scottoiler blijft druppen

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.571
59
Bakkeveen
hallo,
Zit met het volgende probleem, dat de scottoiler door blijft lopen en ik dus een plasje elke keer onder de ketting heb op de straat.
Wat kan je daar aan doen? Is er iets kapot dan?
alvast bedankt
 
Ik zou 'm eerst een beetje zuiniger zetten, de ketting raakt verzadigd en als je parkeert, zakt de olie naar het laagste punt.
Het kan te maken hebben met de temperatuur buiten,
's ochtends is het nu 4 graden hier, 's middags 17.
Hieronder staat een verhandeling over temperatuursinvloeden op ouderwetse kettingsmeersystemen en een van de redenen waarom ik ben overgestapt op de Pro-Oiler.

As you probably know, oil viscosity changes with temperature.
The higher the temperature, the thinner and more fluid the oil becomes.
But what you may find surprising is just by how much viscosity changes.
Broadly speaking in typical ambient temperatures, oil viscosity changes by over 30% per 5C step temperature
change!
Let's say the temperature is 10C, and before you set out, you have set your gravity-feed system to give 1 drop per
minute.
The day gets warmer...
· at 15C - your oiler will now be giving 1 drop per 44 secs. (+37% = 1.37 x more oil)
· at 20C - that becomes 1 drop per 32 secs (+85% = 1.85x)
· at 25C - 1 drop per 24 secs (+146% = 2.46x)
· at 30C - 1 drop per 18 secs (+224% = 3.24x)
Yes, that's right:
At 30C, that same setting on a classic gravity-feed oiler gives over 3x more oil!
 
Ietsjes armer afstellen, niet vergeten dat de naald die door het vacuum van de motor omhoog gehaald wordt ook even nodig heeft om naar zijn sluit positie terug te keren, dus een beetje lekkage hou je sowieso wel.
 
hij is op vacuum. en hij lekt bij de ketting. maar hij lekt als de motor niet aan staat. Welke naald bedoel je? Want ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen. hij zit met een slangetje op de vacuum. Bedankt voor de snelle reactie's!
 
deed ik tot voorkort ook zelf maar het schijnt dat je ketting veel langer mee gaat met de scottoiler en heb er net een nieuwe ketting en tandwielen op liggen en vond dat nogal een kut klus dus vandaar de scottoiler
 
hallo,
Zit met het volgende probleem, dat de scottoiler door blijft lopen en ik dus een plasje elke keer onder de ketting heb op de straat.
Wat kan je daar aan doen? Is er iets kapot dan?
alvast bedankt

Hij deed het eerst wel goed? Is ie nieuw?

Zoals al aangegeven: de kans is aanwezig dat je oiler te ruim staat.
Andere optie is dat ergens een (lucht)lekje zit tussen het reservoir en de druppelaar.
 
dat is dus niet de oplossing he. Ik zoek het zelf wel uit. Bedankt he!
De vraag is of het nadruppen inherent is aan het systeem of niet. Als dat wel zo is; is een systeem dat niet nadrupt(zoals het systeem van de arme student) een oplossing. Is het zo dat de aanvoerslang naar de ketting toe leeg loopt en hij dan stopt met nadruppen of blijft hij gewoon doordruppen?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook gehad met een Scottoiler. Het probleem zit bij de voorraadbus waar je ook de drupsnelheid/grootte/hoeveelheid regelt. Waarschijnlijk is die regeleenheid eens van de bus verwijderd. Als dat is gebeurd krijg je het niet meer goed. Althans... ik heb het niet meer goed gekregen en ik heb de Scottoiler eraf getrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan