Sein licht

Orochikage

Rookie
4 nov 2009
12
0
Schiedam
op mijn zx9r uit 95 heb ik een sein knopje zitten maar als ik deze in druk gaat niet mijn groot licht branden maar gaat alleen mijn gewone lamp iets feller branden (alleen te zien als je er goed naar kijkt recht van voren)
weet mischien iemand waardoor dat komt of hoe ik het verhelp?

alvast bedankt ^.^
 
Bij mijn motor is het seinlicht ook anders dan het grootlicht.
Het andere spiraaltje in de H4 gaat wel branden, maar of die andere uitgaat?
Geen idee, bij mij verandert er ook wel wat in de lamp, en het licht op de weg is dan ook net zo als grootlicht, maar als je er voor staat, en je vergelijkt het is het inderdaad wel anders.
Bij mijn weten is dat bij mijne gewoon normaal.
 
Bij mij, op de MZ, gaat bij seinlicht de grootlichtlamp branden, ook als dimlicht al aanstaat. Dimlicht blijft dan gewoon branden.
Als ik al met grootlicht rijdt, wat haast nooit kan, gebeurt er natuurlijk niets.
Dus misschien is er wat mis in de bedrading?
Nazoeken in het elektriese schema!
 
Kon zo snel even niet een wphb van de zx9r uit 95 vinden maar wel uit va 98, hier het schema even van bekeken : de zx9r heeft als seinlicht zijn groot-licht.

Dus als bij jou alleen je gewone licht feller begint te branden betekent dat dat bij jou de sein knop(bedrading) op de gewone verlichtingsdraad is aangesloten en dat de seinknop/bedrading minder weerstand heeft dan het normale cirqui.

wat normaal is omdat je seinknop rechtstreeks van de zekering naar de knop door naar de lamp en de normale spanning door de relais/stekkers/langere bedrading meer weerstand ondervind.

ga dus op zoek naar de 2 draden die van de seinschakelaar afkomen. dat moeten een bruine en een rood/zwarte zijn. de rood/zwarte zal je moeten volgen en even op de juiste aansluiten.

(alles natuurlijk onder voorbehoud dat de 98 hetzelfde +- is bedraad)

verders suc6, ben benieuwt of het zo lukt :D
 
Als het filament van het gewoon licht feller gaat branden, kan dat enkel maar omdat het merkelijk meer voltage krijgt. Waar het die vandaan gaat halen :??

Is het niet zo dat in de H4 lamp er 2 filamanten zitten, waar bij het seinen het grootlicht filament oplicht, tesamen met het gewoon licht filament? Terwijl de grootlicht knop de andere lamp bediend?
 
Weerstand is in serie (draden , relais, lampje ) Als de weerstanden in serie staan word de spanning hierover verdeelt: Voorbeeld: spanning is 10volt en je hebt 2 weerstanden van 50 ohm dan zal op bijde weerstanden 5volt staan. Heb je een weerstan van 70 ohm en een van 30 ohm dan zal op de eerste 7 volt en op de 2e 3volt. Vandaar dat het lampje feller gaat branden als het kortere cirqui ( seinschakelaar) word gebruikt.

Reageer nu via telefoon, als je wil kan ik vanavond nog wel een getekend voorbeeld inc formule's posten.
Groetjes :)
 
Weerstand is in serie (draden , relais, lampje ) Als de weerstanden in serie staan word de spanning hierover verdeelt: Voorbeeld: spanning is 10volt en je hebt 2 weerstanden van 50 ohm dan zal op bijde weerstanden 5volt staan. Heb je een weerstan van 70 ohm en een van 30 ohm dan zal op de eerste 7 volt en op de 2e 3volt. Vandaar dat het lampje feller gaat branden als het kortere cirqui ( seinschakelaar) word gebruikt.

Reageer nu via telefoon, als je wil kan ik vanavond nog wel een getekend voorbeeld inc formule's posten.
Groetjes :)
:N
seinlicht bij een zx9 is gekoppeld op het grootlicht, dus staan paralel.
Kijk je met lopende motor, of met de motor uit alleen op de accu.
Bij schakelen met de schakelaar gaa het dimlicht uit, en het grootlicht aan. bij seinen gaat je grootlicht erbij branden via een losse draad, dus niks in serie..
Als je grootlicht het wel gewoon doet, dan zou ik idd de seinschakelaar verdenken.
Stekker van je koplamp trekken, en even seinsignaal geven met multimeter erin, moet dezelfde spanning geven als de accuspanning
 
In de OP staat dat zijn ''gewone licht'' feller gaat branden als hij zijn sein knop indrukt... daar heb ik een verklaring voor gegeven.
natuurlijk staat het groot licht paralel, maar zijn geschakelde voeding van zijn seinknop is aangesloten op zijn gewone verlichting i.p.v. op groot licht zoals het hoort.

gr
 
In de OP staat dat zijn ''gewone licht'' feller gaat branden als hij zijn sein knop indrukt... daar heb ik een verklaring voor gegeven.
natuurlijk staat het groot licht paralel, maar zijn geschakelde voeding van zijn seinknop is aangesloten op zijn gewone verlichting i.p.v. op groot licht zoals het hoort.

gr

natuurlijk gaat hij feller branden, het groot licht komt er BIJ , maar als je 12 v op een lamp hebt staan, en je geeft er via en andere nog een keer 12 v bij paralel, veranderd er niets aan de felheid van de lamp.
 
Bij inschakelen van grootlicht gaat het dimlicht uit.
Met de "sein" schakelaar of "passeerknop" kan je seinen met alleen het grootlicht.
Het dimlicht blijft dan gewoon branden.

Werkt bij mij goed omdat ik een Xenon dimlicht heb met een halogeen grootlicht.

Grootlicht is niet meer nodig maar bij seinen is het voordeel dat de Xenon gewoon blijft branden.
Verlengt allicht de levensduur van de Xenonlamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan