Scott oiler V2 ervaringen gezocht

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Dag Allemaal,

Mijn vorige ketting is helaas snel versleten en deze reden overweeg ik het aanschaffen van een scott oiler V2. (zie link voor het model). Om de levensduur van mijn ketting te verlengen wil in een automatisch smeersysteem. Ik wil een automatisch systeem zodat ik gewoon kan rijden. Ik kom echter nog weinig (Nederlandse) ervaringen tegen van dit nieuwe model. Het oude model is meer over te vinden, maar ik overweeg de nieuwe.
Ik rijdt het hele jaar door met de motor. Achteraf gezien was een motor met cardan misschien handiger geweest, maar ik werd verliefd op mijn VFR 750 en op dat moment reed ik nog niet zoveel kilometers in de winter en de regen.

Graag hoor ik van jullie of jullie ervaring hebben met dit systeem en zoja wat deze ervaringen zijn.


Scottoiler E-System V2 incl. 250 ml kettingolie kopen | Louis motor & vrije tijd
 
Hoi hoi.
Ik heb op mijn vorige 2 motorfietsen de versie gehad die handmatig bedient moest worden.
Volgens mij gaat het om exact dezelfde olie die in het resevoir zit, dus hierbij dan maar even mijn ongebreidelde mening:

Ik vond het systeem praktisch, maar de uitwerking minder.
Vond de olie te dun en zag vaak olie sporen op de zijkant van de band.
Zal wellicht overdrijven, maar had er geen goed gevoel bij als ik dan bochtjes indraaide.
Het handmatig smeren met S-100 ketingspray bracht mij toen veel meer.
Als ik jou was zou ik de centen voor zo'n scott-oiler in de zak houden en lekker een bus S-100 halen.
Overigens......nog beter idee: lekker overstappen naar een cardan motorfiets.
Ik rijd sinds kort met een BMW R1200RT en je wilt niet weten hoe verrekte heerlijk en onderhoudsvrij die cardan is.
Voor mij geen ketting en gesmeer meer.
Succes.
Vr Gr
 
Er zijn veel simpelere doeltreffende systemen op de markt, voor een fractie van het geld die deze systemen kosten.

*edit

De Loobman bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Ik heb op mijn vorige 2 motorfietsen de versie gehad die handmatig bedient moest worden.
Volgens mij gaat het om exact dezelfde olie die in het resevoir zit, dus hierbij dan maar even mijn ongebreidelde mening:

Ik vond het systeem praktisch, maar de uitwerking minder.
Vond de olie te dun en zag vaak olie sporen op de zijkant van de band.
Zal wellicht overdrijven, maar had er geen goed gevoel bij als ik dan bochtjes indraaide.
Het handmatig smeren met S-100 ketingspray bracht mij toen veel meer.
Als ik jou was zou ik de centen voor zo'n scott-oiler in de zak houden en lekker een bus S-100 halen.
Overigens......nog beter idee: lekker overstappen naar een cardan motorfiets.
Ik rijd sinds kort met een BMW R1200RT en je wilt niet weten hoe verrekte heerlijk en onderhoudsvrij die cardan is.
Voor mij geen ketting en gesmeer meer.
Succes.
Vr Gr

Ik was bang met overdosering en olie op jet wiel, maar met de v2 kan je dat zo vanaf het stuur bijstellen. Al zie je daar rijdend niet veel van.

Volgende motor is cardan handiger. Ik rijd eerst de vfr af. Lastige is dat ik niet veel op 1 plek(Als in 3 dagen van huis) ben en dan altijd en overal kettingvet mee moet hebben. Daarom zoek ik oplossing. Want dat heb ik niet altijd en dat zorgt voor snellere slijtage :(
 
Handmatige versie in gebruik, erg tevreden. afhankelijk van het weer om de twee tankbeurten eenmaal een drupje olie op de ketting houdt hem net tiptop in orde.

(€300,- vind ik dan weer erg veel geld)
 
Ik heb ook de handmatige versie in gebruik en ben daar zeer tevreden over. Wat dylanpilot zegt over de dunne olie klopt misschien wel. Ik heb daar geen last van maar kreeg ooit wel de tip om kettingzaag olie te gebruiken.
 
poeh, 300€ :o
Dan zou ik toch zelf met een spuitbus s-100 aan de slag gaan. Zo'n gedoe ljkt mij dat nu ook weer niet, routine inbouwen 1x per week even smeren. Gelukkig heb ik overigens een cardan-fiets :)
 
Nee kende ik niet
Ik heb de Pro oiler op m'n vorige fiets gehad, jaren gewerkt en nu nog steeds op een ander fiets want ik ben wat zwaarder met cardan gaan rijden.
De Pro Oiler is zelfs met de optionele GPS module goedkoper dan die Scott oiler, sommige moderne motoren halen het snelheidssignaal van de ABS en dan heb je die module nodig maar is ook handig als je niet aan de standaard bekabeling wilt zitten.
 
Hoop geld,ik zou gewoon een klein busje kettingspray onder m'n zadel leggen als ik jou was.
 
Hier een osco, handmatig bedienen. Met slecht weer keertje meer, wanneer niet nodig sla je t keer over. Vindt dat fijner dan de scott, voor mijn gevoel smeert die je ketting te regelmatig....

Gebruik van kettingzaagolie zorgt voor weinig tot geen "spetters" op je achterband/velg.

Busje S100 werkt uiteraard ook goed, osco is ook stukje gemak/luxe....
Eenmalige aanschaf is wel prijzig, daarna jaren plezier van...
 
In dat opzicht moet het toch wel te doen zijn een bus kettingspray standaard in je bagage te houden, samen met een lapje tegen het spetteren op de velg e.d.?
 
Hier gewoon woon/werk met ketting. Sprayen na een regenritje en anders 1 keer per week, 1 min werk, ketting gaat met gemak 35.000 km mee.
Mijn ketting ging met de Pro oiler meer dan 70k mee (and counting), alleen iedere 25 tot 30k even het voortste kettingwiel vervangen.
 
Mijn ketting ging met de Pro oiler meer dan 70k mee (and counting), alleen iedere 25 tot 30k even het voortste kettingwiel vervangen.

dit moet mij iemand eens uitleggen :?

vervangen doe je toch als set (voor, ketting, achter)
70k met een set :?
geloof er geen reet van :N
 
Dag Allemaal,

Mijn vorige ketting is helaas snel versleten en deze reden overweeg ik het aanschaffen van een scott oiler V2. (zie link voor het model). Om de levensduur van mijn ketting te verlengen wil in een automatisch smeersysteem. Ik wil een automatisch systeem zodat ik gewoon kan rijden. Ik kom echter nog weinig (Nederlandse) ervaringen tegen van dit nieuwe model. Het oude model is meer over te vinden, maar ik overweeg de nieuwe.
Ik rijdt het hele jaar door met de motor. Achteraf gezien was een motor met cardan misschien handiger geweest, maar ik werd verliefd op mijn VFR 750 en op dat moment reed ik nog niet zoveel kilometers in de winter en de regen.

Graag hoor ik van jullie of jullie ervaring hebben met dit systeem en zoja wat deze ervaringen zijn.

Scottoiler E-System V2 incl. 250 ml kettingolie kopen | Louis motor & vrije tijd

Ik rijd er nu een een aantal jaren mee.

Na wat installatie perikelen: bij gebruik van Xenon verlichting flipte de hoofd unit regelmatig (sprong op nul). Ik heb, kosteloos, een verbeterde unit gekregen. Nu werkt het systeem naar behoren en precies zoals je zelf al aangaf. Ik wil ook geen gezeur met ketting smeren, daarvoor rijd ik teveel kilometers. Gewoon rijden en automatisch smeren. :P

Instellen gaat echt makkelijk. Na een tijdje heb je wel door waar je hem op moet zetten.
Je krijgt meteen ook nog een klokje en een temperatuur meter erbij :+

100_3408_zps3dec43b9.jpg


008_zpsx5exp1zq.jpg


Bevalt nog steeds. Wel heb ik er kettingzaag olie ingedaan. Iets goedkoper dan dat speciale scottoiler olie en werkt net zo goed!
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Ik heb op mijn vorige 2 motorfietsen de versie gehad die handmatig bedient moest worden.
Volgens mij gaat het om exact dezelfde olie die in het resevoir zit, dus hierbij dan maar even mijn ongebreidelde mening:

Ik vond het systeem praktisch, maar de uitwerking minder.
Vond de olie te dun en zag vaak olie sporen op de zijkant van de band.
Zal wellicht overdrijven, maar had er geen goed gevoel bij als ik dan bochtjes indraaide.
Het handmatig smeren met S-100 ketingspray bracht mij toen veel meer.
Als ik jou was zou ik de centen voor zo'n scott-oiler in de zak houden en lekker een bus S-100 halen.
Overigens......nog beter idee: lekker overstappen naar een cardan motorfiets.
Ik rijd sinds kort met een BMW R1200RT en je wilt niet weten hoe verrekte heerlijk en onderhoudsvrij die cardan is.
Voor mij geen ketting en gesmeer meer.
Succes.
Vr Gr
Hmm die ervaring heb ik niet werkte prima geen last gehad dat het op de band door lekte.
Nippel verkeerd gezeten misschien (onbewust misschien scheef getikt of zo)
 
dit moet mij iemand eens uitleggen :?

vervangen doe je toch als set (voor, ketting, achter)
70k met een set :?
geloof er geen reet van :N
Is heel simpel.
Het achterste kettingwiel heeft een heel groot contactoppervlak waar de krachten over verdeeld worden maar die aan de voorkant niet dus die slijt vele malen sneller.
In een Pro oiler kan je heel goed kettingzaagolie gebruiken, deze is dun dus heeft zodoende ook een reinigende werking maar wordt ook iets plakkerig zodat het ook goed blijft zitten.
Het systeem is ook erg consequent en smeert constant een klein beetje i.p.v. om de paar honderd km teveel in 1 keer (het meeste eindigt op je velg bij de eerstvolgende rit).
Door de reinigende werking en dat consequent en constante smeren gaat je ketting significant langer mee mits je het voorste kettingwiel op tijd vervangt want anders sloopt die je ketting alsnog.
 
Hoi Stefan.
Neen, de nippel zat correct geplaatst hoor.
Ik had dus wel de originele olie erin zitten en wellicht beter die kettingzaag olie kunnen gebruiken.
Ik was geen overijverige smeerder ofzo.
Rond de 4 a 500km effe hendeltje omhoog halen van de Osco na ritje rijden.
Deed dat dan bij thuiskomt op wandel-snelheid.
Maar zelfs na keertje smeren na de rit zat de olie op zijde van de band.
Kon denk ik weinig kwaad, maar het gevoel dat de olie mij voor een slippertje zou kunnen zorgen werd ik niet geheel vrolijk van.
Ik vond het systeem super mooi in elkaar zitten, maar smeerde eigenlijk telkens mijn ketting met S-100.
Was paar tellen werk, maar uiteraard net effe iets meer tijdrovend dan het Osco systeem.

Overigens begrijp ik jouw voorkeur voor het tzt overstappen naar een cardan-fiets.
Ik heb die knoop een aantal weken geleden doorgehakt en mijn Z300 kettingfiets ingeruild voor een BMW R1200RT.
Had ik potdomme veel eerder moeten doen, maar toen financieel helaas niet doenbaar ivm verlies van baan enzo.
Sinds ik weer op een cardan-fiets rijd ben ik zo blij van die verrekte ketting af te zijn.
Ik zal niet gauw weer een motorfiets terugkopen die voorzien is van ketting.
Wil echt niet miemelen ofzo, want het het gros rijdt met een kettingfiets, maar dat regelmatig smeren en stellen van de ketting was ik wel klaar mee.
Ik rijd best wel veel, en daardoor is het onderhoud van een ketting ook frequenter.
Als iemand paar keer per maand effe rond de kerk rijd met zijn/haar ketting-fiets, dan maakt het eigenlijk geen drol uit.
Maar met veel kilometers, want rijd ook woon werk ( 100km per dag ), is een fiets met cardan ideaal.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan