scottoiler vraagjes?

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik zat even te kijken naar zo'n scottoiler systeem maar had daar nog wel wat vragen over.

er zijn 3 systemen zoals ik dat kan zien:

De originele
De dual injector
De slipperblock

de originele heeft maar 1 nozzle en zoals ik dat kan zien druppelt die olie langs de rechterkant van de ketting. Zorgt deze dan wel ervoor dat de hele ketting goed gelubricate wordt?

de dual injector doet het wel aan beide kanten, maar die nozzles zijn wel erg lang en dun. Trillen ze niet en druppelen ze niet langs de ketting ipv erop. Tevens, ze zitten bij het tantwiel, is het niet mogelijk dat zo'n nozzle ertussen komt?

de slipperblock zit er helemaal omheen en die zal ook wel slijten, maar de vraag is hoelang gaat zo'n slipperblock mee? en wat gebeurt er als zo'n block losschiet is dan het tandwiel naar de filistijnen?
 
Ervaring heb ik alleen met de Scottoiler met slechts een injector voor de olie. Ik smeerde alleen aan de buitenkant van de ketting
Toen ik vorige week mijn XJR inruilde had deze ruim 93k km gereden. En de tweede ketting zat er nog op. Wel moet ik erkennen dat ik de tandwielen wel vaker heb gewisseld. Een setje tandwielen is een stuk goedkoper dan een gehele set. En de ketting slijt sneller naarmate de tandwielen versleten raken. Ik weet wel, iedereen zegt dat je ze beide gelijktijdig moet vervangen, vooral de handel.
Op een ander forum van een leverancier van een kettingsmeersystemen las ik dat iemand klaagde dat bij een systeem van een dualinjector deze na het stoppen wat bleef nadruppelen. Langs de ene injector kwam er wat lucht in en daarop liep de olie uit de andere injector.
Een verder voordeel van een kettingsmeersysteem, ongeacht het merk, is dat de het smeermiddel dat van de ketting wordt geslingerd over het algemeen eenvoudiger van de velgen en de rest van de motor is te verwijderen. Spuitbusvet moet meestal beter hechten omdat er niet konstant wordt gesmeerd. En direkt na het smeren van de ketting vliegt er steeds wat af en dat is moeilijk te verwijderen.
Maar er zijn nog meer kettingsmeersystemen. Sommige werken net als de Scottoiler dmv de zwaartekracht (o.a OSCO), andere systemen werken met een pomp. Pro-oiler en McCoi zijn daar voorbeelden van. De Scottoiler moet eigenlijk bijgesteld worden bij koude, omdat de oile dan wat moeilijker stroomt, bij nattigheid zou er ook wat extra gesmeerd moeten worden.
Systemen met een pomp kennen dit bezwaar niet en kunnen daarom ook wat andere (goedkopere) olies aan. De Pro-oiler kan vanaf het stuur worden bijgesteld, de McCoi heeft hiervoor ingebouwde sotfware.
Van de Pro-oiler ken het softwareprogramma niet, maar ik vermoed dat het net als de McCoi meer olie geeft bij hogere snelheden.

McCoi - Kettenöler
http://www.scottoiler.co.uk/
http://www.uweslobo.de.vu/
pro-oiler.com -&nbspThis website is for sale! -&nbsppro-oiler Resources and Information.
Your Page Title

Sterkte

Zelf ben ik probeer ik nu een McCoi in elkaar te zetten. Alleen dat printje maken, dat zie ik als een groot probleem, verder zal het wel lukken

EgbertO
 
Ik heb één ketting met de single druppelaar gereden. Na een wintertje was één kant van de ketting verroest en daardoor ook afgeschreven. Bij de nieuwe ketting heb ik maar een duo druppelaar geïnstalleerd, ik ben hier uitermate te spreken over. De ketting gaat nu 15000 km mee, ik heb de spanner nog maar één slag hoeven geven.
 
Ik gebruik al een jaar of 8 de Scott met de enkele druppelaar. Nooit enig probleem mee gehad en ik rij de hele winter door. Laatste ketting is vervangen met 45000 km er op en geen spoortje roest.
Door de middelpuntvliedende kracht wordt de olie alle kanten op geperst en smeert dus je hele ketting. Ik zie die dual injector dan ook als een overbodige gadget.
Dat blok ken ik niet, maar als de enkele druppelaar werkt, waarom zou je dat dan gebruiken?
 
Ik gebruik al een jaar of 8 de Scott met de enkele druppelaar. Nooit enig probleem mee gehad en ik rij de hele winter door. Laatste ketting is vervangen met 45000 km er op en geen spoortje roest.
Door de middelpuntvliedende kracht wordt de olie alle kanten op geperst en smeert dus je hele ketting. Ik zie die dual injector dan ook als een overbodige gadget.
Dat blok ken ik niet, maar als de enkele druppelaar werkt, waarom zou je dat dan gebruiken?
middelpunt zoekende kracht is toch naar buiten gericht? toch niet naar de zijkant. afijn. ik ben wel benieuwd waarom de ene helft verroest is geraakt.
 
Ik had de enkele injector gemonteerd tegen het tandwiel aan. Volgens mij volgens de instructie. Het idee is dan dat de olie op de ene kant van de keting druppeld en door capilaire zuiging aan de andere kant terecht komt. Aangezien ik een fanatieke winterrijder ben maar een minder fanatieke poetser, was de buitenkant van de niet bespoeide kant al snel verroest. daarna zijn volgens mij gewoon de o-ringen kapot gegaan. Voor mij werkt de dual injector dus gewoon beter.
 
De dubbele injector werkt erg goed in mijn ervaring. Belangrijkste functie van zo'n ding is om de O (of X-) ringen soepel en schoon te houden dus als je dat direct aan weerszijden doet dan kun je zelfs met een heel zuinige afstelling prima smeren. De enkele druppelaar werkt ook natuurlijk, maar heeft een wat rijkere instelling nodig om te zorgen dat voldoende olie de weg "overleeft" naar de andere zijde van de ketting schakel.

De buitenkant van de ketting-plaatjes wordt ook vetter aan allebei de kanten wat roest voorkomt, hoewel sommige kettingen sowieso weinig last lijken te hebben van roest.
 
Motorolie op een ketting met O-ringen :N
Ik zie niet in waarom niet... Als het zelfs door de fabrikant aangeraden wordt!

Alleen kun je in de scottoiler beter de speciale vloeistof doen, omdat het een zwaartekracht-systeem is. De meeste bij ons in de club rijden met OSCO, en mikken daar van alles in van motorolie tot kettingzaagolie.

Sinds kort zit er op mn TDM ook een Scott (beter gezegd, ik heb sinds kort een TDM waar een Scott aan vast zat), met een enkele naald. Zo te zien gaat de smering prima, ik kijk er regelmatig naar en zie geen rariteiten. Wel heb ik nu de wat dikkere olie (rood etiket) voor warm weer. Dat was de enige die ze bij Randstad motoren hadden staan. Gaat volgens mij allemaal prima!
 
Laatst bewerkt:
Idee achter de dual-injector is dat hij direct beide kanten van de ketting smeert en dus ook je o/x ringen gesmeerd houdt.

Dat blokje heb ik geen ervaring mee maar lijkt me niet ideaal i.v.m. slijtage en als je hem kwijt raakt om wat voor reden dan ook ben je ook je smering van je ketting kwijt :X

Nadeel van de gewone injector is dat het niet bij iedereen goed aan beide kanten smeert :o


Kortom, scottoiler + dual-injector dus of de pro-oiler *D

Heb ze beiden gehad en was begonnen met de scottoiler met single injector. werkte goed maar wilde voor de zekerheid toch een dual injector... wel goed vastzetten want de mijne kwam na 500 meter rijden KLATS tussen tandwiel en ketting :P niks meer van over :+

Daarna maar de pro-oiler op mn nieuwe bike gezet. Electronisch systeempje rules :}
 
Ja, dat is een zeer inhoudelijk en nuttige reactie met voldoende motivatie om je mening/ervaring te onderbouwen...


:r :Z

Motorolie heeft een aantal eigenschappen.... één ervan is smeren. Een ander eigenschap is koelen.... tot zover niks aan de hand.

Het derde eigenschap van motorolie is REINIGEN ... en juist die eigenschap wil je op een O-Ring ketting niet zien vanwege de toevoeging die daar voor gebruikt wordt.
 
Motorolie heeft een aantal eigenschappen.... één ervan is smeren. Een ander eigenschap is koelen.... tot zover niks aan de hand.

Het derde eigenschap van motorolie is REINIGEN ... en juist die eigenschap wil je op een O-Ring ketting niet zien vanwege de toevoeging die daar voor gebruikt wordt.
Toch wel vreemd dat fabrikanten van motoren die uitgerust zijn met o-ring kettingen zelf aangeven in de werkplaatshandboeken en handleidingen dat de ketting het beste met motorolie gesmeerd kan worden...
 
ik heb nu 700 km gereden op mijn xj met de standaard uitvoering scott oiler erop.
ik heb de enkele druppelaar aan de buitenkant onderaan van mijn tandwiel en heb de regelaar wel een beetje rijk staan. ( olie kost minder dan een kettingset )
De ketting en tandwielen zitten er vers op, dus ik kan nog niets zeggen over hoelang alles mee zou moeten gaan.

controleren doe ik het op dit moment toch wel iedere keer na een ritje en de hele ketting zit lekker onder een laagje olie. Geen zand , vuil of zo zit er op.

voordeel van de scotoiler is wel >> geen electronica die kapot kan gaan, en op mijn oude xj 600 zeer eenvoudig te installeren.

vandaag zat er na deze 700 km nog een bodempje in ( was zeker nog goed voor ca 300km ) en heb hem nu voor het eerst bijgevuld.


ik gebruik de blauwe 0 tot 30 graden Celcius olie ( zat er standaard bij )
een fles kost je amper een tientje en doe je zeer lang mee. Daar ga ik niet op bezuinigen.
bovendien is de scottolie biologisch afbreekbaar en het zelfde volume (motor) olie kan 1000den liters water vervuilen.

samengevat >> scottoiler >> aanrader !!! geld zeker waard en op de lange duur verdien je het terug omdat je kettingset langer meegaat . Boven alles gaat echter vind ik dat je geen omkijken naar je ketting hebt. ( op een keertje spannen na dan )
 
Terug
Bovenaan Onderaan