scooter op lpg

zzz

MF veteraan
22 mrt 2007
1.877
13
Velp
Zijn er al mensen die ervaring hebben met een scooter op gas?
Da's namelijk pas echt economisch én milieuvriendelijk rijden :Y .
Zijn er uberhaupt bedrijven in NL die zich daarmee bezighouden :?
full
 
Zou ik toch zomaar mijn dorpsgenoot vergeten:
http://www.zwartmotoren.nl/ (Zwart motoren Zwijndrecht).

Verbouwt ook andere scooters tot gasbakken, zie het tabje "motoren"....
 
Geinig zo,n Chinees??? Voor 1850e een LPG scooter die 85km pu loopt!

Alleen zo,n tankje is wel erg klein (4 liter)???
 
we zitten zelf in de scooter handel, zijn zelfs naar de beurs in milaan geweest maar daar werd het afgeraden net zoals de elec scooters nog te veel problemen mee.
vertelden ons daar van nog paar jaar wachten tot verder door ontwikkeld is dan pas aan beginnen.
 
Iets te snel geweest met het plaatsen van mijn vraag, zal nog een paar jaar wachten dan als ik de opmerking van Mr Van Rijswijk lees O-)
 
lees hier bij die importeur het volgende hoera-verhaal:

'Een geweldige ontwikkeling op scootergebied is de introductie van een scooter, die gebruik maakt van LPG als brandstof. Niet alleen milieuvriendelijk maar ook nog eens keer superzuinig en schoon voor uw scootermotor, waardoor de technische levensduur van uw scooter verlengd wordt.

Deze scooter spaart het milieu door verminderde uitstoot van schadelijke stoffen, die broeikaseffecten en zure regens veroorzaken. Ook de schadelijke koolstofdeeltjes, die kunnen zorgen voor smog-vorming zijn bij gebruik van LPG als brandstof, nagenoeg verdwenen.

Het vullen van de LPG gebeurt net zoals bij auto's met het grote verschil dat de pomp bij maximaal € 2 al automatisch afslaat. U hebt dan namelijk het maximale vulnivo van 4 liter al bereikt. En met deze 4 liter kunt U al 100 kilometer rijden.'

Superzuinig geloof ik niet en die schadelijke koolstofdeeltjes hoor ik ook voor het eerst. Dat de technische levensduur verlengd wordt is ook een fabeltje.
 
Oke, ik hoor hier het woord zuinig maar waarom dan geen dieselmotortje er in. Waarom men geen dieselmotorfiets (scooter) vercommercialiseerd begrijp ik nog steeds niet. Met de huidige technologie moet dat perfect mogelijk zijn.

LPG omdat het zuinig voor het milieu zou zijn. Ja kan best zijn en als het zo te koop wordt aangeboden en de LPG stations rijkelijk aanwezig zouden zijn, dan zou ik een potentiële koper zijn.

Ik hoor mensen en vooral de media dat allemaal graag zeggen milieu dit, milieu dat.

Weet je, de energieprijzen schieten zo de hoogte in en basisnoodzakelijke energiebronnen om bijv je huis warm te houden kosten een bom geld (stookolie, aardgas en elektriciteit)

Ik speel dit spel allemaal niet mee zolang de voorraden aardolie niet volledig op zijn. Al die milieuvriendelijke producten kosten een bom geld.

De auto's leveren de Belgische staat alleen al 12.000.000.000€ op door accijnzen en BTW toe te passen op auto's en brandstoffen, taksen enz enz.

Stel dat we morgen allemaal op super milieuvriendelijke brandstof kunnen gaan rijden, bijv water en de aanschaf van zo'n auto, moto kost evenveel geld moet je rekenen dat je het bovenstaande bedrag makkelijk mag gaan halveren.

Wat komt er hier volgende winter in huis. Wel, een houtkachel (inbouw) en ik ga wel terug hout sprokkelen in mijn vrije tijd en hier en daar houtbrikketten kopen voor 200€/ton.

Geeft instant warmte en ik kan mijn verwarming die op aardgas draait uitlaten. Dat een hele winter gedaan spaar je ontzettend veel uit.

Dus hybride, waterstof, en andere soorten van "schone" brandstof auto's krijgen pas mijn aandacht als onze leiders er van overtuigd geraken en tot de vaststelling komen dat ze de bevolking er niet mee mogen straffen om ze er mee te laten rijden en dus moeten ze dat zelfs goedkoper maken.

Tot zolang rij ik indien mogelijk op gefilterde frituurolie, petroleum en alle andere zaken die zonder al te veel aanpassingen in mijn dieselauto kunnen.

Verwarmen zal ik met fossiele brandstoffen doen in een kachel en er veel minder voor betalen dan de gewone brandstoffen.

Mijn vrouw haar oom stookte zo bijv 2000l stookolie per jaar en nu nog amper 200l gewoon omdat hij in de winter hout gaat sprokkelen en dit opbrandt in kachel.

On-topic: Tof product die LPG scooter maar geef mij maar het goedkoopste.
 
Oke, ik hoor hier het woord zuinig maar waarom dan geen dieselmotortje er in. Waarom men geen dieselmotorfiets (scooter) vercommercialiseerd begrijp ik nog steeds niet. Met de huidige technologie moet dat perfect mogelijk zijn.

LPG omdat het zuinig voor het milieu zou zijn. Ja kan best zijn en als het zo te koop wordt aangeboden en de LPG stations rijkelijk aanwezig zouden zijn, dan zou ik een potentiële koper zijn.

Ik hoor mensen en vooral de media dat allemaal graag zeggen milieu dit, milieu dat.

Weet je, de energieprijzen schieten zo de hoogte in en basisnoodzakelijke energiebronnen om bijv je huis warm te houden kosten een bom geld (stookolie, aardgas en elektriciteit)

Ik speel dit spel allemaal niet mee zolang de voorraden aardolie niet volledig op zijn. Al die milieuvriendelijke producten kosten een bom geld.

De auto's leveren de Belgische staat alleen al 12.000.000.000€ op door accijnzen en BTW toe te passen op auto's en brandstoffen, taksen enz enz.

Stel dat we morgen allemaal op super milieuvriendelijke brandstof kunnen gaan rijden, bijv water en de aanschaf van zo'n auto, moto kost evenveel geld moet je rekenen dat je het bovenstaande bedrag makkelijk mag gaan halveren.

Wat komt er hier volgende winter in huis. Wel, een houtkachel (inbouw) en ik ga wel terug hout sprokkelen in mijn vrije tijd en hier en daar houtbrikketten kopen voor 200€/ton.

Geeft instant warmte en ik kan mijn verwarming die op aardgas draait uitlaten. Dat een hele winter gedaan spaar je ontzettend veel uit.

Dus hybride, waterstof, en andere soorten van "schone" brandstof auto's krijgen pas mijn aandacht als onze leiders er van overtuigd geraken en tot de vaststelling komen dat ze de bevolking er niet mee mogen straffen om ze er mee te laten rijden en dus moeten ze dat zelfs goedkoper maken.

Tot zolang rij ik indien mogelijk op gefilterde frituurolie, petroleum en alle andere zaken die zonder al te veel aanpassingen in mijn dieselauto kunnen.

Verwarmen zal ik met fossiele brandstoffen doen in een kachel en er veel minder voor betalen dan de gewone brandstoffen.

Mijn vrouw haar oom stookte zo bijv 2000l stookolie per jaar en nu nog amper 200l gewoon omdat hij in de winter hout gaat sprokkelen en dit opbrandt in kachel.

On-topic: Tof product die LPG scooter maar geef mij maar het goedkoopste.

Het ding is toch niet duur??? Alleen een LPG installatie kost al 1850 euro (op zijn minst) Voor dat geld heb je gewoon een scooter+LPG
 
Dan kopen we dat ding toch gewoon met z'n allen toch ;-)

LPG kan je hier niet overal krijgen. Toch niet bij elk tankstation. Rijdt dat ding enkel op LPG of kan je er ook nog mee gewone benzine tanken.
 
Even voor alle duidelijkheid:

LPG uitstoot wordt gemeten op 3 punten: NOx, Co en Co2 uitstoot. Op de Co uitstoot is er geen LPG systeem wat de motor op uitstoot beter doet scoren dan op benzine. Echter, omdat de andere 2 wel circa 15 % lager zijn dan op benzine, is de auto 'iets"milieu-vriendelijker.

Scooters op LPG rijden er in Italie al jarenlang rond. Door de hogere verbrandingstemperatuur kan het echter zijn dat de kleppen en klepzetels te ver naar buiten geschoven worden, waardoor je dus kopschade krijgt aan je motorblok.

Het merk Icom levert in Italie kleine verdampersetjes, ik denk compleet met tank voor 450 euro.

De inbouw is vrij gemakkelijk. Het onderhoud is een kwestie van regelmatiger je kleppen/speling te controleren.

Je mag in Nederland niet rondrijden met een benzine kenteken, terwijl hij op LPG rijdt. Maar omdat er geen APK op een motorfiets zit, is de kans klein dat er iemand bij het RDW je zal beboeten.
 
Laatst bewerkt:
Even voor alle duidelijkheid:

LPG uitstoot wordt gemeten op 3 punten: NOx, Co en Co2 uitstoot. Op de Co uitstoot is er geen LPG systeem wat de motor op uitstoot beter doet scoren dan op benzine. Echter, omdat de andere 2 wel circa 15 % lager zijn dan op benzine, is de auto 'iets"milieu-vriendelijker.

Scooters op LPG rijden er in Italie al jarenlang rond. Door de hogere verbrandingstemperatuur kan het echter zijn dat de kleppen en klepzetels te ver naar buiten geschoven worden, waardoor je dus kopschade krijgt aan je motorblok.

Het merk Icom levert in Italie kleine verdampersetjes, ik denk compleet met tank voor 450 euro.
De inbouw is vrij gemakkelijk. Het onderhoud is een kwestie van regelmatiger je kleppen/speling te controleren.

Je mag in Nederland niet rondrijden met een benzine kenteken, terwijl hij op LPG rijdt. Maar omdat er geen APK op een motorfiets zit, is de kans klein dat er iemand bij het RDW je zal beboeten.


Haha, ik ga lekker mijn Bandit 1200 ombouwen, heb ik in 15x tanken terugverdiend! :9~ :9~ ;)
 
zuinig rijden oke

maar wat doet de voorheen genoemde wegen belasting op z'n ding tenopzichte van benzine
en met 85 kom je niet op de snelweg en is lpg binnen de bebouwde kom bijna nergens verkrijgbaar

grts
 
Tja,

Bij auto's was er met de ouderwetse verdamperinstallaties ook sprake van zo'n 10% vermogensverlies. En, de kop wordt veel heter dan bij het rijden op benzine.

Maar als je een 250 cc scooter laat ombouwen naar LPG zijn de woonwerkkilometertjes ineens wel heel erg goedkoop. 1 op 20 (zomaar een verbruik waar veel scooters wel onder blijven) betekent op lpg aan brandstof 3,5 ct/km..... in plaats van de 10 ct/km die voor een auto heel normaal is.
En een 250 cc scooter heeft ook nog wel voldoende power om ook op de snelweg op LPG te kunnen rijden.
 
Dan kopen we dat ding toch gewoon met z'n allen toch ;-)

LPG kan je hier niet overal krijgen. Toch niet bij elk tankstation. Rijdt dat ding enkel op LPG of kan je er ook nog mee gewone benzine tanken.

Als je in de info kijkt...................alleen een LPG tank(je)
of te wel letterlijk uit de advertentie......Deze scooter rijdt uitsluitend op LPG, heeft geen benzine tank !!
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik hoor hier het woord zuinig maar waarom dan geen dieselmotortje er in.

Heb je welééns gehoord hoe een brommobiel klinkt met 400/500cc Diesel?
Lichte diesels klinken zeer beroerd, schudden, trillen en zijn duur.
Een motor[scooter] met een diesel zou 3á4duizend euro extra kosten, ergo: niet te slijten.

Er is trouwens al een dieselmotor op de markt met CDI en CVT : de Track T-800, ontwikkeld in Nederland!
Ding ziet er niet uit, heeft slechts 54 pk en kost een lieve €17500,-.

Ik snap niet dat de overheid [zogenaamd zo begaan met het milieu] LPG niet stimuleert, het is een schone en veilige brandstof; zelfs in mijn garage heb ik een kachel op lpg:ideaal.
 
Ach ja, ik rijd al jaren lang op LPG (met de auto dan), en heb ook lange tijd in de LPG business gezeten. Iedere keer dezelfde discussies met die overheid...je wordt er soms moe van.

Maar voor mij blijft het lekker voor 30 euro tanken, en 550 km ermee rijden. En dat doe ik in een auto die velen niet durfen aan te schaffen juist vanwege de hoge benzinekosten (6 cilinder).

Dus alle comfort en goedkoop rijden, wat wil je nog meer?
 
Ach ja, ik rijd al jaren lang op LPG (met de auto dan), en heb ook lange tijd in de LPG business gezeten. Iedere keer dezelfde discussies met die overheid...je wordt er soms moe van.

Maar voor mij blijft het lekker voor 30 euro tanken, en 550 km ermee rijden. En dat doe ik in een auto die velen niet durfen aan te schaffen juist vanwege de hoge benzinekosten (6 cilinder).

Dus alle comfort en goedkoop rijden, wat wil je nog meer?
LPG is echt goedkoop. Als je 1 op 25 rijdt (dat is te doen met een scooter), betaal je aan brandstof 3 ct/km. Dat is net zo duur als een viertaktbromscooter op benzine!!

Ik heb ooit een motorfiets gezien waar de LPG-tank als een topkoffer gemonteerd was. Misschien niet ideaal als je naar de gewichtsverdeling kijkt, maar het lijkt mij dat je met een tweetal tankjes van 5 liter een heel bruikbare scooter hebt. En, zo'n 5 liter tankje moet makkelijk in een topkoffer passen.

Ik heb zelf ook een auto op LPG gehad met een aktieradius van slechts 180 km. Het is niet zo fijn, iedere dag even tanken voordat je van huis weggaat. Maar het tanken wordt op den duur een gewoonte en als je iedere dag 180 km rijdt op een benzinescooter, zal je toch ook zeker een keer in de twee dagen een tankstation moeten bezoeken.

Voor de ware dhz-ers is het ook nog eens mogelijk de compressie behoorlijk te verhogen, LPG is veel klopvaster dan benzine.
Waarom de compressie verhogen?
Compressieverhoging geeft rendementverhoging. Ik heb weleens gehoord dat 1 op 15 heel goed mogelijk is.
En, LPG geeft een veel schonere verbranding, wat bij onze Dylan met zijn high-tech oliefilter geen slechte zaak zou zijn (een koffiezeefje is er fijnmazig bij).


Er is ook een ontwikkeling gaande van de elektroscooter. De huidige modellen zijn helaas vrijwel allemaal max 45 km/uur en met een aktieradius van zo'n 70 km.
Maar, deze dingen rijden voor een verbazende 0,4 ct/km!!!

Nu maar wachten op een 120 km/uur versie van de elektrokuteerscooter...
 
Laatst bewerkt:
Het vermogensverlies op lpg hoeft niet perse, als je een system inbouwd wat direct inspuit ipv een verdamper systeem. Ook hiervoor heeft het merk ICOM iets.

De tank kan tot 25 liter brutto, dwz een kleine 20 liter netto, maar dit is nog een beetje te manipuleren indien je de vlodder een beetje gaat buigen.

Alleen blijft het toch twijfelen of je bij een kleine motor, die relatief veel toeren moet maken, perse gas moet inbouwen.
 
Het is inderdaad een vreemde discussie, het werd ook genoemd bij één van de Vectrix topics. Nu heb je de mogelijkheid om met een heel goedkoop vervoermiddel zonder belastingaanpassing extreem goedkoop te gaan rijden.... en dan doe je het niet.

Ik ben zelf wat dat aangaat ook niet rationeel bezig. Natuurlijk kan ik geld besparen met een LPG tank, maar ik rijd nu al zodanig goedkoop dat de besparing toch niet erg groot is. Tja, wat is de helft van weinig....
De nadelen (extra onderhoud, bagageruimte kwijt, vaak tanken) heb ik er dan ook gewoon nog niet voor over; maar dat kan veranderen als de omstandigheden veranderen.

Voordat LPG in een scooter echt een vlucht kan nemen lijkt mij dat de installatie het best door de importeur of liever nog door de fabrikant moet worden ingebouwd.
Een fabrikant kan de tank integreren in het ontwerp zodat de scooter zijn gebruiksgemak en betrouwbaarheid behoudt. Mij lijkt dat er vaak best wel een grotere LPG tank in past maar dat daarvoor meer inwendige aanpassingen nodig zijn.

Mocht ik voor het werk straks verder moeten rijden dan komt de LPG scooter voor mij een stuk dichterbij, daarvoor lijkt het me dan wel interessant.

... Compressieverhoging geeft rendementverhoging. Ik heb weleens gehoord dat 1 op 15 heel goed mogelijk is.
Dat voordeel wordt ook door de diesel uitgebuit.... Simpel gezegd wordt er gewoon langer geprofiteerd van de expansie.
....Nu maar wachten op een 120 km/uur versie van de elektrokuteerscooter...

Is 100 ook goed ? Dat rijdt al en nog veelbelovend ook...
 
Ik zou best een elektrische scooter willen, maar vind het totale gebrek aan geluid een beetje eng en gevaarlijk; ze horen je niet aankomen, mensen steken vaak mede op gehoor over dus je zal zeker in de stad wel eens voor verrassingen komen te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan