geweest, ik weet dat dat irritant is!

Maar zoals ik en iemand anders al zei: de meeste eikels stappen vanaf hun 18e toch in een afgetrapte GeeTeeIeeee en daar zijn we dan vanaf.
Jij denkt dan fout, ik ben dus begonnen op een Honda 4 takt automaat.
 
Wat een scooterhaat van iedereen hier zeg. Zeker opgelopen toen de hele buurt een brommer mocht behalve jullie, of zijn jullie volwassen geboren? ;)

Toen ik kon fietsen wilde ik een crossfiets en dan 'met een wiel omhoog, net als de motors' 8-) 8-)
En vanaf daar is het alleen maar erger geworden. 15 was de ergste leeftijd die je hebben kon...dat was pas echt aftellen geblazen. :Z :(

Maar als ik dit zo lees lijk ik wel een van de weinige. :? :?

Ze mogen van mij alleen gewoon weer op het fietspad want de mentaliteit en het inzicht voor het 'grote mensen verkeer' hebben ze nog niet.
 
Ik rij nu een paar maanden rond in een auto (eindelijk rijbewijs) en ik haat het als ze gaan bumperkleven.

Voor de rest schijnt iedereen op 2 wielen (ex. motor rijders) te denken dat een auto 360 graden continu om zich heen kan kijken, V.B.: Rij je RUSTIG!!! achteruit, jassen ze er achterlangs en roepen ze "klootzak!"...pffffff soms dan zie je echt geen zak hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan