Scooter of toch maar niet..

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik een 1100 gs, hier wil ik vanaf ivm hoge onderhouds kosten en hij zuipt me te veel ;)

Ik gebruik de motor vooral voor woon werk en dit is 22 km in totaal waarvan ca 20 km snelweg, zonder files.

Nu ben ik opzoek naar een goedkopere vervangen, ik heb al proef gereden op een deauville en vond dit wel aardig. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een GS maar als je zuinig en goedkoper wilt zul je wat in moeten leveren.
Nu zit ik ook te denken aan een scooter. Nu zijn mijn vragen:

Als je de deauville (2004) afzet tegen een scooter
is een scooter dan zuiniger in verbruik?
is een scooter goedkoper in onderhoud?
Wat zijn de onderhoudsintervallen van een scooter? (deauville om de 6k)

En als je wel op de snelweg mee wilt komen ca 130 -140 aan wat voor scooter moet je dan denken.

Kijk ik begrijp wel dat ik moet gaan proefrijden, maar zou graag wat ervaringen horen.
Alvast bedankt voor de reacties
 
Ik zou zeggen neem een Yamaha X-Max.

Loopt 1 op 25/29 aanvankelijk van je rijstijl.
Iedere 3000km een litertje olie
Om de 10.000 een beurt of één keer per jaar.
Met gemak 120 over de snelweg.
Niet te klein maar ook niet te groot
Achterband gaat veel langer mee
Geen kettingset meer vervangen.
Enz.

Ik heb zeven jaar een gewone motor gehad en sinds verleden jaar overgestapt op een scooter.
Voor woon werk verkeer ideaal had ik veel eerder moeten doen.
Nu dan een X-Max waarmee je lekker met het verkeer mee kunt rijden en nog genoeg power over om af en toe eens in te halen.
 
T-max!!!!! rij ook 40 km woon werk per dag.
Heb nu ruim 8000 km gereden met deze banden denk dat ik er nog wel 3000 mee kan en wat the fuck maakt het eigenlijk uit?, want een achterband kost 75 euro een voorband 50 euro.
Benzine 1 op 18 met mijn rijstijl, normaal kom je denk ik wel boven de 1 op 20.
om de 5000 olie, kun je zelf doen, v snaar om de 20000 volgens mij kost deze 89 euro ex montage, kijk even op het topic yamaha T-max ervaringen.
Gewoon gas geven en genieten.
groeten Pim.
 
Wanneer je echt goedkoper wilt gaan rijden moet je volgens mij de grote scooters (zie: "galerij der groten" in het motorscooter forum) laten staan.
Ik zou je adviseren om in dat geval naar de 250-400cc te gaan van een bekend merk. Die kunnen meekomen op de snelweg, zijn zuinig in verbruik en goedkoop in aanschaf en onderhoud, zeker wanneer je zelf nog het nodige doet.

Dus gewoon gaan proefrijden op de honda sh300, yamaha xmax, burgman 400 of 200.

Succes
 
Laatst bewerkt:
gewoon een motor rijden, anders sta je zo voor paal joh

:P :+

Ja dat is waar maar ik ben al wat gewend ik reed namelijk op mijn 27 ste al een bmw ;)

Hmmmm moeilijke keuze dan moet ik toch maar wat gaan proefrijden, ik vind het gewoon lastig. Eerdere motoren kocht ik altijd op gevoel nu moet ik het gewoon zakelijk gaan bekijken. Het is puur voor woon werk en heel af en toe een plezier ritje.

Ik bedoel de deauville heeft nou ook niet echt aantrekkingskracht op me, maar als het een handige motor is denk ik waarom niet.

zou een 250 cc scooter niet te weinig power hebben om elke dag 20 km enkele reis mee te moeten in verkeer wat rond de 120 rijdt?
Ik zat namelijk te kijken naar modellen vanaf 400 cc.

En dan nog zoiets, ik heb de komende 2 jaar niet de mogelijkheid om hem binnen te stallen dus hij zal onder een carport komen te staan, kunnen ze daar een beetje tegen?
Hij wordt dus echt het hele jaar door gebruikt ook in pekel seizoen.
 
Laatst bewerkt:
en staat daar dan een file? ik ben daar nog nooit geweest dus kan me er niets bij voorstellen :P
 
Hallo,
Koop gewoon een Suzuki Burgman 200; dat heb ik ook gedaan.
Nieuwprijs €3965;
niet te groot, maar ook niet te klein;
hij loopt 1 op 30;
servicebeurten bij elke 5 of 6 duizend kilometer;
goede wegligging;
ruime bagagemogelijkheden onder de buddy;
topsnelheid 135 km/h (meer kan toch niet in NL);
voor woon/werk inclusief autosnelweg is dit een ideale fiets.
Met groet,
 
De X max zit ongeveer bij 135/140 km/h(gps) echt op zijn top, dus op snelweg lijkt me dat geen probleem

Helemaal mee eens, rij zelf elke dag 15 km naar mijn werk en ik kan vaak niet wachten tot het weer 4 uur is om lekker om m'n X-Max te stappen om weer lekker naar huis te rijden.

Ook een X-Max gekocht
 
Laatst bewerkt:
Tja, deze vraag is niet zo makkelijk. Je houdt van scooters of je houdt er niet van.
Voordelen zijn:
bagagemogelijkheden(voor slot of helm etc.), goede windbescherming(zeker met hoog scherm),makkelijk te poetsen(ivm carroserie, weinig motorblok zichtbaar) en de automaat(vind ikzelf fantastisch, sommige vinden het niks)en afhankelijk van het model:fijne zithouding.

Nadelen zijn:
Windgevoeliger(groter frontaal oppervlak)en meer opletten met kleine bandjes(al valt dat best mee, met een motor moet je ook opletten wat er op de weg ligt). Imago(zoals gezegd je houdt ervan of niet) al heb je met zo'n ding vaak meer bekijks als met een motor(die hebben we tenslotte allemaal al gezien).

En verder ligt het eraan wat je wilt. 120 km/h rijden is met de meeste scooters van tegenwoordig niet meer zo'n probleem, wil je harder ligt het aan de power van het blok. Zeg dat je constant 130-140 wilt gaan rijden dan zou ik "minstens"voor een 400/500 gaan.
Nadeel is echter dat vanaf ongeveer 400/500cc het onderhoud helemaal niet zo goedkoop is.
Dit zou je dus gewoon eens je dealer moeten voorhouden(in verhouding tot een deauville)
En gewoon eens proefrijden, misschien vind je het wel niks,ga dan zeker ook eens de autoweg op met snelheden die jij wilt rijden,normaal.Het is in ieder geval moeilijk om je hier iets in te adviseren. Een deauville is tenslotte ook een hele mooie motor.

Succes met je keuze!

Ps: misschien moet je hier eens aangeven wat een deaville verbruikt en qua onderhoud
kost. Of ook van je eigen gs 1100. Dan kunnen we wat beter aangeven.
 
Laatst bewerkt:
Ja Frank je hebt gelijk, het is gewoon ik geef niet zo veel om de deauville en ook niet om een scooter
Maar ik zal eens kijken of ik de komende paar dagen even op een paar kan proefrijden
Misschien zeg ik wel na de eerste proefrit, JA dit is geweldig. Dan wordt de keus vrij makkelijk ;)

Kosten van een deauville heb ik weinig kaas van gegeten, met zegt dat hij rond de 1/20 1/22 kunnen halen. Verder schijnt hij ook vrij makkelijk in onderhoud te zijn. Maar dat zeggen sommige van een GS ook :P

Maar goed eigenlijk valt of staat alles met het maken van een proefrit, de bagage mogelijkheden en het verbruik van een scooter vind ik echt enorme plus punten
Ook heeft een scooter onderhoudsvrije aandrijving even als de deauville (cardan) dit vind ik op mijn nieuw motor een must, ivm doorrijden in de winter.

Iemand ervaring met een scooter en pekel? Hoe houden die dingen zich. Mijn gs houdt zich goed, maar ik heb wel eens gelezen dat bijvoorbeeld een vstrom nogal snel roest... Hoe zit dat bij scooters?
 
Ik ben het aardig eens met Frank7, alleen de windgevoeligheid van de scooter ervaar ik anders; mijn BMW heeft daar veel meer last van dan de scooter...

De genoemde en aangeraden T-max is een prima motor, een sportscooter eigenlijk; maar als je een scooter zoekt met lage onderhoudskosten zou dat niet mijn eerste keus zijn.

De Deauville is een perfect ding, ik heb zelf een NTV gehad... Zuinig, weinig onderhoud en niet stuk te krijgen.
Een scooter die zeker ook heel betrouwbaar is en die met een beetje zelf sleutelen vast ook niet duur is in onderhoud: de Honda Silverwing 400; dat lijkt me een goede scooter voor iemand die BMW gewend is, Honda blijft immers maar lopen.

De Silverwing is technisch redelijk eenvoudig, hij is comfortabel, praktisch, en hij loopt (schijnbaar) aan de goede kant van 1 op 20.
Ik raad je zeker aan om de eenvoudige dingen zelf te doen, dat maakt het verschil tussen redelijk prijzig en ronduit goedkoop in onderhoud.

In een ander topic overweegt ook iemand een scooter, zie hier mijn reactie waar jij wellicht ook iets aan hebt: Hybride in "Welke motor is het meest zuinig/geschikt..."
 
Laatst bewerkt:
... Kosten van een deauville heb ik weinig kaas van gegeten, met zegt dat hij rond de 1/20 1/22 kunnen halen. Verder schijnt hij ook vrij makkelijk in onderhoud te zijn. Maar dat zeggen sommige van een GS ook :P...
NTV loopt inderdaad 1 op 22, zal vast niet veel schelen met de Deauville die ervan is afgeleid.

Maar wat mankeerde er aan jouw BMW; versleten koppelingsplaten, lekkende oliekeerring achter de koppeling, versnellingsbak of versleten splines aan de cardan ?
Iemand ervaring met een scooter en pekel? Hoe houden die dingen zich. Mijn gs houdt zich goed, maar ik heb wel eens gelezen dat bijvoorbeeld een vstrom nogal snel roest... Hoe zit dat bij scooters?
Ik rijd al jaren zomer en winter met de scooter (Honda FES250), ook na jaren heeft die helemaal geen last van pekel terwijl ik hem zelfs niet eens afspuit.
Toen ie nieuw was heb ik alle metalen delen grondig in de tectyl en siliconenolie gespoten, dat houdt roest buiten de deur en je hoeft helemaal niet te poetsen.
Als ik ergens aan moet sleutelen veeg ik het vuil er af en komt er blinkend metaal tevoorschijn.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride: Ik dacht dat je een sh 300i had?. Omdat je daar zoveel verstand van hebt.
 
ik heb mijn RF900RS2 ingeruild voor een piaggio x9 250 cc topsnelheid ongeveer 145
kan een hoop mee nemen onder de buddy gas geven en karren maar
ik begin was het even wennen maar ik had het jaren eerder moeten doen het is een hele belevenis
en onderhoud pffff schijntje in verhouding met een beetje motor.
en ik vind een scooter haast nog wendbaarder dan een sportbike.
succes met je beslissing in ieder geval.
 
NTV loopt inderdaad 1 op 22, zal vast niet veel schelen met de Deauville die ervan is afgeleid.

Maar wat mankeerde er aan jouw BMW; versleten koppelingsplaten, lekkende oliekeerring achter de koppeling, versnellingsbak of versleten splines aan de cardan ?Ik rijd al jaren zomer en winter met de scooter (Honda FES250), ook na jaren heeft die helemaal geen last van pekel terwijl ik hem zelfs niet eens afspuit.
Toen ie nieuw was heb ik alle metalen delen grondig in de tectyl en siliconenolie gespoten, dat houdt roest buiten de deur en je hoeft helemaal niet te poetsen.
Als ik ergens aan moet sleutelen veeg ik het vuil er af en komt er blinkend metaal tevoorschijn.

Aan de GS mankeert niet zoveel, maar omdat ik ben verhuisd woon ik veel dichter bij mijn werk. Verder komt er een standaard grote beurt aan en zou hij wel nieuw rubber kunnen gebruiken. Dit alles gaat denk ik rond de 7-900 kosten. Dus wil ik kijken wat er inruil mogelijk is. Omdat ik niet meer zo veel ga rijden ca 6 k kilometer per jaar minder wil ik naar iets zuinigers en dan maar wat minder comfortabel ;)

Het is zonde om de Gs maar te gebruiken voor ritjes van 20 km enkele reis en weekenden zal ik minder op stap zijn omdat er een kleine op komst is.
 
Op dit moment heb ik een 1100 gs, hier wil ik vanaf ivm hoge onderhouds kosten en hij zuipt me te veel ;)

Ik gebruik de motor vooral voor woon werk en dit is 22 km in totaal waarvan ca 20 km snelweg, zonder files.
Mijn ervaring:

Met iedere motor/scooter/auto is het relatief simpel: Koop klein en goedkoop en je betaalt weinig aan onderhoud, verzekering, belasting en verbruik. Koop snel, groot of luxe en je betaalt een godsvermogen.

Ik heb niet de indruk dat een scooter veel goedkoper is dan een lichte motorfiets. De scooter biedt wel veel meer bescherming tegen weersinvloeden dan de doorsnee budget-fiets. Qua roest en pekel zal de scooter misschien iets in het voordeel zijn, maar bedenk wel dat het (goed verstopte) frame van een scooter net zo goed van staal is als het frame van een motorfiets.


Edit: @Hybride: Dat is een goed en duidelijk verhaal.

Een kanttekening: Als ik met onze Dylan woonwerk rij (en dan rij ik zo'n 20 km, waarvan 16 km volgas-rijksweg) is het verbruik tussen 1 op 20 en 1 op 24. Bij stadsgebruik is 1 op 35 scoren goed te doen, zeker wanneer je jezelf enigzins aan de verkeersregels houdt.
Het onderhoud van een lichte motorfiets (denk aan de klein-rijbewijs-klasse) is meestal ook vrij goedkoop. Banden gaan een eeuwigheid mee, kettingen zijn van het kaliber trapfietsketting en de blokjes zijn op goedkoop onderhoud gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al wat mailtjes naar dealers gestuurd om te kijken of ik daar vanmiddag of morgen nog terecht kan voor een proefrit. Pas dan kan ik natuurlijk echt gaan vergelijken.
 
Ik heb als laatste moter een BMW 1150GS gereden, na een jaar op de T-max overgstapt, tot vandaag de dag geen seconde spijt! heb bijna alles gereden van 20PK tot 165 PK en de T-max daar rijd ik elke keer weer met veel plezier op!!! ga over een maand naar "oost" duitsland voor een 4 daagse trip , is absoluut geen straf om met de t-max een grote buitenland rit te maken, anders het is super relaxed.

ik kan hem je aanbevelen!!

success met de keuze

Stress
 
Goed om te horen, er heeft echter nog geen dealer gereageerd. Of ik zou kunnen proefrijden.
Zijn er goede scooter dealers in het noorden van het land?
 
Ik zou gewoon eens naar een dealer afstappen en je verhaal voorleggen. Dan weet je meteen of die betreffende dealer het waard is dat je daar eentje koopt(of in onderhoud).Als ze tweedehands hebben staan op kenteken moet het eigenlijk niet zo moeilijk zijn. Natuurlijk hebben ze niet graag twijfellaars in de zaak maar jij hebt gewoon een duidelijk verhaal.
of ze hebben moeite met de inruil dat kan natuurlijk altijd.

Maar goed je weet het: als je iets nieuws koopt is er geen betere maar ruil je hem in dan is er ineens niets meer goed aan...

Succes!
 
Pmponer, ga gewoon die testrit maken en ervaar het ineens. Ga met twee verschillende modellen rijden. Daarmee bedoel ik een echt scootermodel genre SH300 en een luxescooter genre burgman, majesty, silverwing etc. Hier zitten al grote verschillen op naar mijn gevoel en ervaring.

Als je denkt aan een Deau maar het is maar sowieso en je zou hem enkel aanschaffen omdat je denkt dat hij goedkoper is. Wel ik kan je nu al zeggen dat je er spijt van gaat hebben. Een Deauville doet alles wat je vraagt maar met beperkingen EN de dag vandaag gezien. Het is maar een 650 en naar motor-cc-normen is dat weinig dus veel schakelen enz.

Qua onderhoud zal het niet veel schelen denk ik ivgl met een motorscooter. Zodra je echte stukken hebt zal een Deauville wel wat duurder zijn. In de cardan van de Deau moet je net zoals je nu wellicht doet met je GS af en toe eens olie kappen. De aandrijfriem/snaar van een motorscooter moet je vervangen om de ... km maar het bijlange niet zo duur als een kettingset.

De bandenkost: De banden van een Deauville zijn duurder dan die van een scooter.

Je zit hier op het motorscootergedeelte van het forum en we zijn er allemaal van overtuigd dat een motorscooter de oplossing is en nog leuk ook maar er zijn evengoed mensen die het proberen en na een testrit nog steeds en overgaan tot de aanschaf ervan maar ik ken er genoeg die na enige tijd terugkeren naar een "echte" motorfiets.

Het zit natuurlijk in het hoofd en ondanks dat je evengoed op reis kan gaan met een motorscooter vinden velen nog dat het precies enkel weggelegd is voor zware motorfietsen.

Sommige mensen hebben de luxe om bijv een motorscooter te kopen voor woon-werk, een toerder om op reis mee te gaan en dan nog iets om off-road mee te gaan.

Ken zo iemand die een Silverwing 600 heeft voor woon-werk
Een Kawasaki GTR 1400 voor de reizen doorheen Europa
en een Yamaha WR 450 (geloof ik) om nu en dan van de weg te gaan rijden.

Mocht je buiten je woon-werk niet meer met de motorfiets rijden zou ik niet twijfelen over een motorscooter.
Ga je nog met de motorfiets op reis (wat niet ondenkbaar is met een BMW GS) dan ga je je misschien wel geen cadeau doen met een motorscooter.

Ik ben volledig motorscooterminded als het rijden is in een straal van 50km waar ik woon. Maar ik weet dat ik binnen x aantal tijd (als de kinderen groot genoeg zijn om hun plan te trekken) dat ik en mijn vrouw Europa zullen verkennen op een grote zware toerbak (mss tegen dan al met automaat) ;-)

Kortom: Een motorscooter is fel begeerd bij mensen die het veel gebruiken en dus het comfort, opbergruimte en lage kost en dit ook wel met hun verstand kiezen.

Mocht ik geld genoeg hebben en een paar moto's kunnen stallen dan stond er gegarandeerd een nieuw Duc of ander leuk speelgoed in mijn garage voor die paar keren per jaar eens van stal te halen en te gaan raggen.

Maar geld heb ik niet teveel en dus laat ik mijn verstand kiezen in samenspraak met mijn gevoel.
Voor die korte ritten wil ik niet meer schakelen, opbergruimte hebben voor mijn helm en een slot.
Motorrijden is voor mij een hobby die ik nog steeds heel graag doe maar wat op de achtergrond is beland en voor die momenten dat ik dan nog kan gaan rijden heb ik het graag met degelijke kwaliteit, schakelvrij en goedkoop.

Ach,

Kan uren de voor en nadelen opsommen maar uiteindelijk zal je het zelf moeten beslissen en testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan