Scottoiler, is het 't waard of niet?

DaffieDaffie

MF'er
27 jul 2012
92
0
Beste MFers,

Binnenkort heb ik waarschijnlijk een andere motor. Ik wil daar in de loop der tijd wat leuks aan gaan doen, enkele optische verfraaiingen (Xenon misschien) maar ook dingen die het apparaat echt ten goede komen. Een van de dingen waar ik over na aan't denken ben is een scottoiler systeem.

Ik heb er wel meer en vaker over gehoord en gelezen, maar is er een soort richtlijn wanneer zo iets 'zin' heeft? Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat als je 'm voor woon-werk verkeer gebruikt en je rijdt zo'n 400km per week, dat de meerwaarde dan enorm is. Aan de andere kant als je per jaar nog geen 500km zou rijden is de waarde misschien verwaarloosbaar, immers je motor staat dan grotendeels van de tijd stil dus doet de scottoiler toch niks.

In mijn geval maak ik zo'n 3500km per jaar, en dat zijn voornamelijk plezierritjes.
Ik weet alleen niet of het zin heeft om zo'n ding erop te zetten. Ik ben tot nu toe gewend om elk jaar mijn motor naar Huybers te brengen, en daar weten ze de historie van m'n fiets dus kijken ze naar wat nodig is. Hij gaat dus tóch al sowieso ééns per jaar daar naartoe. Is een scottoiler dan nog steeds de €120-€180 euro waard?
 
Ik gebruik mijn motor ook alleen voor plezier en heb ruim 18 jaar (zat eerst op mijn GSXR750) al zo'n ding er op zitten. Werkt prima en ik smeer mijn ketting zo goed als nooit.

d8885b3afbfe714826eef0bc33c08d1c
 
Laatst bewerkt:
@Boefje: Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn ketting heb gesmeerd :P
Maargoed, ik rij dan ook 'pas' sinds september 2012 motor (nu ruim 2 jaar dus) en breng 'm dus elk jaar naar de motorzaak. Ik doe 'm wel af en toe insprayen met kettingspray, en daar lig ik echt niet wakker van.

@Oerblade: Hoeveel KM maak jij per jaar dan gemiddeld? En om de vraag van Boefje maar even door te gooien, vind jij het vervelend om je ketting te smeren? Wat was voor jou de reden om er wel een te nemen?

Bedankt voor de reacties
 
@Boefje: Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn ketting heb gesmeerd :P
Maargoed, ik rij dan ook 'pas' sinds september 2012 motor (nu ruim 2 jaar dus) en breng 'm dus elk jaar naar de motorzaak. Ik doe 'm wel af en toe insprayen met kettingspray, en daar lig ik echt niet wakker van.

@Oerblade: Hoeveel KM maak jij per jaar dan gemiddeld? En om de vraag van Boefje maar even door te gooien, vind jij het vervelend om je ketting te smeren? Wat was voor jou de reden om er wel een te nemen?

Bedankt voor de reacties

sprayen/smeren, allemaal hetzelfde ;)

Ik denk dat als je je ketting netjes onderhoud, het qua levensduur van je ketting nauwelijks iets scheelt. Kortom je betaalt 160 euro om niet meer te sprayen..

Ik heb er destijds een op mijn aprillia een gehad, maar dat was meer omdat ik het wel makkelijk vond voor een motor zonder middenbok..
 
laat ik het zo zeggen hij verdient zichzelf terug.
voor de scottoiler gingen kettingsets gemiddeld 10000 - 12000 km mee met regelmatig invetten.
met de scottoiler gaan ze makkelijk 30000 km mee met de zelfde motor. en als je 1 kettingset uitspaart heb je hem al terug verdient.
maar ja met 3500 km per jaar zijn dat wel lange termijn investeringen. en ik weet niet of je zo lang met je motor wilt doen.
P.S. ketting spray is ook gewoon smeren.
 
Ja precies wat ik al zei, dan kan ik het me voorstellen.

Maar voor die paar keer per jaar dat ik m'n ketting inspray, wat voor mij tenminste niet zoveel werk is (oude lap op de grond, motor op de bok/paddockstand, tegen wiel aan duwen en sprayen maar), is de meerwaarde mwoah.

Maar als je ketting er zo'n 3x langer mee meegaat, dan is het misschien toch de moeite waard.... Hmmmm....
 
laat ik het zo zeggen hij verdient zichzelf terug.
voor de scottoiler gingen kettingsets gemiddeld 10000 - 12000 km mee met regelmatig invetten.
met de scottoiler gaan ze makkelijk 30000 km mee met de zelfde motor. en als je 1 kettingset uitspaart heb je hem al terug verdient.
maar ja met 3500 km per jaar zijn dat wel lange termijn investeringen. en ik weet niet of je zo lang met je motor wilt doen.
P.S. ketting spray is ook gewoon smeren.
Dan doe je toch echt iets verkeerd hoor...
 
:^

Bij ketting rukkende PK monsters, offroad of circuitgebruik kan het wel korter..

Maar tegenwoordig is voor toermotoren 25.000 km de norm bij een moderne ketting.
En zelfs meer kan vaak ook nog makkelijk zonder Scottoiler. :)

(lees net over de Honda NC700S duurtest motor van Motoplus die deed al vlekkeloos 26.000 km met de ketting tot de bekende terugroepactie. Gratis een nieuwe _O- )
 
Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk niet dat er niet meer motorfietsen standaard met zo'n soort systeem uitgerust zijn. Ik heb er 1, en het werkt prima. Mijn ketting is altijd goed nat en vanwege de relatief dunne olie ook nog eens schoon. Eens in de 1500 km gooi je het resevoir vol en je bent weer klaar.

Ik heb hem gekocht voor 95 euro, en dat heb ik er wel voorover om niet meer te hoeven klooien met busjes vet.
 
@Boefje: Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn ketting heb gesmeerd :P
Maargoed, ik rij dan ook 'pas' sinds september 2012 motor (nu ruim 2 jaar dus) en breng 'm dus elk jaar naar de motorzaak. Ik doe 'm wel af en toe insprayen met kettingspray, en daar lig ik echt niet wakker van.

@Oerblade: Hoeveel KM maak jij per jaar dan gemiddeld? En om de vraag van Boefje maar even door te gooien, vind jij het vervelend om je ketting te smeren? Wat was voor jou de reden om er wel een te nemen?

Bedankt voor de reacties
De reden is dat ik dit makkelijker vind dan ketting smeren en zeker omdat ik geen motor heb met een bok.
En in de 17 jaar dat ik deze motor heb heb ik er bijna 100000km er zelf mee gereden (niet nieuw gekocht)
 
laat ik het zo zeggen hij verdient zichzelf terug.
voor de scottoiler gingen kettingsets gemiddeld 10000 - 12000 km mee met regelmatig invetten.
met de scottoiler gaan ze makkelijk 30000 km mee met de zelfde motor. en als je 1 kettingset uitspaart heb je hem al terug verdient.
maar ja met 3500 km per jaar zijn dat wel lange termijn investeringen. en ik weet niet of je zo lang met je motor wilt doen.
P.S. ketting spray is ook gewoon smeren.
:Y Ben nog steeds bezig met mijn 3e kettingset :)
 
Dan doe je toch echt iets verkeerd hoor...
dat zal wel. maar het vet wat ik gebruikte (gewoon van dat witte kettingvet uit een pot die je opbrengt met een kwast) werd altijd smerig omdat het plakte. en als je dan veel rijd en niet altijd op schone wegen wordt die ketting een bende. met een oiler werd al het vuil er vanaf geslingerd en je had er geen omkijken naar en ging hij ook veel langer mee. rest van de motor werd ook wat beter gesmeerd aan de achterkant maar dat viel niet op met het vuil.
 
Ik snap eigenlijk niet dat er niet meer motorfietsen standaard met zo'n soort systeem uitgerust zijn. Ik heb er 1, en het werkt prima. Mijn ketting is altijd goed nat en vanwege de relatief dunne olie ook nog eens schoon. Eens in de 1500 km gooi je het resevoir vol en je bent weer klaar.

Wat voor belachelijk minuscuul reservoir zit erop dan..? Als je een beetje km's maakt moet je dus nog iedere 2 weken met olie lopen knoeien (en dat is imho meer werk dan bij een tankbeurt ff vlot de ketting in sprayen met een spuitbus).

Of is 1500 een typfout..? :?
 
Wat voor belachelijk minuscuul reservoir zit erop dan..? Als je een beetje km's maakt moet je dus nog iedere 2 weken met olie lopen knoeien (en dat is imho meer werk dan bij een tankbeurt ff vlot de ketting in sprayen met een spuitbus).
Of is 1500 een typfout..? :?

Nee, geen typefout. Vullen kan prima zonder knoeien. Je trekt een dopje van het reservoir af, prikt het slangetje van de vulfles in de opening en knijpen maar. Dat kost je ongeveer een halve minuut. En ja, de ketting inspuiten kost je echt wel meer tijd.

Voordelen van de Scott: hij smeert je ketting permanent. Je kunt niet vergeten je ketting te smeren. Doordat de olie er steeds afgeslingerd wordt met het vuil, hoef je de ketting nooit schoon te maken. De ketting gaat langer mee.
Nadelen: hij kost geld. Je moet elke paar weken het reservoir vullen. Je moet hem een keer goed afstellen.
 
Allemaal onzin die dingen. Honderdduizenden motorrijders hebben er geen. En dat wil dan toch wel wat zeggen.
;)

Gekheid natuurlijk, maar het is wel frappant dat mensen die veel rijden (BMW, Pan European etc) het niet gebruiken.
;)
 
Wat voor belachelijk minuscuul reservoir zit erop dan..? Als je een beetje km's maakt moet je dus nog iedere 2 weken met olie lopen knoeien (en dat is imho meer werk dan bij een tankbeurt ff vlot de ketting in sprayen met een spuitbus).

Of is 1500 een typfout..? :?

Nee, het is ongeveer een reservoir voor 1500 km. Het vullen gaat een stuk sneller dan de ketting netjes inspuiten.
Bij mijn huidige motor heb ik geen middenbok. Ik vond het inspuiten van de ketting maar een gedoe worden.

1. Na het afstellen heb je er bijna geen omkijken meer na
2. Vullen gaat makkelijk, snel en vrijwel zonder knoeien
3. Ketting is altijd even vet.
4. Ketting blijft schoon
5. Om geld te besparen kan je er oude motorolie of versnellingsbak olie in gooien (zelf geen ervaring me).
 
Allemaal onzin die dingen. Honderdduizenden motorrijders hebben er geen. En dat wil dan toch wel wat zeggen.
;)

Gekheid natuurlijk, maar het is wel frappant dat mensen die veel rijden (BMW, Pan European etc) het niet gebruiken.
;)

grapjurk ;)

Ik ben erg tevreden over mijn scottoiler Vooral als je geen middenbok hebt scheelt het werk. Boel wordt wel een beetje vettig, maar dan gaat met een spuitbus ook wel (zeker zonder middenbok) Bovendien is de olie uit de oiler makkelijk te verwijderen, de plakzooi uit een spuitbus een stuk moeilijker.
 
Zal wel wat verkeerd doen maar haal tussen de 3.500 en 5.000 km met een vulling, afhankelijk van het weer ;) En haal toch 40k met m'n enuma op een koppelrijke twin. Ter vergelijk, de originele (regina) kon ik na 12k al in de prullebak gooien (elke week stellen). Ik rij overigens zomer en winter gewoon door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan