Scooters op de motorbeurs, in opkomst?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.841
1.075
Cranendonck
Ik ben dit jaar toch maar naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Ondanks dat ik eigenlijk niets verwacht had heb ik toch nog een aantal motorscooters gespot. O.a. de Aprilia Atlantic, Scarabeo, Sportcity. Mojito. Verder nog een een broertje van mijn eigen X9 en een aantal Dylans. Ook was TGB aanwezig met een aantal nieuwe scooters.

Zou het er in Nederland er dan toch uiteindelijk van gaan komen??? Weg van de PK waanzin en terug naar gewoon lekker rijden en ook nog eens praktisch nut i.p.v. speelgoed?
 
Ik vind het ook niet zo gek nu met al die files.

In de (rand)stad zie je het ook steeds vaker: mannen in pak op een motorscooter door het verkeer crossen.

Ik moet zeggen is ook niet zo'n gek idee!

Yamaha-T_MAX-BlingNlinQ-thumb.jpg


Zelfs met privé chauffeur _O-

paa160000007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dit jaar toch maar naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Ondanks dat ik eigenlijk niets verwacht had heb ik toch nog een aantal motorscooters gespot. O.a. de Aprilia Atlantic, Scarabeo, Sportcity. Mojito. Verder nog een een broertje van mijn eigen X9 en een aantal Dylans. Ook was TGB aanwezig met een aantal nieuwe scooters.

Zou het er in Nederland er dan toch uiteindelijk van gaan komen??? Weg van de PK waanzin en terug naar gewoon lekker rijden en ook nog eens praktisch nut i.p.v. speelgoed?

Tuurlijk is de motorscooter in opkomst, ik ben woensdagavond op uitnodiging van Yamaha naar de preview avond geweest en wat mij opviel is dat de meeste motorfietsfabrikanten hun scooters op een prominente plaats hadden neergezet.

Alleen jammer dat Honda de SH modellen wat achteraf had staan.

Ook nog een kort gesprek gehad met Raymond Grolle ( hoofdredacteur van Motor ) maar die heeft het niet zo op Motorscootes.
Bij hun geen aandacht voor de motorscooters want ze zijn een hardcore motorblad en daar is geen plek voor motorscooters, uit een onderzoek van hun is gebleken dat motorrijders ( lezers van Motor ) geen behoeft hebben aan info over motorscooters.

Nou heb ik de Nederlandse motormagazines toch al niet hoog zitten maar jammer is het wel.

Maar goed Nederland is klaar voor de motorscooter, kijk maar naar Nico v/d Kuinder.
Als er maar bedrijven zijn zoals hij die de motorscooter onder de aandacht brengt komt het best wel goed.
 
Ik zag twee Chinese Motorscooters bij Hans van Wijk uit Zoetermeer (als ik me niet vergies, maar het maakt niet eens uit want je kan ze bijna overal krijgen). Ehm... ja, tot nu toe had ik zo iets van mensen zeuren te veel over die dingen, het zijn toch van Honda replica onderdelen... maar nu dat ik op zo'n ding ging zitten (niet gereden helaas)...
het is .. ja.. de goedkoopste van de goedkoop plastic... en ja, embleem op de stuur was ff scheef erop geplakd.. ja je ziet gewoon dat het probleem is dat er is geen goede Chinese arbeids wet. (onbreekt ook een beetje kwaliteit controle)
Het is gewoon voor zo weinig mogelijk, iets produceren wat lijkt op een scooter... Ik zal erlijk zeggen. Het rijdt vast wel en het kost 1000€ nieuw rijklaar... dus ja. De prijs/kwaliteit klopt wel... maar er is een reden waarom ze niet meer dan 1000€ voor durven te vragen.
Die kappen zijn deels versiering, maar ja als je nau iets meer kwaliteit inzet. En het iets beter uitziet of aanvoelt, dan kan je meteen een stuk meer voor vragen. Als je er gewoon een minder bros plastic erop zet, voelt het al een stuk beter aan. En als je de merk embleem erop plakt... ja is toch, een "finishing touch" dus...
 
Ik heb inmiddels bijna 49 lentes gezien.


Vroeger waren er brommers. 50 cc-tjes erg licht motorfietsspul waarmee vooral puberaal Nederland zichzelf naar school begaf. Een paar merken waren erg populair en er waren geschakelde brommers en automaatjes.
De geschakelde brommers waren de echte brommers en de automaatjes (toen nog zonder cvt) werden echt "damesbrommers" genoemd.
Totdat de scooter als brommer gebruikt mocht worden. In no-time was de geschakelde brommer een ouderwets voertuig waar je als puber echt niet op gezien wilde worden. "Heb je die van je opa gekregen?" vroegen andere pubers als je met zo'n ding aan kwam kakken.
Inmiddels is er weer vraag naar geschakelde brommers. Vaak zijn het verzamelaars en liefhebbers die een echte klassieke schakelbrommer willen hebben.


Ik denk dat er een grote groep van motorrijders zullen overstappen naar de raceplee. De mensen voor wie techniek een bijzaak is en de mensen van het gemak. Het grote bezwaar van een betaalbare scooter is nu nog het geringe vermogen, maar als je kijkt naar de populariteit van een Burgman of T-max... dan is er een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft.

En, wees nu eens eerlijk: 100 paardjes op 180 kilogram motorfiets, dat is monsterlijk veel voor normale stervelingen. Vijftig paardjes en jarretelaandrijving is eigenlijk veel beter aansluitend aan hetgeen je nodig hebt om een rondje genietend rond te rijden.
 
Ook nog een kort gesprek gehad met Raymond Grolle ( hoofdredacteur van Motor ) maar die heeft het niet zo op Motorscootes.
Bij hun geen aandacht voor de motorscooters want ze zijn een hardcore motorblad en daar is geen plek voor motorscooters, uit een onderzoek van hun is gebleken dat motorrijders ( lezers van Motor ) geen behoeft hebben aan info over motorscooters.

Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?

Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.

Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.
 
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?

Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.

Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.

Je zou er wel een beetje PR tegenaan moeten gooien om het imago positief te stellen. Afwachten..........
 
in België doen ze het dan ook: alle scooters stonden op het auto- motorsalon.
Enkel Yamaha had ze een beetje in een hoekje gestopt.
De SH van Honda stond in de picture net als de mp3 en Fuoco bij Piaggio en Gilera
 
Ik heb inmiddels bijna 49 lentes gezien.


Vroeger waren er brommers. 50 cc-tjes erg licht motorfietsspul waarmee vooral puberaal Nederland zichzelf naar school begaf. Een paar merken waren erg populair en er waren geschakelde brommers en automaatjes.
De geschakelde brommers waren de echte brommers en de automaatjes (toen nog zonder cvt) werden echt "damesbrommers" genoemd.
Totdat de scooter als brommer gebruikt mocht worden. In no-time was de geschakelde brommer een ouderwets voertuig waar je als puber echt niet op gezien wilde worden. "Heb je die van je opa gekregen?" vroegen andere pubers als je met zo'n ding aan kwam kakken.
Inmiddels is er weer vraag naar geschakelde brommers. Vaak zijn het verzamelaars en liefhebbers die een echte klassieke schakelbrommer willen hebben.


Ik denk dat er een grote groep van motorrijders zullen overstappen naar de raceplee. De mensen voor wie techniek een bijzaak is en de mensen van het gemak. Het grote bezwaar van een betaalbare scooter is nu nog het geringe vermogen, maar als je kijkt naar de populariteit van een Burgman of T-max... dan is er een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft.

En, wees nu eens eerlijk: 100 paardjes op 180 kilogram motorfiets, dat is monsterlijk veel voor normale stervelingen. Vijftig paardjes en jarretelaandrijving is eigenlijk veel beter aansluitend aan hetgeen je nodig hebt om een rondje genietend rond te rijden.

Ok ik heb pas 37 lentes gezien maar werk al 15 jaar in de tweewielerbranche en je verhaal over de schakelbromfiets klopt niet helemaal.

De reden van het uitsterven TOEN van de schakelbromfiets is het gevolg van een steeds duurdere WA verzekering en een versoepeling in de wet.
Scooters braken pas door toen de pedaalinrichtingplicht werd afgeschaft, het waren automaatjes net als de Puch Maxi en dus heel goedkoop in de verzekering plus dat ze er best wel hip uitzagen.
Gevolg de grote doorbraak van de 50cc scooter, nu zijn schakelbromfietsen weer populair omdat de verzekering al een paar jaar lang ingedeeld is in leeftijdsgroepen.
Dus iemand van 16 betaald net zo veel voor een scooter als voor een schakelbromfiets.

Ook je verhaal over dat motorrijders overstappen op een raceplee ( je kan wel een journalist wezen van een Nederlands motorblad ) vind ik wat mager, technisch zijn motorscooters vaak verfijnder dan motorfietsen met een vergelijkbare cc inhoud.

Tuurlijk zullen motorrijders een scooter erbij kunnen kopen als woonwerkvervoermiddel maar het gros is nogal beinvloedbaar door de schrijvende pers.
Als heren zoals Joost Overzee ( gelukkig woont hij nu in Frankrijk ) schrijven dat scooters rijdende pleeen zijn geloven ze dat gelijk en zullen ze nooit aan een scooter denken.
Laat nu de motorbladen eens wat positiever en meer over motorscooters schrijven dan komt het vanzelf wel.
Ik zou liever mijn motorfiets sparen om er niet mee woonwerk verkeer mee te rijden en dat geld wat je aan extra onderhoud heb in een motorscooter steken.

Een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft gaat wat ver, kijk je moet de motorscooter zien als een praktisch vervoermiddel en deze zal nooit de plaats innemen van de motorfiets omdat die juist meer hobbymatig gebruikt wordt.

En een gering vermogen, wat heb je nu nodig om je van A naar B te komen.
Ik rij Zoetermeer-Rotterdam over B-wegen met een Kymco Agility 125 van 1899,- die met een top van zo rond de 90-95 km/h heel goed kan meekomen.
 
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?

Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.

Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.

Eerst wat cijfers 1,5 miljoen mensen hebben een motorrijbewijs en nog geen 600.000 gebruiken het.
Mensen zat dus die motorscooter kunnen gaan rijden en nu in de auto zitten.
En die moet je prikkelen om op die scooter te stappen, en inderdaad in bladen of beurzen waar zij wel heengaan zal je ze kunnen confronteren met de scooter.

Vergis je niet over het lezende motorpubliek, de eerste 50cc scooterrijders zijn nu ook al in de dertig en rijden motor ( vaak van die snelle ) hebben banen buiten hun woonplaats zijn getrouwd of wonen samen.
Als die positief beinvloed worden door die bladen laten ze misschien hun motorfiets staan en kruipen ze op een motorscooter ( die zijn ze toch gewend toen ze 16 waren )
 
Dat zou eigenlijk best handig zijn. [http://www.my-smileys.de/smileys3/kackepieksen.gif (afbeelding)]

Als student Industriel Ontwerper moet dat jouw vast wel lukken maar dan kan je beter een autostoel ontwerpen met een plee erin, die staan altijd in de file ;)
 
toch zou ik de plee op een motorscooter niet verwerpen. Je krijgt vaak genoeg situaties in het verkeer waneer het goed van pas komt (nood situaties |( )
 
In Nederland is het itt bijv. Italie vooral ook een imagoprobleem.
Met een ''stoere'' bike maak je hier meer indruk dan met een scooter.
Vooral mensen beneden de 30 zijn daar vaak nog gevoelig voor en zullen om die reden ook vaak voor een motor kiezen.
Ik heb er lak aan, maar voelde me vroeger op mijn sportKawa toch ánders dan nu op de scooter :$ ...
 
.... Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs...
Daar kun je zomaar eens gelijk in hebben...

Dit forum lezend vraag ik me ook wel eens af wat mensen beweegt.
Velen willen helemaal geen praktische handige motorfiets; ze willen "posen" met een snelle sportfiets, veel chroom om te poetsen, veel schakelen want dat schijnt stoer te zijn, aandacht trekken met hun herriepijpen en meer dingen die ik nooit zal begrijpen...

Ach, ik hoef hen ook niet te begrijpen.

Punt is dat veel motorrijders zich schijnbaar te goed voelen voor een scooter zonder er ook maar een meter op gereden te hebben.

Wellicht zijn automobilisten realistischer c.q. praktischer; daar is niet veel voor nodig...
 
Laatst bewerkt:
In Nederland is het itt bijv. Italie vooral ook een imagoprobleem.
Met een ''stoere'' bike maak je hier meer indruk dan met een scooter.

Inderdaad, kijk maar eens naar de verkoopaantallen daar in de afgelopen maand Januari

Classifica TOP 20 - Gennaio 2008
YAMAHA TMAX 500 - SCOOTER - 2008
HONDA ITALIA SH 150 - SCOOTER - 1329
HONDA ITALIA SH 300 - SCOOTER - 1038
HONDA ITALIA SH 125 - SCOOTER - 981
YAMAHA X-MAX 250 - SCOOTER - 552
KAWASAKI Z 750 NAKED 508
KYMCO PEOPLE S 200 - SCOOTER - 504
YAMAHA X-CITY 250 - SCOOTER - 493
HONDA ITALIA HORNET 600 - NAKED - 404
HONDA XL 700 V TRANSALP - ENDURO - 389
SUZUKI AN 400 BURGMAN - SCOOTER - 389
PIAGGIO BEVERLY 250 - SCOOTER - 382
HONDA SILVER WING 400 - SCOOTER - 368
PIAGGIO LIBERTY 125 - SCOOTER - 368
KYMCO PEOPLE S 125 - SCOOTER - 312
BMW R 1200 GS - ENDURO - 301
PIAGGIO VESPA GTS 250 - SCOOTER - 285
HONDA CBR 600 RR SPORTIVE 267
YAMAHA MAJESTY 400 - SCOOTER - 265
PIAGGIO VESPA PX 150 - SCOOTER - 248
 
Pas op de 12e plaats een Italiaan :?
Zijn het chauvinisme en trotse nationalisme aan het verdwijnen?
Toch wel een beetje jammer; met het kopen van een produkt uit eigen land ondersteun je de economie en laat je zien trots te zijn op de produkten van het land; zowel Frankrijk als Italie stonden daarom bekend en op vakantie zag je dat ook, je herkende zelfs het land aan de vele Fiatjes en Vespaatjes of Renaultjes,Peugeots en Citroéns.
 
Scooters braken pas door toen de pedaalinrichtingplicht werd afgeschaft, het waren automaatjes net als de Puch Maxi en dus heel goedkoop in de verzekering plus dat ze er best wel hip uitzagen.
Gevolg de grote doorbraak van de 50cc scooter, nu zijn schakelbromfietsen weer populair omdat de verzekering al een paar jaar lang ingedeeld is in leeftijdsgroepen.
Dus iemand van 16 betaald net zo veel voor een scooter als voor een schakelbromfiets.
Pas toen de rare wet over trappers werd afgeschaft, mocht je op een scooter rijden. Voor die tijd was iedere scooter een motorscooter.
Ook je verhaal over dat motorrijders overstappen op een raceplee ( je kan wel een journalist wezen van een Nederlands motorblad ) vind ik wat mager, technisch zijn motorscooters vaak verfijnder dan motorfietsen met een vergelijkbare cc inhoud.
Nou... als je een motor en een scooter van dezelfde prijs vergelijkt, vind ik dat nogal tegenvallen. Motorfietsen hebben vaak meer vermogen voor hetzelfde prijskaartje. Pas in de klasse van voertuigen die eigenlijk niet op de snelweg kunnen, is er sprake van serieuze concurrentie van scooters. Het gebied waarin scooter technisch geavanceerder zijn is de overbrenging, hoewel ik jarretelaandrijving nou niet een technisch hoogstandje vind. Maar het is wel een automaatje en dat is een van de hoofdzaken dat een scooter nu juist zo praktisch is.

Een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft gaat wat ver, kijk je moet de motorscooter zien als een praktisch vervoermiddel en deze zal nooit de plaats innemen van de motorfiets omdat die juist meer hobbymatig gebruikt wordt.
Dat is waar. Voor de hobby is posen en poetsen veel belangrijker dan gebruiksgemak. Maar voor het woonwerk gepruts is een scooter veel praktischer en ik verwacht dat men dat toch steeds meer gaat inzien. Ik ervaar onze Honda Dylan met dat anderhalve dooie paard onder dat zadel toch als heel erg praktisch. En, daar zal ik zeker niet alleen in zijn/blijven, voorlopig heb ik al twee overtuigde blikkers op de bromscooter weten te praten.

En een gering vermogen, wat heb je nu nodig om je van A naar B te komen.
Ik rij Zoetermeer-Rotterdam over B-wegen met een Kymco Agility 125 van 1899,- die met een top van zo rond de 90-95 km/h heel goed kan meekomen.
Ik vind zelf een top van 130 km/uur echt het minimum. Dan kan je met een gerust hart de snelweg op zonder een of andere Scania of PC Hoofdtractor zeer groot in je speigel te zien. Als je geen snelweg hoeft te rijden, kan je met een Dylan (top 110 km/uur) goed uit de voeten.
En, als een of andere minister in een semi-helder moment er door drukt dat het hele randstad snelwegennet een grote 80 km/uur zone gaat worden, is de scooter ineens heel erg bruikbaar in een groot gebied.

(En, als dat gecombineerd wordt met een mogelijkheid voor B-rijbewijs-koekblikkers om ook op een 125cc machientje te stappen.......)
 
Pas op de 12e plaats een Italiaan :?
Zijn het chauvinisme en trotse nationalisme aan het verdwijnen?

Een Italiaan zei eens tegen mij om indruk te maken op je amici heb je een Duitse auto en een Japanse motorfiets nodig :)

leuk he dat lijstje 5 motorfietsen tussen 15 motorscooters 8-)
 
Ik ben dit jaar toch maar naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Ondanks dat ik eigenlijk niets verwacht had heb ik toch nog een aantal motorscooters gespot.
......
Zou het er in Nederland er dan toch uiteindelijk van gaan komen??? Weg van de PK waanzin en terug naar gewoon lekker rijden en ook nog eens praktisch nut i.p.v. speelgoed?
Ik ben van mening van wel. *O* Ik was op de motorbeurs en heb op de BMW stand met eenverkoper gepraat over de motoren aldaar. Het paradepaardje voor BMW de GS-en zijn de machines waarmee BMW de markt voor het pleur en sleur werk :] in de stad wil invullen.... Nah nu hij het zo voor mijn schoenen gooide moest ik natuurlijk even vragen waar de scooters dan waren. Ik kreeg niet veel nuttigere respons daarover dan een brief te schrijven naar Munchen.... :?
Toch vreemd van zo'n nogal professioneel ogend bedrijf, dat 1 keer een overdekte 2 wieler probeert te bouwen en dan direct de handdoek in de ring gooid als het niet aanslaat.
 
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?

Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.

Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.

Eerst wat cijfers 1,5 miljoen mensen hebben een motorrijbewijs en nog geen 600.000 gebruiken het.
Mensen zat dus die motorscooter kunnen gaan rijden en nu in de auto zitten.
En die moet je prikkelen om op die scooter te stappen, en inderdaad in bladen of beurzen waar zij wel heengaan zal je ze kunnen confronteren met de scooter.

Vergis je niet over het lezende motorpubliek, de eerste 50cc scooterrijders zijn nu ook al in de dertig en rijden motor ( vaak van die snelle ) hebben banen buiten hun woonplaats zijn getrouwd of wonen samen.
Als die positief beinvloed worden door die bladen laten ze misschien hun motorfiets staan en kruipen ze op een motorscooter ( die zijn ze toch gewend toen ze 16 waren )

Ik weet niet hoe het daar in Nederland qua wetgeving zit maar hier in België mag iedereen die zijn autorijbewijs VOOR 1989 heeft behaald met eender welke motorfiets rijden.

Mijn vader, schoonvader, moeder, schoonmoeder, opa, oma en ga zo maar door mogen morgen een motorfiets gaan kopen en ermee rijden zonder meer. Dus elke man die 40j of ouder is in België (op voorwaarde dat hij direct als hij 18j was zijn autorijbewijs heeft behaald) mag met een motorfiets rijden. Ik denk dat je dan veel meer potentiële motorrijders hebt.

Tel je die dan mee als mensen met een motorrijbewijs?

Maakt niet uit eigenlijk hoor, maar ik wou gewoon weten op welke informatie je je basseerde.

--------------

Dat de motorfiets (handgeschakeld) meer rijplezier zou bieden dan een motoscooter is voor ieder persoonlijk.

Bij mij hangt het er ook vanaf. In de Alpen zou ik graag met een leuke handgeschakelde moto willen rijden maar hier in Antwerpen en omstreken dan weer met een motoscooter.

Het gemak van een motorscooter is een groot deel van het plezier dat ik er aan heb, ook tijdens het rijden.


Ik ken via andere fora wel wat motorrijders en zie ze altijd verschijnen op heel exotische moto's gaande van zware Honda's, FJR's, XJR's, KAWA GTR1400, KTM's en ga zo maar door. Niet weinigen onder hen hebben meerdere motorfietsen waaronder ook wel een motoscooter die ze gebruiken voor korte verplaatsingen en voor woon-werk.

Blijkbaar geeft zo'n motoscooter voor velen die de luxe hebben om meerdere motorfietsen te hebben, niet het rijgenot dat hun handgeschakelde stalen ros wel geeft.

Daar spreek ik ze dan altijd wel over aan om hun redenen te weten.

Het imago speelt ook een rol. Aankomen op zo'n nieuwe zwarte GTR 1400 of een nieuwe witte Ducati 848 is stoerder dan op een grijze mus zoals een SW dat wel is.

Ik moet toegeven dat ik een SW ook een saaie motorscooter vind qua uiterlijk.

Hopelijk beleef ik geen zwak moment als ik straks bij de dealer sta en het imago-gen nog even komt piepen en ik alsnog met een bestelbon van een nieuwe T-max naar buiten loop. _O-

Ik moet toegeven (zoals ik een eeuwige twijfelaar ben in mijn motokeuze) dat imago me soms nog parten speelt, al is dat de laatste jaren fel geminderd.

Toen ik een paar dagen geleden aan een vriend verkondigde dat ik ging stoppen met het motorrijden, verschoot hij er niet van. Hij zei: "Jij hebt je midlife crisis al gehad" en hebt die stoere tijden al gehad en veel mannen beleven die zoals voorzien op latere leeftijd. _O-

Wat wou hij hiermee zeggen:

"Fysiek ben je nog maar 30j maar in je bovenkamer ben je al een stokoude zak"

_O-
 
... hier in België mag iedereen die zijn autorijbewijs VOOR 1989 heeft behaald met eender welke motorfiets rijden....
Mag je daarmee dan ook in het buitenland (lees NL) rijden ?
En geldt dit ook voor import Belgen, dus Nederlanders die (net over de grens) in België wonen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan