Sena 20s met klem op Schuberth C3?

davidhund

MF'er
11 mei 2018
53
16
Ik heb een Schuberth C3 en ben me aan het oriënteren op BT communicatie setjes.
(Vooralsnog lijkt de Sena 20s Evo me een goede keuze)

De meeste setjes bevestig je via een klem tussen de schaal van de helm.
De Schuberth heeft echter een behoorlijk dikke rand onderaan, wat dit lastiger maakt.
Hiervoor biedt Sena ook de mogelijkheid om de unit erop te plakken met een plakstrip.

Nu lees ik veel verschillende meningen: veel mensen zeggen dat de plakstrip de manier is voor de C3, maar er zijn er ook die zeggen dat het prima gaat met de standaard klem (b.v. dit filmpje).

Het 'kan' dus blijkbaar, maar waarom doet niet iedereen dit dan?! :+

Het lijkt me persoonlijk wat robuuster om gewoon de klem dicht te schroeven.
Bovendien maakt dat het wisselen van helm/comm-setje een stuk minder gedoe...

PS: ”Waarom niet de standaard Cardo/Sena-Schuberth-kraag?”
Omdat de 20s Evo mij aanspreekt qua functionaliteit en ik voorzie nog wel eens van helm te willen/moeten wisselen ;)
 
Na wat zoeken vind ik naast de video waarin Sena adviseert de plakstrip te gebruiken een artikel waarin men beschrijft hoe de klem te gebruiken (en beter af te stellen met extra rubbertjes): 20S - Using the Clamp Kit with Schuberth C3/C3 Pro or BMW System 6 Helmet

Compleet met de volgende opmerking:

Sena recommends the clamp unit over the glued surface mounting adapter. Even though the glued surface mounting adapter is provided for convenience, Sena does not assume any responsibility for use of it. Users may have to use the glued adapter at their own risk and responsibility.

…‘clear as mud’ dus :+
 
Plakken is makkelijker maar heeft als nadeel dat je de plek op de helm goed moet ontvetten wil het goed blijven zitten. Vraag is wat moet je dan gebruiken zonder dat de verf van je helm afloopt.

Klemmen bied wat dat betreft meer zekerheid en kan je later nog een keer aanpassen als het niet bevalt cq niet geod vast zit.
 
Ik heb de Cardo Scala Smartpack en ik heb 'm gelijmd. Ik had liever het clipje gebruikt, zoals bij mijn vorige china intercom set, maar het clipje van Cardo heeft een soort 'pootje' naar binnen toe (om 'm om de schaalrand te krijgen) en daar kreeg ik na twintig minuten hoofdpijn van. Ook schoot m'n linker otoplastiek steeds wat uit m'n oor bij het opzetten van de helm. Daarom heb ik 'm opgeplakt. Zij hadden dezelfde tekst in de handleiding staan als Sena, met own risk etc. Maar goed die meuk is 3M, mijn tankprotector zit ermee vast, mijn helmcamera zit ermee vast... Dat zal zo'n vaart niet lopen. Ik check wel (vooralsnog) als ik oplaad elke keer even of die plakstrip nog in z'n geheel contact maakt met de helmschaal.
 
Alternatieve suggestie: Waarom niet de Sena/Schuberth SC10U? Dat ding past perfect IN je C3. Ben er zelf zeer tevreden over, zowel voor communicatie, als voor muziek onderweg.
 
Alternatieve suggestie: Waarom niet de Sena/Schuberth SC10U? Dat ding past perfect IN je C3. Ben er zelf zeer tevreden over, zowel voor communicatie, als voor muziek onderweg.

Het mooi weggewerkte van de SC10U spreekt me wel aan natuurlijk, maar zie mijn PS ;)

Vooral dus omdat de 10U ('kraag') niet mee kan nemen naar een andere helm, relatief duur is, minder functionaliteit heeft en ik een 20s Duo-set wil kopen (1 extra voor bijrijder [lees:vrouwlief]). O.a. schoonzus-en-vriend hebben ook een 20s Duo-set…
 
Ik heb hem ook met klem gemonteerd op mijn C3 en dat ging prima. bekleding wat op zij trekken en monteren. Zit nu al ruim 100.000km op zijn plek.
Overigens heb ik op een andere helm wel de plakstrip gebruikt en die blijft ook gewoon prima zitten.
 
Ik heb hem ook met klem gemonteerd op mijn C3 en dat ging prima. bekleding wat op zij trekken en monteren. Zit nu al ruim 100.000km op zijn plek.

Goed te horen peerke30.
Veel mensen geven trouwens—net als jij—aan dat die plakker op zich prima houdt. En dan zit de module natuurlijk wel zo strak mogelijk op de helm.

Ik vraag me af of de module met klem niet teveel ruimte tussen de helm houdt (en een beetje schuin staat?).
Sena schijnt tegenwoordig extra rubbers erbij te leveren, om de ruimte op te vullen. Heb jij die gebruikt?

Verder natuurlijk voorkomen dat de klem het zonnevizier-mechaniek (staaldraad?) hindert.

Vrijdag haal ik de Sena op en ga ik het eens van dichtbij bekijken. Ik denk dat ik dit draadje wel even aanvul met plaotjes ;)
 
Plakken is net zo sterk als een klem, alleen is de sterkte compleet afhankelijk van de voorbereiding en dus niet hufterproof i.t.t. een klem. Vliegtuigen lijmen ze ook in elkaar trouwens...

- Plek zoeken waarbij de sena zo gelijk mogelijk loopt met het oppervlak van de helm. Als de twee in rust niet tegen elkaar aanliggen heb je daar al fail #1.

- Gewenste plek op de helm goed ontvetten en laten drogen.

- Twee delen aan elkaar plakken, en 24u laten liggen zonder er aan te komen. Pluspunten als je een manier verzint om druk op de lijmverbinding te zetten tijdens het drogen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan