"Secundaire" ketting problemen

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Bij mij Honda CBR 650 heb ik het volgende probleem.

Tijdens het draaien van de motor is af een toe een ratelend geliud te horen. Ik heb het aan een monteur laten horen en die kon me alleen zeggen dat het niet iets kritieks zoals de kleppen of de nokkenas was.

Het geluid schijnt van een secundaire ketting te komen :?

Die monteur zei dat het de ketting van de dynamo kon zijn. Als ik het zeker wou weten moest hij de motor uit elkaar halen wat dan weer een paar 1000-tjes ging kosten.

Voordat ik mijn portemonee ga deurspeuren naar die duizendjes wil ik wel eens weten of een van jullie dit bekend voorkomt of dat jullie een paar tips hebben die mij in de goede richting kunnen wijzen.

We wachten af (ik en de monteur) ;)
 
Heb dit bij wel meer motoren gehoord bij stationair draaien als de monteur zegt dat het niks ernstigs is.
Laat het dan zo.

Vraag het ergens anders ook eens.(andere motorzaak)
 
Misschien de nokkenasspanner.
Dat was bij mij in iedergeval aan de hand.
Soms hoorde ik hem ratelen en soms niet.
Vooral bij stationair draaien hoorde ik hem goed.
Ze hebben hem vervangen in 2,5 uur.
Viel gelukkig onder de garantie :)
 
Misschien de nokkenasspanner.
Dat was bij mij in iedergeval aan de hand.
Soms hoorde ik hem ratelen en soms niet.
Vooral bij stationair draaien hoorde ik hem goed.
Ze hebben hem vervangen in 2,5 uur.
Viel gelukkig onder de garantie :)

2,5 uur. Zeker met 30 bakken pleur tussendoor ofzo?! Op mijn GS is het binnen 5 minuten te doen (naja, dan heb ik de kuip er al wel afgehaald), als je maar tussen de carbs kan komen, en het irritante dopje erop kan proppen aan het einde. Maargoed, een GS is geen ZXR.

Naja goed, jij blij dat je geen ratel meer hoort, en je hoefde toch nix te lappen dus dan maakt het niet uit... maar als de dealer er 2,5 uur over doet, vraag ik me af wat voor personeel hij in dienst heeft..

Maar van die CB650 kan idd de nokkenaskettingspanner zijn. En mocht dat het niet zijn, dan misschien de ketting vervangen. En dan weer 'een paar duizend euro'.. tja, overdrijven is echt een vak hoor van monteurs en dealers.. |(
Ben ik blij dat ik een motor niet bij een dealer onderhoud :r


edit : die ketting moet dan nokkenasketting(en) zijn. Niet de ketting van je aandrijving tussen het achterwiel/blok natuurlijk :+
 
Laatst bewerkt:
2,5 uur. Zeker met 30 bakken pleur tussendoor ofzo?! Op mijn GS is het binnen 5 minuten te doen (naja, dan heb ik de kuip er al wel afgehaald), als je maar tussen de carbs kan komen, en het irritante dopje erop kan proppen aan het einde. Maargoed, een GS is geen ZXR.

Naja goed, jij blij dat je geen ratel meer hoort, en je hoefde toch nix te lappen dus dan maakt het niet uit... maar als de dealer er 2,5 uur over doet, vraag ik me af wat voor personeel hij in dienst heeft..

Maar van die CB650 kan idd de nokkenaskettingspanner zijn. En mocht dat het niet zijn, dan misschien de ketting vervangen. En dan weer 'een paar duizend euro'.. tja, overdrijven is echt een vak hoor van monteurs en dealers.. |(
Ben ik blij dat ik een motor niet bij een dealer onderhoud :r


edit : die ketting moet dan nokkenasketting(en) zijn. Niet de ketting van je aandrijving tussen het achterwiel/blok natuurlijk :+
Duurt bij de ene motor langer dan bij de ander.
En so what 2,5 uur,was een garantiegeval.
Dus kawasaki betaalt wel.
Ik zou als bedrijf zijnde ook zoveel mogelijk uur opschrijven.
Zal best wel sneller kunnen.
Ik kan het in ieder geval niet.
PS : De carbs moesten erwel bij mijn af
 
Xiphias:
Ik denk dat het niet om euro's gaat maar om belgische franks
Althans , dat hoop ik ten zeerste

Zijn die nog geldig dan? Maar dat lijkt me inderdaad waarschijnlijker dan ja ;)

Duurt bij de ene motor langer dan bij de ander.
En so what 2,5 uur,was een garantiegeval.
Dus kawasaki betaalt wel.
Ik zou als bedrijf zijnde ook zoveel mogelijk uur opschrijven.
Zal best wel sneller kunnen.
Ik kan het in ieder geval niet.
PS : De carbs moesten erwel bij mijn af

Tuurlijk schrijven bedrijven veel meer op. maar als je weet dat het veel sneller kan, doe je het liever voortaan zelf lijkt me.
Carbs moesten er bij mij ook af, maar ik hou van priegelwerk, dus het hoefde niet perse ;) Scheelt me weer de tank + carbs eraf te halen. Nadeel : Priegelen + vaak vloeken vanwege het dopje wat er niet 1-2-3 in ging aan het einde van de spanner hehe ;)
 
Ik wil toch wel even weten waar de ketting voor je dynamo zit???

Of is dat model van jou zo raar dat die niet direct op de uitgaande kant van je krukas zit..........?
 
Gaat het hier niet om de primaire ketting, dus vanaf de krukas naar de versnellingsbak/koppeling? Om die ketting te vervangen moet idd heel het blok open.

De secundaire ketting is meestal tussen het blok en het achterwiel.
 
Ik wil toch wel even weten waar de ketting voor je dynamo zit???

Of is dat model van jou zo raar dat die niet direct op de uitgaande kant van je krukas zit..........?

Ik zeg maar gewoon wat de monteur mij gezegd heeft. Ik heb zelf verder geen idee (vandaar ook dit topic). Dit houd du ook in dat ik niet weet waar de ketting van de dynamo zit. (als tie er uberhaupt al zit).

Sterker nog, ik weet niet eens waar de dynamo zit. :P
 
Gaat het hier niet om de primaire ketting, dus vanaf de krukas naar de versnellingsbak/koppeling? Om die ketting te vervangen moet idd heel het blok open.

De secundaire ketting is meestal tussen het blok en het achterwiel.

:^ Dat denk ik ook...

Alleen heeft zijn motor een cardanas dus de secundaire aandrijving is geen ketting.
Waar die monteur het dan over heeft weet ik ook niet :? :?
 
Ik zeg maar gewoon wat de monteur mij gezegd heeft. Ik heb zelf verder geen idee (vandaar ook dit topic). Dit houd du ook in dat ik niet weet waar de ketting van de dynamo zit. (als tie er uberhaupt al zit).

Sterker nog, ik weet niet eens waar de dynamo zit. :P

pssst : meestal links van je blok in dat grote ronde huis, direct op de krukas ( je vliegwiel ook wel )
 
Terug
Bovenaan Onderaan