Sena Mesh ervaringen

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.501
164
Zwolle
Wie heeft ervaringen met Sena Mesh. Het liefst met de huidige 50 serie.
Ik gebruik nu Cardo Edge maar wil eigenlijk van de puist op mijn helm af. Te veel windgeruis aan 1 zijde.
Heb daarom het SRL Mesh van Shoei op mijn lijstje staan als vervanger.

Ik heb de handleiding van de SRL Mesh doorgelezen voor de Mesh functionaliteit maar het is nog niet echt duidelijk.

Bij Sena kom ik het volgende tegen.
Knop voor Mesh aan en uit
Schakelen tussen GroepMesh en OpenMesh.

Als ik Mesh activeer blijft deze dan ook gewoon open staan?
Ook als er niet gesproken wordt?

Waarom vraag ik dit?
Bij Cardo Edge is mesh altijd actief. Je kan dus altijd communiceren met de groep zonder eerst de intercom te moeten activeren.
Ik vind dit een zeer een prettige eigenschap. Indien mogelijk wil ik dit graag behouden.
 
Voordat je de overstap maakt... hebben de anderen in je groep waar je mee rijd, Cardo of Sena?
Als zij Cardo hebben, dan zal of iedereen de overstap moeten maken naar Sena of je zal een nieuwe groep moeten vinden :+
Cardo & Sena mesh praten niet met elkaar (ander protocol)

Ik heb zelf een oudere Sena maar een "+mesh" aangeschaft (en kan daarmee alleen mee doen met de OpenMesh), deze houd de intercom-verbinding open na "aanzetten Mesh".
 
Ik rij niet in een groep met mensen waarmee ik de intercom zou moeten verbinden. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Jou bericht stemt ons genoegzaam.
 
Voordat je de overstap maakt... hebben de anderen in je groep waar je mee rijd, Cardo of Sena?
Als zij Cardo hebben, dan zal of iedereen de overstap moeten maken naar Sena of je zal een nieuwe groep moeten vinden :+
Cardo & Sena mesh praten niet met elkaar (ander protocol)

Ik heb zelf een oudere Sena maar een "+mesh" aangeschaft (en kan daarmee alleen mee doen met de OpenMesh), deze houd de intercom-verbinding open na "aanzetten Mesh".
Begin dit jaar was er een update van Carlo die de verbindingsproblemen met third party headsets moest oplossen. misschien dat Carlo-sena nu wel gaat?
 
Begin dit jaar was er een update van Carlo die de verbindingsproblemen met third party headsets moest oplossen. misschien dat Carlo-sena nu wel gaat?
Cardo - Sena koppeling gebeurt op basis van Bluetooth standaard. (en daarmee ook de ~50meter (theoretisch, in werkelijkheid ongeveer 10) bereik.
Beide fabrikanten hanteren een eigen protocol voor Intercom en Mesh....

zeg maar Android v.s. IOS, beiden hebben bluetooth ondersteuning maar zijn verders niet compatibel met elkaar.
 
Cardo - Sena koppeling gebeurt op basis van Bluetooth standaard. (en daarmee ook de ~50meter (theoretisch, in werkelijkheid ongeveer 10) bereik.
Beide fabrikanten hanteren een eigen protocol voor Intercom en Mesh....

zeg maar Android v.s. IOS, beiden hebben bluetooth ondersteuning maar zijn verders niet compatibel met elkaar.
Volgens jou uitleg zou Cardo-Sharktooth na de update ook niet moeten werken. Maar die deed daarna eindelijk wel.

Nogmaals, die update (rond januari-februari) was juist bedoeld om de Cardo systemen te laten werken met andere systemen.
 
Volgens jou uitleg zou Cardo-Sharktooth na de update ook niet moeten werken. Maar die deed daarna eindelijk wel.

Nogmaals, die update (rond januari-februari) was juist bedoeld om de Cardo systemen te laten werken met andere systemen.
Nogmaals,
Met andere systemen gebruiken zowel Cardo als Sena het bluetooth protocol.
Niet hun eigen Intercom of Mesh.

--- edit

Overigens, "sharktooth" is gewoon een re-branded Sena of Cardo.

Shubert C4 gebruikt bijvoorbeeld een re-branded Sena (ook in een andere formfactor)
Nexx heeft bijvoorbeeld ook een re-branded Sena.

-- edit 2:
Cardo - Sena koppeling gebeurt op basis van Bluetooth standaard. (en daarmee ook de ~50meter (theoretisch, in werkelijkheid ongeveer 10) bereik.
Beide fabrikanten hanteren een eigen protocol voor Intercom en Mesh....

zeg maar Android v.s. IOS, beiden hebben bluetooth ondersteuning maar zijn verders niet compatibel met elkaar.
Ook even een stukje emphasis neergezet op het stuk wat je niet goed leest.

edit 3:
Om er maar dieper op in te gaan.
Je hebt verschillende verschillende manieren (en protocollen) om draadloos gegevens over te brengen.
(433Mhz) RF, "wifi" infra-rood, bluetooth etc.

Daarovereen worden gegevens op een bepaalde manier verstuurd.
Voor bluetooth zijn er een aantal standaarden: HSP, A2DP, AVRCP.
(Ja ik weet, bluetooth is een standaard maar in dit uitleg het op deze manier noemen is makkelijker)

Sena en Cardo en andere fabrikanten schrijven hun eigen protocol voor gegevensoverdracht.
Om koppeling met anderen mogelijk te maken maken ze ook gebruik van de bluetooth-standaarden...
HSP/A2dp/etc word bijvoorbeeld gebruik gemaakt om te verbinden met je telefoon en/of GPS.

Maar met andere intercoms gebruiken ze hun eigen 'taal' / protocol. wat 1 op 1 gebeurde....
het 1 op 1 principe was ook waarom je de intercoms in een bepaalde volgorde met elkaar moest koppelen en als er 1 uit bereik ging, je de hele groep opnieuw moest koppelen.
Daarvoor is Mesh gekomen, die praat "1 op 0".... die stuurt zijn gegevens de ether in en wie maar mee kan luisteren die doet mee.
Dit is de basis voor "open mesh".... je kan net als met (uitgebreidere) walkie-talkies een andere kanaal kiezen en daarmee een 'gesloten groep' maken...


Om het "niet technisch" uit te leggen.
Sena praat Sena en Cardo praat Cardo.
Zowel Sena als Cardo praten "Bluetooth", en als ze dus met elkaar willen praten dan praten ze Bluetooth.

Mesh moet je niet als een nieuwe taal zien maar als een nieuwe manier om te praten.
in plaats van "bericht.... geef door.... " is het meer een "schreeuw en wie maar luistert doet mee".
maar om mee te kunnen doen moet je wel de taal kennen.
 
Laatst bewerkt:
Sena mesh werkt met sena mesh zeer goed. Op beide units mesh aanzetten en de verbinding wordt gemaakt. Er is een default kanaal waar iedereen die sena mesh aan heeft staan ik gaan mee doen wanneer in bereik. Je kunt als groep een ander kanaal kiezen bv allemaal op kanaal 2 dan heb je een private mesh groep gemaakt. Werkt allemaal prima. Is de groep groot zeg 8 deelnemers dan is de accu tijd beperkt tot ongeveer 6-8 uur spreek tijd. Conclusie werkt prima mits Sena-> Sena mesh herconnecten is probleemloos
 
Mesh moet je niet als een nieuwe taal zien maar als een nieuwe manier om te praten.
in plaats van "bericht.... geef door.... " is het meer een "schreeuw en wie maar luistert doet mee".
maar om mee te kunnen doen moet je wel de taal kennen.
Mooi duidelijke en eenvoudige manier om uit te leggen hoe Mesh werkt.
 
Wat een bak geld. Ik heb de SRL2 in mijn schoei helm. Heb gekeken of ik misschien wil updaten maar het wordt steeds gekker met de prijzen.
 
Wat een bak geld. Ik heb de SRL2 in mijn schoei helm. Heb gekeken of ik misschien wil updaten maar het wordt steeds gekker met de prijzen.
Van de winter komen er vast weer acties. Ik heb afgelopen winter voor 269€ per set de Mesh versie kunnen kopen en heb de SRL2 voor 150 euro verkocht op MP. Zo viel de upgrade nog wel mee :-) Maar idd, prijzen worden steeds gekker!

De batterij van de mesh is wel minder, afgelopen trip een keer gehad dat de batterij helemaal leeg was. Met alle voorgaande Sena sets heb ik dat nog nooit gehad. Maar daarintegen is het geluid en de microfoon wel echt een stapje beter dan van de SRL2.
 
De batterij van de mesh is wel minder, afgelopen trip een keer gehad dat de batterij helemaal leeg was. Met alle voorgaande Sena sets heb ik dat nog nooit gehad.

Het gebruik van "Mesh" kost meer energie omdat er op de achtergrond constant een process loopt dat kijkt of hij zich (opnieuw) moet aanmelden bij een Mesh-groep.... daardoor is ie wel in staat om bij buiten-bereik, daarna binnen-bereik automatisch weer te koppelen.
Conventionele intercom proces moet je dus met de knop "opdracht geven om bij een groep aan te melden" en als je buiten bereik valt dan ben je automatisch uit de groep.... om weer in de groep te komen moet je weer het aanmeld-process door... (wat op moment van pairen dan meer energie kost)

Als je van je telefoon je (telefonie-) netwerk (SIM) uitzet gaat ie ook langer mee met z'n batterij dan dat ie aan staat....
 
Het gebruik van "Mesh" kost meer energie omdat er op de achtergrond constant een process loopt dat kijkt of hij zich (opnieuw) moet aanmelden bij een Mesh-groep.... daardoor is ie wel in staat om bij buiten-bereik, daarna binnen-bereik automatisch weer te koppelen.
Conventionele intercom proces moet je dus met de knop "opdracht geven om bij een groep aan te melden" en als je buiten bereik valt dan ben je automatisch uit de groep.... om weer in de groep te komen moet je weer het aanmeld-process door... (wat op moment van pairen dan meer energie kost)

Als je van je telefoon je (telefonie-) netwerk (SIM) uitzet gaat ie ook langer mee met z'n batterij dan dat ie aan staat....
Ik gebruik de mesh niet, alleen bluetooth. Alsnog gaat de batterij minder lang mee dan bij de opbouw sets.
 
Ik gebruik de mesh niet, alleen bluetooth. Alsnog gaat de batterij minder lang mee dan bij de opbouw sets.
Afgezien van de 50Series hebben ze, uit mijn hoofd, allemaal ongeveer dezelfde LiPo batterij....
Wellicht firmware versie... ik weet dat er hier en daar een firmware tussen kan zitten die wat minder energie-zuinig kan zijn.... het is en blijft immers "code die uitgevoerd moet worden". en dat kan efficient en/of minder efficient (meer of minder 'passive' energie 'kosten').

Als programmeur heb ik zelf ook wel eens "het moet werken, links om of rechts om boeit niet" - code geschreven...
En daarmee in een versie van 't programma een extreem langdurig/energie vretend proces geschreven, wat ik pas een jaar later op een andere (slimmere, efficientere) manier her-schreven werd.

Dus om dat uit te sluiten zou je beide intercoms met firmware uit 'hetzelfde jaar' moeten gebruiken.... (niet de nieuwste of oudste versie, die van hetzelfde uitgave moment, gezien de code dan 't meest vergelijkbaar zal zijn.)
 
Ik heb een Sena 50R en verleden jaar via mesh de comm opgezet gehad. Wij hadden vooral in het begin wat moeite met het instellen. Alle zes digibeet, maar daarna ging het goed….totdat de batterij leeg was. Bij een volgende trip de mesh niet gebruikt, het groepje was kleiner. Weet niet of mesh toegevoegde waarde heeft.
 
Ik heb een Sena 50R en verleden jaar via mesh de comm opgezet gehad. Wij hadden vooral in het begin wat moeite met het instellen. Alle zes digibeet, maar daarna ging het goed….totdat de batterij leeg was. Bij een volgende trip de mesh niet gebruikt, het groepje was kleiner. Weet niet of mesh toegevoegde waarde heeft.
Ik ga er dan van uit dat je een "private group" hebt ophebt proberen te zetten...
Een open-group Mesh is zo makkelijk als 1 knopje in drukken....
Uit de 50R handleiding:
1685316080738.png

(En antenne uitklappen voor 't bereik... al was mijn ervaring dat 't vaak wel los loopt met minder bereik)


Voordeel open group mesh:
Makkelijkste handeling opzetten, niet namelijk, aanzetten (+ en middelste knop) en daarna 1x op het mesh knopje achterop drukken. Klaar.
groep groot of klein, maakt niet uit, eenmaal in mesh kan je buiten elkaars bereik komen en gewoon weer aansluiten.
Soms handig als je er eentje hebt die net niet voorbij 't verkeerslicht kwam of een drukke rotonde en daardoor net buiten bereik valt.

"Nadeel: "
Iedereen met Sena Mesh en ook in de open group die praat mee als je in de buurt van elkaar bent.

Nou, dat nadeel valt best wel mee... Ik rij voor de grap af en toe wel eens solo met Open Mesh aan, heb tot nu toe maar 1 of 2 x toevallig een andere groepsgesprek opgepikt en zelfs maar 1 of 2 woorden omdat de afstand veel te groot was en we blijkbaar net even dichtbij genoeg waren.
 
Het was dus een private groep. Niet omdat er privé zaken besproken werden, maar omdat er een aantal groepen met een open mesh rondreden. Persoonlijk vond ik dat irritant.:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan