Selectie bij de poort?

Mogen psychische kenmerken meegenomen worden bij het beoordelen van de rijvaardigheid van de cursist

  • Onzin, de eisen van het CBR zijn bepalend.

    Stemmen: 25 31,6%
  • Nee, tenzij iemand een totale debiel is tijdens het lessen.

    Stemmen: 26 32,9%
  • Eens, naast theorie en praktijk zou een psychologische test verplicht moeten zijn.

    Stemmen: 15 19,0%
  • Eens, zodra de instructeur vind dat de cursist ongeschikt is, het CBR inlichten.

    Stemmen: 18 22,8%

  • Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .
De meeste beginnen op een afgesloten terrein.
Als je na het AVB examen nog de behoefte hebt om in te grijpen, heb je een slechte leerling òf je bent een controlefreak O-)
Als een leerling in een overload situatie komt op de obw moet er nog wat meer geoefend worden.
Helpt dat niet, is het wel duidelijk lijkt me.
M’n vriendin is bijna verongeukt op 1 van haar eerste ritjes door een klassieke kijkfout die beginners nog wel eens wil treffen.
Neem van mij aan dat ze de eerste 5 jaar niet meer op een motor stapt.
Ik hoi haar graag nog even bij me.
 
Hieronder een stukje van Omroep Friesland :

Wat vinden jullie hier nou van?
Kan een instructeur beoordelen of iemand een potentiële kamikaze piloot is?
En is het aan hem of haar om hier niet aan mee te werken?
Zoals sommige verkopers geen snelle motoren willen verkopen aan jonge bestuurders?
Volgens mij is de taak van de instructeur juist om te zorgen dat iemand niet als een kamikazepiloot aan het verkeer zal deelnemen. Als iemand systematisch niet naar een instructeur luistert en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaakt dan mag een instructeur best zeggen dat ie op moet hoepelen. Maar als dat niet het geval is, dan valt er weinig aan te doen. Je he hebt geen invloed op wat iemand doet nadat hij zijn rijbewijs heeft gehaald. Er zitten altijd gasten tussen die zich door eigen schuld doodrijden. Daar gaan dure cursussen niet zo veel aan veranderen.

Daarnaast is motorrijden (net als autorijden, fietsen, etc...) ook gewoon een kwestie van ervaring. Als je na xx jaar nog steeds niet kan motorrijden lijkt me dat zo'n opfriscursus ook niet veel zin heeft.
 
Ik heb 1x een gesprek aangehoord tussen een motorinstructeur en zijn leerling
In het kort: de instructeur vond haar veeltste angstig tijdens het rijden en gaf haar aan NIET verder te gaan
Hijzelf gaf aan haar alzo geen rijlessen meer te geven om deze reden en gaf daarbij ook aan dat hij haar niet tegen zou houden bij een andere school te gaan rijden, maar gezien haar manier van rijden dat hij bang was dat, mocht ze dan toch het voor elkaar krijgen te slagen, het niet lang zou duren voordat ze zich in een ongeval bevond

Ik zeg: karakter!
Er zijn genoeg rijscholen die maar al te graag die €50 per les in hun zak steken van leerlingen die beter niet een voertuig zouden moeten besturen
dit gebeurt al veel te veel bij automobilisten
Mijn eigen moeder had ik niet laten slagen in het eerste jaar dat ze haar rijbewijs had, maar hee, mazzeltje bij het examen dat alles goed ging

Rijstijl is het enige tastbare wat een een goede instructeur kan zien en op kan reageren
Psychologie heb je niets aan (beter gezegd weinig, de echte domme dwazen er uit halen zal niet zo moeilijk zijn),
iemand kan zich als de beste rijder profileren bij het CBR en zich een dag na behalen van rijbewijs door eigen stomme schuld doodrijden
 
emand kan zich als de beste rijder profileren bij het CBR en zich een dag na behalen van rijbewijs door eigen stomme schuld doodrijden


Eigen schuld=natuurlijke selectie
Andermans schuld =dikke pech
En dan zal er nog wel iets tussenin zitten.

Sommigen overleven de eerste natuurlijke selectie en zijn later zelfs bijna keurige bestuurders geworden. Ook iets met wilde haren.
Niet ik trouwens.
 
Ik heb 1x een gesprek aangehoord tussen een motorinstructeur en zijn leerling
In het kort: de instructeur vond haar veeltste angstig tijdens het rijden en gaf haar aan NIET verder te gaan
Hijzelf gaf aan haar alzo geen rijlessen meer te geven om deze reden en gaf daarbij ook aan dat hij haar niet tegen zou houden bij een andere school te gaan rijden, maar gezien haar manier van rijden dat hij bang was dat, mocht ze dan toch het voor elkaar krijgen te slagen, het niet lang zou duren voordat ze zich in een ongeval bevond

Ik zeg: karakter!
Er zijn genoeg rijscholen die maar al te graag die €50 per les in hun zak steken van leerlingen die beter niet een voertuig zouden moeten besturen
dit gebeurt al veel te veel bij automobilisten
Mijn eigen moeder had ik niet laten slagen in het eerste jaar dat ze haar rijbewijs had, maar hee, mazzeltje bij het examen dat alles goed ging

Rijstijl is het enige tastbare wat een een goede instructeur kan zien en op kan reageren
Psychologie heb je niets aan (beter gezegd weinig, de echte domme dwazen er uit halen zal niet zo moeilijk zijn),
iemand kan zich als de beste rijder profileren bij het CBR en zich een dag na behalen van rijbewijs door eigen stomme schuld doodrijden
Ik ken een (nu gepensioneerde) rij instructeur die eens in de zoveel jaar een heel voorzichtig praatje moest maken omdat de klant écht geen enkele aanleg had, niets leerde en/of motorisch gestoord was. De laatste keer eindigde dat in serieuze bedreiging door "het vriendje van" die dat zo nodig moest interpreteren als een directe belediging. Snowflakes kunnen immers geen kritiek hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan