Selectie bij de poort?

Mogen psychische kenmerken meegenomen worden bij het beoordelen van de rijvaardigheid van de cursist

  • Onzin, de eisen van het CBR zijn bepalend.

    Stemmen: 25 31,6%
  • Nee, tenzij iemand een totale debiel is tijdens het lessen.

    Stemmen: 26 32,9%
  • Eens, naast theorie en praktijk zou een psychologische test verplicht moeten zijn.

    Stemmen: 15 19,0%
  • Eens, zodra de instructeur vind dat de cursist ongeschikt is, het CBR inlichten.

    Stemmen: 18 22,8%

  • Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.678
1.597
Hieronder een stukje van Omroep Friesland :
De meest eenzijdige ongelukken met motoren hebben niets te maken met het inzicht van de bestuurders. Dat denkt rijschoolhouder Johann de Haan van rijschool Alert in Drachten.
3f31c7af76ce0eb63565.jpg

Foto: Shutterstock.com (Dafinchi)

De Haan zegt dat na aanleiding van de oproep van politieman Niels Hoogma om motorrijders om de zoveel jaar een opfriscursus te geven.
Hoogma deed afgelopen weekend een emotionele oproep op sociale media na een dodelijk ongeluk met een motorrijder bij Scharsterbrug. Daarbij kwam een 25-jarige man uit Zeeland om het leven.

Instelling​

De oorzaak van het ongeluk bij Scharsterbrug is nog onbekend. De Haan wil dan ook niet op dat specifieke geval ingaan. "Maar in het algemeen zijn de meeste motorrijders die betrokken zijn bij een eenzijdig ongeval dat door hun eigen oorzaak", zegt de rijschoolhouder.
Volgens De Haan gaat het daarbij dan met name om de instelling van de motorrijder en niet zozeer om het inzicht. "Het beste is dat de rijscholen het aanpakken. Alle rijschoolhouders die weten, want het zijn vakmensen, deze jongen wordt later een gek op de weg. Die moet je tegenhouden, die moet je gewoon weigeren."
Een opfriscursus is volgens de rijschoolhouder dan ook niet de beste oplossing. "Dan leert hij misschien weer een paar dingen die hij vergeten was. Maar het ongevalcijfer breng je er niet mee naar beneden. Dat moet je in de kern aanpakken. Bij de rijopleiding meteen zeggen: deze jongen is er niet geschikt voor. Die mag geen rijbewijs halen."

Geweigerd​

De Haan heeft nu 36 jaar een rijschool en heeft een keer een persoon geweigerd. "Het is bekend dat diegene bij een andere rijschool wel haar rijbewijs heeft gehaald en ze heeft zich na een week doodgereden. Dat is verschrikkelijk. Terwijl ik van tevoren wist dat ze geen rijbewijs moest halen."
"Dus als we met z'n allen als rijinstructeurs strak afspreken, dat we alleen normale mensen op de motoren hebben, dan wordt het al een stuk beter", zegt hij. Maar De Haan wil nog wel benadrukken dat een ongeluk uiteindelijk iedereen kan overkomen.
Wat vinden jullie hier nou van?
Kan een instructeur beoordelen of iemand een potentiële kamikaze piloot is?
En is het aan hem of haar om hier niet aan mee te werken?
Zoals sommige verkopers geen snelle motoren willen verkopen aan jonge bestuurders?
 
Denk niet dat deze dan alleen daarover dient te beslissen, maar vind het wel een goede zaak als dit meegenomen zou worden in een soort antecedentenonderzoek. Nu wordt alleen de rijvaardigheid beoordeelt.
 
Bullshit.

Weer een reden om geld af te troggelen en mensen tegen te houden om te gaan motorrijden.

Ze kunnen beter de mensen die tussen de 80 en schijndood zijn en in een koekblik levensgevaarlijke capriolen uithalen van de weg halen.
 
Zoeen had ik gisteren voor me op de afslag Avenhorn; totootje zwalkte werkelijk van li naar rechts tussen en over de witte lijnen dus ik nam maar ff wat meer afstand. Hij li. af ik re af bij stoplicht en zag dat ie, leeftijd ong. 30-35, zn mobiel vol in de li. hand hield en daar heel druk mee bezig was.
 
ik ben het opzich wel eens met het artikel. (sowieso verplichte opfriscursus bij verlengen rijbewijs A, B, C etc.). Mijn instructeur heeft indertijd wel eens verteld dat hij gewoon gezegd heeft tegen leerlingen stop maar dit gaat niks worden zo.
 
Ik heb niet het idee dat de gemiddelde instructeur objectief kan inschatten of iemand een volslagen malloot in het verkeer gaat worden.
Is het dan niet tijd om ook strengere eisen aan instructeurs te stellen dat ze wel in staat zijn dit enigzins objectief te doen. Prijzen van rijscholen zullen dan wel stijgen maar oke.
 
Zoeen had ik gisteren voor me op de afslag Avenhorn; totootje zwalkte werkelijk van li naar rechts tussen en over de witte lijnen dus ik nam maar ff wat meer afstand. Hij li. af ik re af bij stoplicht en zag dat ie, leeftijd ong. 30-35, zn mobiel vol in de li. hand hield en daar heel druk mee bezig was.
Graag wat minder afkortingen we zitten hier niet op whatsapp met tante Bep.

Wat het artikel betreft, beetje onzin een rijschool beoordeeld of jij in staat bent om af te rijden dan ga je examen afleggen en als je slaagt heb je je rijbewijs.

Wat betreft die opfris cursus ja voor de mooi weer rijders die minder dan 2.000 km per jaar rijden zou het nuttig kunnen zijn, echter betwijfel ik dat dit de groep is die dergelijk risico vol gedrag vertoont, waar men hierover spreekt.

Verder moet er natuurlijk weer betutteld worden want ja wat als er iemand dood gaat, je mag tegenwoordig nergens meer aan doodgaan, kutland.
 
Iedereen beoordeelt personen tijdens de kennismaking. Als je een ervaren rijinstructeur bent, kun je wel zien wie er niet moet gaan motorrijden.
Ik kan bijvoorbeeld zien dat iemand met slechts een been nooit een goede schaatser wordt.
Hoewel...
 
Nou, sommige kunnen al vooraf zeggen dat ze zichzelf zouden dood rijden op snelle motor.

Meermalen al moeten aanhoren als er eentje belangstellend een praatje met mij maakt.....:?

Verder prima toch, sommige moet je in bescherming nemen, eerlijk antwoord toch.
 
@manopmotor; je hebt gelijk, wilde het stukje al weghalen want daar is een ander topic voor. Mea culpa.
WA en FB heb ik niet ;)
 
Zelf ben ik voor dat het CBR hier over gaat.
Mensen die niet kunnen rijden zijn vooral erg onhandig en stuntelig.
De groep die in het artikel voornamelijk bedoeld is, zijn juist de gene die technisch prima mee kunnen komen.
En weten zich 9 van de 10 keer tijdens de les in te houden.
Maar zodra het papiertje binnen is, gaan letterlijk alle remmen los.

Volgens mij had ik daar al eens een topic aan gewijd, Deze.
Je doorloopt een aantal stadia.
En als je blijft hangen in onbewust onbekwaam, is het foute boel.
Risicofactor voor de jeugd tot 25 jaar.
Als je daar nooit uit groeit, hebben we de doelgroep uit het artikel te pakken.
 
Is het dan niet tijd om ook strengere eisen aan instructeurs te stellen dat ze wel in staat zijn dit enigzins objectief te doen. Prijzen van rijscholen zullen dan wel stijgen maar oke.
Een instructeur kan wel beoordelen of iemand in staat is om een motor/motor te besturen (qua techniek en inzicht), maar of iemand zich als een volslagen idioot gaat gedragen lijkt me lastig om op voorhand te beoordelen (uitzonderingen daargelaten). Om daar nu weer een aanvullende training voor de instructeur aan vast te plakken :N.
 
Beter wordt een motorrijder beoordeeld op de mensen met wie die samen rijdt. Jagen wordt meestal gedaan in groepjes waar gevaarlijk rij gedrag onderling versterkt wordt. :+
 
Nou, sommige kunnen al vooraf zeggen dat ze zichzelf zouden dood rijden op snelle motor.

Meermalen al moeten aanhoren als er eentje belangstellend een praatje met mij maakt.....:?

Verder prima toch, sommige moet je in bescherming nemen, eerlijk antwoord toch.
Dat gelul kan ik inderdaad ook niks mee; wat verwachten ze als reactie: ‘gefeliciteerd’ of ‘fijn voor je’ B|?
 
Dat een rij instructeur 50 jaar ervaring heeft, zegt niets over de kunde om iemands psychische gesteldheid in te schatten, dat is nu eenmaal een hele andere tak van sport. Maar o.k, als iemand tijdens het lessen over komt als verkeers-psychopaat, dan is het handig ergens aan de bel te trekken.

Mijn vrouw werkt met psychisch onstabiele types en die weten in "een goede fase" prima hoe ze moeten overkomen als stabiel burger. Het vergt een hele hoop inzicht, diploma's en tijd om dat per persoon vast te stellen. Laten we eens bij het begin beginnen:

 
Dat gelul kan ik inderdaad ook niks mee; wat verwachten ze als reactie: ‘gefeliciteerd’ of ‘fijn voor je’ B|?
Ik ook niet vandaar: hun probleem niet de mijne......

En even voor de goede orde: een tweetal jaren geleden hebben we met een paar man een patiënt van de nabij gelegen psychiatrische ziekenhuis die op het punt stond te springen van de brug op de ondergelegen snelweg kunnen wegtrekken. Op de grond gewerkt totdat de opgeroepen politie het konden overnemen.

Nadien stond ik te trillen op de benen dus ben zo stoer ben ik ook niet..... :+ , wel hulpvaardig..... ;)
 
Ik ook niet vandaar: hun probleem niet de mijne......

En even voor de goede orde: een tweetal jaren geleden hebben we met een paar man een patiënt van de nabij gelegen psychiatrische ziekenhuis die op het punt stond te springen van de brug op de ondergelegen snelweg kunnen wegtrekken. Op de grond gewerkt totdat de opgeroepen politie het konden overnemen.

Nadien stond ik te trillen op de benen dus ben zo stoer ben ik ook niet..... :+ , wel hulpvaardig..... ;)
Hulpvaardig is nog de vraag; als iemand echt dood wil ….. alleen niet handig om daar anderen (verkeersdeelnemers, machinisten etc) bij te betrekken. Pilletjes of zo geven minder rommel en overlast.
 
Hulpvaardig is nog de vraag; als iemand echt dood wil ….. alleen niet handig om daar anderen (verkeersdeelnemers, machinisten etc) bij te betrekken. Pilletjes of zo geven minder rommel en overlast.
Daar heb je gelijk want via een contact aldaar erachter gekomen dat het later 'gelukt' was......:')

Kortom, je kijkt ze voor het hoofd maar niet in het hoofd.
 
Ik vraag mij af of "verplichte" herhalingslessen bij rijders met gem 2000 kn per jaar zin heeft. Het is toch juist de kracht van herhaling en ervaring die iemand een "betere" rijder maakt?
Met zo weinig momenten op de motor zal de herhalingsoefening toch niet vaak in de praktijk worden beoefend en krijg je dan de vraag, moet zo'n rijder, elke keer als hij/zij/het wil gaan rijden eerst een opfriscursus moeten doorlopen.

Ik heb geen woon/werkverkeer, ben tegenwoordig mooiweer rijder, nou ja, om alle flauwe grappen vast voor te zijn, zie onderschrift voor mijn motor. Ik rij dus ook helaas nog maar weinig, dus wel 40 jaar mijn rijbewijs, maar de laatste paar jaren weinig km's
MAAR, als ik dan een rondje rijd en ik zo de gemiddelde motorrijder in de doorleefde pakken zie en hun rijstijl, vraag ik mij regelmatig af, wie er nu eigenlijk een opfriscursus nodig heeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan