Scooters, waarom zo populair?

Wat scooters betreft,, in ons land tel je pas een beetje mee met veel cc en vermogen en racy/stoer voorkomen of een combinatie van deze dingen.

tot een aantal jaar geleden had je alleen kleine scooters 80 a 300 cc,, nu heb je wel grotere tot wel 800 cc en 75 pk veel mensen hebben het idee dat ze met een 50 a 60 pk niet mee kunnen komen,, dat is natuurlijk onzin, om gewoon met het verkeer te kunnen mee komen is een 250 cc met een 25 pk genoeg,, en met een 400 cc en 35 pk ben je echt wel redelijk vlot,, en met 650 cc met 50 pk ,, zet je de meeste sportieve auto's wel voor aap, en ook wel bepaalde motoren.
met die cvt automaten ben je gewoon rap.

in het zuiden van europa waar men al langer verschillende rijbewijzen en belasting stelsels op vermogen en cc gebaseerd, rij je niet voor aap met een 125 a 250 cc.

in nl zou je wat mee warrig bekeken worden ( word wel minder )

de voordelen van de lichte tot middel zware scooter,, af fabriek beter beschermt tegen de elementen, zuinig,, wendbaar, vlot door het verkeer, minder parkeer shit ( al willen ze in bepaalde steden motoren ook betalen zoals auto's ) een 4T 125 ~400 cc met injectie en kat is zo ontzettend schoon qua uitstoot.

we zouden op deze manier echt iets kunnen doen aan de vervuiling en parkeer problemen en files, met een paar aanpassingen aan ons rijbewijs systeem,, en fiscaal stimulans .

de meeste woonwerkers rijden toch alleen van huis naar het werk, en met een goed pak zit je best goed op de motor/scooter een 10 a 30 km 75 % enkele reis

alleen met gladdigheid word dat wat minder.
 
Laatst bewerkt:
Wat scooters betreft,, in ons land tel je pas een beetje mee met veel cc en vermogen en racy/stoer voorkomen of een combinatie van deze dingen.
Dat klinkt als haantjesgedrag, een bekend verschijnsel bij koekblikkers.

en met 650 cc met 50 pk ,, zet je de meeste sportieve auto's wel voor aap, en ook wel bepaalde motoren.
met die cvt automaten ben je gewoon rap.
Zelfs een 15 pk Honda Dylan is in de stad erg snel. Die paar kilo plastic zijn zo op gang.

De voordelen van de lichte tot middel zware scooter,, af fabriek beter beschermt tegen de elementen, zuinig,, wendbaar, vlot door het verkeer, minder parkeer shit ( al willen ze in bepaalde steden motoren ook betalen zoals auto's ) een 4T 125 ~400 cc met injectie en kat is zo ontzettend schoon qua uitstoot.
Plastic roest niet, de raceplee beschermt goed tegen opspattend water, extreem zuinig (Honda Dylan: 5 cent per kilometer met dhz-onderhoud), makkelijk overal tussendoor te sturen, geen parkeershit (de Dylan zet je gewoon tussen de snorscooters in de fietsenstalling) en schoon dankzij secundaire lucht en een katalysator.

we zouden op deze manier echt iets kunnen doen aan de vervuiling en parkeer problemen en files, met een paar aanpassingen aan ons rijbewijs systeem,, en fiscaal stimulans .
"we zouden" klinkt als "gaat nooit gebeuren". Helaas....

alleen met gladdigheid word dat wat minder.
Veel minder. En de NS schakelt dan over op "de winterregeling" omdat het personeel dan het warme bedje niet uit wil er blaadjes op de rails liggen....
 
Laatst bewerkt:
idd plastic roest niet ,, de meeste scooters hebben geen open en bloot ketting met dito onderhoud.

maar een Dylan met 15 pk ,, daar de ringweg mee op gaan en redelijk snel een 80 a 90 rijden met een vent erop van 190 cm en 110 kg, met een volledig pak aan,, en een dikke tas met laptop en allerlei kantoor zult ... word volgens mij een uitdaging.

omdat de overheid niet echt een visie heeft komt er niks van terecht, en eigenlijk geen eigen kennis in huis, en te veel de politiek belangen ipv de logica en de feiten.
 
idd plastic roest niet ,, de meeste scooters hebben geen open en bloot ketting met dito onderhoud.

maar een Dylan met 15 pk ,, daar de ringweg mee op gaan en redelijk snel een 80 a 90 rijden met een vent erop van 190 cm en 110 kg, met een volledig pak aan,, en een dikke tas met laptop en allerlei kantoor zult ... word volgens mij een uitdaging.

omdat de overheid niet echt een visie heeft komt er niks van terecht, en eigenlijk geen eigen kennis in huis, en te veel de politiek belangen ipv de logica en de feiten.

hmm. ja politiek en regelgeving zijn ook obstakels.
ik heb zelf eigenlijk ook geen idee hoe het zou moeten, maar verwacht van DHg geen visie...

Enige oplossing, m.i.: "niet ingrijpen" en kijken wat de industry aanbied, en zoveel mogelijk gewoon laten rijden?
(zal in NL en EU wel niet lukken, te veel belangengroepen, lobbies en lawyers..)

Afwachten:
Binnenkort/nu komen er steeds meer trendy/groene electrische varianten. BMW mikt (volgens mijn gladde verkoper) o.a. op gemeentes en overheden met hun C-model e-scooter.

ik kan elke stadsbewoner en/of WW-rijder onder de 50km een vorm van scooter aanraden.
Vlot, en effortloos!
Als je ook snelweg wilt: koop een 250cc ofzo en je bent Prince of the road.
Zo'n ding moet een enorme "pak-factor" hebben: Inzetbaar.
nb: In NL concurreert een lichte scooter waarschijnlijk met de E-fietsen en (bak)fietsen. Ook daar gebeurt van alles. Volgen.

*heimwee*
ik heb in elk geval in de tropen enorm gemak gehad van een (ik meen 125cc) Honda Click (zeg maar een Thai-built? PCX, Automaat, 4T, E-PFI en daarmee lekker Vlot, en KneTTeRend!).
Kon meekomen tot 80km/h, top ongeveer 110, en bijna 130 als je erop gaat liggen (hehehe) Superpraktisch en (in dat verkeer) FUN!
 
hmm. ja politiek en regelgeving zijn ook obstakels.
ik heb zelf eigenlijk ook geen idee hoe het zou moeten, maar verwacht van DHg geen visie...
nou ik heb wel wat ideeën en plannen en visie op een aantal zaken.

Enige oplossing, m.i.: "niet ingrijpen" en kijken wat de industry aanbied, en zoveel mogelijk gewoon laten rijden?
(zal in NL en EU wel niet lukken, te veel belangengroepen, lobbies en lawyers..)
het zou eigenlijk schelen als ze net als in de rest van de EU ,, mensen met een B op een A1 laten rijden,, de drempel is dan lager.
Afwachten:
Binnenkort/nu komen er steeds meer trendy/groene electrische varianten. BMW mikt (volgens mijn gladde verkoper) o.a. op gemeentes en overheden met hun C-model e-scooter.
ik denk dat de elektrische revolutie pas ecjt door breekt als ze betere accu's hebben die 4 x zoveel stroom kunnen bevatten, 8 x ,minder kosten , kleiner en lichter zijn en schoner om te maken en recyclen
ik kan elke stadsbewoner en/of WW-rijder onder de 50km een vorm van scooter aanraden.
Vlot, en effortloos!
Als je ook snelweg wilt: koop een 250cc ofzo en je bent Prince of the road.
Zo'n ding moet een enorme "pak-factor" hebben: Inzetbaar.
nb: In NL concurreert een lichte scooter waarschijnlijk met de E-fietsen en (bak)fietsen. Ook daar gebeurt van alles. Volgen.

*heimwee*
ik heb in elk geval in de tropen enorm gemak gehad van een (ik meen 125cc) Honda Click (zeg maar een Thai-built? PCX, Automaat, 4T, E-PFI en daarmee lekker Vlot, en KneTTeRend!).
Kon meekomen tot 80km/h, top ongeveer 110, en bijna 130 als je erop gaat liggen (hehehe) Superpraktisch en (in dat verkeer) FUN!


ik zou best een SH300 willen als dagelijks transport en de GS alleen als fun fiets en voor de lange afstanden en waar ze zo goed in zijn,, met een lekker tempo over rottige wegen rijden.

maar als de overheid een regeling zou maken dat je een motor scooter van de zaak voor de prijs van een gewone fiets kan rijden , kon het wel een succes worden.
we zijn dol op voordeeltjes in dit land......
 
Ik rij graag motor, maar voor de korte ritjes en boodschapjes heb ik een motorscooter. Een kleintje, dan kan ik als het mij uitkomt mij soms even als bromscooter gedragen, handig vooral in de stad of met parkeren. Een medeweggebruiker ziet het verschil meestal niet, alleen het kenteken is groter. In de zomer lekker doorwaaien zonder warme kleren aan, en als het echt moet kan ik de snelweg op en haalt hij de 120km/h zelfs. En het loopt bijna 1:40, heeft een gecombineerd remsysteem, start stop systeem en dat voor een prijs van een bromscooter! Ja een motor is super, maar vanuit praktisch oogpunt is een motorscooter voor erbij erg prettig. Ik geniet meer van zo'n ritje met de scooters als met de auto.
 
Best handig zo'n bromscootertje, maar was toch wel blij dat ik deze vanochtend kon inleveren en weer een motorfiets onder mijn kont had :]

Bromscooter en ik waren best vrienden geworden afgelopen week, leuk voor van A naar B en ook dijkjes pakken kan ermee.

Maar wat betreft rijgenot vermaak ik me meer op mijn motorfietsje en al helemaal met verse bandjes en filters. Rijdt weer als nieuw.

Edit: Vanochtend verkeerd gereden met de scooter, keuze was via een zandpaadje de dijk afrijden of terugrijden. Geen moeilijke keuze normaliter, maar had op het scootertje toch wel de neiging om de beentjes buitenboord te gooien op een afdaling die ik met de motor met 1 handje aan het stuur doe.

Ben dus nog niet helemaal overtuigd dat een scooter voor erbij meerwaarde biedt.
 
Laatst bewerkt:
Een 125cc compressor jetforce rijdt erg goed heb ik me laten vertellen. Geen standaard pleepotscooter overigens. Frame zit stiekem toch een beetje tussen je benen. EN! Compressor. O-)

Ik heb toen ik nog een scootahboy was een jetforce gereden, dat was verreweg de meest fatsoenlijke scooter waar ik op gereden heb, en ik heb er op flink wat gereden. (ik was monteur, ja shoot me. -O- )

Nog steeds heb ik een snorfiets erbij. Veel idealer wordt het niet. Helaas wel tweetakt dus het verbruik laat enigszins te wensen over maar daar staat tegenover dat onderhoud ontzettend goedkoop en makkelijk is en het áltijd loopt. Geen helm op, geen pak aan. Gewoon opstappen en het fietspad op. 9/10 ben ik sneller op bestemming dan dat ik zou zijn met de auto.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan