Secundaire tandwiel verhoudingen(motorblok achterwiel)

rwvmz

MF'er
23 jun 2004
191
4
zuiddorpe
Wie weet of het iets uitmaakt of de tandwielverhouding even of oneven is b.v.
16--46 of 17--46 of 16--47 of 17--47.
Ik denk als het iets uitmaakt dat het iets met de gelijkmatige slijtage van de ketting en tandwielen te maken heeft.
Dat b.v. de zelfde tanden niet steeds op dezelfde ketting delen draaien en zo de hele ketting niet gelijkmatig slijt.
Ik vraag dit omdat ik graag een voor tandwieltje met één tand groter wil monteren.
Triumph Street triple R 675.
 
Er zullen altijd toepassingen zijn waar het niet hoeft, of waar het niet anders kan omdat het die verhouding moet zijn Rene, maar ik daag je uit om mij een set versnellingsbak tandwielen van een motorfiets te tonen waarvan de verhouding een geheel getal is. Veel geluk in je zoektocht.

De levensduur van tandwielen kun je berekenen volgens gestandaardiseerde normen.

Ik daag je uit mij één norm te noemen waar deelbaarheid een factor voor levensduur is.

Waarom dat in versnelllingsbakken zo niet gekozen wordt kan ik zo niet zeggen en ik voel me daar ook niet toe geroepen als de normen mij heel duidelijk vertellen wat van invloed is bij een tandwiel levensduurberekening en wat totaal niet.

En voordat er weer één of ander talent begint te gillen dat dat allemaal theorie is, inderdaad, dat is theorie. Onderbouwd door 28 jaar ervaring in de tandwielkasten reparatie waarbij ik duizenden tandwielsets heb beoordeeld op schades en slijtage. Ook deelbare.

Dat voorbeeld over die versnellingsbakken is een onderbuikgevoel waar vele andere redenen voor kunnen zijn, en dan komt de vraag of IK aan kan tonen waarom de redenatie van een ANDER waar is. Toon dat zelf maar aan met feiten. Dat doe ik namelijk wél met de verwijzing naar de normering.

Als ik een voortstuwings tandwielkast voor een schip van 3 megawatt of meer uit moet rekenen onder keur Lloyd's dan ga ik uit van onderbouwde feiten, niet van gevoelens.
 
En omdat ik geen zin had om te zoeken maar nog wel een manual van een Fazer 600 op mijn telefoon had staan:

Screenshot_20191227-125808_Drive.jpg


De tandenaantallen en ratios van de versnellingsbak.

34/22 heeft een gemene deler van 2
28/21 heeft een gemene deler van 7

Dat betekend dus dat er een repeterend karakter in zit, om de x-maal zullen dezelfde tanden elkaar raken. Gebruik je sets zonder gemene deler (priemgetallen bijvoorbeeld, dan heb je helemaal geen gemene deler behalve bij hele ratios) dan gebeurd dat het minst.

Duidelijk is dat de gekozen tandenaantallen van een versnellingsbak een gevolg zijn van de gewenste ratio en niet omdat ze niet deelbaar mogen zijn. Waar vind je een bak met ratio's van hele getallen? 1 op 1, 1 op 2, 1 op 3, 1 op 4 enz.

Dat zal lekker wegkomen....

Een krukas/nokkenas is ook nogal deelbaar met 1 op 2. Dat kan natuurlijk niet anders maar hoe zit het daar met de slijtage als gevolg daarvan? Niet aantoonbaar, nauwelijks aanwijsbaar.
 
Laatst bewerkt:
@Rene,

ik heb A1 automechanica gedaan (in Belgie is A1 hogere niet-universitaire studies) en daarin hebben wij ook sterkteleer, mechanica etc gehad en hebben we het ook uitgebreid over tandwielen gehad. Niet dat die vakken ook maar iemand interesseerden ... :+
En zo hebben ze het ons geleerd. en iedere keer je verhoudingen van bakken ziet, zijn dat altijd oneindige getallen. verder heb ik daar niet over nagedacht, maar nu jij me wijst op de gemene deler zie ik inderdaad je punt. en gezien je ervaring heb ik vandaag dus weer iets geleerd.

ik denk wel dat het nog steeds beter is van oneindige verhoudingen te gebruiken als je de keuze hebt, maar feit is dus dat het niet nodig is :t
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Kijk voor de grap maar eens goed naar landbouwmachines, daar zitten heel veel tandwielkasten en haakse overbrengingen op.
Waarvan een groot deel gewoon 1 op 1 is, dus 2 gelijke tandwielen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan